Ultima şansă de salvare pentru Seat: restructurare de cinci ani

Publicat vineri, 14.05.2010 15:14 de Bogdan Mirică

Seat pregăteşte un ambiţios plan de restructurare pentru următorii cinci ani, ultima soluţie de salvare a brandului spaniol, aflat momentan într-o situaţie financiara dificilă.

Seat se pregăteşte să facă faţă unei perioade dificile in următorii cinci ani, oficialii anunţând un plan ambiţios de restructurare, ultima şansă pentru spanioli de a exista ca brand independent. Declaraţiile au fost făcute de James Muir, noul CEO al constructorului iberic, omul care l-a înlocuit pe Eric Schmitt, în luna septembrie a anului trecut.

Muir a recunoscut ca oamenii din conducerea grupului Volkswagen nu sunt deloc încântaţi de cum merg lucrurile, iar frustrările cresc pe zi ce trece. "Aceasta este ultima barcă de salvare pentru Seat. Nu are sens să ne gândim la altceva", a declarat Muir.

Cu toate acestea, el a recunoscut că grupului Volkswagen îi va fi greu să scape de Seat, fiind nevoie de un cumpărător capabil să platească celorlalţi actionari. "Nu ne vom putea baza numai pe reducerea costurilor pentru a face din Seat o marcă profitabilă. Este o bătălie dificilă, însă cred că o putem caştiga", a încheiat Muir.

Planul de restructurare presupune o exploatare la maxim a uzinei Martorell de langa Barcelona, capabilă să dea naştere în fiecare an unui număr de 500.000 de vehicule noi. Pentru a putea deveni profitabila, uzina ar trebui sa lucreze la o capacitate de 90% şi nu 60%, cum se situează în prezent.

Pentru a remedia acest aspect, spaniolii plănuiesc producţia viitorului Audi Q3 la Martorell, din 2011. SUV-ul compact ar urma să fie asamblat în aproape 80.000 de unităţi pe an.

Planul de profitabilitate pe ultimii trei ani, gândit de Seat, a esuat, vânzările fiind mai mici cu 8.5% decât cele estimate iniţial. Anul trecut a consemnat doar 336.683 de unităţi vândute pentru constructorul spaniol. Mai mult decat atât, primul trimestru al anului a adus pierderi ale profitului de 110 milioane de euro.

via - autocar

  • Castravetele., vineri, 14.05.2010 15:24
    Datorita unora ne vor astepta inca 5 ani groaznici!

    Deci pana la urma era adevarat ca aveau probleme financiare.Este foarte greu mai ales in perioada asta de criza sa existe absortie pt toate brandurile de pe piata.

  • mihai, vineri, 14.05.2010 15:31
    Seat

    Sper sa se rezolve probleme cu Seat. Nu as vrea sa fie preluata de chinezi si marca asta....

  • LEE, vineri, 14.05.2010 15:37
    vina lui VAG

    e vina lui VAG ca nu au avut grija de marca. mai bine o iau chinezii sau coreenii :)

  • dst, vineri, 14.05.2010 16:33

    daca nu si-a revenit pana acum, dupa atatia ani in care besulgul a fost o trasatura definitorie in lumea auto, acum le va fi cu atat mai greu, daca nu imposibil... SEAT a fost intotdeauna un balast impovarator pentru vw ... probabil in urmatorii ani daca va fi vanduta pe maruntis... asta daca o va mai dori cineva pana atunci

  • Alex, vineri, 14.05.2010 16:47

    Eu nu am vazut nici o firma din astea care sunt cu un picior in groapa, sa zica si actionarii ca renunta la profit pe perioada asta mai grea si sa pastreze angajatii. Nu frate, toti sa obtina profit. Nu le mai cumpara nimeni masinile si ei tot profit.

  • ultima barca, vineri, 14.05.2010 17:41

    "ultima barca" cum ii spun ei, e prea ciuruita ca sa-i tina la suprafata, ca sa nu se scufunde

  • MF, vineri, 14.05.2010 18:01
    VAG?

    Imi aduc aminte acum multi ani cand eram prea mic pentru a avea permis de conducere... vedeam un Leon si toti intorceau capul. Mai ieftine au fost mereu decat VW. Mai frumoase... as alege oricand un Leon in locul unui Golf (dar deja sunt subiectiv). Fiabile au fost cel putin la fel de fiabile ca si VW. Nu stiu cum s-a ajuns in situatia asta ca strazile, cel putin la noi, sunt pline de Seat. Cred ca cineva din concern a luat dintr-o parte si a pus in alta.

  • xss, vineri, 14.05.2010 18:15
    @MF

    "sunt pline strazile de seat" hahahah ce gluma buna! pe strazi sunt multe SH-uri aduse din Germania si Italia... asa faza cu aruncatul privirii pe strada nu tine... uita-te pe APIA si pe urma comenteaza daca vrei sa ai un comentariu pertinent... unde-i seat? ce cota de piata are la noi? are vreun model in top 10? are ciuciu ! in prezent nici 1% din piata nu detine...

  • despre seat...., vineri, 14.05.2010 18:22

    stiti care este problema? eu am stat in Spania si am avut multe tangente cu aceste masini, mai toate modelele ca sa fiu sincer, si am vazut si ce parere au spaniolii despre propia marca. In primul rand, in ciuda faptului ca aveau toate piesele de vw nu stiu de ce nu erau legate, adica mereu cadeau cate ceva la ele...si in afara sunt drumuri ca in palma....pana si spaniolii fac misto de masina lor nationala asa cum facem noi de dacia (daca ai cap i-ati alta) asa zic ei la SEAT (siempre estas apretando tornillos....adica mereu insurubezi cate ceva...pentru ca mereu pica sau scartaie ceva...cam ca la renault asa). Spaniolii sunt foarte impartiali, ei stiu sa valoreze ce e bun, daca renault este de 2 lei si maine scoate o masina foarte buna pai o ridica in slavi chiar daca e renault, daca seat e marca lor si scoate numai masini care se farama pe drum ei striga si duc vorba in gura mare....pentru ca asta e realitatea. Seat sa fie macar la nivelul Skodei, ca asamblare, ca fiabilitate, apoi o sa vedeti cum o sa se ridice ca marca....dar serios...iti iei seat si dupa 10.000 de km ai greierasi...e ciudat. Oricum isi revin ei incet incet, daca se pun pe treaba...cred.

  • Castravetele., vineri, 14.05.2010 18:46

    pai la Renault este mult mai rau nivelul calitatii si yot se cumpara in draci

  • Praf in ochi, vineri, 14.05.2010 18:50
    Seat

    Cand eram copil , primul SEAT pe care l-am vazut era un 850 . Nu prea intelegeam de ce scrie Seat 850 si nu Fiat 850 ....Erau alte vremuri , insa ......Ce nu inteleg , de ce nu vad Exeo pe DN urile noastre . Daca am vazut 2 sau 3 pana acum .....Are cineva idee de ce sunt asa putine ? (Nu ma refer in Buc .....ptr ca nu prea trec pe acolo....) Personal , mi s-a parut oarecum stranie politica pe care au dus-o de cativa ani , cand modelele lor au devenit un fel de papusa matrioska ........ Am condus si Leon si Altea , si Ibiza ....Nu sunt rele , dar mi se par prea asemanatoare intre ele....Generatia dinainte imi placea mai mult. Ar mai exista si posibilitatea sa ajunga inapoi sub umbrela de sub care a plecat candva . ( Adica grupul Fiat ) Dar cu chinezii astia , e posibil orice . Neamtul , daca nu ii va scoate profit , sigur se va spala pe maini usor ....Ar fi pacat de marca , sa aibe soarta lui Rover .....

  • xss, vineri, 14.05.2010 21:13
    cata prostie...

    de unde pana unde bagati Renault in ecuatia asta? prea multe de 2 lei si prea multi copii de 14 ani pe aici... cum dracu sa comparati rafinamentul francez cu o sub-marca aproape falimentara ca Seat? Seat nu se apropie de Renault din niciun punct de vedere...nici din pdv al calitatii, nici dpv al tehnologiei, nici dpv structurii actionariatului, nici dpv financiar ! Singurul punct comun e granita care o imparte Franta cu Spania. Atat ! Conduceti ultimele aparitii Renault, discutati cu proprietarii acestor masini si pe urma va vad... cateva sugestii: Megane, Laguna 3, Koleos, Scenic, Clio face-lift

  • Mirela_, vineri, 14.05.2010 22:02

    nu te supara @xss dar vorbesti aberatii, Seat este peste Renault si Opel.

  • C-G-C, vineri, 14.05.2010 22:15
    Seat

    Din pacate pt spanioli cred ca dezastrul este foarte aproape. Ei au probleme de foarte multi ani (undeva prin 2000 au inceput sa se adanceasca). Grupul VW a pompat o gramada de bani in diferite modele/programe care in aproape 10 ani nu au dat nici un rezultat. Mai grav este ca de la aparitia Leon (o masina superba dar cu un succes modest) Seat nu a mai venit cu nici un model interesant, as spune chiar ca noul Ibiza este un regres fata de vechea generatie in termen de popularitate, iar Seat-ul ala 4x4 sau sedanul Exeo (generatia veche de A4 deghizata) sunt adevarate esecuri comerciale. Va fi foarte greu sa se mai remedieze ceva acum in contextul crizei financiare si cu o piata auto suprasaturata, unde oferta depaseste cererea.

  • Mirela_, vineri, 14.05.2010 22:22

    C-G-C ai zis foarte bine! Cred ca comentariul tau le acopera pe celelalte.

  • Maka, sâmbătă, 15.05.2010 01:26

    Si-au batut un cui in talpa cand au ramas fara Toledo siu a aparut Altea care se adresa unei piete foarte restranse. Dar problema cea mai mare este ca SEAT nu si-a gasit locul in grupul VAG si brandul in sine cu pozitionarea lui nu sunt clar definite. Skoda are un raport pret/calitate f bun. VW e o masina superior pozitionata cu insonorizari , setari si ceva tehnologie putin peste Skoda (cutii automate in acelasi timp cu 4*4, suspensii active, motoare mai noi sau declinate in puteri ceva mai mari pe ici colo). AUDI e masina premium si acum si acopera si zona sportiva foarte bine. Ce rol joaca SEAT? Si aporpos, nu vi se pare ca toata masinile de volum facute mai in sudul continentului au asamblari mai slabe calitativ? Cred ca vremea e mai rumoasa, mai mult soare si oameni mai distrati...

  • Maka, sâmbătă, 15.05.2010 01:43

    Exeo acopera un gol in gama SEAT si e binevenit dar momentul nu e stralucit. Buna dar nu tocmai accesibila si usor limtata in optiuni cel putin pe piata romaneasca. Daca ne-am lua dupa asta, asa cum SKODA este un VW ieftinit si eventual cu motorizarile din generatia anterioara , SEAT ar putea fi un AUDI mai accesibil. Totusi cred ca e neclar; chiar si asa se canibalizeaza usor (macar ca si perceptie) cu VW. Leon a avut un design interesant si bun la lansare, pacat insa ca diferenta de pret nu a fost niciodata incurajatoare sa renunti la GOLF iar interiorul intregii generatii din care LEON face parte a fost foarte sec si urat in raport chiar cu SKODA, nu mai spun de VW. Setup-ul suspensiei de la CUPRA e diferit de cel al Golf-ului si e ai prost. Ibiza a ramas sa asigure succesul si volumele dar spre deosebire de Fabia si Polo care au adresabilitate mai larga, Ibiza s-a pozitionat pe un segment restrans, mai limitat la tineri cu stil activ si "trendy". Fabia mai conservatore si Polo cu pretul din partea finala a ciclului de viata si cu logo-ul corespunzator pe bot s-a potrivit cu mult mai multi clienti. CORDOBA - masina excelenta ca si calitate si rezistenta la tot felul de aplicatii. Perfecta pentru o familie tinara sau la inceput. Asteptam inlocuitorul. Atentie la "pozitionare" / "adresabilitate", inclusiv pret. Toledo si Altea au adresabilitate foarte redusa si in locul lor ar fi fost de mare succes un sedan si un break in aceeasi generatie cu Octavia 2 / Jetta. Sa nu mai spuneti ca SEAT isi propune sa fie ce e Alfa in gama Fiat Grup pentru ca deocamdata reuseste sa fie exact asta: un esec.

  • sandman, sâmbătă, 15.05.2010 01:47
    seat

    lumea nu intelege, cel putin la noi, ca seat este un vw sau skoda dar cu alte caroserii. motoarele sunt aceleasi. multi nu inteleg ca a cumpara un golf, este un moft, pentru ca poti sa ai aceeasi masina, leon, si mai ramai si cu 2000euro! in cazul ibiza sau polo e la fel. vorbind de "esecul" exeo, masina este excelenta. cati posesori de audi a4( ca este pe aceeasi platforma, modelul vechi) au avut mari probleme cu masina? in plus, are tehnologie noua, motoare noi, si un pret accesibil. Seat nu o sa ajunga la chinezi, vanzarile sunt in crestere anul acesta, leon a fost desemnata masina anului 2009 in clasa ei etc. Si da, binenteles, ca opel si renault sunt mult sub seat, asta ca pornise-ti discutia mai sus.

  • Maka, sâmbătă, 15.05.2010 01:54

    Da, lumea n intelege ca SEAT sau SKODA e VW pentru ca majoritatea populatiei nu e preocupata de masini ca cei pasionati ci judeca dupa cu totul alte criterii. De asta se vand atatea marci de masini. Daca ar fi ca toti sa inteleaga tehnica si ce e in spatele fiecarei masini, probabil ar fi doar cateva marci auto.

  • Abraxas, sâmbătă, 15.05.2010 02:11
    Seat

    Asa cum s-a specificat in articol, pierderile Seat sunt cauzate in principal de neutilizarea la capacitate maxima a uzinei de la Martorell ( in prezent se lucreaza la 60 % din capacitate ) . Odata cu inceperea productiei lui Audi Q3 ( la fel ca Audi Q5 se anunta un bestseller pentru Audi ) care va fi produs in exclusivitate la Martorell, uzina spaniola se va apropia de procentul de 90 % necesar pentru ca Seat sa inregistreze profit . Intre timp, in acesti 5 ani Seat are nevoie de un vector de imagine ( un coupe sau un roadster ) care sa impulsioneze vanzarile celorlalte modele . Eu sunt convins ca James Muir ( a condus cu succes in trecut Mazda Europe ) va reusi sa aduca pe profit marca Seat mai devreme de target-ul de 5 ani impus de sefii din Wolfsburg .

  • k_a_t_a, sâmbătă, 15.05.2010 05:04
    versiune

    cam la asa ceva o sa se ajunga, 3 modele diferite dintr-o clasa vandute sub 20 de branduri la nivel global. probabil volkswagen va fi producatorul unuia dintre modele. deja vand un model sub 4 marci diferite. imaginati-va brandul doar ca un nivel de echipare: skoda pentru saraci, volkswagen pentru marea masa, audi premium si seat.... probabil pentru nehotaratii dintre low-cost si marcile de masa sau pentru cei care se vor altfel... "exclusivistii" (probabil asta e cea mai potrivita incadrare a brandului, cu tot cu ghilimele) iar ceea ce numim noi nivel de echipare este doar o variatiune locala a modelului. toate grupurile incearca sau au incercat aceeasi schema. VAG pare a fi cel mai complet. Ford a schimbat tactica de curand. vinde toate brandurile si creste propria marca la nivel global.

  • Bethurbazal, sâmbătă, 15.05.2010 07:24
    Opinie

    @ Automarket Vedeti ca simbolurile adoptate de nazisti sunt interzise prin lege. Astept sa va conformati.

  • wesley, sâmbătă, 15.05.2010 09:57
    nazisti

    @bethurbazal: Evreule! sper sa fii impuscat cat mai curand! nu sunt interzise, doar iti este frica tie

  • xss, sâmbătă, 15.05.2010 16:52
    @automarket

    ce neseriosi sunteti... pentru ce mi-ati sters comentariul? dracu mai intra pe site-ul vostru ! Care-i realitatea? 90% din cititorii/ comentatorii frecventi pe automarket sunt niste partili de 14-20 de ani ! sunteti o gluma in presa auto !

  • mihai, sâmbătă, 15.05.2010 17:02
    Tribu

    Seat-ul este o marca care se bazeaza pe design-ul frumos al exteriorului si mai putin al interiorului(la modelele care tocmai au iesit din productie). La faceliftul de la Leon/Altea si la noile Ibiza si Exeo interiorul incepe sa arate mai bine. Seat-ul este un fel de VW dar putin mai sportiv spre deosibire de Skoda care e un VW bazat mai mult pe confort. Audi are si confort si sportivitate. Poate in paralel cu Audi Q3 o sa produca si Seat Tribu care este in aceeasi clasa. Ar fi pacat sa ajunga de rapa o marca cu peste 60 de ani de istorie.

  • Cristi, sâmbătă, 15.05.2010 21:58
    Ati luat-o razna???

    @castravetele Cum e posibil pe un asemenea site sa i se permita unui user sa afiseze insemne naziste???? Chiar nu vede nimeni asta????Luati masuri IMEDIAT, nu e deloc normal!!!!

  • mowgli, sâmbătă, 15.05.2010 22:58
    @cristi

    stai linistit ca si eu am cerut asta acu 3 luni si nici o schimbare.

  • HH, sâmbătă, 15.05.2010 23:20
    Evreii sunt gunoaie!

    mowgli si Cristi va urez sa ajungeti cat mai curand la Auschwitz!

  • mowgli, duminică, 16.05.2010 00:55
    @HH

    Prietenul meu neonazist, tin sa te informez ca 167000 de romani au murit de gloante naziste probabil furnizate tot de romani cu 3 ani in urma.Printre aceste suflete care si-au dat viata pentru patrie poate se afla si o ruda de a ta.Asa ca te rog frumos, daca esti de acord cu "seinen kampf" tine-ti convingerile pentru tine si nu le fa publice ca nu intereseaza pe nimeni.Poate pe cativa bugetari cu timp liber.Imi doresc sa faci p*** mare si pe strada si dupa ce te bocanesc bine o gasca de rromi si evrei sa te si dea in judecata. Mie foarte clar ca la vederea filmului American History X tu iti poluai pijamaua dand furios la pompa.

  • Bethurbazal, duminică, 16.05.2010 09:49
    Opinie

    @ all, @ Automarket Nazistii sunt pusi la colt si in Germania. Germania e o tara frumoasa ce construieste poate cele mai bune masini. Dar toate rezultatele obtinute de nemti in ultimele decenii sunt tocmai rezultatul distantarii de nazism. Daca nu dispar corelatiile cu Reich-ul voi sesiza autoritatile.

  • MF, duminică, 16.05.2010 11:37
    Seat

    @xss: Vorbim de Seat ca marca. Nu ma intereseaza ca masinile de pe strazile patriei sunt aduse din afara sau nu. Vorbim aici de productia globala Seat. Comentariul meu este cu adevarat valid in comparatie cu al tau. Pentru Seat totul s-a terminat cu noua Ibiza. Leonul s-a vandut mereu bine. Restul modelelor au avut vanzari scazute intotdeauna. Ibiza noua care trebuia sa se vanda la fel de bine ca si Leonul a fost un esec. Cred ca singura solutie pentru iesire din criza ar fi comercializarea unui nou Leon care sa impulsioneze vanzarile si o alta Ibiza mai atragatoare. Drumuri bune va doresc!

  • Nicu Cotut, duminică, 16.05.2010 12:52
    Seat

    Am vazut aici cateva pareri de "copchi" care au citit si ei cate cevape internet si se dau experti.Pai mai "copchi prosti", cumputeti spune voi ca Seat se poate compara cu Renault. In Romania se cumpara Renault pentru ca au preturile de kkt. AM condus sute de masini si pot sa va spun ca Seat este pentru VAG alternativa pentru tineret..Pai spuneti-mi mie care model din grupul VAG poate sa-l bata la sportivitate pe Seat LEON...Eu personal sunt fericitul posesor al unui Leon si pot sa va spun ca este o masina incredibila (mult mai sportiva decat VW) chiar daca mai neprietenoasa la interior dar transmisia isi merita toti banii,nu se poate compara cu Golful...Problema la Seat in Romania o reprezinta pretul....Exeo spre exemplu e mult peste Jetta ca si pret (2-3000 de euro) si romanul normal ca alege VW , dar este o masina cu multa personalitate(chiar daca este 80% copie a lui Audi A4 2006 facelift).ca si o concluzie...sper sa treaca criza pentru ca astept cu nerabdare noul Leon!!!

  • cozappz, duminică, 16.05.2010 12:55
    Seat

    Asa cum vad eu Seat ar fi trebuit sa fie intre Skoda si VW nicidecum deasupra VW. Dar succesul VW are si partile lui mai putin cunoscute: fiabilitate scazuta Seat, Altea, partajare de piese in interiorul grupului Lambo si Audi, Bentley si Audi. Vad ca acum VW priveste Seat ca o alta uzina, ceea ce este o solutie de moment. Atat timp cat idei de genul Exeo sunt aplicate Seat, acesta nu va avea succesul scontat. Solutia (finala) este sa faca Seat varianta ieftina a Golfului asa cum Skoda Octavia este varianta ieftina a Jetta, si Superb - Passat.