Pregateste-ti masina pentru vara: 8 sfaturi vitale

Publicat joi, 14.05.2009 18:00 de Sebastian Toma

Automarket iti prezinta opt sfaturi practice care iti pregatesc masina pentru sezonul estival.

Temperaturile sunt in crestere pe zi ce trece, iar toate vehiculele au de suferit in urma efectelor nocive ale climei. Desi unele efecte ale caldurii sunt de moment si nu afecteaza propriu-zis automobilul, altele pot provoca pagube serioase vehiculului dumneavoastra. Bineinteles, exista cateva metode pentru a va apara automobilul de temperaturile ridicate pe care urmeaza sa le indure.

1. CEARA PROTEJEAZA VOPSEAUA

Vopseaua unui automobil este expusa la intemperii pentru intreaga durata de viata a unui vehicul, singura exceptie fiind pastrarea intr-un garaj cu temperatura si umiditate controlata. Soarele puternic ia din stralucirea vopselei si poate provoca crapaturi in cazul in care acesta reuseste sa supraincalzeasca o suprafata. Pentru a va apara automobilul de razele periculoase ale soarelui, aplicati un strat de ceara auto odata la cinci-sase saptamani, pentru a asigura pastrarea unui luciu estetic al vopselei. Desi solutiile de ceara din comert pot fi aplicate si cu un burete sau o bucata de material textil, este de recomandat sa le aplicat cu ajutorul unei masini electrice de ceruit, care va poate usura munca. Daca nu doriti sa lucrati asupra automobilului dumneavoastra, aveti posibilitatea de a apela la serviciile unei spalatorii auto profesionale sau ale unei companii de detailing auto.

2. FOLOSITI PARASOLARUL

Desi vopseaua automobilului dumneavoastra este protejata, nu trebuie sa va incercati norocul in mod inutil. Parcati la umbra de fiecare data cand aveti posibilitatea si folositi un parasolar de calitate, din material reflectorizat sau din carton – nu improvizati cu ziare sau hartii subtiri! Desi metoda poate sa para demodata si implica timp pentru montare/demontare, folosirea unui parasolar micsoreaza temperatura din interiorul vehiculului si evita formarea crapaturilor pe bord, precum si incalzirea volanului si a comenzilor de la soare.

3. VERIFICATI AERUL CONDITIONAT

Verificati sistemul de aer conditionat la un service autorizat si incarcati instalatia cu freon daca acest lucru este necesar. Trebuie sa verificati daca acesta functioneaza pe toate treptele de viteza si pe intreaga gama de temperatura, pentru a nu avea neplaceri pe viitor. Daca motorul aerotermei scoate zgomote neplacute sau functioneaza doar pe cea mai inalta treapta de viteza, acesta nu va mai rezista foarte mult timp. Totodata, instalatia de aer conditionat trebuie sa fie folosita tot anul, macar 10-15 minute pe saptamana, pentru a asigura o functionare fara probleme.

4. NU PORNITI BRUSC AERUL CONDITIONAT!

Odata ce v-ati urcat in masina, nu porniti instalatia de aer conditionat pe ultima treapta si la cea mai scazuta temperatura, deoarece o veti suprasolicita. Primul pas este deschiderea geamurilor – macar cele din fata si aerisirea automobilului prin circulatie. Dupa ce veti parcurge cateva sute de metri, puteti inchide geamurile si porni instalatia de aer conditionat. Aceasta instalatie va poate oferi racoarea necesara mai repede in zona adiacenta gurilor de aerisire daca folositi o treapta joasa a aerotermei, si abia apoi o treapta ridicata pentru a dispersa aerul in vehicul. Daca autoturismul dumneavoastra este echipat cu climatizare automata, temperatura optima pentru perioada de dupa pornire este cu 10 grade celsius mai mica decat temperatura exterioara.

5. VERIFICATI SISTEMELE DE SUB CAPOTA

Temperaturile ridicate afecteaza si elementele mecanice ale vehiculelor, cum ar fi trenul motor si sistemul de racire. Un termostat defect, care se deschide incomplet, poate sa va supraincalzeasca motorul in repetate randuri, provocand daune costisitoare daca nu este inlocuit la timp. Instalatia de racire trebuie sa fie completata la nivelul optim si sa fie aerisita daca lichidul de racire a fost inlocuit.

6. PNEURILE DE VARA SUNT VITALE

Sistemul de franare trebuie sa fie si el completat cu lichid de frana corespunzator vehiculului dumneavoastra si este indicat sa verificati nivelul acestuia la intervale regulate. Odata cu temperaturile ridicate din atmosfera, soarele aduce si un asfalt incins care are nevoie de anvelope speciale. Anvelopele de vara au o compozitie diferita de cea a cauciucurilor de iarna si ofera aderenta optima in cazul temperaturilor ce depasesc 10 grade. Totodata, verificati periodic presiunea din pneuri pentru a rula cat mai eficient si a va bucura cat mai mult de proprietatile si capacitatile anvelopelor cu care este echipat automobilul dumneavoastra. Daca va veti echipa automobilul cu anvelopele de vara de anul trecut, verificati cu o moneda adancimea ridurilor de pe suprafata de rulare. Pentru a putea dispersa apa in mod eficient si pentru a asigura un nivel minim de aderenta, cauciucurile trebuie sa aiba "santuri" de minim cinci milimetri adancime.

7. STERGATOARELE TREBUIE SA FIE IMPECABILE

Stergatoarele de parbriz au avut de suferit dupa o iarna grea si trebuiesc verificate pentru a va asigura ca vor oferi performante optime in momentele in care veti avea nevoie de ele. Ridicati stergatorul de pe parbriz cu grija si inspectati suprafata de contact. Daca veti observa neregularitati – cum ar fi bucati rupte sau crapaturi extrem de adanci, este recomandat sa inlocuiti stergatorul respectiv. Cea mai buna masura de a verifica eficienta unui stergator este sa udati parbrizul si sa folositi comanda de stergere cu o singura trecere. Daca stergatorul lasa urme si nu a sters prabrizul dupa cea de-a doua trecere, acesta trebuie inlocuit. Scartaitul stergatoarelor de parbriz poate fi rezolvat cu ajutorul unei solutii gasite in comert – inlocuirea acestora nefiind neaparat necesara daca nu manifesta simptomele mentionate mai sus. Nu uitati sa schimbati lichidul de parbriz cu solutie de vara si sa aveti in permanenta un vas cu lichid de rezerva in portbagaj.

8. REZERVORUL NU SE UMPLE PANA SUS

Verificati periodic nivelul uleiului de motor si inlocuiti-l conform intervalelor specificate in cartea tehnica a vehiculului dumneavoastra. Este indicat sa verificati si filtrul de aer al vehicului pentru a vedea daca nu este murdar sau imbacsit. Evitati sa alimentati rezervorul de carburant pana la refuz si inchideti cu atentie capacul acestuia.

  • 900, joi, 14.05.2009 18:29
    Aer conditionat

    In decursul anilor am condus diverse autovehicule de la diversi producatori. La service mi s-a recomandat insa acelasi lucru: sa pornesc instalatia de climatizare atunci cand motorul a ajuns la temperatura optima de functionare pentru a nu-l forta.

  • 899, joi, 14.05.2009 18:57
    stergatoare

    Scartaitul stergatoarelor de parbriz poate fi rezolvat cu ajutorul unei solutii gasite in comert. Exemple, va rog!?!?

  • mowgi, joi, 14.05.2009 23:50
    @automarket

    foarte bun articolul, daca puteti a face si unul pentru intretinerea turbinelor ar fi super.multi nu stiu sa le protejeze si cum trebuie tratata o masina cu motor turbo, fie acesta diesel sau otto.doar un sfat.merci

  • Vasile, vineri, 15.05.2009 09:39
    articol

    Foarte bun articolul si foarte util. Multumesc Automarket pentru informatiile furnizate.

  • Sorin, vineri, 15.05.2009 09:45
    @automarket

    Felicitari pentru articol . Sunt convins ca nu toti posesorii de autoturisme sunt familiarizati cu aceste sfaturi .

  • 900, vineri, 15.05.2009 10:05
    @mowgi

    Un motor cu turbo trebuie de asemenea menajat. Asta inseamna sa se conduca lejer pana motorul ajunge la temperatura optima de functionare. In acest fel functioneaza si ungerea cum trebuie. Daca am mers mult in ambuteiaj, mi s-a recomandat sa mai tin motorul pornit inca vreo zece minute in parcare, pentru ca turbo sa nu se raceasca brusc. Mai sus am uitat sa adaug ceva: daca s-a mers cu instalatia de climatizare in functie, este recomandat ca, aproximativ zece minute inainte de oprirea motorului sa se opreasca climatizarea. Astfel, dogoarea motorului usca bine totul iar faptul ca motorul este in stare de functionare, se elimina vaporii de condens. Daca nu, exista riscul de a se aduna anumite bacterii in instalatia de climatizare, fapt nociv pentru sanatate. Un alt efect al lor este un miros neplacut, care seamana cu acela al oualor clocite...

  • nik, vineri, 15.05.2009 10:16
    @mowgi cu turbina

    Motoarele cu turbina nu necesita prea multe prin care sa le protejezi si sa le prelungesti viata, fi ele alimentate cu motorina sau cu benzina. Cele mai la indemana lucruri pe care le poti face sa le protejezi ar fi: 1. sa astepti ca motorul sa ajunga la temperatura optima inainte de a abuza de turbina din dotare; 2. mereu sa astepti macar 30-60 secunde dupa ce ai ajuns cu masina in parcare inainte sa opresti motorul pentru a permite scaderea temperaturii motorului; 3. sa folosesti doar uleiul recomandat de producator si fara aditivi minune care teoretic prelungesc viata motorului. 4. sa nu mergi niciodata subturat, sau daca traficul nu iti permite cum e in Bucuresti, cauta pe seara drumuri mai libere si mergi mai turat/sportiv cu viteza a 2-a si a 3-a. 5. nu tura motorul la relanti, motorul se simte bine cand e turat doar in sarcina. Nu e complicat si sincer astept si eu un material despre turbine avand in vedere ca sunt tot mai multe TSI-uri si T-Jet-uri pe drumuri. Bafta!

  • richard, vineri, 15.05.2009 10:36
    ete...

    supertari sfaturile gen "nu puneti benzina pana sus" ete, mare branza. se strica iau alta. nu inteleg de ce am senzatia ca in romania masina este a doua iubita IT IS A CAR!!!

  • raul, vineri, 15.05.2009 10:49
    @richard

    Pai femeia si masina nu se imprumuta niciodata... Iar daca esti pasionat de masini, cu atat mai mult de a ta, este ca o a doua iubita. Dar daca esti ca si femeile, ai masina doar pentru a te bucura ca fraieru de ea, fara sa-ti pese catusi de putin ea, iti sugrez o bicicleta.

  • andrei, vineri, 15.05.2009 11:02
    ete nah

    @ richard. pentru unii masina chiar este a doua iubita, sau amanta, fiecare cum vrea sa-i zica. si partea a doua nu toata lumea are bani sa-i dea la masina in gura pana crapa si cand crapa schimba imediat, multi incercam sa ne protejam masinile cat mai mult, destui bani dam pe motorina/benzina

  • Draman, vineri, 15.05.2009 11:30
    @ richard

    @ richard - pt cei care gandesc ca tine s-au inventat asigurarile CASCO, vorba aceea "Domnia si prostia se platesc." In rest, consider ca fiecare investitie trebuie protejata, asa ca orice sfat de bun simt este binevenit.

  • alex, vineri, 15.05.2009 12:18
    pneuri

    nu ati zis nimic de pneuri .... vara se dilata si trebuiesc umflate corezpunzator autovehicolului ... sti foarte bine dak nu sunt umflate bine ... creste consumul combustibilului ... :) shi sunt mult mai multe de zis ...

  • gigi, vineri, 15.05.2009 12:45
    varrrza

    alex, cum adica se dilata pneurile si pt asta trebuiesc umflate corespunzator? s-or dilata ele ca sunt din cauciuc dar este insemnificativ. este adevarat ca vara este recomandata alta presiune decat iarna pentru ca aerul are anumite proprietati. vara se baga mai putin aer (pres scazuta, de ex:1.9) pentru a-i lasa loc sa se dilate si sa ajunga la temp corespunzatoare (2.1) in functie de recomandarile producatorilor de anvelope. pentru a scapa de grija asta se foloseste azot care nu-si schimba asa usor volumul in functie de temp precum aerul.

  • VVV, vineri, 15.05.2009 13:20
    Stergatoare

    De unde 5 mm de carme pe anvelope, si in al 2/3-lea an, cand noi-noute ai vreo 8 mm de toti ? Cat zice legea din RO, pana la cati mm se poate merge cu ele ? Daca au martori de uzura se poate merge pana ii atingi pe astia ? Vorbim aici strict de gumele de vara.

  • Florentin, vineri, 15.05.2009 15:19
    Vara

    Din cate stiu eu, santurile din pneuri trebuie sa aiba legal minimum 2 mm, dar este corect ca sunt eficiente la minimum 5 mm. In privinta razelor solare, puteti avea in portbagaj o prelata argintie cu capitonaj de pasla pe dos, eu nu am umbra in parcarea de la serviciu si din birou pot supraveghea permanent masina. Conditia e ca masina trebuie sa fie curata. Nu cred ca rezista vopseaua prin simpla ceruire, eu am temeri si cu prelata capitonata. Mai trebuia amintit si de filtrul de polen, care poate fi eventual macar suflat, daca nu inlocuit. Oricum instalatia de AC necesita revizie anuala in reprezentanta, curatata cu spray, nu doar verificat freonul. Astept si eu informatii despre solutia care elimina scartaitul stergatoarelor, sunt foarte sceptic in aceasta privinta. Este o deficienta tehnica de constructie, lamela este inclinata contrar unuia dintre sensurile stergatorului.

  • R, vineri, 15.05.2009 15:47
    @900 & @nik

    Nu mai aberati, daca nu cunoasteti mecanic problema mai bine abtineti-va, nu mai vb din povesti de mecanici amatori, ori ca sunt de la coltul strazii ori de la Porsche Romania. 1.Problema unui motor turbo (stock) nu este motorul ci turbina, nu motorul trebuie sa se raceasca, ci turbina si Nu daca mergi in ambuteiaj trebuie sa ti motorul pornit inainte de oprire, in ambuteiaj nu se incalzeste turbina, turbina se incalzeste la regimuri inalte de turatie si atunci necesita racire inainte de oprire, ceea ce ste mai greu in ambuteiaj, iar motorul trebuie tinut pornit la oprire cand e turbina incinsa tocmai ca aceasta sa se raceasca in regim de ungere. Si la aerul conditionat numai aberatii scoti, dogoarea motorului oricum ramana min 15 min dupa oprire, etc... 2.Poti sa mergi cu un motor turbo o viata lunga in turatii mici, nu trebuie scos pe nici un drum liber sa il turezi in a 2-a sau a 3-a :)))) ce aberatie. In rest tu ai comentat mai normal. intrati pe internet si forumuri de specialitate, vedeti cum functioneaza o turbina si dupa comentati, nu mai vb din pobesti aberante.

  • hoinar, vineri, 15.05.2009 17:08
    revizii si alte piese

    Atentie cu reviziile si cu schimburile facute la reprezentante pentru ca s-ar putea sa platiti ceva si sa vi se pune altceva, cel putin eu asa am patit la Opel Victoria Brasov, am platit filtre ulei si motorina GM (ca ei asa ne spun sa punem doar dinastea) si cand am facut schimbul in alta parte si am vazut ce au pus numai GM nu era. Oare asa o fi fost si uleiul schimbat? (una scris si alta facut). Ca sa nu mai vorbin de faptul ca pentru un lucru ce dura 1/2h stai 3h, deh, sa iasa 250 lei manopera in timp ce in alta parte dai 30 lei pentru acelasi lucru.

  • livia, vineri, 15.05.2009 17:23
    martorii de uzura

    sunt la 1.6 mm

  • Razvan, vineri, 15.05.2009 19:17
    R

    Legat de TDI va spun sigur ca mersul subturat face mult rau .Eu am primit masina cadou de la o fata (fabricatie 2005 VW) si cand am fost la prieteni ca stiam ca nu trage calumea ,.Am gasit o galerie de la turbina obturata .Se depusese calamina sau ce e acolo incat diametrul acelui tub era de 2 ori mai mic . De aceea daca se merge foarte mult in oras atunci cand aveti posibilitatea mai incercati si ceva "talpa" .NU VITEZA MARE , o treapta mai mica ex: 3 si turatie mai mare . (sa nu zica lumea ca incurajez viteza) . Trebuie sa fiu de acord cu R legat de turbina .Din cate stiu eu folosirea iei(in parametrii) incepe in jur de 3000 ture . Legat de umplerea cu azot a rotilor mare atentie unii pur si simplu pun furtunul si umplu .Pentu cei care au aer trebuie scos si apoi bagat numai azot . O vara platuta si fara evenimente neplacute

  • liviu, vineri, 15.05.2009 19:25
    ete...

    bai richard tu poate iti iei alta dar unu ca mine nu isi va mai lua curand alta. eu am muncit pentru masina care o am nu mi-a dat-o mama si tata cadou asa ca mai lasa-ma cu teoria ta de 2 bani.....

  • 900, vineri, 15.05.2009 19:37
    @ R

    Pot sa stiu si eu de unde ai dreptul de a te exprima atat de... rustical? Sau dialogul civilizat iti este peste masura? Daca nu esti de acord cu ce am scris eu sau altcineva, o poti spune si cu bun simt, fara sa faci pe durul ca nu impresionezi, doar dezgusti. Daca nu ai avut ocazia sa simti cum pute atunci se formeaza acele bacterii... bucura-te! In ceea ce priveste caldura motorului, e logic faptul ca acesta are nevoie de un anumit timp pana se raceste. Daca motorul e oprit, nu mai circula gazele si se formeaza acel condens in urma caruia, cu timpul, se iau nastere acele bacterii. Apropos, de ce crezi tu ca este recomandata la fiecare doi ani dezinfectarea instalatiei de aclimatizare? In ceea ce priveste turbo, ai descris problema corect, acelasi lucru l-am facut si eu in ceea ce priveste racirea. Daca citesti atent, am scris clar, turbo nu trebuie lasat sa se raceasca brusc, motiv pentru care motorul trebuie sa fie pornit. Nu am scris niciunde ca ar fi problema motorului. Intr-adevar, turbo se incinge la turatii mari, iti multumesc pentru corectura. Pentru viitor te-as ruga sa alegi calea dialogului civilizat. Suntem europeni, ar trebui sa demonstram asta atat cu vorba, cat si cu fapta. Intram aici ca sa ne documentam, sa facem schimb de idei, nu sa ne purtam ca in codru. Multumesc anticipat.

  • TURBO, vineri, 15.05.2009 20:53
    @DRAMAN

    Draman, tata,Casco s-a inventat tocmai ca sa-ti protejezi investitia !

  • andrei, vineri, 15.05.2009 23:08
    deci:

    deci R. chiar te rog sa mergi cu un diesel cu turbo la turatii mici si dupa cateva luni cand se va duce turbo sa vii sa ma intrebi de ce s-a stricat. intra tu pe forum si citeste cum se conduce o masina diesel. io stau pe forum la ford ca am ford si sunt multe topicuri despre cum se conduce dieselu si toti zic acelsi lucru, dieselu ii trebe turatie. nu chinuit si plecari si rally cu ele ca at nu tin da mers frumos

  • moxxu, vineri, 15.05.2009 23:08
    Brovoooooo

    ATENTIE !!! S-a mai inventat un cuvant: INSEMNIFICATIV scris de gigi pe 15.05. 2009 la ora 12:45 Ai intrat in istorie. E bine sa nu te pui cu prostii, ca au mintea odihnita. Bai gigi, chiar asa de odihnita?

  • dogy, sâmbătă, 16.05.2009 03:54
    CASCO

    nu te protejeaza de stricaciunile din motive mecanice bai stupizilor ci numai in caz de accident din vina ta sau daca ia foc.......numai daca e prevazut in contract...... rupe tu motorul sau fierbel ca plateste casco.......ce idiotenie

  • TURBO, sâmbătă, 16.05.2009 14:31
    dogy-casco

    Uaaau !!!

  • TDI, sâmbătă, 16.05.2009 14:35
    R

    Ai dreptate R, da' numai ca ai gresit motoarele... cred ca ai vrut sa spui de cele de aro, autobuze si basculante fabricate acum 30 de ani....

  • mihai, luni, 18.05.2009 09:53
    turbo ?

    tdi, cdti, tdci, hdi etc., am tot auzit treaba asta cu subturatul si utilizarea necorespunzatoare a turbinei, de ce nu suntem anuntati de dealer-ul auto cand cumparam un asemenea tip de motor cum se conduce in parametrii optimi, pt ca atunci cand ai pb cu masina mecanicul de la ei iti spune cam"smecher" ca nu i-ai dat "talpa", dar oficial nu recunoaste nimeni ca ar trebuia un stil aparte pt motoarele acestea noi pe motorina, am un Corsa din 2006, 1.3 cdti, am avut cateva pb, dar daca mai am pb si cu turbina raman la Logan pe benzina, care din cate am auzit sunt destul de fiabile si ieftin de intretinut, toate bune

  • gigi, luni, 18.05.2009 19:57

    sfaturi foarte bune si foarte practice :)

  • Emil, marţi, 19.05.2009 08:55
    E bine

    Ma enerveaza ca va tot intepatzi pe forum dar bine macar ca unii mai scapa si cate o informatie pe care nu prea mi-o ofera nimeni. Ms

  • A.M., miercuri, 20.05.2009 15:08
    felicitari

    Super articol. Sunt femeie si chiar nu am de la cine lua cateva sfaturi.....acest articol m-a deslusit in anumite intrebari pe care mi le puneam. Am o masina buna si .....chiar imi place ca totul sa fie in regula.....ca la carte. Ati mai avut un articol interesant cu "pregatirea masinii pentru iarna", mi-au folosit informatiile scrise in el.......l-am pastrat in mail .....si pe acesta la fel il voi pastra.....Va multumesc . Felicitari