Greva anti-Nano a angajatilor de la Tata

Publicat vineri, 11.01.2008 18:18 de Bogdan Mirică

Angajatii Tata Motors au boicotat ieri lansarea modelului Nano cu o greva de mari proportii la principala uzina indiana.

La numai o zi de la debutul celui mai ieftin model din lume, Tata Motors se confrunta cu primele reactii negative. Surprinzator, aceste reactii vin tocmai din partea angajatilor sai care ieri au incercat boicotarea lansarii prin organizarea unei manifestatii la Singur, cea mai mare uzina a constructorului indian.

Muncitorii de la Singur, unde se va produce de altfel viitorul model Nano, au declansat protestul exact in momentul prezentarii oficiale organizate la New Delhi, blocand intreaga activitate a fabricii. Potrivit liderilor sindicali, viitorul model de 1700 de euro, care ar urma probabil sa motorizeze toata India, nu va putea fi construit daca nu se va aproba o crestere a salariilor.

Protestantii au declarat: "Nano este construit cu sangele nostru, cu nicio garantie a sigurantei si cu salarii de mizerie. Nano va costa atat de putin nu multumita ingeniozitatii inginerilor ci pentru ca noi muncitorii suntem platiti foarte prost". Protestul s-a sfarsit cu incendierea unor reproduceri din carton ale mini modelului Nano si cu scandari violente.

Tot ieri, cel mai ieftin model a mai primit un val de reactii negative din partea ecologistilor, care in timpul debutului oficial au organizat manifestatii ample de protest. Acestia se opun modelului de 1700 de euro pentru ca o comercializare a acestuia in masa ar avea un impact devastator asupra mediului inconjurator si in special asupra ecosistemului rural indian. La protest au participat fermieri, proprietari ai pamanturilor expropriate si ecologisti.

  • gigi muschi, vineri, 11.01.2008 20:41
    poluare?

    pai americanii au motociclete care consuma de 3 ori mai mult decat masinutza asta si pun pariu ca ei sunt in spatele acestor proteste ca daca tata patrunde pe orice piata devine lider la vanzari.eu vreau sa cumpar masina asta fiindca stiu ca din banii mei se vor intretine macar timp de o luna o familie de indieni care sunt si ei oameni.

  • ALX CT, vineri, 11.01.2008 21:13
    CAre poluare?

    Ca parca are motor de scuter (35Cp)>in rest oamenii au iesit sa isi ceara si ei drepturile.Va salut!

  • AndreiRN, vineri, 11.01.2008 22:16
    Offff Doamne

    Americani au provocat ninsoare ai Romania si frigul in casele oamenilor.Gigel chiar ca se intoarce la biberon.Cat despre greva .... un motiv sa le ridice pretul.

  • Alex, sâmbătă, 12.01.2008 05:55
    Moment bine ales

    Daca faceau greva inainte de anuntul cu Nano nimeni nu-i baga in seama. Inca o greva in India, ei si ce? Asa toata presa e pe ei. Probabil ca si Nano va avea aceeasi soarta ca Logan. Anuntat la 2500$ va ajunge la 3500$ ca au crescut costurile de productie. Tot ieftin si prost va fi si indienii se vor inghesui sa-l cumpere.

  • Nae, sâmbătă, 12.01.2008 06:58
    ecologisti?

    ecologistii protesteaza la o masinuta care polueaza cat un scuter dar nu la un hummer? sau la o noua fabrica? nu e prima data cand isi dau arama pe fata. cred ca celorlalte firme constructoare de autoturisme le tzatzaie fundu rau de tot

  • mmm, sâmbătă, 12.01.2008 08:48
    pretul

    eu cred ca este o greva intentionata , pentru a putea creste pretul masinii

  • schumi, sâmbătă, 12.01.2008 09:21

    Nae, gandeste-te cate astfel de masina se vor vinde in India si nu numai. Practic o sa inlocuiasca bicicleta. De nr-ul foarte mare de masini vandute va rezulta poluarea foarte mare.

  • ADYCEZ, sâmbătă, 12.01.2008 10:08
    Pentru Schumi

    Crezi ca va inlocui bicicleta? Eu cred ca va inlocui foarte mult scuterele pe care merg cite 4-5 indieni deodata.Iar un scuter cit polueaza? Cred ca ceva mai mult decit un Nano.

  • schumi, sâmbătă, 12.01.2008 10:16
    Pt Nae

    Uite-te ce bine se vand masinile ieftine in Europa (ex. Logan). In India si in Asia, in general, va fi prapad.

  • adi, sâmbătă, 12.01.2008 11:37

    hai sa fim seriosi.. nu o sa inlocuiasca bicicleta.. voi credeti ca toti indienii au 2500$ disponibil pt o masina?impactul devastator ar putea fi ca urmare a numarului ridicat de masini.. chiar daca au motor mic si nu polueaza mult, faptul ca se vor vinde in cantitate mare va fi daunator

  • Pesso, sâmbătă, 12.01.2008 12:08
    Au dreptate.....

    Salariatii au dreptate,ei poate abea au 250$ salariul si directorii TATA si aia tari o sa se imbogateasca pe spinarea la amaratii aia.Cat despre faza cu poluare......... =)) pai ei merg cu masini care la noi sunt considerate de colectie,din anii '70 cu motoare mari care polueaza de 100 de ori mai mult decat juma de Tico asta.

  • Jimmygrey, sâmbătă, 12.01.2008 13:53
    Hm...

    Fratilor, hai sa ne uitam in curtea noastra mai intai... Noi ne facem griji de indieni ca nu isi permit masina, dar hai sa ne gandim cati ROMANI si-o pot permite??? Si vom vedea ca exista mai degraba posibilitatea ca un indian sa faca rost de 2500 $ decat un roman de rand! Chiar si daca ar lua banii aia de la banca: la cat se ridica toate dobanzile, cheltuielile cu diverse comisioane etc. (DAE cat e la ei si cat la noi???), si veti vedea ca pe un roman l-ar costa mai mult decat pe un indian chiar si masinuta aia... Si cum puterea de cumparare a salariului e mai mare la indieni decat la noi... De ce sa le plangem LOR de mila, cand nici macar nu am inceput sa le plangem la ai nostri???

  • victorash, sâmbătă, 12.01.2008 13:57
    @ gigi muschi si nu numai

    americanii au motociclete care consuma de 3 ori mai mult decat masinutza asta dar cati americani au motociclete de alea? sau cati au hummere?(@ Nae) Vi se pare ca ecologistii nu protesteaza la fabrici!?ecologistii protesteaza oriunde este cazul, de exemplu oriunde nu se respecta normele de filtrare sau de curatare si depozitare a deseurilor.Apropo, aveti impresia ca la 1700 sau 2000 sau 2500 euro masina aia va fi dotata cu filtre catalitice?! incercati voi sa concepeti o masina care sa coste 2000 euro, bani in care sa intre si salariul muncitorilor (proiectul nu se pune ca ala revine putzin cand produci in serie). sunt curios daca reuseste cineva, s-ar putea sa-i iasa o trotineta, si nici macar nu o sa fie de firma :P :))Muncitorii aia asambleaza manualtoate masinile alea, nu e ca la firmele mari unde totul e automatizat si doar vine unul sa verifice daca nu a ratat robotul cu vreun milimetru, asa ca eu cred ca merita sa fie platiti.La firmele mari nu se fac greve pentru ca lucratorii nici nu se apuca de lucru pana nu discuta patronatu cu sindicatu conditiile de munca si nu se ajunge la asa ceva.din toti astia care ziceti ca nu o sa polueze, s-a gandit vreunul ca indienii reprezinta un sfert din populatia terrei!? dupa ce va ganditi, punti-va si informati-va cati indieni si-ar permite o astfel de masina, nu dati cu presupusu ca au salaru' de nush cat, ca nu-i asha ushor

  • Kolegu, sâmbătă, 12.01.2008 14:06
    Pt Schumi si Nae

    Este o conspiratie, va explic imediat. Dak se vor vinde cum trebuie saraciile astea India nu o sa mai fie a doua tara ca si populatie din lume, se vor injumatati, o sa iasa un IMENS CARMAGEDON!

  • myrz, sâmbătă, 12.01.2008 17:33
    pt Jimmygrey...

    Nu vreau sa te supar....dar bati campii la modul grav! Eu nu stiu cum de-ti poti spune asa o intrebare prosteasca si anume, cati "ROMANI si-o pot permite???" !! Tu nu observi ca la noi, milioane de romani in loc sa-si asigure un trai mai bun pt intreaga familie cauta sa dea banii pe tot felul de prostii incepand de la telefoane de fitze pana la masini tot mai scumpe. Intr-adevar...daca are romanul bani, foarte bine...sa-si cumpere tot ce-i mai scump si-i pofteste inima. Dar sa revin: Numai eu stiu la mine la tara nush cate familii care fac imprumuturi in banca sa-si cumpere Matiz, Aveo, Spark,Logan...dar casa sta sa se darame peste ei...asa ca nu prea vad cum nu si-ar putea permite romanul sa faca rost de bani pt o masina TATA.

  • aviator, sâmbătă, 12.01.2008 23:28
    nu e nici macar Euro 3

    Nu va putea fi comercializata in Europa pentru ca nu respecta normele de poluare. Romanii nu vor pupa Tata Nano.

  • jazzboy, duminică, 13.01.2008 01:07
    o da

    nu mai pot io de greva lor...pe mine ma ustura ratele in euro care o iau razna...noi romanii avem alte griji... la ce bun o stire cu o masina pe care nu o sa o vad decat in poze...fi-mi-ar sila.

  • Pesso, duminică, 13.01.2008 02:37
    Corect

    Corect in Europa nu o sa se vanda dar la ei in india unde aia nu au dupa ce bea apa 90% din populatie cred ca e o masina buna pentru ei.Adik e cum e la noi Loganul decat ca este la un nivel direct proportional cu nivelul lor de trai.

  • Moshu, duminică, 13.01.2008 11:46
    pentru Pesso

    E buna afirmatia ta. E buna, buna !! :))

  • gigi muschi, sâmbătă, 19.01.2008 12:45
    incorect

    daca o masina la 10 000 de euroi indica nivelul de trai al nostru eu imi tai ce mi a mai lasat nea ciomu,cand castigi 5 milioane pe luna care este cu adevarat salariul maxim pe luna ,salariu ce se castiga in provincie nu cred ca ti permiti un logan.marea majoritate a cunoscutilor mei castiga 3-4 milioane pe luna bani in mana si nu am vazut niciunul cu logan,eventual o coaja de dacia la 20-30 milioane,voi astia de pe site visati trai bun in romania,sunteti asa de fitzosi,NANO ar fi masina care ar inlocui cu succes Loganul fiindca e cu adevarat ieftina,asa ca lasati ma cu fitzele ca loganul e la un nivel direct proportional cu nivelul nostru de trai cand rata la un logan ar fi mai mult de jumate din salariul meu la ora actuala,SA TRAITI BINE?

  • prudentul, sâmbătă, 19.01.2008 18:34
    gigi

    Nu generaliza situaţia TA financiară şi a cunoscuţilor tăi cu a tuturor românilor. Că tu câştigi 5 milioane pe lună e valabil pentru tine şi foarte mulţi altii, dar NU pentru TOŢI. În al doilea rând, o maşină de 10.000 euro chiar îţi ridică nivelul de trai, evident dacă nu-ţi vinzi casa ca să-ţi iei maşina. Calitatea superioară a fabricaţiei, dotările, performanţele şi fiabilitatea sunt net superioare. Vei dori să depăşeşti în Nano şi te vei izbi de cel care vine din sensul opus, că nu te ajută motorul. Vei dori să mai asculţi niscaiva reclame spălătoare de cerebel la radio şi vei constata că nu ai la ce. Vei dori să cari porcul căsăpit anti-europen de rudele de la ţară şi vei constata că în portbagaj n-ai loc decât de-o pisică ceva mai mare (gestantă). O maşină decentă nu înseamnă "fiţe" (mă rog, "fitze") ci progres. A umple România cu Nano înseamnă regres. Încă ceva: vreau să cred că nivelul nostru de trai e mai mare decât un Nano. Dacă tu, gigi, n-ai suficienţi bani, fă în aşa fel încât să câştigi mai mulţi. Se poate, chiar şi aici în România.