PREMIERĂ: Am făcut off-road cu noul Ford Bronco, în România
La câteva luni de la debutul pe piața europeană, noul Ford Bronco a ajuns în România, iar noi l-am testat, în premieră, acolo unde modelul american se simte ca peștele în apă. Adică în off-road. În cadrul evenimentului, am condus, tot pe teren accidentat, și modelul Ranger în versiunea Platinum.
Nici bine nu ne-am dezmeticit după deplasarea de la Le Mans, unde Nissan ne-a invitat să pășim în culisele Formulei E, că cei de la Ford ne-au lansat o provocare greu de refuzat: două zile de aventuri în off-road, alături de noul Bronco și Ranger Platinum.
Traseul ne-a purtat prin locuri de-o frumusețe aparte, care ne-au reamintit că avem o țară care merită vizitată. Vârful Pleșuva, vizibil de pe DN1, vârful Șantilia Mare și Curmătura Fiarelor sunt numai câteva dintre atracțiile la care am ajuns datorită abilităților în off-road ale lui Bronco și Ranger.
FORD BRONCO, DE LA ÎNCEPUTURI PÂNĂ ÎN PREZENT
Chiar dacă nu este foarte cunoscut în Europa, peste Ocean, Ford Bronco este un off-roader cu pedigree. Ideea de a construi un model de off-road, care ulterior să fie denumit Bronco, a apărut la începutul anilor '60 și i-a aparținut lui Donald Frey.
Tot Frey a fost responsabil și pentru nașterea unui alt model istoric care poartă emblema Ford. Este vorba despre Mustang.
În februarie 1964, celebrul Lee Iacocca dă undă verde modelului final, iar, un an mai târziu, Ford Bronco intră în producția de serie. La început era un rival de temut pentru Jeep CJ-5 și Toyota Land Cruiser, așadar modele cu greutate în off-road.
Pe hârtie, Ford Bronco părea un model capabil să depășească orice obstacol și chiar a dovedit că poate să facă asta în 1969. La patru ani de la debutul primei generații, Bronco a câștigat cursa Baja 1000, una dintre cele mai solicitante curse de off-road din lume.
Cu trecerea timpului, clienții au început să își îndrepte atenția către SUV-urile mai rafinate, care pot fi conduse în mare parte pe șosea. Interesul pentru Ford Bronco a scăzut, astfel că, în 1996, după 5 generații, constructorul din Dearborn a luat decizia de a sista producția acestui model.
Din fericire, Ford nu a renunțat la ideea de a readuce Bronco în lumina reflectoarelor. Așa se face că, în 2020, după o pauză de 25 de ani, Bronco a renăscut din propria cenușă, mai ceva ca Pasărea Phoenix, și a trecut direct la atac. De această dată, rivalul său fiind nimeni altul decât Jeep Wrangler.
Noul Ford Bronco este construit pe un șasiu din oțel, cu șapte traverse. Ca design, varianta modernă nu s-a îndepărtat prea mult de modelul clasic, în special pentru că, echipa de proiectare, a început prin a realiza o scanare digitală a primei generații Bronco.
Prin asta s-au asigurat că proporțiile și forma pătrățoasă, două elemente estetice foarte importante pentru acest model, rămân neschimbate. Desigur, și-au făcut apariția și câteva elemente moderne, inclusiv farurile LED (rotunde).
Noul Bronco poate fi comandat în 9 nuanțe exterioare: Gri Carbonized, Roșu Hot Pepper, Albastru Velocity, Gri Azure, Area 51, Verde Eruption, Negru Shadow, Alb Oxford și Gri Cactus.
Pentru a te putea contopi și mai bine cu mediul înconjurător, Bronco are un plafon compus din 4 panouri modulare, care pot fi îndepărtate pentru a obține astfel un off-roader decapotabil. De asemenea, în doar 8 minute și utilizând o unealtă specială, ușile pot fi demontate complet.
Și habitaclul a păstrat aerul retro, cu bordul drept și mânerele de prindere integrate în panoul de instrumente. Nu lipsesc, însă, dotările moderne, cum ar fi ceasurile de bord semi-digitale, cu ecran de 8 inch, și sistemul multimedia SYNC 4 cu display de 12 inch.
Să nu uităm de zona de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile, sistemul audio B&O cu 10 incinte și camera video cu vedere la 360 de grade, disponibilă încă din standard.
Materialele utilizate în habitaclu sunt ușor de șters, iar butoanele fizice din cabină sunt etanșate cu silicon și au puncte de contact din cauciuc. În acest fel, sunt protejate de apă și noroi, dar sunt și ușor de utilizat și curățat.
FORD BRONCO ÎN EUROPA
Spre bucuria amatorilor de off-road din Europa, Ford a anunțat în vara anului trecut că Bronco va debarca pentru prima oară pe Bătrânul Continent.
Modelul american este disponibil într-un număr limitat de exemplare și poate fi comandat într-una dintre versiunile Outer Banks, adică gândită mai mult pentru zonele urbane, și Badlands, pentru off-road dificil. Ambele cu 4 portiere.
Partea bună este că indiferent de alegerea făcută, primești un sistem de tracțiune integrală foarte capabil, diferențial blocabil față/spate, suspensie de înaltă performanță, despre care vom vorbi puțin mai încolo, și o serie de tehnologii care să te ajute în off-road.
În Europa, Ford Bronco vine echipat cu o singură motorizare. Este vorba despre unitatea V6 de 2.7 litri, pe benzină, care dezvoltă 335 de cai putere și 563 Nm cuplu. Agregatul lucrează în compania unei transmisii automate cu 10 rapoarte.
La noi în țară, Bronco Outer Banks pornește de la 79.400 de euro, iar pentru Bronco Badlands trebuie să scoți din buzunare cel puțin 83.400 de euro, cu TVA inclus.
CU BRONCO ȘI RANGER ÎN OFF-ROAD
Ziua a început cu o scurtă cunoaștere a mașinilor pe care urma să le conducem. Și cu o tragere la sorți, bineînțeles. Am fost aproape 20 de jurnaliști și, după cum v-ați dat seama, toți își doreau să urce cât mai rapid în vedeta expediției. Am avut noroc, pentru că ne-am urcat într-un Bronco Badlands, finisat în nuanța Roșu Hot Pepper.
Până la primul traseu de off-road am avut ocazia să vedem cum se descurcă Ford Bronco în trafic, dar și pe autostradă. Dimensiunile modelului american nu sunt greu de manevrat, dar pe unele străzi înguste din București novicii ar putea avea ceva bătăi de cap.
La viteze de autostradă, Bronco își arată micile imperfecțiuni: habitaclul nu este foarte bine izolat, astfel că te vei confrunta cu destul sunet de fond, venit inclusiv de la anvelopele AT, atât de utile în teren accidentat.
Mai mult, vântul pătrunde, în mare parte, pe la elementele detașabile ale plafonului, dar și pe lângă geamurile fără ramă.
După cei aproximativ 100 de kilometri de autostradă și drum național, în care bordul ne-a arătat un consum de 15.8 l/100 de km și ne-am dat seama că cele două tone se cam simt, mai ales atunci când calci mai hotărât pedala de accelerație, a venit momentul să lăsăm traficul de pe DN1 în spate și să ne îndreptăm către prima destinație a zilei: Vârful Pleșuva.
Vârful este vizibil de pe DN1, în zona localităților Breaza-Comarnic. Pentru a ajunge în vârful său am "tăiat" dealul prin pădure, noroi și câteva zone cu pietre și ravene. Traseul până acolo nu a ridicat niciun fel de problemă pentru Bronco, deși eu, recunosc, am mai avut ceva emoții pe alocuri.
Aici, Bronco și-a arătat calitățile și a străbătut cu lejeritate terenul accidentat. Ne-au fost de mare ajutor tehnologiile prezente pe Bronco Badlands, inclusiv sistemul G.O.A.T (Goes Over Any Terrain), cu ajutorul căruia poți controla comportament mașinii pe diferite suprafețe.
Ai la dispoziție mai multe moduri de rulare, ca Normal, Eco, Sport, Slippery & Sand, Baja, Mud/Ruts și Rock Crawl. Fiind vorba despre versiunea Badlands, bara stabilizatoare față este deconectabilă.
Pentru că tot vorbim de off-road, hai să trecem în revistă garda la sol de 261 mm (237 mm pentru Bronco Outer Banks), unghiul de atac de 38 grade, unghiul de degajare de 31 grade, unghiul de trecere de 22 de grade și capacitatea de a traversa un vad cu apă de până la 80 de centimetri.
Transmisia automată cu 10 rapoarte livrează puterea prin intermediul celor 3 diferențiale, care pot fi blocate individual și au raporturi reduse, controlate electronic, până la 64,33:1. Cel mai mare raport din segment, după cum ne-au informat reprezentanții Ford.
Acest lucru îi permite lui Bronco să se deplaseze cu o viteză de 6 km/h, iar motorul să aibă o turație de doar 2.400 rpm. Astfel obții un control precis la viteze mici și scade riscul de blocaj atunci când terenul devine dificil.
Pentru că vizibilitatea tinde să scadă în off-road, Bronco este echipat cu o cameră video la 360 de grade, dar și cu o cameră montată anterior, care permite vizualizarea traseului din fața mașinii chiar și atunci când vizibilitatea este redusă din cauza pantelor.
Am avut la dispoziție și sistemul Trail Control, adică un fel de pilot automat, gândit special pentru rularea în off-road. Setezi viteza pe care vrei să o mențină mașina, iar de restul se ocupă ea. Tu doar trebuie să ai grijă la direcție.
Mai departe, Trail Turn Assist frânează roata interioară spate și reduce raza de viraj cu până la 40%, o funcție foarte utilă în off-road, mai ales atunci când ai de negociat viraje în ac de păr sau trebuie să manevrezi mașina în spații restrânse. Să nu uităm de Trail One-Pedal Drive, un sistem care îți permite să accelerezi și să frânezi folosind doar pedala de accelerație.
Suspensia lui Ford Bronco beneficiază de tehnologia H.O.S.S sau, cu alte cuvinte, High-Performance Off-Road Stability Suspension. Pe scurt, aceasta se asigură că roțile mențin contactul cu solul chiar și la încrucișări extreme ale punților.
HOSS constă în brațe independente, cu arcuri elicoidale de cursă lungă în față, gata să reducă greutatea nesuspendată cu până la 20%, în comparație cu modelele care au punți solide. În spate, Bronco are o punte cu cinci brațe, arcuri cu o cursă lungă și rată variabilă.
Suspensia prezentă pe Bronco Badlands este produsă de Bilstein și are o cursă de 240 mm pe față și 261 mm pe spate. Ca o comparație, Bronco Outer Banks are o cursă a suspensiei de 200 mm pe față și de 215 mm pe spate.
După circa 20 de kilometri în off-road, consumul lui Bronco a crescut la 19.6 l/100 de km.
Traseul celei de-a doua zile a fost mult mai dificil și ne-a purtat spre vârful Șantilia Mare, pe drumuri forestiere care, pe alocuri, au fost distruse de ploi și de diverse utilaje.
Pentru această parte am avut la dispoziție un Ford Ranger Platinum. Adică un nivel de echipare premium, cu dotări ca tapițerie din piele perforată, scaune încălzite și ventilate, sistem multimedia SYNC 4, climatronic pe două zone și sistem audio Bang&Olufsen.
Mașina condusă de noi a fost echipată cu un motor diesel de 3.0 litri, V6, care dezvoltă 240 de cai putere și 600 Nm cuplu. Transmisia a fost tot automată și tot cu 10 rapoarte. Prețul mașinii conduse de noi s-a ridicat la 63.368 de euro, cu TVA inclus.
Din cauza anvelopelor de stradă, cu care era încălțat Ford Ranger Platinum, și mai ales din cauza dimensiunilor mașinii, am fost direcționați pe o porțiune mai puțin dificilă a traseului. Din motive lesne de înțeles.
Dar chiar și așa, obstacolele pe care le-am întâlnit pe drum, nu ne-au pus deloc "bețe în roate". Pe șosea, Ranger Platinum este mult mai confortabil decât Bronco Badlands și, să ne fie cu iertare, ceva mai atent cu urechile pasagerilor săi, deși pare ciudat să spui asta despre un pick-up.
Cert este că în Ranger Platinum am simțit că putem ajunge în traseu accidentat, bucurându-ne de maxim de confort. Cu Bronco Badlands am simțit că putem ajunge oriunde.
"Traseul ne-a purtat prin locuri de-o frumusețe aparte, care ne-au reamintit că avem o țară care merită vizitată" Escapadele 'off-road' si publicitatea aferenta nu fac decat sa distruga 'locurile de o frumusete aparte'. Sper ca sunteti constienti de asta. Nemaivorbind de faptul ca vorbim de acces auto neautorizat in habitate protejate - deci o problema de incalcare a legislatiei. Strict la subiect vorbim de masini extrem de sumpe si insetate. 80% din ce fac ele face si Dacia Duster, doar ca la un sfert din pret ... Ma obisnuisem cu caseta tehnica de la finalul articolului, cred ca ar fi bine sa continuati sa o publicati.