POVEŞTI AUTO: Doi tineri români vor parcurge 10.000 km pe ruta Bucureşti-Amsterdam-Dakar

Publicat vineri, 11.10.2013 10:38 de Dragoș Băltățeanu

Doi tineri români şi un Opel Astra vechi de 16 ani se pregătesc să pornească într-o aventură de 10.000 kilometri ce îi va duce de la Bucureşti la Amsterdam şi apoi în Africa.

10.000 km, 30 zile, 13 ţări, doi români. Primii care participă la acest raid umanitar ce se va desfăşura între Amsterdam, Olanda şi Dakar, Senegal. A fost primul rând dintr-un comunicat de presă care ne-a atras atenţia zilele trecute la redacţie. Cu toţii am visat să mergem cu maşina prin Africa după ce priveam în fiecare an la televizor rally-raidul Dakar. Ne-a plăcut ideea celor doi de la parcurge aproape 10.000 km între Bucureşti-Amsterdam-Dakar la volanul unui Opel Astra Caravan din 1997 şi am stat de vorbă cu ei.

Cine sunt ei?

Mihai Tuhari şi Alexia Ion - cei doi tineri dornici de aventură

Mihai Tuhari, 25 de ani, şi Alexia Ion, 20 de ani, doi tineri cu spirit de aventură care vor să facă ceva memorabil. Au ales să participe la un raid caritabil care îi va purta timp de o lună pe două continente şi prin 13 ţări. Bucureşti-Amsterdam-Dakar sau BAD Rally, aşa cum este cunoscut evenimentul prescurtat. Vor pleca din Bucureşti pe 29 octombrie, cu destinaţia Olanda, iar de acolo se vor alătura aventurii numite Amsterdam-Dakar Challenge. Nu este un raliu sau o competiţie, ci un raid umanitar la care poţi participa contra unei taxe. La final, maşina cu care vor participa va fi vândută la licitaţie, iar suma va fi donată către fundaţia Challenge For Charity (CFCF). Aceasta a strâns până în prezent peste 3 milioane de euro şi se ocupă de mai multe proiecte legate de educaţie şi sănătate în Africa. Deşi numele raidului a rămas Amsterdam-Dakar Challenge, licitaţia maşinii are loc în Banjul, Gambia, deoarece statul Senegal nu permite importul maşinilor mai vechi de cinci ani. 

Un Opel vechi de 17 ani

Maşina cu care vor participa cei doi la acest raid umanitar este un Opel Astra Caravan fabricat în 1997. Pe kilometraj sunt afişaţi 128.000 kilometri, iar cei doi tineri aventurieri sunt convinşi că va rezista fără probleme la cei încă 10.000 pe care îi vor parcurge pe parcursului acestui raid. Maşina nu a suferit prea multe modificări: singurele elemente adăugate sunt un set de proiectoare amplasate pe plafon şi un scut de metal pentru protecţia motorului. Capacitatea de încărcare trebuie să susţină o călătorie de 30 de zile cu necesarul personal, dar şi al maşinii, precum şi alte obiecte importante pentru drumurile neprietenoase care îi aşteaptă în Africa. Cu atât mai mult cu cât lista de bagaje nu este una clasică pentru un cuplu ce pleacă într-un road trip: cea a echipei BAD Rally include de la lopată, invertor, scut motor şi proiectoare la mâncare neperisabilă, steaguri şi aprinzătoare rapide de foc. Tot ce nu va încăpea în portbagajul Caravan-ului va călători pe plafon, unde va fi construit un portbagaj simplist, confecţionat din plasă. De asemenea, spaţiul rezervat roţii de rezervă va fi şi el trasnformat în zonă suplimentară de depozitare.

Opel Astra Caravan din 1997

AUTOMARKET: Care este povestea maşinii? De ce Opel Astra din 1997?
MIHAI TUHARI:
Regula principală pentru înscrierea la Amsterdam-Dakar Challenge este ca maşina să nu coste mai mult de 500 euro, lucru care nu este un impediment în ţările vestice, însă la noi ar fi fost o adevărată provocare. Opelul nostru este maşina de familie a părinţilor mei, care au decis să ne sprijine în această cursă donându-ne maşina. Astfel, vârsta maşinii împreună cu valoarea ei pe pieţele vestice au picat ca o mânuşă cerinţelor pentru înscrierea în cursă. Maşina este fabricată în 1997 şi a fost importată din Luxemburg în anul 2001. 

AMK: Credeţi că maşina va rezista drumului lung şi mai ales condiţiilor dificile din Africa?
MT:
Suntem siguri că maşina o să ne ducă pâna la destinaţie fără probleme majore, mai ales datorită stilului prudent de condus pe care îl vom aborda, alături de modificările pe care le-am adus maşinii. Am confecţionat şi montat un scut metalic pentru motor, am schimbat amortizoarele, radiatorul şi multe consumabile, am înălţat garda la sol cu aproximativ şapte cm şi am montat anvelope mai mari.

AMK: Cum veţi alimenta cu carburant maşina pe teritoriul Africii?
MT:
Din câte am vorbit cu alte persoane care au participat şi la ediţiile din anii trecuţi, am înţeles că sunt benzinării pe drum. Însă ne-am luat măsuri de precauţie şi vom avea cu noi patru canistre de 20 litri cu ajutorul cărora vom putea parcurge aproape 1.400 km cu un consum mediu de 6 litri/100 km. Maşina noastră are un motor diesel de 1.7 litri şi mizăm pe un consum redus. Pe traseul Bucureşti-Vatra Dornei-Bucureşti am reuşit să obţinem o medie de 5.6 litri/100 km.

AMK: Ce se întâmplă dacă în timpul expediţiei veţi întâmpina probleme tehnice? Dar dacă maşina se va defecta ireparabil?
MT:
Dacă sunt probleme minore vom încerca să le reparam la faţa locului, mai ales cu ajutorul altor colegi de drum, unii dintre ei fiind chiar mecanici auto din Olanda. În cazul unei defecţiuni ireparabile, vom încerca să o tractăm la un service, dacă există în apropiere sau pe traseu. Dacă nu reuşim, vom abandona epava şi găsim o soluţie să ne întoarce acasă în siguranţă. Singura ţară mai problematică din punctul de vedere al epavelor este Marocul, unde trebuie plătită o taxă de câteva mii de euro în cazul în care abandonezi maşina. Sperăm să nu fie cazul, totuşi.

Latura financiară

BADMobilul a trecut printr-o serie de modificări

Cu ajutorul prietenilor şi sponsorilor, cei doi români au reuşit să adune elemente de pe lista de necesar pentru călătorie, au organizat o petrecere de strângere de fonduri şi au participat cu maşina la evenimente unde au valorificat obiecte promoţionale personalizate „BAD Rally”. Mai mult, peste 5.200 de prieteni le urmăresc pe Facebook fiecare mişcare şi, în plus faţă de relatările foto, video şi mesajele de la faţa locului, vor vedea live unde se afla BADmobilul pe glob în orice moment al călătoriei.

Obţinerea vaccinurilor a fost o provocare neaşteptată. Însă, după multele obstacole deja trecute, au privit această problemă ca pe încă o etapă de bifat. Prima a fost lipsa României din formularul de înscriere, pentru că este prima echipă din ţara noastră care s-a angajat la o asemenea aventură. Nu a fost greu să îi convingă pe organizatori de hotărârea lor, aşa încât primul echipaj românesc a reuşit să se alăture provocării.

AMK: Cât costă toată această aventura?
MT:
Am estimat că costurile ajung undeva în jurul sumei de 6.000 euro, sumă ce include carburantul, cazarea, mâncarea, apa, vaccinuri, zborul înapoi acasă şi alte cheltuieli neprevăzute.

AMK: Aţi mai fost în Africa? Ce credeţi că o să vă lipsească pe parcursul expediţiei?
MT:
Este prima dată pentru amândoi când vizităm Africa şi suntem siguri că ne vom întoarce cu amintiri plăcute şi poze superbe. Cu siguranţă ne va lipsi confortul de acasă, dar suntem pregătiţi să îl abandonăm pentru o lună de aventură intensă.

AMK: Sunteţi pasionaţi de automobile?
MT:
Amândurora ne plac maşinile şi uneori discutăm pe teme auto mai ceva ca doi amici care ies la o bere. Ne place să conducem, să discutăm şi să mergem la etape de viteză în coastă sau raliu.

Opel Astra F din 1997

Opel-ul Astra va fi vândut la licitaţie imediat după sosirea la destinaţie.

Modelul Opel pe care se bazează cei doi în aventura lor calculată este un Opel Astra din prima generaţie. Astra a debutat în gama Opel înlocuind veteranul Kadett, apărut pe piaţă în 1936. Prima generaţie ce a făcut schimbarea de nume şi de concept în clasa compactă Opel a fost Astra F, continuând stilul de indexare al Kadett, ultimul model fiind varianta Kadett E. Astra s-a lansat în 1991, acum peste 20 de ani.

Modelul care pleacă în Africa a fost produs chiar înainte de următoarea schimbare de generaţie, în 1998 fiind lansat Opel Astra G. Până atunci însă, între 1991 şi 1998, au fost vândute 4,13 milioane de Astra F, făcând acest model cel mai de succes din istoria Opel. 

  • Mircea, vineri, 11.10.2013 11:16

    Am avut acum 6 ani aceeasi masina, Opel Astra Caravan din 1997, motor benzina 1.6 ecotec, luata dintr-un targ auto cu 6000 euro la acea vreme...cica avea 72.000 km adusa din Germania... Masina buna la inceput, n-am ce zice, tapiterie de calitate, velur, jante din aliaj, AC, geamuri electrice etc. Problema e ca dupa 6 luni a inceput sa manace ulei la greu, cam 1 litru la 1000 de km, AC s-a stricat, iar cauciucurile au inceput sa se roada pe exterior...am bagat bani la greu in ea. Investitie proasta.

  • Bogdan, vineri, 11.10.2013 14:13

    Frumos... foarte frumos :)

  • iulian, vineri, 11.10.2013 14:31

    Bafta maxima!

  • eee, vineri, 11.10.2013 15:16

    succes din partea mea!!!

  • f, sâmbătă, 12.10.2013 09:17

    Mishto gagica.......mai sunt fete frumoase care merg si cu alte masini in afara de X6 si nu au murit?

  • @f, sâmbătă, 12.10.2013 16:20

    Normal ca mai sunt, cele care nu merg in X6 sunt in serii 5, 6 si 7.

  • miy, miercuri, 16.10.2013 22:30

    Eu am opel astra f din 1996, 1,7 isuzu de 82 de cp si masina are 600.000km motoru e original si inca mai poate...;);)