Revenire la locul "crimei": Renault Étoile Filante, prototipul cu motor de avion, a ajuns la Bonneville după 60 de ani
În 1956, un proptotip inedit al celor de la Renault bătea patru recorduri de viteză pe lacul de sare de la Bonneville. Astăzi, Renault Etoile Filante a revenit la locul faptei alături de un exemplare Renault Dauphine, aflat și el la o vârstă respectabilă.
Unul dintre cele mai interesante prototipuri auto în secolul trecut, Renault Étoile Filante ("Stea Căzătoare"), a revenit la locul în care făcea istorie acum exact 60 de ani: lacul de sare de la Bonneville, Statele Unite. Mașina s-a întors pe lacul sărat din Utah cu ocazia Săptămânii Vitezei (13-19 august) alături de un exemplar Renault Dauphine, model lansat pe piața din SUA exact acum șase decenii.
Prototipul Étoile Filante a fost construit în anul 1956, atunci când compania Turbomecá le-a propus celor de la Renault să asambleze în colaborare o mașină propulsată de un motor cu turbină cu gaze inspirat din aviație. Ideea i-a aparținut lui Joseph Szidlowski, directorul celor de la Turbomecá, un inginer care considera că această tehnologie poate reprezenta viitorul industriei auto. Directorul Renault de atunci, Pierre Lefaucheux, a acceptat proiectul și l-a oferit unor specialiști din interiorul companiei.
Rezultatul era construit pe o structură tubulară cu o caroserie din poliester, având un motor experimental care dezvolta 270 de cai putere la 28.000 de turații pe minut. Mașina de doar 950 de kilograme a fost trimisă la Bonneville, acolo unde a atins 308.9 km/h după primul kilometru și 308.85 km/h după 5 kilometri, două recorduri care se mențin și astăzi la categoria automobile propulsate de turbină cu gaze. Tehnologia a dispărut ulterior din planurile de dezvoltare ale mărcilor auto, fiind înlocuită de motoarele clasice cu cilindri ardere internă, care s-au dezvoltat și au devenit standardul în industrie.
Renault Dauphine, nou record la clasa sa
Chiar dacă Étoile Filante nu a mai fost supus chinurilor unui record, Renault a profitat de ocazie pentru a stabili un nou vârf de viteză absolută cu Renault Dauphine. Avându-l la volan pe Nicolas Prost, fiul celebrului pilot francez Alain Prost, Dauphine a atins 123.1 kilometri pe oră, depășind recordul anterior al clasei sale. Renault Dauphine, propulsat de un motor de 956 cc, este încadrat de organizatorii Festivalului Vitezei la mașini istorice 1928-1981 cu capacitate cilindrică între 754 și 1015 centimetri cubi.
via Renault
R Dauphine și R 10 au fost niște modele deosebite. Mi-ar plăcea să revăd aceste modele, precum și Dacia 1100, Skoda 1000MB și 100S, Fiat 600 și 850.