Interviu cu Federico Foschini, director de marketing Lamborghini: "Lamborghini este visul multora și o realitate pentru puțini"

Publicat miercuri, 02.07.2025 15:12 de Alexandru Monenciu

Cu ocazia evenimentului Lamborghini Day din Germania, am avut ocazia să aflăm informații chiar de la sursă, de la mai marii companiei din Sant'Agata Bolognese. Federico Foschini, directorul de marketing și de vânzări al mărcii, ne-a acordat un interviu în exclusivitate, pe care îl poți citi mai jos.

Automarket a fost singura publicație din România care a participat la evenimentul Lamborghini Day din Munchen, Germania.

Cu această ocazie, am avut prilejul să descoperim marca din Sant'Agata Bolognese prin intermediul unor ateliere axate pe diverse departamente, am condus noul Urus SE, cel mai puternic Urus de serie, și am aflat informații direct de la sursă. De la oamenii care se află la cârma uneia dintre cele mai cunoscute și iubite mărci auto din lume.

Despre întreaga experiență poți citi în articolul nostru dedicat.

Subiectul acestui material este, însă, altul. Federico Foschini, directorul de marketing și vânzări al mărcii italiene, ne-a acordat un interviu în exclusivitate, pe care te invităm să îl descoperi mai jos.

Înainte de asta, haide să aflăm mai multe despre interlocutorul nostru.

CINE ESTE FEDERICO FOSCHINI?

Federico Foschini s-a născut în Italia, la Ravenna, și a absolvit Facultatea de Inginerie în Management la Universitatea din Bologna.

Povestea dintre Foschini și Lamborghini începe în 1998, atunci când a devenit stagiar în timpul studiilor. Un an mai târziu, a fost angajat cu normă întreagă și a activat în departamente ca Achiziții și Project Management.

Aici a acumulat o experiență vastă și, pe baza ei, au venit și rezultatele. În 2008, Federico Foschini este numit directorul departamentului de Project Management, iar în toamna anului 2015 a devenit directorul comercial al mărcii din Sant'Agata Bolognese. Era responsabil de marketing, vânzări și after-sales.

Cinci ani mai târziu, preia rolul de Chief Procurement Officer, responsabil cu lanțul de aprovizionare. În martie 2021, este numit Chief Marketing & Sales Officer (funcția pe care o deține și în prezent), revenind așadar la responsabilitățile din trecut și păstrând interimar rolul la departamentul Procurement.

Din poziția actuală, Federico Foschini supraveghează sinergia dintre marketing, vânzări și achiziții, raportând direct către șeful companiei, Stephan Winkelmann. Unul dintre obiectivele principale ale sale este menținerea echilibrului dintre cerere și ofertă, pentru a proteja exclusivitatea mărcii și a menține valoarea de revânzare a mașinilor.

Printre altele, Foschini a coordonat lansarea SUV-ului Urus, un model care a devenit piatra de temelie pentru creșterea vânzărilor. Că tot veni vorba de vânzări, sub egida lui, vânzările au continuat să crească, iar Lamborghini a înregistrat venituri record în prima jumătate a anului trecut: 1.62 miliarde de euro.

De asemenea, italienii au raportat un profit operațional de 458 milioane de euro, dar și livrări de 5.500-5.600 de unități.

În prezent, Federico Foschini gestionează tranziția spre electrificare, un subiect pe care l-am atins și în interviul nostru, pe care te invit să îl descoperi în rândurile următoare. Prin dedicare, expertiză în operațiuni complexe și viziune de conducere, Foschini a ajuns de la un simplu stagiar, la liderul global al unei mărci arhicunoscute și iubite.

                                      INTERVIU CU FEDERICO FOSCHINI

1. Marca Lamborghini este cunoscută pentru crearea unor mașini de vis. Cum reușiți să mențineți exclusivitatea, în timp ce urmăriți obiective ambițioase de creștere, mai ales odată cu lansarea de modele noi, cum ar fi Urus SE, pe care l-am condus și noi, care deschid uși către piețe mai mari?

FEDERICO FOSCHINI: Cred că cele două lucruri pot merge mână în mână.

Important este ca această creștere să fie progresivă și să fie în concordanță cu oferta de produse. Dacă ne uităm la istoria Lamborghini, veneam de la, să spunem, 2.000 de mașini în anul 2000 și suntem acum la peste 10.000 de unități în doar câțiva ani. Dar asta a mers mână în mână cu extinderea portofoliului: al doilea model, al treilea model, variante derivate.

Este clar că aceasta este rețeta consistenței și rezilienței Lamborghini de astăzi. În primul rând, am crescut oferta de produse și suntem mereu atenți să nu supraproducem. Fabricăm întotdeauna cu o mașină mai puțin decât cere piața. Pe de altă parte, ne extindem amprenta.

"AVEM, ÎN PREZENT, 186 DE DEALERI ÎN 56 DE PIEȚE"

Avem în prezent 186 de dealeri răspândiți în 56 de piețe, iar acest lucru, fără îndoială, ne oferă potențial suplimentar. Dar, per total, cum am spus, cele două lucruri merg împreună. Dacă priviți creșterea Lamborghini, este întotdeauna ceva constant.

Nu avem salturi mari urmate de prăbușiri. Au fost doar două scăderi în istoria Lamborghini în ultimii, să spunem, 25 de ani. Prima a fost în 2009, din cauza crizei Lehman Brothers (n.r: una dintre cele mai importante companii financiare din lume. A cerut falimentul în 2008), care a afectat toată lumea.

A doua a fost în anul COVID, când am avut o scădere a producției, deoarece fabrica a fost închisă timp de patru luni. Capacitatea de livrare a fost cu adevărat limitată. Dar în ansamblu, se vede o linie de creștere continuă, fără vârfuri și căderi.

Aceasta se reflectă și într-unul dintre principalii indicatori din lumea auto de lux, dar și în general în industria de lux: valoarea mașinilor second-hand.

Dacă ne uităm la valoarea reziduală, cea a mașinilor second-hand Lamborghini este una dintre cele mai mari și este mereu constantă, fie că vorbim de Urus, de V12 sau chiar de V10, care iese din producție, dar sunt în continuare mașini care își păstrează valoarea.

Pentru că numărul de mașini livrate pentru fiecare model a fost foarte limitat.

2. Pe măsură ce așteptările clienților se schimbă, în special în rândul tinerilor care sunt pasionați de tehnologie, cum își adaptează Lamborghini experiența de vânzare pentru a rămâne în frunte? Fac parte din planurile voastre instrumente digitale sau experiențe imersive?

FEDERICO FOSCHINI: Cred că digitalul crește în mod constant, dar trebuie să separăm puțin lumea fanilor de cea a clienților. Obișnuim să spunem că Lamborghini este visul multora, dar o realitate pentru puțini.

Eu mă număr printre cei care visează.

În ceea ce privește fanii, digitalizarea deschide incredibil de mult frontierele Lamborghini în ceea ce privește notorietatea. Metaversul, rețelele sociale și altele oferă o mulțime de oportunități de a intra în contact cu brandul.

Și când vine vorba de clienți, este o oportunitate de a avea primul contact. Dar cred că este încă ceva condus de oameni. Contactul uman rămâne foarte important.

"CÂND VINE VORBA DESPRE MODELELE LAMBORGHINI, VREI SĂ LE ATINGI, SĂ LE SIMȚI. VREI SĂ CONDUCI MAȘINA"

Sigur, avem mult suport pentru a vizualiza și configura mașina, dar călătoria clientului trebuie să fie una bazată pe contact fizic. Când vorbim de astfel de mașini, vrei să le atingi, să le simți, să faci parte din familia Lamborghini. Vrei să testezi mașina pentru că vrei să te simți ca un pilot. Aceste lucruri pot fi susținute digital din punct de vedere al informației și vizualizării.

Dar, în final, ceea ce face diferența este experiența fizică: atingerea, mirosul, senzația la volan. Să faci parte din comunitate este un alt exemplu. Strângem oameni care împărtășesc pasiunea pentru automobile de lux, în special pentru Lamborghini. Tot ce înseamnă Lamborghini este un ecosistem, nu doar o mașină.

Și este foarte fizic, așa că experiența rămâne una fizică.

3. Stilul de viață Lamborghini merge dincolo de mașini. Cum vedeți parteneriatele, cum ar fi cele cu branduri de modă (ex. Balenciaga), ca un mod de a întări legătura emoțională cu clienții?

FEDERICO FOSCHINI: De ani buni colaborăm cu branduri care credem că sunt în concordanță cu poziționarea Lamborghini.

Suntem foarte atenți, pe lângă fiecare caz de business în parte, să nu diluăm brandul Lamborghini. Aici avem câteva exemple de parteneri, iar toți au un motiv clar de a fi aliniați cu valorile Lamborghini. Balenciaga, de exemplu, este un brand foarte puternic în rândul generației tinere.

Este un brand care reflectă valorile noastre: curaj și neașteptat. Dar avem și alte branduri, cum ar fi Sonus Faber pentru calitate audio superioară, LEGO (care este excelent pentru configuratoare). Astfel de parteneriate cresc notorietatea brandului, mai ales în rândul celor mai tineri sau al celor care nu au avut încă un contact cu Lamborghini.

Este benefic și pentru parteneri. Gândiți-vă la motocicletele Ducati sau la colaborarea cu Technogym. Au fost de succes din punct de vedere al afacerilor.

"NU NE VINDEM BRAND-UL DOAR DE DRAGUL UNUI PARTENERIAT COMERCIAL"

Dar, cel mai important, este să avem parteneri care sunt la același nivel cu Lamborghini, care împărtășesc misiunea și viziunea noastră. Nu ne vindem brandul doar de dragul unui parteneriat comercial. Prioritatea este coerența. Ambele părți trebuie să simtă că obțin valoare în poziționare și notorietate.

4. Care piață sau segment de clienți vă entuziasmează cel mai mult acum și de ce?

FEDERICO FOSCHINI: Suntem în Germania și trebuie să spun că nu este o întâmplare că organizăm de câțiva ani Lamborghini German Day aici. Am început să facem asta în Japonia, apoi în UK, mai ales în piețele care sunt în creștere și au o cultură auto solidă și față de Lamborghini.

În ultimii 2-3 ani, Germania ne-a oferit feedback foarte pozitiv, nu doar ca volum, ci și ca calitate a vânzărilor și percepție a brandului. Am muncit mult la asta. Poziționarea de acum nu era aceeași în trecut. Aceasta se datorează atât produselor, cât și modului în care comunicăm, în care ne prezentăm.

Dacă vorbim despre Europa, Germania. Dacă vorbim despre țări din afara Europei, Japonia este o altă piață înfloritoare. Dar Japonia are o tradiție. Acolo, Countach era deja un model emblematic, în benzi desenate și postere. Cultura italiană (modă, lux, automobile) este foarte apreciată. Mai ales motorul V12, în Japonia, este la superlativ.

În termeni de segmente, suntem foarte mulțumiți de Revuelto și Urus. Sunt modele bine stabilite. Revuelto este V12, era așteptat, avem o listă lungă de comenzi. Urus domină segmentul SUV-urilor super sport.

Ce mă entuziasmează cel mai mult este Temerario. Aici facem un salt major înainte. Huracan a fost o mașină fantastică, dar acum vorbim despre o revoluție, în design, tehnologie, performanță.

Aștept cu nerăbdare evenimentul din Estoril, unde mulți jurnaliști vor putea testa ce am testat și noi. Cei care au testat deja în Modena, pe circuitul noastru, au spus că e greu de explicat în cuvinte (reacții rapide, control, senzație în viraje) este o experiență unică.

"REVUELTO ESTE DRAMATIC. TEMERARIO ESTE PENTRU CONDUS ZILNIC"

E o combinație de tehnologii incredibile, inspirate și de la Revuelto, dar cu misiuni diferite. Revuelto este emblematic, cu motor V12, dramatic. Temerario este pentru condus zilnic, dar și pentru circuit. Este incredibil de distractiv.

5. Vorbeați despre electrificare. Următorul pas este un Lamborghini 100% electric?

FEDERICO FOSCHINI: Ne-am anunțat strategia și am ajustat-o puțin recent. Așa cum a spus și StephanWinkelmann, o companie ca a noastră trebuie să fie flexibilă, să aibă o viziune clară, dar și capacitatea de adaptare.

Cele două modele vor rămâne hibride, dar hibride care reduc emisiile de CO2 și îmbunătățesc performanțele.

"URUS VA RĂMÂNE HIBRID ȘI DUPĂ 2030"

Urus va rămâne hibrid și după 2030. Da, avem în plan un al patrulea model, complet electric, în jurul anului 2030. Dar trebuie să rămânem flexibili, să urmărim tehnologia, acceptarea de către clienți.

Cred că hibridizarea celor trei linii actuale este răspunsul perfect pentru momentul în care ne aflăm. Avem cea mai bună gamă de modele din istoria Lamborghini.

6. Ultima întrebare este una personală: Countach sau Miura?

FEDERICO FOSCHINI: Trebuie să spun Countach. M-am născut în 1972 și, la sfârșitul anilor ‘70, în filme, aceasta era mașina la care visai. Dacă ne uităm, Miura era finalul unei epoci, iar Countach începea alta.

Countach era ca o navă spațială, complet în afara imaginației la acea vreme. Și e actual și azi. Multe dintre liniile sale se regăsesc în toate modelele super sport Lamborghini.

Countach m-a făcut să visez că o voi conduce într-o zi. Am fost norocos să fiu în companie pe vremea lui Diablo. N-am condus niciodată Countach, dar...da, Countach rămâne alegerea mea.