REPORTAJ: Acasă la Volvo
Automarket a fost la Goteborg, oraşul care a dat lumii marca Volvo. Am înţeles de ce valorile sunt mai importante decât plăcerile şi cum a reuşit brandul suedez să-şi clădească reputaţia în cei 84 de ani de existenţă.
Cât a rămas din Volvo? Ce mai înseamnă Volvo în Suedia şi în lume după ce compania suedeză a fost preluată de chinezii de la Geely? Vor strica chinezii un brand cunoscut mai ales pentru aplecarea sa pentru siguranţă? Se va duce pe apa Sâmbetei o poveste începută în 1927 şi care reprezintă - pentru mulţi clienţi şi chiar pentru multe mărci concurente - idealul în materie de imagine de familie?
Goteborgul te întâmpină cu un aer perfect. Sunt 19 grade în timp ce la Bucureşti te topeai la umbra celor 30 şi ceva de greade Celsius. Pretextul oficial al vizitei noastre este un test în care să analizăm noile interioare de pe XC70 şi S80 - preluate de la noul S60, să vedem la lucru noul motor diesel D5 de 215 CP (anterior 205) şi să testăm sistemele tehnologice de ultimă oră pe care Volvo le-a implementat pe modelele sale. De fapt, voit sau nu, oficialii Volvo nu au făcut decât să ne introducă în atmosfera tipic suedeză în care maşinile produse de ei se simt cel mai bine. Să ne arate că nimic nu s-a schimbat, că marca continuă să evolueze şi că - mai mult decât atât - avansul pe care Volvo îl are la capitolul siguranţă faţă de alte mărci se vă mări.
La fel cum o salată cu tzatziki nu poate avea acelaşi gust într-un cartier din Bucureşti în comparaţie cu savoarea pe care o are atunci când o mănânci pe un scaun afundat în nisip pe malul Mării Egee, un Volvo se "simte" cel mai bine atunci când ajungi acasă la el. Este una dintre mărcile care există mai ales prin spirit şi care există pentru că un popor întreg luat ca exemplu de mulţi europeni îi apreciază valorile.
ÎN OFF-ROAD CU XC70
Prima încercare din călătoria aproape iniţiatică prin care am trecut în Suedia a fost la volanul unui XC70 diesel de 215 cai putere cu interior redesenat. Iar pentru că suedezii au încredere în produsul său mai mult decât ai avea tu, un român care vede în această maşină un break ceva mai înălţat, am fost invitaţi să pornim la drum într-un off-road de dificultate medie pe alocuri, acolo unde un SUV de segment mic ar avea probleme reale de adaptare. Oficialii mărcii ne-au pregătit patru trasee interesante, printr-o pădure răcoroasă în care au amenajat cărări pe care o maşină intra în unele zone la limită. Pentru a spori dificultatea traseului, cei care s-au ocupat de proiect au aruncat pe ici, pe colo bolovani imenşi, pietriş şi nisip fin.
Deşi ampatamentul te-ar putea face să crezi că nu vei reuşi să treci peste zonele abrupte sau peste bolovanii ieşiţi câte 30 de centimetri din pământ, XC70 le-a rezolvat pe toate cu graţie, fără ca "burta" maşinii să sufere în vreun fel. Impresia generală a fost însă că un client al lui XC70 nu va ajunge vreodată în zone atât de dificile, astfel că logica modelului este acoperită cu vârf şi îndesat. Dacă nu aţi testat până acum un XC70, veţi fi fascinaţi de suspensiile îndeajuns de moi încât să filtreze fără probleme ramurile groase de copaci care se întind perpendicular pe direcţia de mers a maşinii, dar îndeajuns de plăcute încât familia să nu aibă impresia că navighează pe mare.
Pe drumul de macadam spre traseul special amenajat am fost sfătuiţi să avem grijă la pietoni, pentru că e deschis circulaţiei. Aşa era: suedezii aleargă, merg cu ATV-urile prin păduri şi se simt absolut natural în aceste peisaje.
MUZEUL VOLVO
Următorul punct pe ordinea de zi a fost de fapt o surpriză, pentru că programul iniţial nu prevedea o vizită la muzeul pe care Volvo îl deţine aproape de portul din Goteborg. Am fost întâmpinaţi de directorul muzeului, un suedez absolut fermecător care ne-a fost ghid şi partener de discuţie pe parcursul călătoriei prin istoria mărcii.
De la statuile celor doi fondatori ai mărcii, Assar Gabrielsson şi Gustav Larsson, prima maşină produsă de aceştia (Volvo OV14, 14 aprilie 1927) şi până la ultimele concepte scoase de brandul nordic, muzeul suedezilor este plin de istorie. Fără a epata şi asumându-şi simplitatea ca pe un atribut substanţial, muzeul Volvo reuşeşte să-ţi explice de ce o marcă suedeză a reuşit să ajungă la aproape 85 de ani şi a putut să treacă peste greutăţi imense. Probabil că la imaginea pe care mi-am format-o despre simplitate a contribuit decisiv şi Sten-Åke Lyngstam, directorul zonei muzeale Volvo, care - deşi văzuse exponatele de câteva mii de ori - povestea cu atât patos şi atâta plăcere încât părea că vede muzeul, cu noi, pentru prima dată.
Am observat un lucru pe care nu l-am mai văzut niciodată într-un muzeu auto: deşi ne plimbam printre maşini şi concepte, ghidul nostru nu discuta atât de mult despre ele cât o făcea despre valorile care au dus la construcţia acestora. Nu vorbeam despre o maşină de segment D care avea o motorizare de top pentru acea perioadă, ci despre faptul că familia suedeză îşi dorea ceva mai mult spaţiu, astfel că au fost inventate maşini promovate prin faptul că îţi permiteau să duci cu tine o jumătate de casă. Un suedez avea impresia că centura de siguranţă nu oferă nivelul optim de securitate şi a inventat centura cu prindere în trei puncte, pe care suedezii s-au grăbit s-o împartă tuturor mărcilor din industrie. Pentru că, atunci când vorbim de siguranţă, e mai important să reuşeşti să ajuţi decât să te impui.
TESTUL CU S80 ŞI VOLVO CONNECTIVITY
După o seară în care ne-am obişnuit cu faptul că în Suedia ai lumină până la ora 23, iar soarele răsare vara la 4:30 dimineaţa, a doua zi a fost dedicată testului cu versiunea îmbunătăţită a lui S80. Avem şi aici un alt interior, un motor mai bun şi sistemele de siguranţă de pe S60, implicit City Safety. Peste toate, însă, avem Volvo Sensus, care foloseşte conexiunea Bluetooth dintre telefon şi maşină pentru a reda muzica de pe acesta. Mai mult, am făcut cunoştinţă cu Spotify, o aplicaţie iOS sau Android care redă prin 3G sau WiFi peste 13 milioane de piese aflate (legal) pe serverele companiei care o dezvoltă. Nu vei mai avea nevoie de stick-uri USB cu muzică, de magazie de CD-uri sau de alte soluţii de stocare. Totul se întâmplă prin streaming online şi prin Bluetooth. Deocamdată, aplicaţia nu este disponibilă decât în statele nordice, Franţa, Olanda, Spania şi Marea Britanie, dar soluţia e simplă şi mai mult decât eficientă. Cauţi albume, artişti sau piese şi le dai play. Restul e sistem audio.
O altă aplicaţie interesantă testată pe S80 prin împrejurimile oraşului Goteborg a fost cea dezvoltată de Volvo pentru iPhone. Prin aceasta poţi vedea de acasă ce autonomie mai are maşina, care este nivelul uleiului, al lichidului de parbriz sau statusul anvelopelor. Maşina poate, tot prin această aplicaţie, să îţi "facă semn" cu farurile într-o parcare aglomerată şi poţi chiar să-i porneşti sistemul de aer condiţionat înainte de a ajunge la ea. Este foarte interesant să citeşti despre noile tehnologii, dar şi mai interesant este să le vezi că funcţionează. Dacă veţi avea vreodată ocazia să testaţi astfel de sisteme, jucaţi-vă cu ele şi simţiţi-vă în secolul 21. Voi scrie mai multe despre S80 într-un test drive care av apărea peste câteva zile în secţiunea dedicată de pe Automarket.
GOTEBORG, ORAŞUL VOLVO
Relaxare şi curăţenie. Iar 6 din 10 maşini sunt Volvo. Acestea sunt elementele pe care le vezi imediat în oraşul care respiră maşini. Nu a fost pentru prima dată când am simţit că un oraş este întru totul dedicat unei mărci (la fel am văzut şi Fiat în Torino sau Audi în Ingolstadt), însă a fost pentru prima dată când am văzut că oamenii de aici nu ţin la un brand cât ţin la valorile pe care acesta le promovează. Din discuţiile cu oficialii Volvo şi din ce am simţit acolo, am rămas cu impresia că suedezii nu-şi cumpără o maşină, ci un pachet de valori. Iar pentru că valorile Volvo sunt cele mai apropiate de ceea ce îşi doresc oamenii ăştia, gama mărcii naţionale reprezintă principalul punct de plecare atunci când vine vorba ca familia să-şi achiziţioneze o nouă maşină.
Tot la Goteborg am văzut însă trupe de stradă care cântă la saxofon şi contrabas, o coadă de câteva sute de metri cu oameni relaxaţi la intrarea la un concert gratuit, cabriolete americane imense care pun sare şi piper pe farmecul zonei şi suedezi pentru care cel mai important lucru este să meargă la muncă, să îşi facă treaba cât de bine pot, să vină acasă, să pună mâncare pe masă, să se plimbe prin natură, să deschidă televizorul şi să adoarmă fericiţi. Uneori, fericirea stă în lucruri mărunte şi în modul în care alegi să-ţi respecţi sistemul de valori.
Acum aproape douazeci de ani am fost in vizita la uzinele Peugeot din Sochaux. Stiu ca, desi copil si fara prea multe informatii despre ce inseamna constructia de masini, am ramas cu gura cascata la tehnologia pe care o foloseau francezii. Ma gandesc ca ce ai vazut tu la Volvo se apropie de NASA! Acolo (Nordics) e cu totul alta lume...