Săptămâna 1.0 Ecoboost: test de consum cu cel mai în vogă motor Ford
Automarket a pus la treabă de-a lungul unei săptămâni celebrul motor turbo de un litru produs de Ford în linia modernă Ecoboost. Iar la final am avut parte de o surpriză.
Downsize. Cuvântul de ordine pentru majoritatea constructorilor auto de astzi. Motoare din ce în ce mai mici, care înlocuiesc cilindreele mari de ieri. Iar pentru a furniza puteri satisfăcătoare recurg la supraalimentare. În cazul celor de la Ford, acest noul tip de motor poartă denumirea Ecoboost
Pentru că discuţiile iscate între userii noştri în textele de mai sus s-au axat în mare parte pe consumul unui astfel de motor, am decis să confruntăm motorul Ecoboost de un litru cu traficul bucureştean de toamnă pentru o săptămână. Am vrut să vedem cum se comportă acest motor în viaţa de zi cu zi a unui redactor Automarket. Am folosit maşina zi de zi pentru a ajunge la muncă şi pentru a face alte drumuri normale, punându-ne pentru şapte zile în pielea unui şofer normal. Am folosit maşina aproape exclusiv în oraş, locul principal de desfăşurare a unui Fiesta folosit normal, dar am făcut şi câteva excursii pe autostradă. Am vrut să vedem cât consumă cu adevărat acest motor de 1.0 litru turbo în condiţiile de trafic românesc.
Luni
Am început ziua cu un drum la Colina Motors Băneasa, locul de unde am preluat un Ford Fiesta facelift 1.0 Ecoboost Titanium. A venit în nuanţa Candy Blue, un albastru foarte atrăgător. Împreună cu cromul aferent nivelului de echipare Titanium şi cu noua grilă de radiator în stil Aston Martin, Fiesta facelift se transformă într-unul dintre cele mai plăcute modele din clasa mică.
Actuala generaţie Fiesta (a şasea) a fost încă de la lansare un automobil capabil. Suspensia şi ţinuta de drum au fost reglate de inginerii Ford extrem de bine, ceea ce face ca orice drum virajat să devină o plăcere. Personal, am apreciat mereu modelul mai mare, Focus, tocmai pentru că oferă cea mai bună ţinută de drum din clasa sa. Fiesta a reuşit să facă aproape acelaşi lucru în clasa mică, dar concurenţa este mai aprigă în acest segment. Fiesta a primit acum un an de zile un facelift amplu care a modificat total partea frontală a maşinii, iar una din marile noutăţi de sub capotă este introducerea motorului cu trei cilindri Ecoboost produs la Craiova. Motorul de un litru este la această oră singurul propulsor pe benzină disponibil în gamă. Poate fi achiziţionat atât în variantă aspirată de 65 sau 80 CP sau Turbo de 100 sau 125 CP. Varianta de 125 CP este rezervată doar variantei de echipare Sport cu trei portiere.
Modelul testat de noi de-a lungul unei săptămâni este identic cu cel pus la încercare de Bogdan AICI. Pentru el, motorul Ecoboost de 1.0 litru s-a dovedit a fi mai gurmand faţă de cifrele oficiale.
Încă de la primele mele contacte cu acest motor am observat că cifrele de consum variază enorm de mult în funcţie de stilul de condus şi de condiţiile de trafic. Mult mai mult faţă de alte propulsoare, mai ales faţă de cele aspirate.
Pentru început, să ne reamintim cifrele de consum oficiale Ford pentru acest model: 4.3 consum mediu, 5.3 uz urban şi 3.7 consum extraurban. Cifre mici şi drăguţe. Dar ştim cu toţii că cifrele raportate de constructori sunt obţinute în condiţii ideale. Aşa că să vedem ce ne rezervă realitatea.
Am plecat de la Colina Motors Băneasa şi imediat cum am ieşit din curte am resetat computerul de bord. Traficul pâna la redacţie a fost chiar lejer, iar sistemul Start-Stop s-a dovedit a fi bun, aşa că l-am lăsat pornit. Seara am plecat spre casă şi din nou am prins un trafic destul de rarefiat, chiar anormal pentru Bucureşti. Media la finalul primei zile: un încurajator 7.5 litri/100 km.
Marţi
Marţi am reluat rutina zilnică alături de Fiesta. Deja mă obişnuiam cu această maşină, iar motorul cu trei cilindri se arăta suficient de vioi încă de la turaţii mici. Sunetul este interesant, însă cei obişnuiţi cu motoarele în patru cilindri vor trebui să se adapteze la noile cerinţe: un mârâit înfundat ce aduce cumva aminte de sunetul motoarele boxer. Apoi, avem o transmisie manuală cu cinci trepte al cărei levier este precis şi plăcut la utilizare, dar treptele sunt etajate extrem de lung. De exemplu, poţi atinge fără probleme 120 km/oră doar în treapta a treia. Marţi am dat de trafic dens pe traseul meu către redacţie. Consumul de carburant a crescut instant, iar apoi seara a trebuit să traversez oraşul în condiţii de ploaie şi trafic dificil pentru o ieşire la film. La finalul zilei, consumul mediu înregistrat de computerul de bord era de 9 litri/100 km.
Miercuri
Miercuri am decis să facem o mică excursie la prânz. Patru colegi au luat loc în Fiesta şi am parcurs un traseu până în nordul oraşului. Cu această ocazie am constatat că Fiesta nu are mânere la interior, nici în faţă, nici în spate, ceea ce nu a fost pe placul colegilor mei. În locul mânerelor interioare avem doar un cuier de unde se poate agăţa o haină. Mai trebuie spus că, deşi avem de-a face cu nivelul de echipare de top, lipseau şi senzorii de parcare sau cameră pentru mersul cu spatele. Lipsesc, de asemenea, geamurile electrice spate. Modelul testat de noi a venit în echiparea de top Titanium. Preţul de listă pentru acest model este de 15.150 euro (TVA inclus)
Utilizarea intensivă din cadrul zilei de miercuri cu încărcare la maxim şi apoi câteva drumuri în grabă mai pe seară au dus consumul la maximul de 9.7 litri/100 km, cel mai mare consum pe care l-am înregistrat în timpul acestei săptămâni.
Joi/Vineri
Sfârşitul de săptămână a fost unul normal, rutina drumurilor cu Fiesta Ecoboost fiind casă-birou-supermarket. Traficul bucureştean plus ploile ocazionale care dau şi mai rău peste cap rutina şoferului de Bucureşti au menţinut consumul în jurul cifrei de 8.7 litri/100 km. Urma însă să părăsim oraşul pentru câteva drumuri mai lungi.
Weekend
În weekend am lăsat Bucureştiul în spate şi am scos Fiesta la drum lung pentru ca subcompacta Ford să-şi dezmorţească roţiile. Motorul de 100 CP cu trei cilindri face faţă oricărei solicitări, depăşirile fiind o plăcere acompaniate de mârâitul specific al micului motor. Am ales drumuri naţionale, dar şi autostradă, iar la finalul zilei consumul afişat pe computerul de bord era de 5.7 litri/100 km.
Surpriza din ziua a opta
La fix o săptămână după ce ne-am suit pentru prima dată la volanul acestui exemplar Ford Fiesta Ecoboost, am primit invitaţia de a merge la Craiova, la uzina Ford, pentru o experienţă specială. Am purces la drum însoţiti tot de motorul cu trei cilindri Ecoboost, dar de data acesta aflat sub capota unui Focus. Motorul made in Craiova furnizează în acest caz 125 CP, ceea ce face experienţa şi mai plăcută. Pentru Focus, inginerii Ford au ales altă transmisie, una manuală cu şase trepte, mult mai potrivită cu caracterul acestui motor. Dacă Fiesta Ecoboost 100 CP este o experienţă plăcută, Focus Ecoboost 125 CP este una excelentă. Este una din maşinile cu care m-am înţeles cel mai bine în ultima vreme şi nu afost nici o problemă să parcurg drumul Bucureşti-Craiova şi retur în aceeaşi zi. Consumul mediu a fost de 6.8 litri/100 km, iar la întoarcea în Bucureşti un sfert de rezervor era încă plin. Dacă e să tragem linie după o săptămână de uz intens, Fiesta noastră cu motor Ecoboost de Craiova a consumat în medie 7.9 litri/100 km, în condiţiile în care a petrecut 80% din timp în traficul urban din Bucureşti.
De ce am bătut drumul Olteniei? Pentru a pune la încercare încă un motor Ecoboost. Unul mai special însă. Are 140 CP şi a fost montat de către Ford pe un şasiu Caterham Seven, un roadster pur, extrem de popular în Marea Britanie.
A fost o experienţă mai mult decât interesantă, mai ales că acest tip de automobil este rare la noi în ţară. Englezii le apreciază pe post de track cars şi le folosesc în weekend pe unul dintre numeroasele circuite din Regat sau la cursele de îndemânare. A fost o revenire la automobilul simplu, fără prea multe sisteme de asistare. Un interior spartan şi un bord minimal dominat de un volan Momo detaşabil pentru a face accesul mai facil în interiorul roadsterului.
Poziţia la volan pare ciudată la o primă luare de contact. Poţi regla doar scaunul sport cu spătar fix, dar acesta culisează extrem de puţin. Volanul îţi vine în poală oricum ai sta şi este nevoie de un pic de acomodare. Mai mult, majoritatea Caterham-urilor au volan pe partea dreaptă, iar exemplarul nostru nu a făcut excepţie. Asta înseamnă şi acomodarea la schimbarea treptelor cu mâna stângă. Nu este greu, dar din nou, ai nevoie de o scurtă perioadă de acomodare. Cutia îşi păstrează layout-ul clasic, astfel că treapta întâi este în stânga sus.Pentru că suntem obişnuiţi să aducem levierul în jos lângă noi când schimbăm a doua, vom fi tentaţi să schimbăm în treapta a patra imediat după plecarea de pe loc la o maşină cu volan pe dreapta. Un pic de antrenament şi greşelile dispar.
Pe circuitul improvizat lângă uzina Ford de la Craiova nu era nevoie oricum de mai mult de treapta a doua, aşa că problema schimbării de trepte a trecut pe planul doi. Motorul Ecoboost produs la Craiova a fost modificat de specialiştii Ford pentru a furniza 140 CP şi aceştia se dovedesc mai mult decât suficienţi pentru a propulsa roadsterul-ul care cântăreşte doar 600 kg.
Caterham-ul te îndeamnă la joacă. Este extrem de uşor şi pleacă viguros de pe loc. Dacă forţăm nota, începe să subvireze puternic atunci când încercăm să abordăm un viraj mai în forţă. Pentru o doză şi mai mare de plăcere şi adrenalină, Caterham Seven este maşina ideală pentru drift. O frânare puternică pentru a muta greutatea pe roţile din faţă şi apoi doze de acceleraţie puternice pentru a face spatele să rupă aderenţa şi să plece în direcţia opusă. Prea multă acceleraţie şi te vei răsuci. Prea puţină şi spatele nu va rupe aderenţa. Este un echilibru fin care se atinge prin antrenament. Bineînţeles, nu pe drumurile publice.
Caterham-ul este o maşină perfect legală pentru şosea, dar nu vei dori să faci sute de kilometri la volanul ei. Este spartană şi inconfortabilă. Mică şi atât de joasă încât nu îşi vei dori să stai la stop fix la înălţimea unei ţevi de eşapament de camion. Este o jucărie de weekend pentru circuit. Perfectă pentru o ţară civilizată. Noi mai trebuie să aşteptăm.
Şi pentru că eram la Craiova, nu puteam rata o vizită în uzină. Am trecut prin secţiile de montaj general şi prin uzina de motoare, acolo unde se naşte motorul Ecoboost pe care l-am pus la încercare în trei declinări diferite de-a lungul acestui material.
Am fost martorii unui contrast ciudat. Secţia de montaj general era oprită, fiind una din săptămânile în care Ford Craiova opreşte producţia modelului B-Max pentru a-şi ajusta stocurile conform cererii. Este pentru prima dată când intru într-o uzină auto unde maşinile sunt pe conveyer, dar aşteaptă cuminţi fiecare la locul unde s-a oprit banda. Nici un muncitor: o linişte stranie, întreruptă doar de pufăitul unui robot sau de zumzetul anumitor sisteme încă pornite.
Spre deosebire de atmosfera de planetă părăsită din hala de montaj, în uzina de motoare era un adevărat furnicar. Am ajuns acolo la ora 16.30 şi deja lucra al doilea schimb. Pentru că cererea de motoare Ecoboost este mare, Craiova lucrează cu două schimburi de muncitori pentru a face faţă. Aceştia produc şi asamblează deja cunoscutul motor Ecoboost de 1.0 litru, botezat intern Fox, şi foarte recentul motor Ecoboost de 1.5 litri turbo cu patru cilindri, cu numele de cod Sigma. Acesta dezvoltă 180 CP şi echipează momentan doar modelul Ford Fusion de pe piaţa americană, acelaşi model ce va sosi şi în Europa sub numele de Mondeo. Acum, la Craiova se produc 1.000 de motoare pe zi, iar proporţia este de 70% pentru 1.5 litri şi 30% pentru 1.0 litri.
Eu NU mi-as cumpara un Ford.