F1: Lando Norris, victorie zdrobitoare în Singapore. Max Verstappen termină pe locul 2
Lando Norris a câștigat Marele Premiu de Formula 1 din Singapore cu o performanță zdrobitoare prin comparație cu restul plutonului. Lângă el pe podium au fost Max Verstappen pe locul 2 și Oscar Piastri pe locul 3.
Etapa a 18-a a sezonului 2024 de Formula 1 a readus Marele Circ sub cerul de noapte al statului Singapore pentru cea mai veche cursă de Formula 1 ținută în nocturnă. La finalul unei curse foarte dificile din punct de vedere fizic pentru piloți, Lando Norris a câștigat cursa în stil dominant. Britanicul continuă să reducă din avantajul lui Max Verstappen în clasamentul piloților, însă triplul campion mondial de la Red Bull nu se lasă ușor de prins.
NORRIS RĂMÂNE LA CONDUCERE DUPĂ PRIMUL TUR
Startul cursei a fost unul tipic dinamic și cu câteva schimbări de poziție, însă unul lipsit de dramă. Lando Norris, plecat din pole position, și-a menținut avantajul în fața lui Verstappen, care a avut o reacție puțin mai lentă la plecarea de pe loc. În primul viraj, olandezul de la Red Bull a fost amenințat de către Lewis Hamilton, plecat de pe locul 3 cu anvelopele soft, cele mai moi compoziții. În timp ce majoritatea piloților au ales să plece în cursă cu anvelopele medium, Hamilton a fost unul din doi piloți care a ales cea mai moale compoziție de anvelope. Celălalt pilot care a ales pneurile cu dungi roșii a fost Daniel Ricciardo, plecat de pe locul 16.
Nu este pentru prima dată când Lando Norris pleacă din pole. Însă, până la această cursă, britanicul nu reușise niciodată să-și păstreze poziția de lider până la finalul primului tur. Această statistică poate fi de acum uitată, deoarece Norris nu a fost amenințat de Verstappen în primul tur.
În spatele lui Norris și Verstappen au existat și câteva schimbări importante de poziție. Oscar Piastri, plecat de pe locul 5, a fost depășit la start de Nico Hulkenberg. Australianul a reușit să revină în fața germanului de la Haas până la finalul primului tur. Mai în spate, Sergio Perez, calificat pe locul 13, a trecut în prima fază de Carlos Sainz Jr, înainte ca mexicanul să treacă și de Yuki Tsunoda pentru a urca până pe locul 10. Venirea lui Perez în puncte la start a fost ajutată și de startul slab al lui Alex Albon. Thailandezul de la Williams, plecat de pe locul 11, a căzut până pe locul 15 în primul tur.
Intrat în al doilea tur, Verstappen a reușit să se țină în raza DRS a lui Norris. Aceasta avea să fie singura dată când Verstappen avea să-i pună probleme lui Norris pe tot parcursul cursei. În turul următor, Norris a reușit să se distanțeze la peste o secundă de olandez, iar ecartul a tot crescut din acest moment.
NORRIS, MAI RAPID CU O SECUNDĂ PE TUR
Ritmul de cursă al lui Norris a fost unul de invidiat pentru cei din spate. Principalul rival al lui Verstappen în campionat a ajuns să aibă un avantaj de două secunde în turul 8. În turul următor, ecartul a crescut la 3 secunde, pentru ca în turul 10, acesta să ajungă la 4 secunde. Cu alte cuvinte, Lando Norris avea un ritm de cursă mai rapid cu o secundă pe tur față de Max Verstappen.
Cursa din Singapore este cunoscută pentru menajarea aparent exagerată a anvelopelor din partea piloților. Chiar dacă Norris reușea să se distanțeze în față, acesta mergea în continuare mult sub potențialul real al monopostului. Între piloții din pluton s-au creat distanțe mari, de unde și puține dueluri pe circuit în primele tururi. Primul duel real a fost dat între Sergio Perez și Franco Colapinto pentru locul 9. Câteva tururi mai târziu, am avut parte și de un duel între Sainz și Tsunoda pentru locul 11.
SAINZ ȘI HAMILTON, PRINTRE PRIMII LA BOXE
Primul pilot care a trecut pe linia boxelor a fost Daniel Ricciardo, în turul 11, pentru a trece de pe anvelopele soft pe cele hard. Trei tururi mai târziu, australianul de la RB a fost urmat de Sainz Jr. Spaniolul de la Ferrari a plecat în cursă cu anvelopele medium, iar la pitstop a montat un set nou de anvelope cu dungi albe. Sainz a revenit pe circuit aproape ultimul, pe locul 18.
La scurt timp după primele opriri, am avut parte și de primul abandon al cursei. Alex Albon, căzut în afara primilor 10, a fost forțat să abandoneze în turul 17 din cauza unei probleme cu supraîncălzirea motorului.
Piloții care au plecat în cursă cu soft-uri nu au reușit să urce în clasament așa cum se așteptau. În turul 18, a venit și rândul lui Lewis Hamilton să treacă pe la boxe pentru a schimba pe hard-uri. Septuplul campion mondial, aflat pe locul 3 înaintea opririi sale, a ieșit înapoi pe circuit pe locul 13.
Au urmat, apoi, încă 8 tururi în care cursa a fost în mare parte lipsită de prea multă acțiune. Singurul lucru notabil era în continuare ritmul de cursă extrem de rapid al lui Lando Norris, care era deja la peste 15 secunde în fața lui Verstappen în turul 26. Lewis Hamilton, în efortul său de a urca în clasament, a încercat să-l depășească pe Yuki Tsunoda pentru locul 9, însă s-a ales cu o ieșire largă și cu o încercare eșuată. Între timp, Fernando Alonso a oprit la boxe pentru a trece și el pe anvelopele hard.
NORRIS, APROAPE DE ACCIDENT
Deși Lando Norris era cu mult în fața lui Verstappen, olandezul avea la rândul său un ecart generos în fața lui George Russell pe locul 3, care era acum amenințat de Oscar Piastri. Duelul a durat doar un singur tur, deoarece Russell a oprit la boxe în turul 28. Britanicul de la Mercedes a revenit pe circuit în poziția a 8-a. Mai în față, Charles Leclerc a reușit să treacă de Nico Hulkenberg pe locul 4.
Red Bull a ales să-l aducă mai întâi pe Sergio Perez la boxe, în turul 29. Mexicanul a încălțat cele mai dure anvelope și a ieșit pe locul 14. În același timp, Lando Norris era cât pe ce să o comită grav la intrarea într-un viraj. Britanicul a blocat roata din dreapta față pe frânare și a ieșit larg în viraj. Norris a atins cu aripa din față zidul de protecție din exteriorul virajului și a îndemnat echipa să verifice dacă sunt avarii. Din fericire, Norris a scăpat la limită de un incident rușinos, iar monopostul McLaren nu a fost serios avariat.
Verstappen a oprit la boxe în turul 30 pentru a trece pe hard. La ieșirea de la boxe, olandezul a fost depășit de Leclerc. Triplul campion mondial a fost forțat să studieze partea din spate a monopostului Ferrari timp de un tur, înainte ca acesta să revină în fața monegascului. În turul în care Verstappen a trecut de Leclerc, Norris a trecut la boxe pentru a schimba și el pe cea mai dură compoziție de anvelope.
După aceste opriri, Lando Norris a rămas lider, în fața lui Oscar Piastri, Verstappen, Leclerc și Russell. Cei doi piloți din urmă s-au angajat într-un duel pentru locul 4, fără ca pozițiile să fie schimbate. Leclerc trebuia să intre la boxe, lucru care l-a făcut în turul 37. După oprire, pilotul Ferrari a ieșit pe locul 8. Astfel, singurul pilot care mai trebuia să oprească era Oscar Piastri. Oprirea australianului la standuri a venit în turul 39 și a revenit pe pistă în poziția a 5-a.
ORDINE DE ECHIPĂ LA FERRARI
Imediat după oprirea sa, Piastri s-a văzut într-un duel cu Lewis Hamilton pentru locul 4. Într-o manevră spectaculoasă, cu o frânare târzie pe exteriorul virajului, Piastri a reușit să treacă de fostul campion mondial. Mai în spate, era rândul lui Charles Leclerc să treacă de Fernando Alonso pe locul 7, după un duel foarte lung.
Următorul pilot în fața lui Leclerc era chiar coechipierul său, Sainz. Fiind pe o strategie alternativă și având anvelope mult mai uzate, Ferrari a transmis un ordin de echipă către spaniol să-l lase pe Leclerc să treacă. Sainz s-a conformat, iar acum Leclerc a ajuns pe locul 6.
Show-ul de depășiri venit din partea lui Piastri avea să continue. La 5 tururi după ce trecuse de Hamilton, a venit rândul lui Russell să piardă o poziție față de australianul de la McLaren. Depășirea lui Piastri asupra lui Russell a fost o copie fidelă a manevrei reușite împotriva lui Hamilton cu 5 tururi mai devreme.
Dueluri au fost și pentru ultimele poziții din puncte. Aici, Sergio Perez se afla într-un duel cu Nico Hulkenberg, însă germanul a reușit să reziste presiunii mexicanului până la finalul cursei.
Cu doar 13 tururi rămase până la final, Leclerc l-a ajuns din urmă și pe viitorul său coechipier, Hamilton. Monegascul l-a depășit pe britanic pentru a urca pe locul 5 și încerca acum să-l prindă din urmă și pe Russell. În același timp, Kevin Magnussen a atins un zid cu roata din stânga spate și a făcut pană.
Abia după 8 tururi a reușit Leclerc să ajungă în raza DRS a lui Russell, însă fără să treacă de britanicul de la Mercedes.
RICCIARDO STABILEȘTE CEL MAI RAPID TUR
Cu doar 3 tururi rămase, Daniel Ricciardo, aflat departe de puncte, a fost chemat la boxe pentru a monta un set nou de soft-uri. Australianul a revenit pe circuit pe locul 18, însă avea de îndeplinit o misiune importantă: să stabilească cel mai rapid tur al cursei, care îi aparținea lui Lando Norris până în acel moment.
La finalul celor 62 de tururi, Lando Norris a trecut linia de sosire cu un avantaj de 21 de secunde față de Verstappen pe locul 2. Podiumul a fost completat de Oscar Piastri, în timp ce compatriotul său, Ricciardo, și-a îndeplinit obiectivul și i-a anulat punctul bonus lui Norris pentru cel mai rapid tur. Acest moment ar putea avea consecințe mari în campionat, iar Max Verstappen i-a fost recunoscător lui Ricciardo pe radio. Este probabil ca etapa din Singapore să fi fost ultima cursă din cariera lui Daniel Ricciardo.
În afara podiumului, George Russell a terminat pe locul 4, în fața lui Leclerc. Locul 6 a fost ocupat de Lewis Hamilton, urmat de Sainz (7), Alonso (8), Hulkenberg (9) și Perez (10) în puncte. Clasamentul din afara punctelor arată în felul următor: Colapinto (11), Tsunoda (12), Esteban Ocon (13), Lance Stroll (14), Zhou Guanyu (15), Valtteri Bottas (16), Pierre Gasly (17), Ricciardo (18) și Kevin Magnussen (19).
În clasamentul piloților, avantajul lui Max Verstappen a fost redus cu 7 puncte. Norris are acum un deficit de 52 de puncte cu 6 curse rămase în acest sezon. O bătălie și mai strânsă se dă pentru locul 3 în campionat. Charles Leclerc, aflat pe această poziție, este acum la doar 8 puncte în fața lui Oscar Piastri pe 4.
La final, în clasamentul constructorilor, McLaren are acum 516 puncte și un avantaj de 41 de puncte față de Red Bull pe locul 2. Ferrari este pe locul 3, cu 441 de puncte, în timp ce Mercedes este pe locul 4, cu 329 de puncte. Cele 4 echipe sunt acum singurele care mai au șanse matematice să câștige titlul.
Urmează acum o pauză de aproape o lună. Următoarea etapă ne va duce înapoi pe continentul nord-american pentru Marele Premiu al Statelor Unite. Cursa de la Austin va avea loc în 20 octombrie.
via Formula 1
"Azi am primit cel mai frumos compliment de cand evoluez in Formula Unu. Lewis mi-a spus ca sunt singurul rival, de-a lungul prodigioasei sale cariere, pe care-l vedea simultan in ambele oglinzi retrovizoare, tocmai de aceea defensiva impenetrabila a lui Lewis a fost nevoita sa cedeze in fata atacurilor mele furibunde pe atat de exigentul traseu urban din Singapore. Ce n-a reusit Mansell in fata unui triplu campion mondial in 1992 la Monaco, am izbutit eu astazi in fata unui septuplu campion mondial, unicul Lewis Hamilton. Acum sunt mai pregatit ca niciodata ca tifosi sa-l asocieze pe Kimi Raikonnen, inca de la sfarsitul acestui sezon, cu penultimul campion mondial al Scuderia Ferrari." (Domenica Sportiva - RAI Sport)