Simfonii în opt cilindri
Automarket a experimentat senzaţiile oferite de cel mai puternic camion din lume, Scania R730, dar şi gustul dulce pe care ţi-l poate lăsa noua limuzină Audi A8. Ambele nave amiral sunt puse în mişcare de motoare V8.
Mulţi se vor întreba probabil ce au în comun un monstru de aproximativ 7.5 tone şi o limuzină de câteva zeci de mii de euro. Şi mai mulţi vor ridica probabil o sprânceană atunci când vor vedea alăturarea dintre un turism şi un camion pe site-ul nostru. Ce au în comun noul Audi A8 şi noul Scania V8?
Mulţi ar fi tentaţi să se gândească la acelaşi părinte ocrotitor, Volkswagen. Corect. Mai este însă ceva care leagă cele două entităţi atât de diferite: motorul. Inima camionului şi a limuzinei bate în opt cilindri, desăvârşiţi de două dintre cele mai perfecţioniste naţii europene: germanii şi suedezii.
Cele mai reprezentative produse ale celor două branduri auto şi-au dat întâlnire în fosta capitală cultural europeană, Sibiu, vechi oraş cu influenţe vestice, potrivit pentru un rendez-vous între civilizaţia vikingă şi cea germanică.
Experienţa V8, pregătită de Scania şi Audi, a început în zorii zilei, pe un soare cu dinţi, care se străduia timid să topească bruma depusă în timpul nopţii pe geamuri. A8 şi Scania V8 fusesră însă dezgheţate dinainte, spălate şi aliniate frumos la intrare. Vopsea lustruită, instructori suedezi, multe bliţuri şi două motoare V8 respirând regulat. Cam aşa s-ar descrie debutul unei zile antrenante. Alaiul neobişnuit, compus din două camioane Scania V8, escortate de un A8, a pornit încet spre Păltiniş, destinaţia finală.
"Marele Gri" de 620 de cai putere
Să facem însă cunoştinţă cu protagoniştii experienţei V8. Scania a adus la eveniment două camioane, ambele echipate cu acelaşi motor V8, dar în versiuni de putere diferite.
Prima opţiune cu care am luat contact a fost cea de 620 de cai putere, ultima treaptă înaintea vârfului de gamă şi a treia versiune de putere din totalul celor patru. Motorul este etichetat Euro 5 şi poate livra un moment motor de 3000 de Nm între 1000 şi 1400 de rotaţii. O plajă de turaţii neobişnuită şi total surprinzătoare pentru cei care sunt obişnuiţi cu performanţele unui turism. Cei 620 de cai putere, storşi dintr-o cilindree de, atenţie, 15.6 litri, se simt ceva mai "târziu", la 1900 de turaţii.
"Marele Gri" a fost însărcinat să tracteze o semiremorcă de 40 de tone, încărcată cu beton, o sarcină care te duce cu gândul la caznele lui Sisif, dacă nu eşti familiarizat cu ce se întâmplă în domeniu. Camionul scandinav nu a scrâşnit nici măcar din dinţi şi şi-a asumat cu stoicism sarcina. Ba chiar a şerpuit cu succes prin satul Răşinari, unde casele sunt aşezate direct în şoseaua lată de maxim patru metri. Oglinzile au şuierat pe la geamurile localnicilor, iar semiremorca a zguduit sănătos casele construite în stil ardelenesc.
Amiral dependent de adrenalină
După câţiva kilometri în care am privit de sus, de pe locul din dreapta, împrejurimile Sibiului, am coborât din cabină pentru a schimba suportul motorului V8. De această dată gazdă ne-a fost nava amiral a constructorului din Ingolstadt, noul A8, modelul care îşi doreşte coroana rivalului său din Stuttgart.
Conferinţa de presă, organizată înaintea testului, ne aruncase într-un amalgam de sisteme electronice, axate pe siguranţă, pe plăcerea condusului şi pe alte gadget-uri de care cu greu ai putea să te plictiseşti. S-au înşirat idei despre tehnologia Active Pre Sense, care anticipează un impact frontal sau posterior şi pregăteşte şoferul pentru situaţia critică (geamurile şi trapa se închid, iar spătarul scaunului se îndreaptă), despre cruise control-ul adaptiv, despre camerele care monitorizează unghiul mort şi liniile de demarcaţie, într-un cuvânt despre apogeul atins de inginerii din Ingolstadt în materie de electronică.
Toate aceste poveşti prea complicate pentru unii au fost uitate atunci când, pentru câţiva kilometri, am stat pe scaunul şoferului şi am abordat drumul şerpuit, care urcă spre Păltiniş, şi pe care, vara aceasta, piloţii români din CNR rupeau asfaltul în căutarea unui timp mai bun.
Centura care îţi strânge uşor pieptul imediat ce o cuplezi, susţinerea laterală a scaunului care te îmbrăţişează delicat, schimbătorul inspirat de iahturile de lux şi mai apoi masajul care îţi răsfaţă simţurile cu apăsarea pronunţată a oricărei zone a spatelui, te fac să zăboveşti minute bune până la plecarea de pe loc.
Odată ce vrei însă să dai bice celor 350 de cai putere, cuplul motor impresionant (800 de Nm) te izbeşte în moalele capului şi te trezeşte din starea de relaxare în care te aruncase masajul de mai devreme. Dieselul cu opt cilindri toarce silenţios la turaţii mici, dar capătă un zgomot discret, asemeni unui tenor ascultat în surdină.
Fără să bagi de seamă, brazii încep să se scurgă rapid pe lângă tine, iar curbele de 180 de grade devin doza zilnică, niciodată suficientă, a unui narcoman obsedat de "g"-uri. Sistemul multimedia, construit foarte intuitiv, îţi permite să treci de la o rulare foarte confortabilă, la una extrem de dinamică, ce poate fi personalizată mulţumiă suspensiei adaptive. Mai e şi transmisia cu opt rapoarte, care simte dependentul de adrenalină şi îi administrează turaţii înalte înainte de abordarea unei curbe.
La final, atunci când toate sistemele îţi mulţumesc că ai călătorit în siguranţă cu Audi, iar sistemul MMI îţi zâmbeşte politicos, te desparţi cu greu, afişând o expresie tâmpă de întristare, că experienţa a fost una scurtă. Vraja drogului se spulberă rapid.
Cel mai puternic camion din lume
Din fericire, ziua a fost completată de momentul culminant al expediţiei. Scările m-au urcat din nou în cabina unui Scania V8. De această dată vorbim de un mastodont identificat cu indicativul R730 şi etichetat de presa de specialitate ca fiind cel mai puternic camion din lume. 730 de cai putere şi 3500 de Nm îţi stau la picioare, în spatele pedalei de acceleraţie cu inserţii din aluminiu.
Forţa uriaşului, stoarsă dintr-o cilindree de 16.4 litri, este împachetată frumos, într-o cabină cu tapiţerie din piele, volan pe jumătate din lemn, un grifon tatuat pe feţele uşilor şi un miros subtil de calitate. Am parcurs drumul de întoarcere tot în dreapta, contemplând fermitatea cu care camionul se scurgea uşor la vale, abordând larg curbele de 180 de grade, în care A8 se simţea vioi şi energic.
Semiremorca de 40 de tone apăsa greu, însă cutia de viteze cu retarder făcea ca totul să semene cu un exerciţiu de îndemânare al unui copil de 10 ani care a descoperit joystick-ul primului său joc pe calculator. Electronica joacă un rol important, pe care aveam să-l descoprim mai târziu, pe simulatorul adus de Scania la Sibiu, pentru a testa reflexele, anticiparea şi îndemânarea celor care vor să se vadă în spatele unui volan de camion.
Scaunul cu perne de aer, mănunchiul de oglinzi laterale, trapa tăiată ca o fereastră în vârful celui mai înalt habitaclu în care ai călătorit vreodată sunt elemente pe care nu le poţi lăsa neobservate, neobişnuit fiind cu această lume supradimensionată, la fel de tehnologizată ca cea a turismelor.
Felicitari! un test inedit care de mult nu am mai avut placerea sa citesc prin presa scrisa. Poate mai multe poze din cabina camioanelor ar prinde bine, sa vedem cum se prezinta in toata splendoarea lor.