REPORTAJ: Slovacia a intrat în calendarul WTCC, Automarket a fost la prima cursă pe Slovakiaring

Publicat vineri, 04.05.2012 13:38 de Mircea Meșter

Automarket a fost să inspecteze cel mai nou circuit intrat în calendarul Campionatului Mondial de Turisme (WTCC). Slovakiaring, aflat la 40 de kilometri de Bratislava, este un circuit fascinant, iar competiţia a adunat peste 50.000 de oameni în tribune.

După ce Bucureştiul a renunţat de bunăvoie după doar doi ani la etapa FIA GT, singura competiţie internaţională majoră de motorsport pe circuit care stingea setea fanilor acestor tip de întreceri, românii care vor să ia pulsul competiţiilor pe asfalt trebuie să se orienteze către ţările din jur.

Iar dacă până acum aveam ca variante Turcia şi Ungaria pentru Formula 1, Cehia pentru MotoGP sau, acum doi ani, chiar Bulgaria pentru WRC, cei care vor să vadă la lucru turismele de competiţie pot să se orienteze de acum spre Slovacia, unde are loc începând cu 2012 una dintre etapele WTCC (World Touring Car Championships).

Dacă v-aţi săturat de Hungaroring şi vreţi să schimbaţi peisajul, noul circuit Slovakiaring, situat la 40 de kilometri de Bratislava, este o soluţie interesantă. Etapa WTCC care s-a desfăşurat în weekendul anterior pe acest circuit - singurul de factură internaţională din Slovacia - a fost prima de nivel înalt şi a fost cea în care organizatorii au încercat să se ridice la nivelul unei întreceri foarte cunoscute la nivel mondial şi care se desfăşoară sub egida FIA. Au fost emoţii, stângăcii, lucruri făcute pe jumătate, dar şi reuşite vizibile. 

DE CE WTCC?

WTCC este o competiţie foarte populară la nivel mondial. Acest lucru se datorează mai ales faptului că promoterul întrecerii este Eurosport, iar transmisiunile gigantului media francez garantează o acoperire şi o audienţă foarte mari în toată lumea. Unul dintre ingredientele secrete care fac deliciul fanilor WTCC este reprezentat de maşinile care intră în competiţie. Aici nu vorbim de vise şi de monoposturi, nu vorbim de prototipuri sau de supercaruri. Maşinile care se aliniază la startul fiecăreia dintre etapele WTCC dintr-un sezon sunt versiuni de competiţie ale celor pe care le vedem pe stradă. Iar partea leului este luată de SEAT Leon, BMW Seria 3, Ford Focus şi mai ales de Chevrolet Cruze, campionul din ultimii doi ani.

 

Publicul se identifică cu maşinile de pe circuit, iar spectatorii care ajung la o etapă WTCC vin, în majoritatea lor, cu maşinile pe care le văd ulterior pe pistă în versiuni nervoase. Am văzut foarte multe Cruze-uri, am văzut Leon-uri şi, bineînţeles, BMW Seria 3. Dar nu doar atât. Slovakiaring a fost locul în parcarea căruia am văzut cele mai multe exemplare Camaro cu numere de Germania, Austria, Ungaria sau Slovacia. Am văzut posesori de Corvette-uri veniţi să-l vadă pe fratele mai mic în competiţie. Am văzut, evident, multe BMW-uri de toate generaţiile şi din toate segmentele. WTCC e o competiţie mai umană decât celelalte pe care le-am văzut. Nu contează atât tehnologia pe care o au dedesubt maşinile cât contează ataşamentul şi sentimentele pe care le are fiecare spectator pentru maşinile de pe pistă.

WTCC: COSTURI MICI, MARKETING EFICIENT, PILOŢI BUNI

De fapt, popularitatea de care s-a bucurat WTCC în chiar primul an în care a fost introdusă competiţia, 1987, a făcut ca FIA să se teamă de faptul că noua întrecere ar putea să fure din audienţa Formulei 1, astfel că - deşi cifrele erau imense şi succesul fusese garantat în primul sezon, câştigat de Roberto Ravaglia pe un BMW M3 - WTCC a dispărut după un an aşa cum a apărut.

Competiţia a revenit într-o formă nouă abia după 18 ani, în 2005. BMW, Alfa Romeo, Seat, Chevrolet şi Ford priveau relansata competiţie ca pe o trambulină de marketing pentru modelele proprii. Costuri relativ mici în raport cu cele pe care ar fi trebuit să le suporte constructorii pentru campanii de marketing cu aceleaşi rezultate, acumularea de cunoştinţe tehnice care ar fi putut fi aplicate ulterior pe modelele de stradă şi mai ales onoarea de a învinge concurenţii de piaţă au făcut ca aceste mărci să se alinieze la startul epocii moderne a WTCC. În plus, pe lângă cei cinci constructori, în competiţie intrau şi echipe independente care veneau la start cu modele cunoscute, precum Honda Accord sau Seat Toledo Cupra.

O altă parte atractivă a competiţie a fost reprezentată de numele piloţilor. Toată Europa cunoştea magnitudinea unor nume precum Andy Priaulx, Dirk Müller, Jörg Müller, Fabrizio Giovanardi, Gabriele Tarquini, Alex Zanardi, Tom Coronel, Alain Menu sau Robert Hoff. În plus, în concurs intrau nume precum Jason Plato, cunoscut deja de din emisiunile TV auto pe care le realizează în Marea Britanie. Iată, deci, o reţetă de succes pentru o competiţie care părea interesantă încă de la început.

SEZONUL 2012: CHEVROLET E PE VAL

În 2012, WTCC se află la al nouălea sezon. Trei dintre acestea au fost câştigate de BMW (2005-2007), a urmat o perioadă în care Seat a făcut diferenţa (2008-2009), în timp ce Chevrolet domină fără drept de apel ultimele sezoane WTCC. Marca americană şi-a făcut uşor-uşor loc între câştigători odată cu înlocuirea maşinii de competiţie, Lacetti lăsându-i loc lui Cruze, şi cu înregimentarea francezului Yvan Muller, fost campion în 2008 pe Seat Leon. Muller şi-a adjudecat titlul în ultimele două sezoane la volanul lui Cruze, iar în acest an domină şi se află în drumul spre al treilea titlu. 

Chiar dacă competiţia nu mai beneficiază de implicarea totală a unor constructori importanţi (BMW şi Seat au decis să părăsească competiţia ca echipe de uzină, lăsând loc echipelor independente şi ajutându-le cu tehnologia necesară), WTCC rămâne un pol important de atracţie pentru iubitorii motorsportului. La etapa din Slovacia, organizatorii au reuşit să vândă 45.000 de bilete pentru ziua de duminică încă de sâmbătă, iar tribunele au fost pline cu două ore înainte de startul primei curse (în WTCC se desfăşoară câte două curse per etapă). De fapt, interesul slovacilor a fost atât de mare pentru prima competiţie majoră organizată pe Slovakiaring, încât toate drumurile de acces au fost blocate încă de dimineaţă, zona de câmpie în care se află circuitul transformându-se într-o mare parcare pentru cele 25.000 de maşini pline cu spectatori veniţi să asiste la etapa slovacă a întrecerii. Scăpări de organizare care au trădat imaginea de începători a celor care se ocupă de circuit. Din fericire pentru ei, slovacii au arătat că iubesc motorsportul cu bunele şi cu relele sale.

SLOVAKIARING: UN CIRCUIT LUNG ŞI SPECTACULOS

Cu 5.92 kilometri lungime, circuitul slovac le-a dat bătăi de cap piloţilor. Unul dintre cele mai lungi circuite din întreg calendarul competiţional FIA, indiferent de competiţie,  Slovakiaring este un amestec de linii de mare viteză şi de viraje strânse, totul asezonat cu câteva zone "umflate" artificial care reprezintă sarea şi piperul acestei piste de întreceri. Am avut ocazia de a face un tur de circuit cu un Chevrolet Cruze WTCC în dreapta lui Alain Menu, cel care a doua zi urma să se claseze pe podium în prima cursă a weekendului. Te simţi ca în rollercoaster. Dacă circuitele anterioare pe care am avut ocazia de a livra ca pilot sau în dreapta unor piloţi reprezentau un desen interesant de viraje stânga-dreapta, circuitul slovac este un "3D" în care ai ocazia de a simţi goluri în stomac datorate vitezei cu care pilotul urcă şi coboară pe cele patru "coline" artificiale. Una dintre ele, cea mai abruptă, este atracţia circuitului, Alain Menu susţinând că, atunci când este atacată corect, face ca maşinile să sară de pe asfalt, o senzaţie foarte rar întâlnită pe un circuit. Tocmai de aceea, setările suspensiilor pentru cursa din Slovacia sunt ceva mai lejere decât cele de pe un circuit "normal".

PRIMA CURSĂ: SEAT ŞI BMW DOMINĂ

În weekendul slovac al WTCC, a patra etapă din calendar şi, deci, gazda curselor cu numerele 7 şi 8, Chevrolet - lider la zi al clasamentului general - a avut de întâmpinat un contraatac puternic din partea concurenţilor de la Seat şi BMW. În prima cursă, Norbert Michelisz (BMW 320 TC) a plecat în pole position, dar a fost acroşat de Yvan Muller (Chevrolet Cruze) într-un viraj de dreapta, iar francezul de la Chevrolet a fost nevoit să treacă pe la boxe din această cauză. La finalul celor 10 tururi, primele două poziţii ale clasamentului au fost ocupate de Gabriele Tarquini şi de surpriza Aleksei Dudukalo (ambii pe Seat Leon), în timp ce pe trei venea Alain Menu (Chevrolet Cruze), care profita de clasarea slabă a lui Yvan Muller şi se apropia la doar 9 puncte de francez în clasamentul general al sezonului

Pos Driver Team/Car Time/Gap
 1.  Gabriele Tarquini     Lukoil SEAT           22m42.275s
 2.  Aleksei Dudukalo      Lukoil SEAT             + 2.484s
 3.  Alain Menu            Chevrolet               + 4.194s
 4.  Alberto Cerqui        ROAL BMW                + 6.992s
 5.  Stefano D'Aste        Wiechers BMW            + 7.978s
 6.  Norbert Michelisz     Zengo BMW               + 9.943s
 7.  Darryl O'Young        Special Tuning SEAT    + 11.164s
 8.  Tom Coronel           ROAL BMW               + 11.395s
 9.  Tom Boardman          Special Tuning SEAT    + 20.643s
10.  Gabor Weber           Zengo BMW              + 20.961s
11.  Yvan Muller           Chevrolet              + 21.174s
12.  Mehdi Bennani         Proteam BMW            + 21.787s
13.  Alex MacDowall        bamboo Chevrolet       + 22.676s
14.  Pasquale di Sabatino  bamboo Chevrolet       + 31.153s
15.  Charles Ng            Engstler BMW         + 1m42.494s

Abandonuri:

     Pepe Oriola           Tuenti SEAT               7 tururi
     Rob Huff              Chevrolet                 7 tururi
     Franz Engstler        Engstler BMW              5 tururi
     Tiago Monteiro        Tuenti SEAT                1 tur
     James Nash            Arena Ford                0 tururi
     Tom Chilton           Arena Ford                0 tururi

 

A DOUA CURSĂ: CHEVROLET REVINE

Chevrolet avea să se răzbune pe concurenţi în a doua cursă, desfăşurată la o oră distanţă. Deşi au plecat de pe locurile 4 şi 5 pe grila de start, Rober Huff şi Yvan Muller au terminat cursa pe primele două poziţii, împingând astfel echipa de uzină Chevrolet şi mai departe pe locul întâi în clasamentul general. Alain Menu a ratat şansa de a trece în faţa colegului său de echipă după ce a fost nevoit să abandoneze din cauza unei pene în turul al treilea.

Pos Driver Team/Car Time/Gap
 1.  Rob Huff              Chevrolet               22m38.101s
 2.  Yvan Muller           Chevrolet                 + 2.029s
 3.  Gabriele Tarquini     Lukoil SEAT               + 2.555s
 4.  Tom Coronel           ROAL BMW                  + 8.859s
 5.  Pepe Oriola           Tuenti SEAT               + 9.352s
 6.  Norbert Michelisz     Zengo BMW                 + 9.553s
 7.  Mehdi Bennani         Proteam BMW              + 11.675s
 8.  Alberto Cerqui        ROAL BMW                 + 12.773s
 9.  Darryl O'Young        Special Tuning SEAT      + 14.161s
10.  Tom Chilton           Arena Ford               + 20.847s
11.  Tom Boardman          Special Tuning SEAT      + 30.073s
12.  Pasquale di Sabatino  bamboo Chevrolet         + 30.617s
13.  Franz Engstler        Engstler BMW             + 30.964s
14.  Stefano D'Aste        Wiechers BMW             + 32.757s
15.  Aleksei Dudukalo      Lukoil SEAT              + 41.317s

Abandonuri:

     Tiago Monteiro        Tuenti SEAT                 6 tururi
     Alain Menu            Chevrolet                   3 tururi
     Alex MacDowall        bamboo Chevrolet            2 tururi
     Gabor Weber           Zengo BMW                    1 tur
 

La finalul weekendului slovac, desfăşurat în marea sa majoritate la temperaturi de peste 30 de grade care au solicitat din greu pneurile faţă pe circuitul de lângă Bratislava, Chevrolet a reuşit să iasă din nou în faţă. Cu 337 de puncte adunate în cele 8 curse de până acum, constructorul american conduce lejer în clasamentul format din doar trei mărci. BMW şi Seat completează clasamentul, iar WTCC aşteaptă la anul intrarea echipelor de uzină Lada şi Toyota, care au anunţat oficial că vor intra în competiţie cu maşini proprii care vor încerca să doboare supremaţia Chevrolet. 

Loc Pilot Puncte
1 Yvan Muller 149
2 Robert Huff 122
3 Alain Menu 121
4 Tom Coronel 89
5 Gabriele Tarquini 87
6 Stefano D'Aste 55
7 Pepe Oriola 53
8 Norbert Michelisz 47
9 Franz Engstler 34
10 Aleksei Dudukalo 22
11 Alberto Cerqui 19
12 Rickard Rydell 14
13 Darryl O'Young 11
14 James Nash 10
15 Alex MacDowall 10
16 Mehdi Bennani 7
17 Tom Chilton 7
18 Tiago Monteiro 5
19 Tom Boardman 4
20 Gábor Wéber 2
Loc Pilot Puncte
1 Chevrolet 337
2 SEAT 219
3 BMW 208

 

URMEAZĂ HUNGARORING

Următoarea întâlnire cu WTCC va avea loc în weekend care urmează (5-7 mai) în Ungaria, iar dacă nu veţi reuşi să ajungeţi pe Hungaroring vă veţi putea mulţumi măcar cu faptul că întrecerile urmează să fie transmise live de Eurosport. Calificările au loc sâmbătă începând cu ora 15:00, iar cele două curse se vor disputa duminică de la orele 12:20 şi 15:35. 

Sezonul 2012 din WTCC va continua, pe lângă cursa din Ungaria, cu încă 7 întreceri care vor avea loc în Austria (19-20 mai), Portugalia (2-3 iunie), Brazilia (21-22 iulie), SUA (22-23 septembrie), Japonia (20-21 octombrie), China (3-4 noiembrie) şi Macau (16-18 noiembrie).

  • Cork, vineri, 04.05.2012 14:04
    Like

    Un reportaj foarte documentat.

  • Hadouken, vineri, 04.05.2012 15:24

    Foarte frumos reportajul despre unul din cele mai spectaculoase sporturi cu motor. O mica precizare: WTCC isi are originile in ETTC - campionatul european de turisme, desfasurat in doua reprize: 1963-1988 si 2000-2004, dupa care a fost "transformat" in campionatul mondial. Au ramas majoritatea echipelor si pilotilor la acea trecere globala a evenimentului european.

  • mircea, vineri, 04.05.2012 16:03
    @Hadouken

    Corect. Nu am vrut să fac istoria WTCC în materialul ăsta, ar fi fost mult prea complicat şi lung. Sunt câteva informaţii de fundal care îi ajută pe cei nefamiliarizaţi să-şi facă o idee despre conceptul competiţiei.

  • Dan, vineri, 04.05.2012 16:37

    Chvrolet face legea in WTCC. Bmw seria3 si-o fura de la Cruze rau de tot.

  • @DAN, sâmbătă, 05.05.2012 11:07

    Sper ca ai citit ca BMW nu prea mai are treaba in WTCC ? Sunt echipe independente care au doar masini BMW, restul depinde de ei.

  • Dan, sâmbătă, 05.05.2012 13:14
    @@DAN

    Sper ca ai citit ca BMW ajuta echipele private cu tehnologie si kituri pentru masinile lor?? Oricum,privat sau nu,tot BMW e. Asa ca Chevrolet e mai bun decat BMW. Stiu ca asta doare....

  • tachefoto, sâmbătă, 05.05.2012 13:54
    Frumos!

    Da frumos la ei, poluant la noi! Acum cateva zile il auzeam pe Turcescu blamand pe la tv cursa din Bucuresti. Ziaristii mioritici, Ei stiu cel mai bine!

  • edi80, duminică, 06.05.2012 11:08
    wow

    cum se poate ca bmw sa nu iasa pe locul 1 cand e dumnezeu pe pamant!! la ce motoare si tehnologie au..cum sa nu iasa pe locul 1?

  • @edit, duminică, 06.05.2012 16:52

    Esti.......sau te prefaci ?Ba BMW s-a retras din WTCC, acum sunt in DTM , au revenit dupa 20 ani si au castigat a doua cursa.

  • TiT, luni, 07.05.2012 10:16
    @edi80

    Masinile de curse nu au nimic in comun cu cele de serie, chiar daca arata la fel. Stiu ca e greu sa treci peste prima perceptie... ochi nu te mint, insa incearca sa iti folosesti creierul si sa treci peste aparente. Chiar daca forma e asemanatoare ( chiar foarte ) nu o sa gasesti nici o piesa in comun la masina de serie. Cand vorbesti cu tutorele/parintele tau care probabil are carnet auto si peste 18 ani roaga-l sa iti explice. :)