Rezultatele investigației Comisiei Europene: guvernul Chinei oferă avantaje către producătorii de mașini electrice

Publicat luni, 08.07.2024 12:46 de Tiberiu Safta

Potrivit rezultatelor apărute în urma finalizării unei anchete demarate de Comisia Europeană, guvernul chinez oferă numeroase avantaje producătorilor de mașini electrice din această țară pentru a se impune în mai multe piețe din lume. Printre avantaje se numără subvenții generoase și baterii cumpărate la prețuri ieftine.

În prima parte a acestui an, Comisia Europeană, corpul executiv al Uniunii Europene, a demarat o investigație asupra producătorilor chinezi de mașini electrice. Scopul investigației a fost acela de a vedea dacă acești producători sunt favorizați direct de către guvernul de la Beijing, în dezavantajul celorlalți producători.

Ca urmare a investigației, Comisia Europeană a decis să impună taxe vamale provizorii pentru toate mașinile electrice produse în China. Aceste taxe au intrat în vigoare săptămâna trecută, însă nu sunt definitive. Asta pentru că tarifele urmează să fie definitivate până la finalul acestui an.

Acum că investigația s-a încheiat, noul raport al Comisiei Europene confirmă avantajele pe care le primesc producătorii chinezi din partea autorităților de la Beijing. Concluzia raportului arată că marca SAIC, cea care deține MG, primește cel mai mult ajutor din partea statului asiatic.

SAIC primește din partea guvernului chinez un pachet de subvenții de 34.4%, care include: 1.38% pentru împrumuturi de la bănci de stat, 8.27% din alte finanțări, 8.56% din granturi, 2.28% din stimulente de vânzare pentru mașini electrice, 0.67% pentru imobile la preț redus și 13.24% pentru baterii cumpărate la prețuri sub valoarea lor adevărată.

La toate acestea se adaugă și costurile mici de producție. În cadrul investigației, SAIC nu a cooperat foarte bine cu oficialii europeni, motiv pentru care i s-a impus o taxă vamală de 37.6%.

Alte mărci chineze majore, cum ar fi BYD și Geely, au primit și acestea asistență din partea statului chinez, însă în proporții mai mici. Autorii anchetei au notat faptul că BYD, deși construiește propriile sale baterii, acesta se folosește de materii prime, cum ar fi litiul, care sunt subvenționate de guvernul de la Beijing.

via Carscoops

  • Lucian, luni, 08.07.2024 15:50

    Ipocrizia este la ea acasa in UE. Producatorii chinezi au primit subventii, ajutoare, dar acestea se reflecta in preturi mici la vanzare. Producatorii europeni au primit subventii, ajutoare, dar acestea se reflecta doar in profituri record, preturile masinilor ramanand foarte sus. Ce le mai place oficialilor UE sa strige de pe centura ca ei sunt virgini, si doar ceilalti sunt cu*ve.

  • Mihai, luni, 08.07.2024 15:51

    Pai si Germania a oferit avantaje producatorilor locali VAG, Daimler si BMW si i-a iertat. Sa declari emisii scazute pe hartie ca sa pacalesti clientii mi se pare si mai grav decat sa ii ajuti cu bani. Tot concurenta neloiala se numeste cand folosesti software ilegal doar sa pari mai putin poluant decat altii. Taxele speciale pentru VAG, BMW si Daimler unde sunt? Daca chinezii vand mai ieftin e in avantajul oamenilor mai saraci. Daca germanii mint cu softuri ilegale, e tot avantajul oamenilor saraci???

  • Joe, luni, 08.07.2024 17:53

    Americanii nu au finanțat un grup coreean care produce baterii și tot au picat în cap?

  • Alin, luni, 08.07.2024 18:07

    Ia sa vedem noi CE AVANTAJE a oferit guvernul romaniei lui RENAULT???? Sa se faca investigatie cu beneficiile masive de ordin fiscal, care au permis corporatiei globale sa faca profituri nenorocit de mari vanzand masinile dacia cu preturi sub pretul celorlalte branduri. HOPA !!!! Sa se faca investigatie in jermanica sa se vada ce avantaje ofera acolo pt brandurile nationale. Si apoi sa vedem noi, publicul cum sta de fapt treaba. Si chiar mai mult, investigatii acum cu recenta intoarcere a politicienilor europeni cu emisiile si targeturile de a elimina gunoaiele pe combustie. Ia sa vedem noi atunci, pacaliciul care se ascunde dupa deget cand arata la altul.

  • Dutz, luni, 08.07.2024 18:13

    Am auzit ca la achiziția unui BEV, primești gratis o lumânare care se poate folosii în cazul unui accident cu o trotinetă caz în care reparația BEV-ului indică o pierdere totală. Situație în care se va utiliza lumânarea din dotare la prima participare la slujba de duminică și unde anume??? Ați ghicit în “arzătorul” cu morți… astfel se introduce cu succes incinerarea simbolică a BEV-ului “ucis” cu brutalitate de diabolica trotinetă. PS vedeți cat costă un braț la Tesla 3 și ce trebuie făcut pentru a se înlocui… ;)) vârful tehnologiei… aha, touchscreen ;) Aștept să înceapă hibridele să ajungă la service, dar cel mai mult vor aștepta (din păcate) posesorii lor să mai iasă mașini de acolo… ferească…!!! Îmi amintesc ca în urmă cu vreo 15 ani am dorit schimbarea (anticipată) a kit-ului de ambreiaj la un Ford și aveam vreo 5 opțiuni after market pe care service-ul le recomanda cu garanție. Știu ca focile nu pot crede, dar respectivul kit (after market care a costat aprox 500 euro) încă funcționează fără probleme și a parcurs peste 300.000 km. Surprinzător, common rail-ul funcționează superb după 500.000 de km și cu doar o rectificare a injectoarelor. De menționat ca eroul Ford Mondeo SW a tractat rulote în peste 100.000 de km. După cum am mai spus în alte ocazii… în rest am schimbat la greu cam tot pe lângă motor, chiar de 2 ori :))) și nu mă refer la baterie ;)

  • @Dutz, luni, 08.07.2024 22:25

    La tine toate functioneaza superb, mai putin logica. Si in Romania toate functioneaza superb dar nu avem infrastructura, suntem in top la coruptie si primii in top la morti in accidente mortale rutiere. Daca tot sunteti asa destepti, cum de nu se vede in Romania o evolutie? De ce in vest si nord se poate si traiesc aia mai bine? Cu electrice desigur... Ai si o explicatie logica superbule? Ca de abureli suntem toti satui. Poti explica cum a achizitionat politia romana cateva sute de BMW-uri printr-o licitatie aranjata? Asta e tot ajutor de la stat, sau nu? Cata spaga a dat BMW ca sa vanda atatea masini si de ce nu a putut castiga fara ajutor?

    Dutz, marţi, 09.07.2024 01:16

    Ai cu capul sau ce? Ce treaba am avut în ce am spus cu frustrările tale (care în fapt sunt îndreptățite în mare)… la licitația cu BMW, vorbim tot de corupție și putea fi orice marca, cei care au măsluit licitațiile sunt corupții nu produsul care este achiziționat, poți fii sigur că BMW a dat zero șpagă, sau știi tu din stele altceva. Bine că nu te-ai băgat în asigurări sociale, educație, sănătate samd. Eu nu trăiesc în România și este trist să văd când dau pe acasă că nu se mișcă lucrurile în domenii critice… dar ce legătură are una cu alta? Unii avem o viață frumoasă, pardon superbă ca așa vrem… tu stai asa ce ma interesează ;)

  • dan_grc, marţi, 09.07.2024 07:25

    Articolul poate fi despre orice, vine deranjatu' și vorbește doar despre emisii la VAG și Bmw, iar Bmw a dat șpagă să câștige licitația cu Poliția, care Bmw mă, compania mamă are treabă cu licitațiile din România ? La subiect acum, tot UE a început moda cu subvențiile, după aproape 10 ani și zeci de miliarde cheltuite, electricele n-au adus nici profit, nici vânzări extraordinare, profitul a fost făcut tot cu termice, acum când se renunță la subvenții ca nu se poate la infinit, stai ca China își permite și nu e bine, apoi cine s-a dus buluc în China ? Oricum se exagereaza, mărcile chinezești nu vor domina piața europeană nici în 10 ani, mai ales ca mare parte nu sunt ieftine deloc, în afara de câteva trotinete gen Spring, în rest costă zeci de mii euro, ieftine or fi la ele acasă, nu in Europa, iar asta înainte de taxarea suplimentară.

  • Banditos, marţi, 09.07.2024 08:12

    Mărcile chinezești nu vor domina piața europeană nici în 10 ani, Acum 10 ani auzeam acelasi tip de eroare: chinezii nu vor face niciodata masini sigure Cea mai mare greseala e sa-ti subestimezi inamicul. Sa te culci pe o ureche si sa te prefaci ca problema nu exista. In Europa/USA subventia este/era care cumparator, in China e direct catre producator. "vedem" si noi subtilitatea? Sau nu conteaza?

  • @dan_grc, marţi, 09.07.2024 09:42

    Si imediat apari tu sa le iei apararea la corupti, ca de obicei. BMW e o marca super corupta si face orice prin interpusi. De aia castiga si licitatii, face carteluri ilegale cu altii si orice pentru a vinde. Si de aia vinde mult la prostime, ca nu sunt in stare sa castige legal si pe bune. Toti prostii iau BMW-uri. Licitatiile banuiesc ca sunt aranjate de aia mici :)) probabil vreun reprezentant vanzari incepator. Si softuri ilegale au fost puse pe masini de un inginer amarat. Si cifre de vanzari umflate in burta au fost raportate de un amarat de la un birou mic. Voi oare aveti cap??? Daca sustineti BMW clar nu :)) Chinezii vor domina piata auto asa cum domina piata de electronice, electrocasnice, haine, jucarii si mai tot acum. Cu masinile sunt doar la inceput.

  • PMC, marţi, 09.07.2024 10:27

    Eu ma intreb asa in sinea mea de ce mama dracului era nevoie de "investigatie" cand stie toata lumea, informatii publice, ca in china sunt la ora actuala 90 de producatori de masini electrice (!!!!!!!) finantati de statul chinez. Din care vreo 3 stau pe propriile picioare. Restul sunt pe perfuzii conectate direct la bugetul de stat. Astea sunt lucruri stiute, repet. Nici macar fabrica de chinezarii cumparata de VAG (in ineptie si disperare de cauza) nu vindea nimic. :) Dar na, vorba aia, investigam, cercetam, studiem fezabilitatea ca sa ne aflam in treaba. Incredibil.... Cat despre ravagiile facute de chinezi cu masinile lor in europa, Dan are dreptate. Nu se vand. Clientii din Europa nu sunt convinsi de ele. Si NU sunt ieftine. Erau foarte scumpe chiar si inainte de taxare. Vor fi f putini tzacanitzi dispusi sa plateasca chiar si 25000 pe un SUV chinezesc provenit de la o fabrica despre care nu stii nimic. Orice om sanatos la cap isi pune problema ce face cand se strica magaoaia. Service nu, piese nu, mecanici nu. Ai aruncat 25000 pe geam? Mai e mult pana departe. In conditiile date, cand aia primesc bani de la buget si produc rahat pe care vor sa-l vanda in Europa, eu sunt de acord cu taxele. In general nu-s de acord, dar trebuie sa-ti aperi producatorii si locurile de munca. Ca tot vedeam ca spun unii p'aici ca guvernele din Europa subventioneaza producatorii locali. Aveti niste exemple? Nu ma refer la tampenia cu subventii pentru masini cu baterii de laptop. Aia e pe baze ideologice din cauza unor activisti isterici care ar trebui bagati la balamuc. Deci nu se pune. In general, de ex vreau sa stiu ce bani a primit Daimler de la statul german pentru masini Diesel. Chiar sunt curios. Nu e intrebare capcana. Ah, ca statul francez nu a lasat Renault sa falimenteze cu criza din 2008, aia nu e subventie, aia e o decizie desteapta in conditiile date. Nu vrei sa moara unul din cei mai mari producatori auto din cauza unor cretini de pe Wall Street. Tu, statul francez, iti pastrezi locurile de munca, ramai pe piata, asta e, trebuie sa iti ajuti marile companii pentru ca astea produc bunastare an de an de 100 de ani. Nu e normal sa le lasi sa se intoarca cu burta in sus in conditii economice vitrege. Dar vreau sa stiu ce bani ia Mercedes de la statul german. Chiar sunt curios. :)

  • Mihai, marţi, 09.07.2024 12:36

    Pai de ce nu se fac si investigatii despre programele "rabla" de peste tot in lume? Oare nu e la fel, dar in loc sa ajute producatorii, ajuta oamenii sa isi schimbe masinile? Astea nu tot ajutoare sunt? Cele mai tari perle ale romanilor: masinile electrice chinezesti nu sunt ieftine (BMW are masini de peste 100000 euro net inferioare si chinezii nu fac masini sigure, in conditiile in care multe masini chinezesti au fost testate la EuroNCAP si au iesit peste marci europene. Baieti, Geely a cumparat Volvo special pentru a luat tehnologie si siguranta. Au cumparat Lotus pentru performanta. Nu le-au luat si le-au falimentat, le-au lasat sa isi faca treaba si sa le preia tehnologia. Asa cum au laut de la VAG, BMW si Daimler care au fabrici in China de zeci de ani!!! Ajutorul cel mai mare l-au primit de la germani. Ca vreti voi sau nu, cu taxe umflate sau fara, ei vor domina piata. Multe modele sunt deja produse in China si vandute in Europa. BMW Ix3 e chinezarie, Ix1 la fel, chiar daca poarta semnul BMW, e 100% Made in China.

  • Cătălin, marţi, 09.07.2024 13:30

    Eu mă bushesc de ras cu aceasta investigație la care au participat producătorii RAI chinezi, raspunzand frumușel și deschizând contabilitatea îngerașilor de la Bruxelles.

  • Clique, marţi, 09.07.2024 14:12

    Ce-s cu ăștia de la UE... păi toți producătorii auto primesc ajutoare din partea țărilor din care provin. UE tot încearcă să găsească scuze, doar că realitatea este că sunt cam... c@c@ți la fund.. de când cu intrarea mașinilor chinezești în UE

  • @dan_grc, marţi, 09.07.2024 14:39

    Daca vrei ceva ieftin si NU Electrica!!!, E o optiune buna: https://www.automarket.ro/test-drive/test-drive-bmw-m3-touring-114665.html Doar 122000 euro, ca sa inteleaga lumea UNA SUTA SI DOUA ZECI SI DOUA DE MII de euro pentru o masina care cica se adreseaza tinerilor familisti. Bai voi sunteti intregi la minte cand veniti cu perle din astea ca electricele sunt scumpe??? Pai panarama asta care nu are nici interior spatios ca un NIO de sub 100000 euro si nici performante, voi vreti sa ziceti ca e ieftina :)) BMW cred ca a gasit multi prosti daca scot pe piata asa ceva, un seria 3 break sport cica. Masina nu e pentru tineri si nicidecum pentru familisti. Doar un cocalar retard poate sa cumpere masina asta sa isi duca plodurile la scoala sau in vacanta.

  • @dan_grc, marţi, 09.07.2024 14:44

    Pentru tine vin germanii cu oferte speciale: https://www.automarket.ro/test-drive/test-drive-mercedes-benz-clasa-e-118065.html 82000 Euro pentru un obosit de 2.0 DIZAL. Ieftina ca braga, doar 82000 euro pentru un motor de trotineta.

  • spaclu lu manole, marţi, 09.07.2024 21:33

    Ia u'te ba baetz ce zice serviciul secret canadian: "From 2009 to 2023, we calculate that Chinese government support cumulatively totaled $230.9 billion. Absolute funding annually was around $6.74 billion in the first 9 years of our analysis (2009-2017), as the sector was just getting off the ground. Spending roughly tripled during 2018-2020, and then has risen again sharply since 2021. " tot articolul acisilea: https://www.csis.org/blogs/trustee-china-hand/chinese-ev-dilemma-subsidized-yet-striking Chinezii sunt disperati sa scape de dependenta de petrol si mapamondul sa devina dependent de zacamintele lor de metale rare.

  • ds, miercuri, 10.07.2024 12:45

    @spaclu... Cui să explici că 97% din pământurile rare se află la chinezi? Oricum, mulți habar nu au ce sunt astea, dar își dau cu părerea...