FEATURE: Goodwood Festival of Speed: cum ajungi, cât te costă și ce poți să vezi acolo
Am experimentat în acest an cea de-a 25-a ediție a Festivalului Vitezei din Goodwood și vă povestim totul despre cum puteți ajunge la acest eveniment unic.
Goodwood Festival of Speed este un eveniment unic în lumea auto. Combinația dintre peisajul rural britanic, domeniul Ducelui de Richmond (cunoscut și ca Lord March), cel care găzduiește în fiecare an evenimentul și mulțimea de automobile noi și vechi prezente la eveniment alcătuiește un mix irezistibil pentru orice petrolhead. Dar ce se întâmplă de fapt la Goodwood Festival of Speed? Este o competiție sportivă pe traseu de coastă? Este un mini salon auto în aer liber? Este o reuniune a proprietarilor de automobile clasice? Ei bine, toate acestea și ceva mai mult. Plus o atmosferă unică.
Personal, am fost "virusat" în 2015, când la invitația celor de la Ford am petrecut câteva ore în ziua de duminică a festivalului. Încă de atunci mi-am dorit să revin, iar în 2018 am decis că este momentul. Goodwood Festival of Speed a împlinit 25 de ani de existență în acest an, iar elementul central avea să fie dedicat aniversării celor 70 de ani împliniți de marca Porsche. Nu puteam lipsi, așa că m-am organizat pe cont propriu.
Într-o seară de martie m-am pus pe căutat bilete de avion și am rezervat deplasarea. Am decis că voi pleca joi pentru a fi prezent la Goodwood în ziua de vineri. Restul weekendului urma să fie rezervat pentru o scurtă vizită în Londra, cu retur acasă duminică.
După ce am trecut în revistă toate ofertele, am ales un zbor către cel mai mare aeroport din Londra, Heathrow. Este cel mai bine dacă aveți planuri să treceți și prin capitala Regatului Unit. Dacă doriți să mergeți direct la Goodwood, atunci cel mai indicat este un zbor către aeroportul Gatwick, situat în sudul Londrei și conectat direct cu Chichester, cel mai apropiat oraș de domeniul Goodwood. Din gara adiacentă aeroportului Gatwick se poate lua tren direct către Chichester. Verificați însa înainte programul trenurilor pe NationalRail.co.uk.
Dacă alegeți să zburați fără bagaj de cală, un bilet de avion către Londra luat din vreme nu ar trebui să coste mai mult de 1.000 lei.
În ceea ce privește cazarea în zona, problema e mai mare. Dacă dorim să stăm aproape de eveniment, trebuie să ne organizăm cu cel puțin un an înainte și nici așa nu este sigur că vom găsi o cazare decentă în Chichester, Portsmouth sau alt oraș din zonă. Există și varianta de a sta la Londra și a folosi trenul pentru a ajunge la Festival of Speed. Biletele de tren se pot achiziționa cu două luni înainte, iar trenurile companiei Southern fac aproximativ o oră pentru a parcurge distanța dintre stația London Victoria și gara din Chichester. De aici, un autobuz double decker, linia 902, te duce direct la eveniment.
Eu am apelat la doi prieteni pentru a rezolva problema cazării. Am norocul că un apropiat să se fi stabilit în zona adiacentă orașului Chichester, unde își practică meseria de medic veterinar. El m-a găzduit pentru două nopți înainte și după ziua pe care am petrecut-o la Goodwood. O prietenă foarte bună mi-a fost apoi gazdă în Londra, oraș ce a adoptat-o de mai bine de 15 ani.
Domeniul Ducelui de Richmond nu este conectat la autostrăzile din zonă, accesul făcându-se pe drumuri secundare. Dacă veniți la Festival of Speed cu o mașină, pe ultimii kilometri renunțați la Waze sau navigație și urmați indicatoarele speciale din zonă. De asemenea, harta parcărilor este disponibilă din vreme pe siteul evenimentului. Există parcări desemnate cu culori, dar pentru acestea aveți nevoie de un permis special.
Există însă patru parcări publice mari. Parcările sunt organizate pe câmpuri de pământ, praful fiind un element specific evenimentului de la Goodwood. Așa că, vorba englezului, dress accordingly. Pantofii comozi sunt recomandați, deoarece vei parcuge câțiva zeci de kilometri încercând să vezi cât mai multe, dar o pereche de încălțăminte impermeabilă este bună ca rezervă în portbagajul mașinii în caz că ploaia își va face apariția.
Vremea este destul de înșelătoare în această parte a Regatului Unit. Diminețile sunt reci, uneori cu ceață, chiar și în luna iulie, pentru ca apoi să ne topim la 30 de grade când soarele își face apariția. O pălărie sau șapcă plus protecție solară sunt obligatorii.
Să nu uităm de biletul de intrare. Pentru ziua de vineri a ediției 2018, biletul de acces a costat 57 lire sterline. Acesta oferă accesul pe domeniul unde are loc evenimentul. Pentru acces în tribune, trebuie achiziționat un bilet suplimentar. Pachetul format din biletul de acces și loc în tribună costă un pic peste 100 de lire. Prețurile cresc pentru zilele de sâmbătă și duminică. Apoi, pentru mâncare și băutură trebuie avut în vedere că o apă plată costă 2.5 lire, o Coca-Cola 3 lire, o bere 6 lire, iar un burger 7-8 lire.
Jubilee Edition
Acestea fiind spuse, nu ne mai rămâne decât să ne bucurăm de spectacol. Care începe în parcare. Lânga Skoda Fabia din 2002 cu care am ajuns la Goodwood, parca nonșalant o Alfa Romeo SZ. Nu cred ca am vazut vreodată vreun exemplar pe strada, nu mai vorbesc de un câmp plin de praf.
Trei mașini mai încolo, un Jaguar E-Type, apoi un TVR Tuscan, și tot așa. Lași în urmă parcarea și te urci într-un shuttle format dintr-un tractor agricol și o remorcă cu scaune care te duce mai aproape de intrare.
O cărare șerpuiește prin mijlocul unui teren de golf, iar câteva elicoptere care aduc alți invitați ceva mai înstăriți aterizează în apropiere. Accesul se face rapid, biletul fizic se poate ridica la fața locului și vine într-un plic-carnet foarte elegant alături de un abțibild pe care îl poți lipi pe luneta mașinii pentru a atesta faptul că ai fost la Goodwood FOS.
Intrarea pe care am ales-o întâmplător a fost chiar lângă linia de start a urcării pe dealul domeniului Goodwood. Și chiar nu știi în ce parte să te uiți. Sculptura centrală te atrage către ea, pe pistă deja urcă automobile pe care le-ai văzut doar la televizor sau în reviste, iar standurile constructorilor sunt pline de noutăți.
Am intrat pe domeniul Ducelui la ora 9:30 și mi-am propus să ajung până la centrul de presă, situat undeva lângă zona paddock-ului. Mi-a luat două ore să ajung până acolo, deși sunt probabil 500 metri în linie dreaptă. Sunt atât de multe lucruri de văzut, încât te oprești la fiecare pas să admiri peisajul și mașinile. Am crezut că o zi va fi suficientă. Eronat. Poți vedea cel mult 30-40% din tot ce se întâmplă. Data viitoare vor programa două zile pentru acest incredibil Festival.
Ce-i drept, ediția din acest an a fost mult mai mare și complexă ca până acum. Ducele de Richmond și echipa sa au vrut să marcheze cum se cuvine ediția cu numărul 25. De la sculptura centrală dedicată mărcii Porsche și aniversării celor 70 de ani de când marca din Stuttgart ne încântă cu modelele sale și până la primul exemplar Porsche, care a fost prezent în tablă și oase la Goodwood. Trecând prin alaiul de modele Land Rover, marcă ce la rândul său și-a serbat 70 de ani de existență, și hoarda de supercaruri prezente în paddock-ul Michelin, inclusiv modele în premieră sau extrem de rare ca Nio EP9 sau Apollo Intensa Emozione. Totul a fost la superlativ la ediția cu numărul 25.
Pe dealul domeniului Goodwood au urcat în premieră și primele automobile autonome. Siemens a adus un Ford Mustang clasic cu care a demonstrat abilitățile unui automobil autonom, iar cei de la Roborace au pus la treabă automobilele fără pilot ce vor fi folosite în viitoarele curse de automobile autonome.
Charles Gordon-Lennox, Duce de Richmond: omul din spatele fenomenului Goodwood Festival of speed
Sufletul petrecerii de la Goodwood Festival of Speed este un nobil britanic ce a inventat acest eveniment alături de Goodwood Revival și de alte evenimente găzduite de impresionantul său domeniu.
Pasionat de automobile și motociclete, Ducele de Richmond este un personaj nelipsit de la Festival of Speed. Îl vei vedea prin mulțime, la volanul vreunui automobil exotic, în dreapta unui pilot celebru sau la balconul Goodwood House. Este neobosit la cei 63 de ani ai săi. Ducele este și Președinte al British Automobile Racing Club plus o lungă serie asociații de proprietari de vehicule clasice.
Mai puțin cunoscut este faptul că Charles Gordon-Lennox este pasionat de fotografie încă de la vârstă fragedă. Ducele practică fotografia și creează cadre artistice, multe dintre ele fiind căutate de către colecționari. Educat la Colegiul Eton, tânărul Charles a avut șansa să lucreze cu Stanley Kubrik în 1968 pe platoul filmului Barry Lyndon.
Ducele de Richmond și soția sa au trecut și prin momente mai puțin plăcute în 2016, când au fost tâlhăriți chiar în casa de pe domeniul Goodwood. A fost lovit în cap după ce l-a suprins pe un hoț care s-a folosit de o scară pentru a intra pe o fereastră de la etaj. Au fost forțați să deschidă seiful și apoi legați, iar atacatorul a fugit cu bijuterii ale familiei în valoare de 700.000 lire sterline. Dupa două ore, cei doi au fost descoperiți de un membru al staff-ului Goodwood.
În loc de concluzie
Ediția cu numărul 25 a fost mai mare ca de obicei, iar la finalul zilei de vineri, când abia îmi mai simțeam picioarele și oftam lângă standul Singer Porsche, am ajuns la concluzia că am greșit.
O zi nu este suficientă pentru a înțelege tot ce se întâmplă la Festival of Speed. Ai nevoie de cel puțin două, dacă nu de tot weekendul. Nu am ajuns la proba de raliu, la paddock-ul din partea de sus a pistei, am trecut în viteză pe la câteva din standurile constructorilor și prin zona de supercaruri. Sper doar ca ediția cu numărul 26 să fie la fel de spectaculoasă, pentru că acum știu ce am de făcut.
Excelent reportaj, felicitari ! Ne vedem la anul la fata locului.