Rebel sau elegant?
Volvo S60 se vrea a fi cel mai dinamic model din istoria suedezilor, dar şi un promotor al noilor sisteme de siguranţă, ascunse în spatele unui pachet care inspiră eleganţă. Am încercat să ne convingem de aceste atribute în cadrul unui test organizat de scandinavi şi pilotul român Titi Aur.
La jumătatea lunii iulie, Volvo a invitat toţi reprezentanţii presei la evenimentul de lansare dedicat noului S60, model pe care colegul meu Mircea avusese deja ocazia să-l testeze în Portugalia. Evenimentul s-a desfăşurat în holul unei hotel din România, unde am fost întâmpinaţi de două fete drăguţe, care ne-au întrebat scurt: "Rebel sau elegant?".
Am ridicat puţin din sprânceană la cuvântul "rebel" şi am ales "elegant", pentru că mi se părea ceva mai pe stilul Volvo. Am aflat mai târziu că reacţia mea a fost una generală, schiţată şi de ceilalţi colegi din presă. Volvo a intuit probabil numărul mare de cârcotaşi şi a ţinut cu tot dinadinsul să ne convingă de calităţile modelului responsabil cu provocarea rivalilor germani din segmentul mediu.
Aşa că "suedezii naturalizaţi" au apelat la ajutorul singurului pilot român, al cărui nume rimează cu performanţele obţinute în motorsportul autohton, Titi Aur, pentru a ne proba caracterul de care ne-am îndoit. Ca teatru de desfăşurare a ostilităţilor a fost ales terenul de încercare al şcolii de pilotaj Titi Aur, locul unde vedeta putea să încropească liber o reţetă, gata să convingă presa de calităţile sedanului scandinav.
DSTC - un ESP mai evoluat
Prima zi a lui septembrie ne-a găsit la masă cu gazda, care a decis să ne împărtăşească din experienţa sa la volan şi din primele impresii pe care i le-a produs S60. După o scurtă trecere în revistă a calităţilor noului model şi a sistemelor de siguranţă revoluţionare care îl echipează, am fost împărţiţi pe două ateliere: unul care îşi propunea să ne arate cât de rebel este noul Volvo şi unul care demonstra eficienţa sistemelor de siguranţă.
Am nimerit în grupa care avea să se bucure mai întâi de un test al elanului şi unul de slalom printre jaloane. Cu Titi Aur în dreapta am experimentat direcţia destul de precisă a noului S60, dar şi îmbunătăţirile aduse noului sistem DSTC.
Responsabil pentru menţinerea maşinii pe drum, noul sistem vine cu funcţia Torque Vectoring Mode, responsabilă pentru repartizarea cuplului în momentul accelerării în curbe. Intervenţia sistemului s-a simţit accentuat în momentul slalomului, atunci când puntea faţă trebuia să se descurce cu două comenzi: aceea de a accelera şi vira în momentul ocolirii conului.
Acelaşi Dynamic Stability Control s-a asigurat că testul elanului este trecut cu bine, la o viteză de aproximativ 60 de km/h. Pentru a dovedi însă că S60 este cel mai dinamic Volvo de până acum, organizatorii au pus la punct un mini circuit final, menit să demonstreze tuturor îmbunătăţirile aduse şasiului, oglindite în capacitatea suedezului de a aborda viraje strânse.
Sistemul care salvează viaţa pietonilor
După testul de adrenalină am trecut la atelierul următor, unde am testat rând pe rând trei sisteme de siguranţă, care anticipează îndeplinirea angajamentului luat de Volvo: acela de construi până în 2020 o maşina în care nu se poate muri.
Am folosit prima dată un manechin gonflabil pentru a pune la lucru sistemul Pedestrian Protection, o inovaţie introdusă odată cu lansarea lui S60. Am accelerat uşor până la 30 de km/h şi am rezistat tentaţiei de a călca frâna atunci când ne-am apropiat de manechin. Reacţia maşinii a fost promptă, frâna intervenind puternic şi oprind sedanul la câţiva centimetri de "picioarele acestuia", ca în filmuleţul de presă.
Sistemul este capabil să aplice o forţă de frânare de 1g, adică o valoare greu de reprodus de piciorul celui de la volan. În aceste condiţii, S60 poate opri de la 35 de km/h şi, implicit, salva viaţa unui pieton neatent.
Cei mai cârcotaşi dintre voi o să vă întrebaţi probabil ce va face S60 atunci când viteza de deplasare este mai mare de 35 de km/h. Ei bine, aplicare frânei de către sistemul Pedestrian Protection poate reduce viteza cu până la 35 de km/h.
Făcând un mic calcul, dacă rulaţi cu 80 de km/h şi aveţi ghinionul ca în faţa maşinii să ajungă un neatent, S60 vă va permite să-l loviţi cu doar 45 de km/h. Pedeapsa corporală ar putea fi însă fatală chiar şi la această viteză, dacă luăm în calcul faptul că impactul unui pieton cu o maşină la 50 de km/h este echivalent cu o cădere în gol de la etajul 10.
City Safety - pentru clipele de neatenţie de la semafor
Atelierul a mai inclus şi testarea sistemului City Safety, pus la lucru după un scenariu binecunoscut în traficul urban: rularea în coloană. Regăsit şi pe XC60, City Safety poate detecta oprirea vehiculului din faţă, atunci când te deplasezi în coloană.
Atent la schimbarea postului de radio sau la domnişoara din maşina alăturată, şoferul poate rata luminile de frână ale maşinii din faţă. Volvo S60 ajută însă încă o dată persoana din spatele volanului şi aplică cu putere frâna atunci când detectează oprirea bruscă a vehiculului din faţă. Posesorul lui S60 scapă astfel de o zi petrecută la poliţie şi alte câteva săptămâni pierdute în service. Avantajul sistemului City Safety este acela că poate chiar să oprească maşina, atunci când şoferul nu reacţionează la avertizarea luminoasă şi sonoră, nu doar să încetinească. După cum puteţi observa şi în imagine, sistemul funcţionează chiar şi atunci când se folosesc baloane.
Ultima parte a atelierului Volvo a presupus testarea sistemului cruise control adaptiv, regăsit pe majoritatea modelelor din segment. Graţie unor senzori montaţi pe parbriz, maşina poate accelera sau decelera de la 30 la 200 de km/h, păstrând o distanţă constantă de vehiculul din faţă.
Pe lângă sistemele enumerate mai sus, pe care am avut ocazia de a le testa live, noul Volvo S60 vine cu un Lane Departure Warning, care avertizează şoferul la depăşirea benzii de rulare, cu un Blind Spot Information System, care monitorizează unghiul mort, şi cu un Driver Alert Control, care analizează comportamentul şoferului şi îl invită să ia o pauză atunci când este obosit.
unde pot face si io testu ca voi?