Piața auto europeană a crescut cu 14% în 2023. Electricele au depășit mașinile cu motoare diesel
Potrivit raportului final pentru anul 2023 al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, piața auto europeană a crescut cu 13.7% în ultimul an. În total au fost vândute peste 12.8 milioane de mașini în Uniunea Europeană, țările EFTA și Marea Britanie.
Piața auto din Europa, care include Uniunea Europeană, dar și țările membre EFTA și Marea Britanie, a avut o creștere de 13.7% în 2023, potrivit datelor oficiale furnizate de ACEA. Astfel, anul trecut, au fost vândute 12.847.481 de mașini pe Bătrânul Continent, cu peste 1.5 milioane de mașini mai multe față de nivelul atins în 2022.
În luna decembrie, însă, situația este diferită. Asta pentru că, în ultima lună din 2023, piața auto a scăzut cu 3.8% față de 2022. În această perioadă au fost vândute 1.048.727 de vehicule.
Revenind la situația anuală, cele mai multe mașini vândute au fost cele cu motoare pe benzină. Astfel, acestea s-au vândut în 4.586.327 de bucăți (+10.7%) și dețin cea mai mare cotă de piață, de 35.3%. Mașinile hibride convenționale au fost pe locul doi, fiind comercializate 3.397.339 de astfel de mașini (+28.3%), de unde rezultă o cotă de piață de 25.8%.
A treia cea mai bine vândută categorie a fost cea reprezentată de mașinile electrice. Europenii au cumpărat 2.019.401 de astfel de mașini în 2023 (+28.2%), iar vehiculele electrice dețin acum o cotă de piață de 14.6%. Imediat după acestea se află mașinile cu motoare diesel, care au fost vândute în 1.533.762 de bucăți (-6.4%), de unde rezultă o cotă de piață a acestora de 13.6%.
Clasamentul este completat de mașinile hibride PHEV, care s-au vândut în 989.937 de bucăți (-2.4%) și de către mașinile cu alt tip de combustibil, vândute în 320.715 exemplare (+15.7%).
GRUPUL VOLKSWAGEN, LIDER ÎN 2023
La capitolul mărcilor, Grupul Volkswagen este lider, cu 3.324.705 mașini vândute și un plus de 18.5% față de 2022. Grupul german este urmat de Stellantis, cu 2.128.625 de mașini vândute (+3.7%) și de către Grupul Renault, care a vândut 1.242.293 de mașini în 2023 (+16.9%). Pe locul 4 se află Grupul Hyundai, cu 1.106.467 de mașini vândute (+4.3%).
Clasamentul este completat astfel: Grupul BMW, cu 913.955 de mașini vândute (+11.6%), Grupul Toyota (888.770 de vehicule, +10.2%), Grupul Mercedes-Benz (710.433 de exemplare, +8.3%), Ford (518.371 de bucăți, +0.4%), Tesla (366.326 de mașini, +56.9%), Nissan (293.476 de vehicule, +23.1%), Volvo (287.150 de bucăți, +16.1%), Suzuki (187.344 de exemplare, +41.6%), Mazda (182.532 de mașini, +30.2%), Jaguar Land Rover (145.490 de vehicule, +21.4%), Honda (60.606 bucăți, -9.8%) și Mitsubishi (42.823 de exemplare, -25.1%).
PIAȚA AUTO DIN ROMÂNIA, CREȘTERE DE 12%
În ceea ce privește piața auto din România, în luna decembrie 2023 au fost vândute 11.373 de mașini, ceea ce înseamnă o scădere de 8.6% față de aceeași lună din 2022. Situația este una mai bună la nivelul întregului an. Astfel, în 2023, românii au cumpărat 144.611 de mașini noi, adică un plus de 11.8% față de nivelul din 2022.
La fel ca în restul Europei, cele mai multe mașini vândute în România au fost cele cu motoare pe benzină (51.035 de mașini, în scădere cu 4.3%). Acestea au fost urmate de mașinile hibride convenționale (44.217 de vehicule, +28.5%), de cele cu motoare diesel (16.322 de exemplare, -0.5%) și de cele electrice (15.368 de bucăți, +32.1%).
Și pentru că tot vorbeam de România, trebuie să menționăm că Dacia a vândut 45.184 de mașini la nivel european în luna decembrie (-6.5%), respectiv 557.253 de vehicule pe întreg anul (+17.1%).
via ACEA
Repet: electricele au depășit dieaselul doar pentru că: - motorizarile diesel au dispărut din gama multor producători - interdicțiile aplicate mașinilor echipate cu motoare diesel sau anunțul că vor fi aplicate - reducerile de taxe și impozite aplicate electricelor, care, acum dispărute sau reduse, duc la știri precum cea cu Hertz