O disecție completă a noului Lexus NX, primul model PHEV al mărcii japoneze

Publicat luni, 27.12.2021 17:32 de Tiberiu Safta

Noua generație Lexus NX reprezintă o mașină importantă pentru marca japoneză premium. SUV-ul de dimensiuni compacte a fost lansat, pentru prima dată, în 2014. Noua generație NX este, totodată, și primul din istoria mărcii disponibil cu un sistem de propulsie plug-in hybrid.

În vara lui 2021, Lexus a dezvăluit cea de-a doua generație a SUV-ului compact NX. Noul model este primul din istoria Lexus echipat cu un sistem de propulsie plug-in hybrid. Cu noul NX, Lexus dorește să continue succesul înregistrat cu prima generație. De la prima lansare, din 2014, Lexus a reușit să vândă peste 175.000 de exemplare NX în Europa.

Majoritatea posesorilor de NX sunt clienți noi ai mărcii. Datorită numărului mare de vânzări, SUV-ul compact deține circa o treime din cota de piață din Europa. La acest număr de exemplare vândute pe Bătrânul Continent se mai adaugă și cele peste un milion de exemplare vândute la nivel mondial.

Așadar, Lexus NX este un model de succes pentru marca japoneză, iar a doua generație promite să fie atât mai bună decât vechea generație, în mod evident, precum și ușor revoluționară din punct de vedere tehnic. Așa cum am spus, noul NX este primul automobil din istoria Lexus echipat cu un sistem de propulsie plug-in hybrid. Însă, înainte de a vorbi despre motorizările lui NX, haideți să începem cu exteriorul.

NOUL LEXUS NX, DESIGN FUNCȚIONAL

Pentru noua generație NX, Lexus a proiectat caroseria pe baza unui nou principiu. Acesta se numește Functional Beauty, adică frumusețe funcțională. Principalul obiectiv a fost crearea unei mașini care să aibă o adresabilitate cât mai mare. Ne amintim că vechiul NX era o mașină cu un design nonconformist, plin de linii ascuțite. Acum, filosofia de design pare să se mai fi domolit.

În partea din față este montată grila mare, în formă de trapez, așa cum ne-am obișnuit să vedem și pe alte modele Lexus. Față de generația anterioară, grila este amplasată într-o poziție verticală. Pe lângă faptul că noua grila accentuează mai mult lungimea capotei și, de altfel, designul întregii mașini, aceasta oferă și o răcire mai bună a propulsorului. Bara din față este sculptată în părțile laterale, unde sunt montate prize de aer.

În partea din spate, stopurile sunt desenate în forma literei L și sunt unite printr-o bandă luminoasă LED. Mai mult, sigla din partea din spate a fost înlocuită cu inscripția cu litere mari Lexus, un detaliu pe care îl vedem și la alte mărci din segment. 

Un aspect important în elaborarea caroseriei este modul în care circulă fluxul de aer: pe deasupra și pe dedesubt. Spre exemplu, caroseria a fost sculptată în așa fel încât noul NX să aibă un coeficient aerodinamic redus în segmentul său, adică 0.34. Mai mult, scutul de protecție din față are o suprafață cu mici gropițe, care amintește de textura unor mingi de golf. În acest fel, sunt create micro vortexuri sub mașină, care ajută la o stabilitate mai bună la viteze mari, atât în linie dreaptă, cât și în viraje.

Noul NX utilizează platforma GA-K, folosită și pe Toyota RAV4. Dimensiunile lui NX au crescut pentru a oferi mai mult spațiu la interior. Prin comparație cu generația anterioară, noul NX este mai lung cu 20 de milimetri, mai lat cu 20 de milimetri și mai înalt cu 5 milimetri. De asemenea, ampatamentul este mai lung cu 30 de milimetri, măsurând acum 2.69 metri. Noile dimensiuni oferă posibilitatea de a echipa mașina cu jante de 20 de inch.

NOUL CONCEPT TAZUMA: OCHII LA DRUM ȘI MÂINILE PE VOLAN

Noutățile aduse de Lexus NX se continuă și la interior, acolo unde habitaclul a fost complet reproiectat, în special în zona șoferului. Lexus NX este primul model din gama mărcii japoneze care are un interior proiectat pe baza filosofiei Tazuma.

Cuvântul de origine japoneză descrie modalitatea prin care un călăreț își controlează calul cu ajutorul căpăstrului. Pe baza principiului de a avea mâinile pe volan și ochii la drum, așa cum este adaptat vechiul principiu Tazuma în zilele noastre, habitaclul a fost proiectat în așa fel încât toate comenzile să fie la îndemâna șoferului, cu cât mai puțini factori care să-i distragă atenția.

Spre exemplu, butoanele de pe volan dispun de funcția tactilă Touch Tracer. Cu ajutorul acestei funcții, șoferul nu este nevoit să se uite la butoane deoarece, pe Head-Up Display este afișat simbolul funcției accesate de șofer.

Nici ecranul central nu a fost uitat. Acesta este proiectat special, având o formă curbată, orientată către șofer.

A FOST MĂSURATĂ DISTANȚA DE LA UMERI PÂNĂ LA DEGETE

Toate comenzile de pe volan și cele de pe ecranul central sunt grupate într-un spațiu care poate reduce mișcările capului și ale privirii. Comenzile importante, precum butonul de pornire al motorului, comenzile pentru climă, maneta schimbătorului de viteze și butonul pentru selectarea modului de conducere, sunt amplasate în aceeași zonă, în așa fel încât să nu fie compromisă ergonomia din habitaclu.

Și informațiile afișate despre mașină sunt afișate într-un mod care îi permite șoferului să rămână concentrat la drum. Instrumentarul de bord a fost proiectat în urma unor cercetări stricte. Acestea au vizat măsurarea distanței de la umeri până la degete, pe diferiți oameni. Astfel, habitaclul lui Lexus NX a ajuns să promită un nivel de confort și siguranță pentru toți șoferii, mai înalți sau mai scunzi.

Pe lângă noul design al bordului, NX aduce, în premieră, o nouă generație a sistemului multimedia. Pentru prima dată, Lexus oferă un sistem multimedia care este compatibil cu servicii inteligente.

Unul dintre aceste servicii este cel de navigație, cu informații accesibile în cloud. El garantează astfel informații despre trafic și condiții de drum în timp real, fără să fie nevoie de o aplicație dedicată și fără să utilizeze datele mobile ale posesorului.

ECRAN MULTIMEDIA DE PÂNĂ LA 14 INCH

De asemenea, este disponibil și asistentul vocal „Hey Lexus”, care permite accesarea unor comenzi prin vorbire.

Noul NX este disponibil cu două ecrane centrale de dimensiuni diferite. În versiunea standard, NX va fi echipat cu sistemul Lexus Link Connect, cu un ecran de 9.8 inch, care are încorporate câteva butoane pentru comenzile cel mai frecvent utilizate. Prin comparație cu generația anterioară, noul sistem are un procesor de 2.4 ori mai rapid.

Opțional, NX poate fi dotat și cu sistemul Lexus Link Pro, cu un ecran mai mare, de 14 inch, și cu un procesor de 3.6 mai rapid decât sistemul generației anterioare. Noul NX oferă conectivitate wireless pentru aplicația Apple CarPlay. Pentru sistemul Android Auto este necesar un cablu de date pentru stabilirea conexiunii. Și fiindcă a venit vorba despre cabluri, Lexus NX oferă două conexiuni USB-C în față și două conexiuni USB în spate.

Mașina poate fi echipată și cu un sistem de încărcare wireless pentru telefoanele mobile, un sistem care promite o încărcare mai rapidă cu 50% față de generația anterioară. Posesorii noului NX mai pot descărca, de asemenea, și aplicația Lexus Link pe telefon, care le oferă posibilitatea de a regla unele comenzi de la distanță. Printre acestea se numără închiderea și deschiderea ușilor și reglarea temperaturii înainte de a pleca la drum.

UȘI CARE SE DESCHID PRIN APĂSAREA UNUI BUTON

Printre alte dotări se numără și un sistem electronic de deschidere al ușilor prin apăsarea unui buton. Butonul înlocuiește mânerul de deschidere al ușii din interior și, cuplat la sistemul de siguranță Safe Exit Assist, ușa va rămâne închisă dacă sistemul detectează un vehicul care se apropie din spate. Astfel, nu există riscul unor accidente generate de o ușă deschisă din neatenție.

Când vine vorba de ambient, e bine de știut că interiorul beneficiază și de un sistem de iluminare cu 64 de culori. Ele pot fi reglate în funcție de preferințele șoferului.

PRIMUL LEXUS CU SISTEM DE PROPULSIE PLUG-IN HYBRID

Pentru piața din România și din restul Europei, nou Lexus NX va fi oferit cu două variante de motorizări: NX 450h+ și NX 350h. Așa cum am spus mai devreme, noul Lexus NX este primul model din istoria mărcii japoneze cu un sistem de propulsie Plug-in Hybrid, disponibil pe versiunea 450h+.

Această versiune dispune de un motor pe benzină cu patru cilindri, de 2.5 litri, de un motor electric și de o baterie cu o capacitate de 18.1 kWh. În total, ansamblul produce o putere totală de 306 cai, iar accelerația de la 0 la 100 km/h este realizată în 6.3 secunde.

În modul electric, NX 450h+ oferă o autonomie de 63 de kilometri, iar viteza maximă atunci când rulezi cu zero emisii este de 135 km/h. Această versiune este disponibilă cu sistemul de tracțiune integrală E-Four, fiind ajutată de un motor electric amplasat în spate. Bateria poate fi încărcată în 2 ore și jumătate la o priză de 230 de volți.

Versiunea 350h dispune de același motor de 2.5, numai că este cuplat la un sistem hibrid convențional. Această versiune produce 242 de cai putere și accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.7 secunde.

LEXUS NX, ÎN CĂUTAREA UNUI NOU SUCCES COMERCIAL

Odată cu introducerea noii generații NX, Lexus are speranțe mari în segmentul premium din Europa. Dacă prima generație a reprezentat un succes pentru constructorul nipon, designul ușor cumințit și alinierea la noile cerințe tehnologice promit să-l ajute pe NX să ducă mai departe moștenirea modelului anterior. În plus, introducerea unui sistem plug-in hybrid este dovada că până și pionierii tehnologiei hibrid simt nevoia să mai schimbe macazul atunci când piața o cere. 

  • X, marţi, 28.12.2021 04:19

    Se observa de la o posta avansul tehnologic al japonezilor vis a vis de marcile germane. Dupa ce Mazda a revolutionat cu noile motoare aspirate, Toyota-lexus cu partea de Hybrid/hydrogen, Honda cu noile modele fara cutii de viteze....Felicitari ! Stop TDI si alte absurditati.

  • nume, marţi, 28.12.2021 12:16

    Disectie completa? Mai degraba dovada priceperii voastre. Ce ne spune Lexus despre NX 450h+: It features a four-cylinder, 2.5-litre hybrid Atkinson cycle engine, a 134 kW front electric motor, a 40 kW rear electric motor, hybrid transaxle and a lithium-ion battery with 18.1 kWh capacity. Ce ne spune automarket despre NX 450h+: Această versiune dispune de un motor pe benzină cu patru cilindri, de 2.5 litri, de un motor electric și de o baterie cu o capacitate de 18.1 kWh. Ce ne spune Lexus despre NX 450h+: The full plug-in system, including electric motors and battery, produces a maximum 309 DIN hp. Ce ne spune Automarket despre NX 450h+: În total, ansamblul produce o putere totală de 306 cai. Disectie completa? Atunci de ce lipsesc informatii pretioase cu privire la varianta 350h? De ce nu se precizeaza ca aceasta este disponibila atat intr-o configuratie FWD, cu un singur motor electric, cat si intr-o versiune AWD, cu doua motoare electrice, asemeni modelului 450h+? Habar n-aveati, banuiesc. Ca si anterior, de altfel: https://www.automarket.ro/stiri/preturi-noul-lexus-nx-in-romania-start-de-la-52200-de-euro-106183.html Disectie completa, auzi si tu...

  • Seriff, marţi, 28.12.2021 12:19

    Mazda nu a revolutionat nimic cu noile motoare aspirate, doar au gasit o portita in normele Eco sa aduca asa ceva in Europa in timp ce restul sunt fortati sa reduca motorizarile, pun pariu ca pe viitor nu vor mai avea nici ei 2.0 si 2.5 aspirate, motoarele TDI sunt foarte ok daca sunt folosite la ce trebuie, adica la drum lung.

  • xboxone, marţi, 28.12.2021 21:52

    Spectacol mașina

  • r, miercuri, 29.12.2021 10:53

    Mare atenție la abureala de mașină premium pe care o fac jnapanezii. Dacă nu îți iei varianta maximă adică luxury nu vei avea multe din sistemele prezentate în acest articol. Nici măcar două becuri pentru mers înapoi, sistem de spălare faruri, două stopuri de ceață pe spate, volan încălzit, sistem de detecție a mașinilor în proximitate , chestii care le găsești la discreție la mașini de clasă medie sau submedie. Cât de deștept trebuie să fii ca să nu speli farurile (lucru care ține de siguranța circulației în zilele de toamnă iarnă) dar să prostești lumea că e clasă premium. (o spun din proprie experiență). Mai nou la modelul 2022 pielea naturală este doar pe varianta maximă.

  • bla bla, miercuri, 29.12.2021 13:09

    @seriff pai noul motor Mazda Skyactiv-x ce este? Nici un alt producator nu a reusit sa faca un motor pe benzina SPCCI. Au incercat si altii, gen Mercedes dar au dat gres. Ce portita eco bai muppet? Motoarele lor indeplinesc Euro6d fara mii de filtre de particole si adblue la diesel. Si pe viitor nu vor renunta la motoare mari aspirate. Viitoare Mazda 6 va veni cu 3.0 L6 skyactiv-x aspirat si in versiune turbo.