Interviu cu Nasser Al-Attiyah, de 5 ori câștigător la Dakar și pilot Dacia Sandriders

Publicat vineri, 14.11.2025 11:23 de Alexandru Monenciu

Nasser Al-Attiyah, de cinci ori câștigător al Raliului Dakar și în prezent pilot Dacia Sandriders, ne-a acordat un interviu în exclusivitate cu ocazia vizitei sale în România. Am vorbit despre debutul Dacia în cea mai dură competiție de rally raid din lume, dar și despre provocările din spatele prototipului Sandrider.

Marca Dacia a evoluat foarte mult în ultimii ani și nu greșim dacă spunem că producătorul de la Mioveni traversează cea mai bună perioada a sa de la înființare și până în prezent. Are un portofoliu diversificat de modele, este un brand competitiv și se bucură de o popularitate foarte mare pe plan internațional.

Chiar și așa, nimeni nu a fost pregătit pentru anunțul pe care Dacia l-a făcut la jumătatea anului 2023. Ne referim aici la faptul că, începând din 2025, va participa la legendarul Raliu Dakar și, implicit, va fi parte din Campionatul Mondial de Rally-Raid.

De ce Dakar și de ce această provocare extremă? În primul rând, participarea în cea mai dură competiție de rally-raid din lume este un vector de imagine senzațional pentru constructorul de la Mioveni care promovează o filozofie caracterizată de robustețe și lucruri esențiale. Adică modele și tehnologii simple, accesibile, eficiente și durabile.

Și unde demonstrezi că poți construi mașini robuste, eficiente și durabile mai bine decât la Dakar?

În al doilea rând, Dacia asociază Raliul Dakar cu un laborator tehnologic în aer liber, de dimensiuni reale și creat de natură, dedicat mobilității cu emisii reduse de dioxid de carbon. Asta în contextul în care prototipurile de Dakar sunt alimentate cu combustibil sustenabil.

În cazul prototipului Dacia Sandrider, acest combustibil este furnizat de către Aramco, unul dintre partenerii mărcii de la Mioveni în această aventură. Pe listă mai regăsim nume mari ca Prodrive (partener tehnic), BF Goodrich, Alpine Racing și Sabelt.

Prototipul de clasă FIA Ultimate T1+ are un șasiu tubular, o caroserie din fibră de carbon și un motor V6 de 3.0 litri, twin-turbo, care dezvoltă 360 de cai putere și 539 Nm cuplu maxim. Tracțiunea este, desigur, integrală, iar transmisia este una secvențială cu 6 rapoarte. Pentru a trece peste orice obstacol în deșert, suspensia are o cursă de 350 de milimetri.

ECHIPA DE VIS DACIA SANDRIDERS

În ceea ce privește echipa, Dacia pare că a fost lăsată să aleagă dintr-un bol plin cu superstaruri din motorsport și a avut "carte blanche".

Spunem asta pentru că echipa Dacia Sandriders este formată din Sebastien Loeb, de 9 ori campion mondial de raliuri, Cristina Gutierrez (prima femeie pilot de raliu din Spania care a terminat raliul Dakar la categoria auto) și Nasser Al-Attiyah, de 5 ori câștigător la Dakar.

Un fel de Real Madrid în era galactică sau Chicago Bulls pe vremea lui Michael Jordan.

De la anul, echipei Dacia Sandriders i se va alătura un al patrulea pilot și anume Lucas Moraes. Și, desigur, copilotul Dennis Zenz.

NASSER AL-ATTIYAH, STARUL DE LA VOLANUL DACIEI SANDRIDER

Formula 1 îi are pe Michael Schumacher și Ayrton Senna, MotoGP îi are pe Valentino Rossi și Marc Marquez, iar Raliul Dakar îi are pe Stephane Peterhansel și Nasser Al-Attiyah.

Născut în Qatar, Nasser Al-Attiyah este unul dintre cei mai titrați piloți din istoria Raliului Dakar, unde are 5 victorii absolute, în 2011, 2015, 2019, 2022 și 2023. Mai are nevoie de încă o victorie pentru a-l egala pe Stephane Peterhansel, la clasa auto desigur.

Apoi, vorbim despre 52 de victorii de etapă la Dakar, fiind la egalitate cu un alt pilot legendar și anume Ari Vatanen, dar și despre zeci de podiumuri la competiții de rally raid.

Mai are în palmares un titlu de campionu al seriei Production World Rally Championship (2006), în 2014 și 2015 a fost campion WRC-2, a fost de 18 ori campion Middle East Rally, de 5 ori campion FIA World Cup for Cross-Country Rallies și de 3 ori campion la rally-raid.

Dacă aceste realizări nu sunt de ajuns, mai trebuie să știi că Nasser Al-Attiyah este și sportiv olimpic, medaliat cu bronz la tir în cadrul Jocurilor Olimpice de la Londra din 2012.

Revenind, însă, la motorsport, după ani de succese cu Toyota, pilotul din Qatar a acceptat provocarea celor de la Dacia și s-a angajat să ducă prototipul Sandrider în lupta directă cu giganții consacrați ai competiției din deșert.

Prima performanță alături de Dacia a venit în octombrie 2024, atunci când echipajul format din Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger a câștigat Raliul Marocului. A urmat apoi marea provocare Dakar, care, din păcate, nu s-a încheiat cu o victorie absolută pentru constructorul de la Mioveni.

Dar, cu siguranță a fost o etapă din care echipa Dacia Sandriders a avut de învățat foarte multe. Deși nu a câștigat Raliul Dakar la prima participare, în etapa prolog, echipajul format din Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger s-a clasat pe locul 3 și a câștigat etapa a 9-a a raliului.

Ritmul competitiv și fiabilitatea prototipurilor și-au spus cuvântul în următoarea etapă, Abu Dhabi Desert Challenge, pe care Dacia a câștigat-o. A urmat apoi un loc 2 în South African Safari Rally, un loc 3 în Portugalia și o victorie în Raliul Marocului (cu Sebastien Loeb).

Deși o victorie pentru echipă, Raliul Marocului 2025 este, cu siguranță, o etapă pe care Nasser Al-Attiyah ar dori să o uite. Din cauza unei erori de navigație, pilotul din Qatar a primit o penalizare de timp și a pierdut lupta pentru titlul mondial.

NASSER AL-ATTIYAH ÎN ROMÂNIA ȘI INTERVIU PENTRU AUTOMARKET

După un sezon 2025 cu suișuri și coborâșuri, dar unul pe care echipa Dacia Sandriders nu îl va uita cu siguranță, Nasser Al-Attiyah a venit în România, iar la întâlnirea cu celebrul pilot a fost invitată și Automarket. Mai mult, Al-Attiyah ne-a acord un interviu, în exclusivitate, pe care te invit să îl citești în rândurile următoare.

1. Nasser, ai câștigat Raliul Dakar de mai multe ori pe suprafețe diferite și cu diferiți producători. Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o din participarea la o competiție în condiții atât de extreme și imprevizibile? 

NASSER AL-ATTIYAH: Știi, a fost un vis mai vechi să câștig Dakar. Am câștigat Dakar cu diferite echipe, de cinci ori. Am terminat de cinci ori pe locul al doilea la Dakar. Dacă ne uităm la toate participările de la Dakar de până acum, sunt cel care are rezultate foarte bune. Din 17 curse la Dakar, am 13 podiumuri.

Este cu adevărat uimitor. Iubim acest raliu. Iubim provocarea și căutăm mereu lucruri noi, să venim cu echipe noi, așa cum am făcut acum cu Dacia Sandriders. Și este uimitor să împărtășești multe lucruri și să oferi experiența ta echipei.

2. Tehnologia din spatele mașinilor de rally-raid a evoluat rapid. De la aerodinamică la sistemele de propulsie hibrid. Cum vezi viitorul mașinilor care concurează la Dakar, având în vedere tendința către electrificare?

NASSER AL-ATTIYAH: Desigur, când spui raliul Dakar, te gândești imediat la off-road, și tocmai de aceea trebuie să ai și mașini gândite pentru off-road. Dacă vrei să realizezi ceva din punct de vedere comercial, numele Dakar este unul dintre cei mai bun vectori de promovare.

Să luăm ca exemplu Dacia. Marca este peste tot și promovează dezvoltarea. Chiar și prototipul nostru Sandrider, cu motorul hibrid. Este cu adevărat uimitor să vezi acest brand și să fie atât de cunoscut în lume.

3. Într-adevăr. Și asta ne duce la următoarea întrebare. Te-ai alăturat proiectului Dacia Dakar încă de la început. Ce te-a convins să accepți această provocare cu un brand care încă își construiește reputația în sporturile cu motor?

NASSER AL-ATTIYAH: Am câștigat de cinci ori cu un alt producător. Pentru mine nu este obligatoriu să continui și să câștig cu același producător. Când am auzit că Dacia se lansează în această aventură și am cunoscut oamenii din spatele acestui proiect, am spus imediat: „Bine, nu-mi pasă să continui (n.r cu alt producător) și să câștig, dar trebuie să ajut echipa”.

Acesta este motivul pentru care sunt aici, acum, cu echipa Dacia Sandriders. Pentru a oferi mai multe șanse și mai multă dezvoltare și, da, pentru a câștiga următorul Dakar.

4. Deci asta te motivează să pilotezi la nivel înalt, să dai tot ce ai mai bun în fiecare an?

NASSER AL-ATTIYAH: Da, absolut. Pentru că îmi place să accept provocări cu o echipă nouă. Este o nouă provocare și este foarte plăcut să câștigi.

5. Filozofia Dacia se bazează pe simplitate, robustețe și eficiență. Cum se traduce acest ADN în spiritul echipei Dakar și în spiritul prototipului Sandrider în sine?

NASSER AL-ATTIYAH:  Este o întrebare bună. Dacă ai marca în Dakar, toată lumea va ști că Dacia participă la Dakar și vor dori să cumpere o mașină din showroom. Acest lucru facilitează producătorului transmiterea mesajului și a imaginii mărcii.

6. Dacia este un brand românesc. Fanii sporturilor cu motor din România admiră consecvența și calmul tău sub presiune, calități necesare în raliul Dakar. Ce mesaj le-ai transmite tinerilor piloți din țări mai mici, precum România, care visează să ajungă să pilotee într-o zi la etapele din Dakar sau din WRC?

NASSER AL-ATTIYAH: Această marca este bine organizată și foarte cunoscută. Atât generația tânără cât și generația veche se potrivesc pentru acest brand. Pot conduce pentru Dacia. Și acesta este un mod inteligent din partea producătorului Dacia, de a intra în Dakar și în sporturile cu motor. Și de a arăta, de ce nu, că aceasta este o mașină pe care o poate conduce oricine.

7. Nu ești doar o legendă a Raliului Dakar ci și medaliat olimpic la tir. Cum se completează aceste două lumi, tirul sportiv și cursele de raliu, în mentalitatea și pregătirea ta?

NASSER AL-ATTIYAH: Tirul sportiv și raliul au un lucru în comun, și anume concentrarea. Când am început să practic raliul, căutam un alt sport pe care să-l dezvolt. M-am întâlnit cu tatăl meu, care mi-a povestit despre tir. Și când am început să trag, după șase luni eram deja foarte bun. Simt că tirul mă ajută la condus, din punct de vedere al concentrării. Este cu adevărat uimitor.

Și am decis să practic aceste două sporturi pentru totdeauna. Și da, acum vorbim despre șase Jocuri Olimpice, am concurat și încă continui. Da, este un sport cu adevărat uimitor.

8. Așa cum am văzut, sezonul inaugural a avut suișuri și coborâșuri. Ce așteptări aveți de la sezonul 2026?

NASSER AL-ATTIYAH: În 2026 vom fi și mai pregătiți. Avem cheia pentru a câștiga următorul Dakar și, de asemenea, campionatul mondial.

Așa cum ai spus, anul acesta, 2025, a fost doar pentru a construi și a împinge la maxim prototipul Dacia Sandrider, pentru a obține ceea ce trebuie pentru 2026. Testăm totul și ne asigurăm, știi, până la urmă nu contează dacă învingi sau pierzi, dar trebuie să dai totul. Și acum știm cu siguranță că avem o mașină bună.

Am câștigat ultimul Raliu al Marocului, cu Sebastien Loeb. Și cred că asta ne va permite să obținem un rezultat bun în 2026.

9. Ultima mea întrebare este una personală și are legătură cu WRC. Mitsubishi sau Subaru?

NASSER AL-ATTIYAH: (n.r fără să stea pe gânduri) Subaru. Pentru că am făcut asta din 2003 până în 2011. Am concurat alături de Prodrive și de Subaru. Îmi place Subaru.