FEATURE: Quattro - un nume care impune respect în lumea auto

Publicat marţi, 29.05.2012 10:43 de Dragoș Băltățeanu

Quattro este sinonim cu tracţiunea integrală pe modelele Audi. Dar acest nume ascunde mai mult decât un simplu sistem 4x4. Astăzi intrăm în istorie şi vedem cum şi de ce a fost inventat termenul Quattro la Audi.

Audi quattro este unul dintre cele mai faimoase sisteme de tracţiune integrală din industria auto. A fost introdus în 1980 şi a evoluat constant de atunci. Astăzi, Audi are în portofoliu patru tehnologii quattro diferite, având astfel o soluţie pentru orice vehicul care are nevoie de tracţiune integrală.

Totul a plecat de la modelul militar Iltis, sau Volkswagen Typ 183. Off-roaderul european avea o tracţiune superioară în condiţii de iarnă şi era cel mai avansat model european de acest tip în 1977. Inspirându-se de la acest model, o echipă mică de ingineri Audi a gândit şi realizat un automobil coupe cu tracţiune integrală. Scopul era omologarea pentru Campionatul Mondial de Raliuri. Audi Quattro a fost numele ales pentru acest model care avea să debuteze la Salonul Auto de la Geneva din 1980. A devenit repede o vedetă a acelor vremuri datorită tracţiunii integrale permanente, caroseriei uşoare şi compacte şi faptului că era făcut pentru competiţii. În ceea ce priveşte sistemul de tracţiune integrală, inginerii Audi s-au inspirat de la automobilul militar Iltis, dar au renunţat la cutia de transfer separată şi grea şi la axul cardanic suplimentar către puntea faţă. Acesta era modul clasic de realizare a unui sistem 4x4 până la apariţia tehnologiei quattro. Audi Quattro avea astfel primul sistem cu tracţiune integrală uşor şi bun de folosit pentru un automobil sport. 

De notat diferenţa dintre Quattro (scris cu majusculă) şi quattro (fără majusculă). Primul este numele modelului, al doilea numele folosit de Audi pentru sistemul de tracţiune integrală.

Ideea genială a inginerilor Audi a fost un ax gol de 263 mm. Acesta putea transmite puterea în două direcţii. În spate, axul cardanic gol intra în diferenţialul central. Prin intermediul acestui ax, 50% din cuplu era transmis către puntea spate, în orice situaţie. Cealalată jumătate a cuplului era trimisă către puntea faţă prin intermediul unui ax ce se rotea în interiorul axului cardanic gol. 

Începând cu anii '80, Audi a implementat pe modelele sale versiuni evoluate ale sistemului său de tracţiune integrală. Sistemul quattro era astfel perfecţionat şi primea elemente adiţionale specifice foarte cunoscute în lumea auto. Iată câteva dintre ele:

Diferenţialul Torsen

Odată cu debutul modelului Audi 80 în toamna anului 1986, Audi a introdus un nou diferenţial central. Acesta purta numele Torsen, nume inspirat de combinaţia dintre cuvintele englezeşti "torque" şi "sensing". Acest tip de diferenţial poate transmite puterea în raport 50:50 între cele două punţi motoare, dar la nevoie poate transfera până la 75% către puntea cu tracţiune mai bună. Diferenţialul se blochează doar când este în sarcină maximă şi se deblochează imediat ce cel de la volan ia picioarul de pe pedala de acceleraţie. Pentru o mai bună tracţiune la plecarea de pe loc în condiţii extreme, cel de la volan poate bloca diferenţialul spate prin intermediul unui sistem electro-pneumatic acţionat de un buton din bord.

Ambreiajul hidraulic multi-disc

Diferenţialul Torsen este o soluţie excelentă pentru un motor longitudinal. Pentru modelele cu motor transversal şi de dimensiuni compacte, Audi a ales o altă tehnologie când vine vorba de trasmisia integrală. Este vorba de un ambreiaj multi-disc controlat electronic şi hidraulic. A apărut prima dată în 1998 pe modelul Audi TT quattro şi pe A3 quattro. Ambreiajul este amplasat la finalul axului cardanic, în faţa diferenţialului spate. În mod normal, puterea este trimisă către puntea faţă. Controlerul electronic analizează o varietate de date pentru a aprecia condiţiile drumului şi a redistribui puterea după necesităţi.

Diferenţialul central auto-blocant

În 2005, Audi a trecut la nivelul următor în ceea ce priveşte evoluţia sistemului quattro. Şi a făcut acest lucru pe a doua generaţie a performantului model RS4. Noul diferenţial autoblocant central era un device pur mecanic şi este folosit şi astăzi pe modelele cu motor longitudinal. În condiţii normale de drum, puterea este transmisă în raport de 40:60 între puntea faţă şi cea spate. La nevoie, diferenţialul central poate trimite până la 60% din putere către puntea faţă, sau până la 80% către puntea spate. SUV-ul Audi Q7 foloseşte o versiune specială a acestui diferenţial central autoblocant ce este integrat în cutia de transfer. 

Vâscocuplaj

Performantul model Audi R8 ocupă o poziţie specială în gama automobilelor produse la Ingolstadt. Acest model are o arhitectură diferită de modelele convenţionale. Motorul este amplasat central şi are o poziţie longitudinală, cutia de viteze fiind montată în spatele motorului. Din cutia de viteze pleacă un ax cardanic ce trece pe lângă motor pentru a ajunge la puntea faţă. Un vâscocuplaj distribuie puterea între puntea faţă şi cea spate. În condiţii de condus normale, doar 15% din cuplul motor este transmis către puntea faţă. Astfel, R8 are comportamentul sportiv al unui automobil sport clasic cu tracţiune spate. 

Diferenţialul activ sport

Diferenţialul autoblocant central folosit de sistemul clasic quattro face o treabă excelentă în a distribui puterea între cele două punţi. Pentru a face lucrurile mai dinamice, Audi a introdus o componentă adiţională pe modelul Audi S4 din 2008: diferenţialul sport. Acesta separă activ cuplul între roţile punţii spate. Este controlat electronic şi are nevoie doar de câteva sutimi de secundă pentru a reacţiona. Controlerul electronic calculează în permanenţă distribuţia ideală a forţelor pentru fiecare situaţie. Automobilele convenţionale au tendiţa de a subvira în curbele rapide. Cu ajutorul diferenţialului sport este ca şi cum ai conduce pe şine. Când accelerăm sau virăm, puterea este trimisă către roata din exteriorul virajului pentru a ţine maşina pe trasă. 

Diferenţialul cu roţi dinţate de tip coroană

La exact 30 de ani de la debutul primului sistem quattro, Audi a introdus un nou şi inovativ sistem în evoluţia tracţiunii 4x4 pentru motoarele amplasate longitudinal: diferenţialul cu roţi dinţate tip coroană şi vector de cuplu.

În interiorul diferenţialului central folosit de modelului RS5, A7 Sportback şi noul A6 există două roţi dinţate de tip coroană. În condiţii normale de drum, cele două roţi dinţate se învârt cu aceeaşi viteză şi transmit 60% din cuplu către puntea spate şi 40% către cea faţă. Este cel mai eficient sistem în ceea ce priveşte distribuţia cuplului între punţi şi oferă cea mai eficientă tracţiune dintre sistemele quattro folosite până acum de Audi. În caz de nevoie până la 85% din putere poate fi transmisă punţii spate, iar dacă spatele pierde tracţiunea până la 70% din putere este transferată punţii faţă. 

Audi asociază acest diferenţial cu un sistem electronic de frânare inteligentă numit torque vectoring sau vector de cuplu. Sistemul poate acţiona individual pe fiecare roată frânând insesizabil roata care pierde aderenţa pentru a eficientiza tracţiunea.

 

Ce ne rezervă viitorul?

Audi testează deja un prototip al modelului Audi e-tron, un automobil hibrid care va folosi tracţiunea integrală. De asemenea, Audi a prezentat un concept al unui viitor model Audi Quattro care să readucă în prim-plan maşina de succes din anii '80. Acesta a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris din 2010 pentru a celebra 30 de ani de la lansarea modelului original Quattro. Conceptul era bazat pe Audi RS5 şi folosea motorul de 2.5 litri TFSI şi a şasea generaţie a sistemului quattro. S-a speculat că acest model va ajunge în producţia de serie, dar deocamdată Audi nu confirmat acest lucru.

 

 

 

  • edi80, marţi, 29.05.2012 10:49

    Foarte interesant articolul! asteptam sa faceti reclama si la alte sisteme 4x4 chiar daca nu sunt cele mai bune insa e interesant sa aflam cat mai multe!!

  • scuderia, marţi, 29.05.2012 11:32
    QUATTRO

    felicitari pentru articol. superb. felicitari audi

  • mog, marţi, 29.05.2012 12:28
    totul e clar, acum..

    si mai erau pe aici urangutani care urlau ca xdrive e mai bun.. quattro - no1 la tractiune integrala pe masinile de serie.punct.

  • edi80, marţi, 29.05.2012 13:18
    cel mai tare sistem priviti aici!!

    http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

  • men@edi80, marţi, 29.05.2012 13:29

    sunt destule clipuri de genul ala insa dc nu intelegi fenomenul respectiv mai bine nu dai replay!

  • men@edi80, marţi, 29.05.2012 13:41

    ia verifica linkul asta si explica-l http://www.youtube.com/watch?v=OxskZqnMBMQ&feature=related

  • @edi80, marţi, 29.05.2012 14:04

    explicatie pt edi si pt toata lumea " Torsen central differential: it's function is based on equal torque distribution between the axles. Torsen -> Torque sensitive. The rollers (adica ce vezi tu prin clipuri) reduce the toque to the minimum and Torsen is not responding. If a driver applied a handbrake for a while (this creates resistance on rear wheels) Torsen would work instantly and the car would go." SAU "This car has Torsen (Torque-Sensing) diff locker so it is obviously that it didn't lock the front and rear axles together as the rollers provide 0 resistance on the rear or front axle" CAPISCI?

  • antonny, marţi, 29.05.2012 14:59

    ce frumos suna "quattro "

  • LauCalin, marţi, 29.05.2012 17:19

    Anii '80 au avut si ei frumusetea lor. Personal consider ca marile inovatii ale automobilului au fost in anii '70-'80 (atunci s-au diferentiat automobilele pe clasa la modul cel clar, atunci s-a luat in discutie siguranta, economia de carburant, se faceau pasi destul de mari in domeniul supraalimentarii, aveam un motorsport frumos, se faceau masini care cu gandul sa reziste etc.)

  • Rodallega, marţi, 29.05.2012 17:58
    Parerea mea:D

    Bravo lor cu acest quattro.Dar nu consider ca e ceva extraordinar. Au fost batuti de o Lancia in WRC cu RWD( ultimul RWD care sa castige WRC). Iar in materie de performante, sistemul de pe EVO este mult superior, la fel si de pe GTR si chiar SHAWD de pe Legend(fata de un A6 quattro). Au avut initiativa....dar in momentul de fata nu prea au cu ce sa iasa in fata. Tot in trecut stau. Cine nu ma crede sa testeze un EVO10 sau o Honda Legend(GTR inca n-am condus:( )

  • isa.t, marţi, 29.05.2012 18:20
    ?

    Quattro in ani 80 mare succes pt audi ........dar daca gandim logic ce tehnologie avea mercedes si ce masini producea, .......audi avea doar Quattro 80,100,4000,5000 190 1982-1993 300D 1977-1985 300CD 1978-1985 300SD 1981-1985 300SDL 1986-1987 300TD 1978-1985 350SDL 1990-1991 500SE 1984-1991 500SEC 1984-1991 500SEL 1984-1991 560SEL 1986-1991 560SEC 1986-1991 300E 1986-1993 300CE 1986 - 1993 deci.... audi a fost ,este,va fi sub mercedes.........

  • jiji cocalarul@edi80, marţi, 29.05.2012 19:40

    hai mai edi nu mai ai replica? :))

  • @isa.t, marţi, 29.05.2012 20:29

    Problema dumneavoastra este faptul ca priviti in trecut. Da, in anii '70-80 marca Mercedes a fost peste Audi, dar de mai bine de 7 ani nu mai este- si nu ma refer strict la vanzari, ci si la tehnica si tehnologii inovative. Greseala MB a fost ca a mizat pe parteneriatul cu Chrysler, si-a consumat energiile acolo si au pierdut. Lupta se da acum intre Audi si Bmw si sunt increzator ca gruparea din Ingolstadt o va castiga.

  • AndreiRN, marţi, 29.05.2012 22:30
    Fiabilitate

    Audi ar castiga mult mai mult daca ar lucra la fiabiliate inloc la sisteme complicate si scumpe. Ar avea de castigat iarasi daca nu ar mai folosi componente chinezesti.

  • men, marţi, 29.05.2012 22:45

    andrei esti retard (punct)

  • @AndreiRN, miercuri, 30.05.2012 08:24

    Daca va uitati pe clasamentele de fiabilitate, o sa vedeti ca Audi este la acelasi nivel cu omoloagele lor germane premium, daca nu mai sus. Legat de componentele chinezesti, ele se gasesc pe masinile produse exclusiv in China (e normal sa lucreze cu furnizori locali) si nu pentru masinile pentru SUA sa Europa. La fel procedeaza si Mercedes si Bmw. Mai mult, Bmw lucreza cu repere produse in Mexic la fabrica din Spartanburg pentru piata europeana!

  • Lache, miercuri, 30.05.2012 09:28
    Cel mai fiabil....

    Cel mai fiabil ar fi motorul patentat de tine.Acela care este in "2 timpi" si are supape si axe cu came.Iar esti pe medicatie?

  • LauCalin, miercuri, 30.05.2012 10:03

    Unde mai pui ca se considera faptul ca Audi are unul din cele mai bune interioar din lume, gen calitatea materialelor.

  • AWD 4X4 etc, miercuri, 30.05.2012 13:54
    nu sunt primii

    Nu sunt primii, si ceea ce vreau sa punctez e faptul ca probabil nu sunt cei mai buni. http://www.subarumotors.ro/symmetrical-all-wheel-drive.html Nu sunt un impatimit Audi (desi detin unul), dar sa nu dacem o reclama din asta..

  • lumi, miercuri, 30.05.2012 13:55
    quattro is the best!!

    ng ng ng e cel mai tare audi cu sistemul lor!!! e mai tare chiar ca gog!!!!

  • STRtoy, miercuri, 30.05.2012 21:55
    Text

    Un sistem gandit bine.Dar in legatura cu ce a spus @AndreiRN,mai sus.Ar avea mai mult de castiat daca si-ar bate capul sa produka masini fiabile,pt ca masinile nemtesti au pierdut mult in fata celor japoneze.Asa ca in ziua de azi tot marca japoneza e baza.