Skoda Fabia împlinește 25 de ani de la debut
Skoda sărbătorește 25 de ani de la prima lansare a Fabiei. Modelul subcompact al cehilor a fost vândut în circa 5 milioane de exemplare până în zilele noastre.
În 14 septembrie 1999, Skoda a dezvăluit lumii întregi noua Fabia, în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din Germania. Noul model a fost creat pentru a înlocui vechea Felicia. Inițial, Skoda Fabia a fost lansată în varianta hatchback cu 5 uși. În anul 2000 a venit varianta Combi, iar în 2001 a fost lansată și varianta Sedan. De altfel, prima generație Fabia este singura care a primit o variantă berlină.
PRIMA GENERAȚIE (1999 – 2007)
Noul model subcompact din urmă cu un sfert de veac a fost desenat de către o echipă de 20 de designeri sub îndrumarea lui Dirk van Braeckel. Motorizările au fost diverse, fiind disponibile motoare proiectate integral de Skoda, cât și propulsoare dezvoltate de Volkswagen. Prima generație Fabia primea motoare cu puteri cuprinse între 50 și 131 de cai putere.
Cea mai puternică versiune, Fabia RS, a fost lansată în martie 2003, fiind un hot hatch cu motor diesel. Unitatea de 1.9 litri TDI dezvolta 131 de cai putere. Tot în același an, Skoda Fabia a fost transformată în mașină de concurs pentru Campionatul Mondial de Raliuri (WRC). În 2004, prima Fabia a primit un facelift subtil, care aducea lumini de ceață noi, lumini de semnalizare unite cu cele de marșarier în forma literei C pentru stopuri și un instrumentar nou. Prima generație Fabia a fost produsă până în 2007.
A DOUA GENERAȚIE (2007 – 2014)
A doua generație a venit în luna martie a aceluiași an. Noul model a fost prezentat la Salonul Auto de la Geneva și a adus un design complet nou. Cu toate acestea, a doua Fabia a fost bazată pe aceeași platformă cu prima generație, însă noul model era mai lung cu 22 de milimetri și mai înalt cu 47 de milimetri. În toamna lui 2007 a fost lansată varianta Combi.
Doi ani mai târziu, în 2009, Skoda Fabia a primit și versiunea Scout. În 2010, modelul a primit un facelift, care aducea faruri noi. Tot în același an a fost lansată și versiunea de performanță RS, care primea un motor pe benzină de 1.4 litri de 179 de cai putere. A doua generație Fabia a fost și prima oferită în versiunea specială Monte Carlo.
A TREIA GENERAȚIE (2014 – 2021)
Generația a treia a apărut în octombrie 2014, cu premiera la Salonul Auto de la Paris. De această dată, noul model era bazat pe noua platformă PQ26, iar design-ul era acum mai ascuțit și mai dinamic. Față de a doua generație, noua Fabia din 2014 era mai lată cu 90 de milimetri și avea o gardă la sol mai joasă cu 30 de milimetri.
Pentru prima dată, Fabia venea echipată cu numeroase sisteme de asistență avansate, precum Front Assist, cruise control adaptiv și un sistem de monitorizare a oboselii șoferului. În 2018 a venit și un facelift, care a adus faruri full LED și monitorizare a unghiului mort. Această generație a fost ultima disponibilă în varianta Combi.
A PATRA GENERAȚIE (DIN 2021)
Cea de-a patra și actuala generație a Fabiei a debutat în primăvara lui 2021, exclusiv ca un hatchback cu 5 uși. Noul model este bazat pe platforma MQB A0 și primește o caroserie desenată de Oliver Stefani. Actuala Fabia are o lungime care depășește 4.1 metri, iar volumul portbagajului este mai mare cu 50 de litri față de generația precedentă. Bineînțeles, avem și aici numeroase sisteme de asistență avansate, precum: Travel Assist 2.0, parcare automată, asistent pentru bandă, recunoașterea semnelor de circulație, asistent lateral pentru schimbarea benzilor și Front Assist cu protecție predictivă pentru pietoni și bicicliști.
În prezent, actuala Skoda Fabia pornește de la 15.940 de euro în România. În cei 25 de ani de producție, Skoda Fabia a fost vândută în peste 5 milioane de exemplare. Modelul subcompact este un succes și în lumea raliurilor. În 2009 a fost lansată versiunea Fabia Super 2000, care a dominat lumea raliurilor la această categorie în prima jumătate a anilor 2010.
Apoi, în 2015, Skoda a lansat Fabia WRC2, care a continuat să obțină victorii și titluri mondiale în principala categorie suport din Campionatul Mondial de Raliuri. Același model a fost un succes și în campionatele internaționale, cum ar fi cel european, precum și în cele naționale. Pe lângă succesele obținute pe probele speciale, Skoda Fabia Rally2 este și una din cele mai vândute mașini de concurs din istorie, cu peste 470 de exemplare cumpărate de echipe din întreaga lume.
via Skoda
25 de ani de la apariția Daciei made în Cehia.