REPORTAJ: Slovacia a intrat în calendarul WTCC, Automarket a fost la prima cursă pe Slovakiaring
Automarket a fost să inspecteze cel mai nou circuit intrat în calendarul Campionatului Mondial de Turisme (WTCC). Slovakiaring, aflat la 40 de kilometri de Bratislava, este un circuit fascinant, iar competiţia a adunat peste 50.000 de oameni în tribune.
După ce Bucureştiul a renunţat de bunăvoie după doar doi ani la etapa FIA GT, singura competiţie internaţională majoră de motorsport pe circuit care stingea setea fanilor acestor tip de întreceri, românii care vor să ia pulsul competiţiilor pe asfalt trebuie să se orienteze către ţările din jur.
Dacă v-aţi săturat de Hungaroring şi vreţi să schimbaţi peisajul, noul circuit Slovakiaring, situat la 40 de kilometri de Bratislava, este o soluţie interesantă. Etapa WTCC care s-a desfăşurat în weekendul anterior pe acest circuit - singurul de factură internaţională din Slovacia - a fost prima de nivel înalt şi a fost cea în care organizatorii au încercat să se ridice la nivelul unei întreceri foarte cunoscute la nivel mondial şi care se desfăşoară sub egida FIA. Au fost emoţii, stângăcii, lucruri făcute pe jumătate, dar şi reuşite vizibile.
DE CE WTCC?
WTCC este o competiţie foarte populară la nivel mondial. Acest lucru se datorează mai ales faptului că promoterul întrecerii este Eurosport, iar transmisiunile gigantului media francez garantează o acoperire şi o audienţă foarte mari în toată lumea. Unul dintre ingredientele secrete care fac deliciul fanilor WTCC este reprezentat de maşinile care intră în competiţie. Aici nu vorbim de vise şi de monoposturi, nu vorbim de prototipuri sau de supercaruri. Maşinile care se aliniază la startul fiecăreia dintre etapele WTCC dintr-un sezon sunt versiuni de competiţie ale celor pe care le vedem pe stradă. Iar partea leului este luată de SEAT Leon, BMW Seria 3, Ford Focus şi mai ales de Chevrolet Cruze, campionul din ultimii doi ani.
Publicul se identifică cu maşinile de pe circuit, iar spectatorii care ajung la o etapă WTCC vin, în majoritatea lor, cu maşinile pe care le văd ulterior pe pistă în versiuni nervoase. Am văzut foarte multe Cruze-uri, am văzut Leon-uri şi, bineînţeles, BMW Seria 3. Dar nu doar atât. Slovakiaring a fost locul în parcarea căruia am văzut cele mai multe exemplare Camaro cu numere de Germania, Austria, Ungaria sau Slovacia. Am văzut posesori de Corvette-uri veniţi să-l vadă pe fratele mai mic în competiţie. Am văzut, evident, multe BMW-uri de toate generaţiile şi din toate segmentele. WTCC e o competiţie mai umană decât celelalte pe care le-am văzut. Nu contează atât tehnologia pe care o au dedesubt maşinile cât contează ataşamentul şi sentimentele pe care le are fiecare spectator pentru maşinile de pe pistă.
WTCC: COSTURI MICI, MARKETING EFICIENT, PILOŢI BUNI
De fapt, popularitatea de care s-a bucurat WTCC în chiar primul an în care a fost introdusă competiţia, 1987, a făcut ca FIA să se teamă de faptul că noua întrecere ar putea să fure din audienţa Formulei 1, astfel că - deşi cifrele erau imense şi succesul fusese garantat în primul sezon, câştigat de Roberto Ravaglia pe un BMW M3 - WTCC a dispărut după un an aşa cum a apărut.
Competiţia a revenit într-o formă nouă abia după 18 ani, în 2005. BMW, Alfa Romeo, Seat, Chevrolet şi Ford priveau relansata competiţie ca pe o trambulină de marketing pentru modelele proprii. Costuri relativ mici în raport cu cele pe care ar fi trebuit să le suporte constructorii pentru campanii de marketing cu aceleaşi rezultate, acumularea de cunoştinţe tehnice care ar fi putut fi aplicate ulterior pe modelele de stradă şi mai ales onoarea de a învinge concurenţii de piaţă au făcut ca aceste mărci să se alinieze la startul epocii moderne a WTCC. În plus, pe lângă cei cinci constructori, în competiţie intrau şi echipe independente care veneau la start cu modele cunoscute, precum Honda Accord sau Seat Toledo Cupra.
O altă parte atractivă a competiţie a fost reprezentată de numele piloţilor. Toată Europa cunoştea magnitudinea unor nume precum Andy Priaulx, Dirk Müller, Jörg Müller, Fabrizio Giovanardi, Gabriele Tarquini, Alex Zanardi, Tom Coronel, Alain Menu sau Robert Hoff. În plus, în concurs intrau nume precum Jason Plato, cunoscut deja de din emisiunile TV auto pe care le realizează în Marea Britanie. Iată, deci, o reţetă de succes pentru o competiţie care părea interesantă încă de la început.
SEZONUL 2012: CHEVROLET E PE VAL
În 2012, WTCC se află la al nouălea sezon. Trei dintre acestea au fost câştigate de BMW (2005-2007), a urmat o perioadă în care Seat a făcut diferenţa (2008-2009), în timp ce Chevrolet domină fără drept de apel ultimele sezoane WTCC. Marca americană şi-a făcut uşor-uşor loc între câştigători odată cu înlocuirea maşinii de competiţie, Lacetti lăsându-i loc lui Cruze, şi cu înregimentarea francezului Yvan Muller, fost campion în 2008 pe Seat Leon. Muller şi-a adjudecat titlul în ultimele două sezoane la volanul lui Cruze, iar în acest an domină şi se află în drumul spre al treilea titlu.
Chiar dacă competiţia nu mai beneficiază de implicarea totală a unor constructori importanţi (BMW şi Seat au decis să părăsească competiţia ca echipe de uzină, lăsând loc echipelor independente şi ajutându-le cu tehnologia necesară), WTCC rămâne un pol important de atracţie pentru iubitorii motorsportului. La etapa din Slovacia, organizatorii au reuşit să vândă 45.000 de bilete pentru ziua de duminică încă de sâmbătă, iar tribunele au fost pline cu două ore înainte de startul primei curse (în WTCC se desfăşoară câte două curse per etapă). De fapt, interesul slovacilor a fost atât de mare pentru prima competiţie majoră organizată pe Slovakiaring, încât toate drumurile de acces au fost blocate încă de dimineaţă, zona de câmpie în care se află circuitul transformându-se într-o mare parcare pentru cele 25.000 de maşini pline cu spectatori veniţi să asiste la etapa slovacă a întrecerii. Scăpări de organizare care au trădat imaginea de începători a celor care se ocupă de circuit. Din fericire pentru ei, slovacii au arătat că iubesc motorsportul cu bunele şi cu relele sale.
SLOVAKIARING: UN CIRCUIT LUNG ŞI SPECTACULOS
Cu 5.92 kilometri lungime, circuitul slovac le-a dat bătăi de cap piloţilor. Unul dintre cele mai lungi circuite din întreg calendarul competiţional FIA, indiferent de competiţie, Slovakiaring este un amestec de linii de mare viteză şi de viraje strânse, totul asezonat cu câteva zone "umflate" artificial care reprezintă sarea şi piperul acestei piste de întreceri. Am avut ocazia de a face un tur de circuit cu un Chevrolet Cruze WTCC în dreapta lui Alain Menu, cel care a doua zi urma să se claseze pe podium în prima cursă a weekendului. Te simţi ca în rollercoaster. Dacă circuitele anterioare pe care am avut ocazia de a livra ca pilot sau în dreapta unor piloţi reprezentau un desen interesant de viraje stânga-dreapta, circuitul slovac este un "3D" în care ai ocazia de a simţi goluri în stomac datorate vitezei cu care pilotul urcă şi coboară pe cele patru "coline" artificiale. Una dintre ele, cea mai abruptă, este atracţia circuitului, Alain Menu susţinând că, atunci când este atacată corect, face ca maşinile să sară de pe asfalt, o senzaţie foarte rar întâlnită pe un circuit. Tocmai de aceea, setările suspensiilor pentru cursa din Slovacia sunt ceva mai lejere decât cele de pe un circuit "normal".
PRIMA CURSĂ: SEAT ŞI BMW DOMINĂ
În weekendul slovac al WTCC, a patra etapă din calendar şi, deci, gazda curselor cu numerele 7 şi 8, Chevrolet - lider la zi al clasamentului general - a avut de întâmpinat un contraatac puternic din partea concurenţilor de la Seat şi BMW. În prima cursă, Norbert Michelisz (BMW 320 TC) a plecat în pole position, dar a fost acroşat de Yvan Muller (Chevrolet Cruze) într-un viraj de dreapta, iar francezul de la Chevrolet a fost nevoit să treacă pe la boxe din această cauză. La finalul celor 10 tururi, primele două poziţii ale clasamentului au fost ocupate de Gabriele Tarquini şi de surpriza Aleksei Dudukalo (ambii pe Seat Leon), în timp ce pe trei venea Alain Menu (Chevrolet Cruze), care profita de clasarea slabă a lui Yvan Muller şi se apropia la doar 9 puncte de francez în clasamentul general al sezonului.
Pos Driver Team/Car Time/Gap 1. Gabriele Tarquini Lukoil SEAT 22m42.275s 2. Aleksei Dudukalo Lukoil SEAT + 2.484s 3. Alain Menu Chevrolet + 4.194s 4. Alberto Cerqui ROAL BMW + 6.992s 5. Stefano D'Aste Wiechers BMW + 7.978s 6. Norbert Michelisz Zengo BMW + 9.943s 7. Darryl O'Young Special Tuning SEAT + 11.164s 8. Tom Coronel ROAL BMW + 11.395s 9. Tom Boardman Special Tuning SEAT + 20.643s 10. Gabor Weber Zengo BMW + 20.961s 11. Yvan Muller Chevrolet + 21.174s 12. Mehdi Bennani Proteam BMW + 21.787s 13. Alex MacDowall bamboo Chevrolet + 22.676s 14. Pasquale di Sabatino bamboo Chevrolet + 31.153s 15. Charles Ng Engstler BMW + 1m42.494s Abandonuri: Pepe Oriola Tuenti SEAT 7 tururi Rob Huff Chevrolet 7 tururi Franz Engstler Engstler BMW 5 tururi Tiago Monteiro Tuenti SEAT 1 tur James Nash Arena Ford 0 tururi Tom Chilton Arena Ford 0 tururi
A DOUA CURSĂ: CHEVROLET REVINE
Chevrolet avea să se răzbune pe concurenţi în a doua cursă, desfăşurată la o oră distanţă. Deşi au plecat de pe locurile 4 şi 5 pe grila de start, Rober Huff şi Yvan Muller au terminat cursa pe primele două poziţii, împingând astfel echipa de uzină Chevrolet şi mai departe pe locul întâi în clasamentul general. Alain Menu a ratat şansa de a trece în faţa colegului său de echipă după ce a fost nevoit să abandoneze din cauza unei pene în turul al treilea.
Pos Driver Team/Car Time/Gap 1. Rob Huff Chevrolet 22m38.101s 2. Yvan Muller Chevrolet + 2.029s 3. Gabriele Tarquini Lukoil SEAT + 2.555s 4. Tom Coronel ROAL BMW + 8.859s 5. Pepe Oriola Tuenti SEAT + 9.352s 6. Norbert Michelisz Zengo BMW + 9.553s 7. Mehdi Bennani Proteam BMW + 11.675s 8. Alberto Cerqui ROAL BMW + 12.773s 9. Darryl O'Young Special Tuning SEAT + 14.161s 10. Tom Chilton Arena Ford + 20.847s 11. Tom Boardman Special Tuning SEAT + 30.073s 12. Pasquale di Sabatino bamboo Chevrolet + 30.617s 13. Franz Engstler Engstler BMW + 30.964s 14. Stefano D'Aste Wiechers BMW + 32.757s 15. Aleksei Dudukalo Lukoil SEAT + 41.317s Abandonuri: Tiago Monteiro Tuenti SEAT 6 tururi Alain Menu Chevrolet 3 tururi Alex MacDowall bamboo Chevrolet 2 tururi Gabor Weber Zengo BMW 1 tur
La finalul weekendului slovac, desfăşurat în marea sa majoritate la temperaturi de peste 30 de grade care au solicitat din greu pneurile faţă pe circuitul de lângă Bratislava, Chevrolet a reuşit să iasă din nou în faţă. Cu 337 de puncte adunate în cele 8 curse de până acum, constructorul american conduce lejer în clasamentul format din doar trei mărci. BMW şi Seat completează clasamentul, iar WTCC aşteaptă la anul intrarea echipelor de uzină Lada şi Toyota, care au anunţat oficial că vor intra în competiţie cu maşini proprii care vor încerca să doboare supremaţia Chevrolet.
|
|
URMEAZĂ HUNGARORING
Următoarea întâlnire cu WTCC va avea loc în weekend care urmează (5-7 mai) în Ungaria, iar dacă nu veţi reuşi să ajungeţi pe Hungaroring vă veţi putea mulţumi măcar cu faptul că întrecerile urmează să fie transmise live de Eurosport. Calificările au loc sâmbătă începând cu ora 15:00, iar cele două curse se vor disputa duminică de la orele 12:20 şi 15:35.
Sezonul 2012 din WTCC va continua, pe lângă cursa din Ungaria, cu încă 7 întreceri care vor avea loc în Austria (19-20 mai), Portugalia (2-3 iunie), Brazilia (21-22 iulie), SUA (22-23 septembrie), Japonia (20-21 octombrie), China (3-4 noiembrie) şi Macau (16-18 noiembrie).
Un reportaj foarte documentat.