Test drive Fiat Croma 1.9 Multijet (2)
Partea a doua a testului cu Fiat Croma ne prezinta, astazi, avantajele si dezavantajele habitaclului unui break cu look interesant.
Saptamanile de vacanta care tocmai au trecut mi-au facut cunostinta cu un model putin potrivit stilului meu de viata si preferintelor pe care le am in materie de masini, insa genial din punctul de vedere al utilitatii in concediu. Si spun " nepotrivit stilului de viata" din cauza segmentului in care modelul se afla, fara a lega vreo legatura cauzala cu designul, abordarea sau stilul masinii.
(Citeste aici Partea I - EXTERIORUL si Partea a III-a - COMPORTAMENTUL DINAMIC)
Desi partea frontala a lui Croma emana prin toti porii "esenta de Bravo", masina se transforma atunci cand faci cunosctinta cu habitaclul. Nimic nu e la fel, iar prima senzatie este ca intri intr-o masina cu mult mai incapatoare decat cea pe baza careia a fost construita. Croma dispune cu adevarat de spatiu.
Analizam ieri, in prima parte a testului, dimensiunile exterioare ale breakului Fiat, facand comparatie cu Bravo. Am aflat, atunci, ca modelul Croma este mai inalt cu circa 10 centimetri, fapt care nu se observa din afara din cauza faptului ca proportiile sunt mentinute la un nivel foarte corect (lungimea este cu aproape jumatate de metru mai mare decat a lui Bravo). In interior, insa, nu ai cum sa nu observi faptul ca Croma are personalitate. Stai ceva mai sus, iar distanta dintre cap si plafon a crescut considerabil. Pasagerii se pot baza pe plusul de centimetri al ampatamentului pentru a se lafai intr-un spatiu posterior demn de o masina de familie. Iar acest element a fost unul dintre bonusurile incercuite pe "fisa" de test in conditiile in care am utilizat masina intr-o vacanta adevarata.
Pentru a demonstra ca nimic nu e intamplator, Fiat a ales sa schimbe total interiorul lui Croma la nivel estetic. Modificarea principala: Croma se porneste cu ajutorul unei chei electronice al carei locas este gazduit de consola centrala. Am avut nevoie de o perioada de acomodare cu pozitiile nefiresti pe care le luam in momentul cuplarii contactului, insa totul a devenit natural dupa doua zile. Volanul este si el schimbat, fata simpla de pe celelalte modele Fiat fiind schimbata cu un volan pe care comenzile se regasesc dispuse pe "etaje". Astfel, daca butoanele de comanda ale sistemului Blue&Me sunt asezate la vedere, butoanele care comanda setarile sistemului sunt dispuse pe un nivel inferior, pe marginea coloanei volanului. Accesul la acestea este oarecum dificil mai ales pentru ca ele se apasa doar in partea interioara, lipita de volan.
Pentru ca am adus vorba de sistemul Blue&Me, acesta se traduce prin doua cuvinte: confort si placere. Confort pentru ca, odata ce ti-ai conectat telefonul la sistemul dezvoltat in colaborare cu Microsoft, nu mai ai nicio problema atat timp cat ai masina in garaj. Acesta se conecteaza automat atunci cand intri in habitaclu iar apelarea se face printr-o apasare de buton si printr-un dialog pe alocuri amuzant cu vocea feminina din spatele pachetului. Spun amuzant pentru ca este o adevarata provocare sa incerci sa pronunti cateva dintre numele mai complicate introduse in agenda telefonului si, prin Blue&Me, in memoria sistemului. Ajungem si la capitolul "placere", unde intra posibilitatea conectarii unui stick USB plin cu muzica care te ajuta sa treci mai usor peste distante. Trebuie doar sa te tina memoria. Cea electronica, evident.
Designul interiorului lui Croma a fost gandit pentru a acoperi nevoile unei familii. Plansa de bord este complet schimbata fata de cea a "fratelui" Bravo, acentul fiind pus pe accesibilitate. Materialele sunt de calitate, fara a impresiona, insa fara a le putea considera de nivel inferior. Fiat a utilizat materiale placut, fara pretentii premium, insa cu o abordare curata. Bordul este extrem de curat si conceput pentru a nu da batai de cap celui care face cunostinta pentru prima data cu masina, numarul comenzilor putand fi numarate pe degetele pasagerilor din fata. Foarte buna asezarea butonului de avarie, care este necesar in conditiile traficului din Romania si care poate fi accesat fara niciun fel de efort.
Nu trebuie sa uit importanta sistemului Cruise Control, care pe autostrazile din Ungaria si Austria a facut minuni. Pentru a ramane in aceeasi linie deloc complicata, Fiat a descoperit ca acest sistem poate sa aiba fix doua butoane, unul de pornire/oprire si altul de revenire la viteza initiala dupa ce ai franat sau accelerat. In rest, pentru a accelera automat din maneta Cruise-ului o misti in fata, iar pentru a frana o tragi in spate. Simplu si eficient.
Schimbatorul de viteze cu sase trepte cuplat la motorul diesel Multijet de 1.9 litri avut in test este asezat pe consola centrala, ocupand un spatiu important din aceasta. De fapt, aici ajungem la un dezavantaj al lui Croma: spatiile marunte de depozitare. O calatorie lunga are nevoie de astfel de ajutoare, care sunt trecute la prima vedere. Acestea fac parte din grupul elementelor care, atunci cand ai nevoie de ele si nu exista, devin extrem de importante. In singurul spati deschis de pe consola si-au facut loc, in majoritatea timpului, o cutie cu guma de mestecat si o duza de suc, restul imprastiindu-se prin alte locuri. E adevarat, soferul are la dispozitie un decupaj in care ar intra o sticla de doi litri, ascuns undeva in stanga volanului, iar cotiera are doua nivele de deschidere, in ea putand fi asezata o alta sticla de doi litri. Mai sunt si buzunarele usilor, insa acestea nu pot compensa lipsa spatiilor deschise aflate la indemana.
Portbagajul, in schimb, face fata oricaror provocari. Pasagerii au la dispozitie 500 de litri in conditiile in care bancheta ramane pe pozitia normal, spatiul crescand proportional atunci cand in discutie intra bancheta rabatata: 1640 de litri.