JURNAL: Principalele momente ale crizei in industria auto

Publicat luni, 30.03.2009 14:38 de Mircea Meșter

Primele semne ale unei crize adanci au aparut in octombrie 2008. De atunci si pana astazi, asteptam semnale pozitive.

Industria auto este una dintre cele mai lovite de criza. Mizand pe produse scumpe, producatorii auto au simtit cum nu se poate mai acut lipsa comenzilor. Primele rezultate au fost inmultirea masinilor din stoc, o buna parte dintre acestea fiind produse intr-o perioada fara comenzi, dar in ritmul ante-criza. Au urmat disponibilizarile de personal, numarul angajatilor la care producatorii au renuntat atingand cote alarmante in ultima perioada. Astazi s-a ajuns la ultimatumuri din partea guvernului SUA pentru GM si Chrysler, cele doua companii urmand sa intre sub incidenta legii falimentului in cazul in care nu isi rezolva problemele in foarte scurt timp.

Iata filmul crizei vazut prin filtrul industriei auto mondiale.

23/24 octombrie 2008 - GM si Chrysler, care la acea vreme se aflau in discutii legate de o posibila alianta, au anuntat ca vor taia din numarul de angajati si ca vor inchide unele uzine din cauza crizei din ce in ce mai accentuate. In Franta, Renault si Grupul PSA (Peugeot-Citroen) au revizuit tintele de profit ale anului 2008 si au anuntat ca vor renunta la cifrele de productie anuntate initial pentru a combate efectele crizei.

28 octombrie 2008 - Honda a anuntat ca profitul pe 2008 nu va ajunge la tinta stabilita din cauza scaderii comenzilor si a yen-ului slab.

30-31 octombrie - Dacia anunta oprirea productiei pentru doua zile din cauza caderii accentuate a comenzilor. In urma cu trei zile, Francois Fourmont - directorul general al Dacia -  afirmase ca Dacia va fi afectata minor de criza economica.

13-14 noiembrie - A doua oprire a productiei la Dacia

20 noiembrie - In fata scaderii tot mai acute a comenzilor, Dacia opreste productia pentru doua saptamani si jumatate. In aceasta perioada, angajatii primesc 85% din salarii.

4 decembrie 2008 - Sefii GM, Ford si Chrysler pleaca de la detroit la Washington intr-o coloana condusa de masini hibride pentru a-si prezenta noile planuri de atac. Intr-o intalnire anterioara, reprezentantii celor trei companii fusesera criticati din cauza ca au mers la Washington cu avioanele private si cu planuri putin viabile. Cei trei sefi ai companiilor cad de acord sa primeasca 1 dolar/an salariu daca guvernul american accepta cererile pentru un imprumut. Totalul sumelor cerute ajunge la 34 de miliarde de dolari.

6 decembrie 2008 - Sergio Marchionne, presedintele Fiat, spune ca in perioada post-criza vor ramane doar sase producatori importanti la nivel global.

11 decembrie 2008 - Dupa doar trei zile de munca, Dacia anunta ca angajatii vor fi trimisi in somaj tehnic pentru o luna.

19 decembrie 2008 - Guvernul american anunta ca producatorii de peste Ocean vor primi 17.4 de miliarde de dolari din suma ceruta initial. 13.4 miliarde merg la GM, 4 miliarde la Chrysler. Ford anunta ca nu are nevoie de bani. Sumele sunt preluate din fondul american destinat industriilor afectate de criza.

20 decembrie 2008 - Canada anunta acordarea unui ajutor de 3.28 miliarde de dolari birourilor canadiene ale GM si Chrysler.

5 ianuarie - Automotive News face o analiza a anului care tocmai incepea si anunta o scadere medie cu 14% a vanzarilor auto la nivel mondial.

9 ianuarie - Compania coreeana Ssangyong este prima care cade. Presedintele acesteia demisioneaza iar Ssangyong anunta intrarea in procedura de faliment.

13 ianuarie - Germania injumatateste taxele pentru masinile cu motoare mici si anunta debutul unui program de redresare care cuprinde implementarea sistemului Rabla - 2500 de euro pentru fiecare german care isi schimba masina veche cu una noua. Guvernul suedez anunta, in acelasi timp, faptul ca nu e interesat de preluarea Volvo si Saab, marci scoase la vansare de Ford, respectiv GM.

14 ianuarie - China anunta implementarea unui program identic cu cel din Germania - scaderea la jumatate a taxei pentru maisnile noi cu cilindree mica si introducerea programului Rabla.

20 ianuarie - Jaguar suspenda productia pentru doua saptamani. 3500 de muncitori sunt trimisi acasa. Peste noua zile, Aston Martin reduce saptamana de lucru la doar trei zile la Gaydon.

21 ianuarie - Fiat si Chrysler anunta o colaborare prin care Fiat preia 35% dintre actiunile americanilor, acordand in schimbul acestora tehnologie si platforme.

27 ianuarie - Marea Britanie anunta ca va aloca 2.3 milioane de lire sterline ca imprumut dedicat cercetarii si dezvoltarii unor sisteme ecologice noi.

28 ianuarie - Honda anunta oficial ca se retrage din toate competitiile de motorsport, in afara de MotoGP. Printre competitiile afectate se numara si Formula 1.

2 februarie - Ssangyong anunta reinceperea productiei, la mai putinde  o luna de la intrarea sub protectia legii falimentului.

6 februarie - Toyota anunta ca in perioada martie 08-martie 09 va inregistra cifre negative la capitolul profit operational. Pierderea este de 4.96 de miliarde de dolari, fiind primul an cu pierderi din istoria Toyota in istoria de 70 de ani a niponilor. In acelasi timp, Italia anunta implementarea unui program de redresare a industriei de 1.5 miliarde de dolari.

9 februarie - Producatorii francezi cer de la stat 7 miliarde de euro, insa presedintele Nicolas Sarkozy spune ca prioritatea statului e pastrarea locurilor de munca. Nissan anunta ca va renunta la 20.000 de angajati in urmatorul an.

12 februarie - Kia se aliniaza la curentul din industrie si anunta renuntarea la un schimb in uzina de la Zilina. Schimbarea va afecta viitoarele doua saptamani.

13 februarie - Spania aloca 4 miliarde de euro sub forma de ajutor pentru industria auto. 1.2 miliarde dintre acestea sunt destinate acordarii de bonusuri la cumpararea masinilor noi.

17 februarie - GM si Chrysler cer inca 22 de miliare de dolari de la guvernul american.

19 februarie - Vesti bune la Dacia. Datorita exploziei de comenzi din Germania, constructorul roman mareste ritmul de productie, urmand ca la Mioveni sa se lucreze, in urmatoarele doua luni, pana si sambata.

20 februarie - Aripile canadiene ale GM si Chrysler anunta ca depun o cerere pentru un imprumut aditional de 8 miliarde de dolari. Saab evita temporar falimentul prin declansarea operatiunii de Reorganizare.

8 martie - Presa germana anunta ca BMW si Daimler sunt in tratative pentru o colaborare istorica. Prin intermediul acesteia, fiecare dintre cei doi constructori va primi 7% din actiunile celuilalt.

10 martie - Dupa trei luni de amanari, Ministerul Mediului din Romania anunta cotele alocate fiecarei marci prin programul Rabla.

11 martie - Audi spune ca va trimite in somaj tehnic muncitorii din Gyor, Ungaria. Este vorba de oprirea productiei pentru trei saptamani in luna august 09.

12 martie - Turcia reduce la jumatate TVA-ul pentru unele produse, printre care si masinile noi. Cu o zi inainte, asociatia producatorilor din aceasta tara anuntase o scadere de 62% a exporturilor.

16 martie - Steve Rattner, consilierul lui Barack Obama pe probleme de industrie, anunta ca 31 va publica in 31 martie decizia finala legata de un nou imprumut catre Gm si Chrysler.

19 martie - Administratia SUA aloca 5 miliarde de dolari pentru a ajuta funizorii vitali industriei auto. Seat ajunge la un acord cu sindicatele in urma caruia muncitorii de la uzina spaniola Martorell accepta o inghetare a salariilor pentru doi ani in schimbul garantiei pastrarii tuturor locurilor de munca.

20 martie - Saab anunta scaderea numarului saptamanal de zile lucratoare. In urmatoarea perioada, angajatii de la uzina Trollhattan vor veni la munca doar doua zile in fiecare saptamana.

22 martie - Aabar Investments (Abu Dhabi) cumpara 9.1% din actiunile Daimler in schimbul a 1.95 de miliarde de euro.

22 martie - Cancelarul german Angela Merkel anunta ca Germania nu are de gand sa nationalizeze Opel, dar are in vedere acordarea unui ajutor financiar.

25 martie - Porsche ajunge la un acord cu un consortiu de 15 banci pentru imprumutul a 10 miliarde de euro.

29 martie - Rick Wagoner anunta ca demisioneaza in urma presiunilor la care este supus de catre Administratia Obama. PSA Peugeot Citroen renunta la presedintele Christian Streiff dupa ce acesta anunta o pierdere neta de 343 de milioane de euro in februarie si o mentinere pe o panta descendenta cel putin pana in 2010.

30 martie - Administratia Obama le da ultimatumuri celor de la GM si Chrysler. GM are 60 de zile pentru a prezenta un plan viabil de restructurare, iar Chrysler are la dispozitie o luna pentru a semna contractul de colaborare cu Fiat Group. In caz contrar, cele doua companii vor intra in faliment.

  • mosu, luni, 30.03.2009 18:02
    FIAT=Giat !?

    ''Chrysler are la dispozitie o luna pentru a semna contractul de colaborare cu Giat Group''?!:)

  • Robert, luni, 30.03.2009 18:47
    Ce cauta Porsche in aceasta lista ?

    Porsche a imprumutat 10 miliarde euro pentru a-si mari participatia in grupul VW de la 50,76% la 75 %, stire confirmata atat de majoritatea publicatiilor economice, cat mai ales de cresterea cu 20 % in 3 zile la bursa a actiunilor VW dupa anuntul facut de Porsche . Porsche este de departe cel mai profitabil producator auto din lume, in 2007 avand un profit de 5.86 miliarde euro iar in 2008 un profit record de 8.5 miliarde euro .

  • Cristian, marţi, 31.03.2009 11:25
    Porsche

    Azi 31.03.2009 Porsche a publicat rezultatele financiare pentru primele 6 luni ale anului fiscal 2008/2009 . Porsche a inregistrat in 6 luni un profit de 7.34 miliarde euro fata de 1.66 miliarde euro profit cu un an in urma . Aceasta crestere semnificativa este datorata tranzactionarii la bursa a actiunilor VW . Profitul de pe urma tranzactionarii acestor actiuni a fost de 6.84 miliarde euro fata de 850 milioane euro cu un an inainte . In octombrie 2008, geniul in finante de la Porsche si anume Holger Harter a dat o lovitura de geniu . Majoritatea analistilor financiari considerau valoarea de 200 euro pentru o actiune VW prea mare, ei considerand ca pretul real ar fi undeva la 100 euro . Prin urmare majoritatea investitorilor au cumparat Short actiuni VW ( au pariat ca vor scadea) . Pe 28.10.2008, Porsche vine cu un anunt bomba si anume ca detine direct si indirect prin derivate options 74% din actiunile VW, invitand pe cei cu pozitii Short sa-si inchida pozitiile . In conditiile in care pe piata se mai tranzactionau liber 6 % din actiuni ( Landul Saxonia Inferioara detine 20% din VW ) s-a declansat nebunia . Pretul actiunii VW a explodat in 2 zile de la 200 euro la 1000 euro . In acele 2 zile se estimeaza ca Porsche a castigat undeva la 5 miliarde euro . Din cele 7.34 miliarde euro profit in 6 luni, doar 500 milioane euro provin din vanzarea masinilor Porsche, analistii financiari considerand Porsche unul dintre cele mai performante fonduri de investitii din lume care intamplator produce si masini sport .