Am văzut de aproape noul Mazda3 la Londra: între Kodo şi Zoom-Zoom

Publicat vineri, 28.06.2013 15:04 de Mircea Meșter, Dragoș Băltățeanu

În 25 iunie 2003, prima generaţie Mazda3 ieşea de pe linia de producţie a uzinei Hofu din Japonia. În 27 iunie 2013, la exact 10 ani de la acel moment, al treilea Mazda3 s-a prezentat în faţa noastră la Londra.

Prima mea amintire legată de Mazda3 are loc undeva prin 2005-2006, când în mâini mi-a picat una dintre cele mai nebune maşini pe care le-am condus vreodată în viaţa mea de jurnalist. Era un Mazda3 de primă generaţie în versiunea sa ultrasportivă MPS. 265 de cai putere dintr-un motor MZR de 2.3 litri.

Şi tracţiune faţă. Era o bombă cu ceas pe roţi, o maşină care mi-a redefinit conceptul de torque steering şi mi-a amestecat gândurile legate de conceptul de hot hatch.

Era pur şi simplu o maşină sălbatică. Un lup turbat în haine de oaie. Dacă accelerai brusc de pe loc, volanul se mişca brutal în stanga şi dreapta, deci trebuia să fii atent să nu urci pe copacii din jur. Accelera fantastic şi frâna la fel. Însă era o prezenţă discretă. Poate mult prea discretă din punct de vedere estetic. M-a fascinat, dar era o maşină pur şi simplu periculoasă. Obişnuiam să spun că, dacă un şofer al unei maşini până-ntr-o sută de cai urcă într-un Mazda3 MPS, pericolul de accident e acolo, la fiecare pas. Fără a avea ceva cu oamenii care au condus doar maşini de genul ăsta. 

La 8 ani de la testul care mi-a redefinit conceptul de hot hatch, segmentul compactelor supersport s-a populat peste măsură. E un moment interesant, însă, pentru că Mazda tocmai lansează a treia generaţie a lui Mazda3. Compacta niponă a împlinit deja 10 ani de carieră de piaţă şi s-a maturizat frumos. Design împrumutat de la succesul Mazda6, tehnologie de top şi sisteme care vor face deliciul celor care se vor orienta începând cu această toamnă spre un model compact. 

Automarket a avut ocazia de a fi la Londra lângă maşină în momentul în care aceasta a fost prezentată oficial în faţa jurnaliştilor. 300 de oameni de presă din toată Europa s-au aflat acolo într-un eveniment care a fost dublat de prezentări simultane ale modelului japonez în Melbourne, Koln, Istanbul, New York sau Sankt Petersburg. Până să vă povestesc cum arată cel mai bine vândut model Mazda de aproape, să vedem prin ce a trecut Mazda3 în ultimii 10 ani...

O COMPACTĂ DIFERITĂ

Exact acum un deceniu, primul exemplar Mazda3 ieşea de porţile uzine japoneze de la Hofu. Pentru Mazda a fost şi este un model extrem de important, aducând cei mai mulţi clienţi şi câştigând peste 136 de premii. Mazda3 a fost modelul care inaugurat conceptul Zoom-Zoom promovat de Mazda ulterior pentru toate modelele din gama sa.

Prima generaţie a modelului Mazda3 a fost vândută în peste 2.2 milioane de exemplare, iar a doua generaţie, lansată în 2009 şi-a câştigat locul în inima a 1.4 milioane de clienţi, Mazda3 rămâne în istorie şi pentru cele două generaţii ale hot hatch-ului MPS, model apreciat de pasionaţii de modele sport. Automarket a trecut prin filtrul rubricii test drive mai multe exemplare din a doua generaţie a modelului Mazda3 pe care le puteţi regăsi AICI, AICI, AICI şi AICI

Mazda3 - prima generaţie (2003 - 2009)


În 2003, Mazda dorea să atace ceva mai puternic piaţa europeană. Pentru a face acest lucru avea nevoie de un model de clasă compactă atractiv şi fiabil care să câştige inima clienţilor de pe Bătrânul Continent.
Şi pentru că modelul 323 era la final de carieră, Mazda a lansat un nou model compact. Botezat, simplu, Mazda3. Cu numele mărcii legat de numele modelului.

Noua regulă onomastică era conformă cu noua modalitate de marcare a modelelor din gamă cu o singură cifră în loc de grupul de trei cifre folosit până atunci. Mazda 323 fusese un model longeviv, cu opt generaţii care au fost vândute în întreaga lume sub diverse nume. Noua Mazda3 avea să vină cu un design mai modern şi european, iar caroseria avea să fie declinată în două variante: hatchback şi sedan.

Noul model Mazda3 folosea platforma globală C1 a grupului Ford, pe care o împărţea cu modelele Ford Focus şi Volvo S40. Designul era semnat de scoţianul Moray Callum şi a fost inspirat de conceptul Mazda MX-Sportif. Mazda3 a fost vândută atât pe piaţa europeană cât şi pe continentul nord-american, Japonia şi Asia. Pentru Europa, cei care au ales acest model au avut de ales între trei motorizări pe benzină de 1.4 (85 CP), 1.6 (105 CP) sau 2.0 litri (150 CP) plus alte trei propulsoare diesel common-rail de 1.6 (109 CP), 2.0 (143 CP) sau 2.2 litri (185 CP). Ulterior a fost lansată şi cea mai puternică versiune a modelului Mazda3, numită MPS. Bestia despre care vă povesteam anterior. Aceasta era propulsată de motorul 2.3 Disi Turbo de 260 CP. Puterea era transmisă doar către puntea faţă. În 2007, Mazda3 avea să treacă printr-un facelift optic minor, care i-a prelungit viaţa comercială pentru încă trei ani. 

Facelift-ul primei generaţii Mazda3.

Mazda3 - a doua generaţie (2009-2013)

În toamna anului 2008, Mazda a prezentat publicului noua generaţie a modelului de clasă compactă. Deşi liniile generale şi silueta au fost păstrate, Mazda aducea un model cu design modern mai ales în ceea ce priveşte partea frontală şi cea din spate. Ca şi până acum, noua Mazda3 era disponibilă atât ca hatchback cu cinci portiere, cât şi sedan. Dacă citim şi materialele de promovar,e aflăm că a doua generaţie Mazda3 s-a supus filosofiei Sustainable Zoom-Zoom, adică strategiei Mazda de a construi modele mai uşoare, mai sigure şi mai eficiente, dar fără a compromite plăcerea condusului şi fiabilitatea.

Mazda introducea pe al doilea Mazda3 sistemul i-stop, adică un Start-Stop care a rămas şi astăzi pachetul cu cea rapidă pornire din lume. Mazda3 avea să mai introducă un sistem de siguranţă numit RVM (Rear Vehicle Monitoring), care monitorizează automobilele ce se apropie din spate şi sunt în unghiul mort al oglinzilor retrovizoare. Sistemul avea să primească ulterior premiul EuroNCAP Advanced. Mazda3 aduna cinci stele în cadrul testelor de impact organizate de către EuroNCAP. 

RVM sau Rear Vehicle Monitoring.

Pentru noul model, Mazda a redus numărul motorizărilor disponibile, clienţii putând alege între motoare de 1.6 şi 2.0 litri benzină sau turbodiesel-uri de 1.6 sau 2.2 litri. Mazda MPS a rămas în gamă cu acelaşi motor 2.3 Disi Turbo, redus însă la 260 CP şi cu o atitudine ceva mai "potolită" decât în cazul generaţiei anterioare. 

Mazda3 MPS.
Interiorul actualei generaţii Mazda3.

A TREIA GENERAŢIE. CEA MAI EVOLUATĂ

După succesul de public înregistrat de designul noii generaţii Mazda6, noul Mazda3 (prezentarea completă) împrumută liniile modelului de segment mediu şi apare pe piaţă într-un eveniment simultan care a avut loc în cinci oraşe importante din lume, element care şi-a dorit să sublinieze carcaterul global al noului model nipon. Automarket a mers la Londra pentru a asista la dezvelirea noului Mazda3 şi vă prezentăm povestea unei zile londoneze dedicate unui model japonez. Curată globalizare.

300 de jurnalişti, o clădire cu o arhitectură impresionantă care se autosusţine energetic - The Crystal - şi doi oameni care au stat la baza noii generaţii a modelului japonez: Kenichiro Saruwutari, managerul de program Mazda3, şi Koji Tabata, omul responsabil de designul cmpactei nipone. Acestea sunt ingredientele unei după-amiezi londoneze interesante. Un simbol al industriei auto japoneze se lansa oficial în faţa jurnaliştilor exact în acelaşi moment în care, la câţiva kilometri depărtare, un simbol al tenisului ultimului deceniu, Roger Federer, părăsea turneul de la Wimbledon în turul al doilea. Fericire, fast, bucurie pe de o parte, tristeţe, supărare şi dezamăgire pe de altă parte. Londra, oraşul tuturor sentimentelor lumii.

Prezentarea oficială, care a avut loc într-un amfiteatru plin şi care mi-a adus aminte de lansările care au loc la saloanele auto internaţionale, a fost presărată de poveşti legate de cele trei mari puncte de sprijin ale noii Mazda3. Sunt trei cuvinte care compun coloana vertebrală a modelului nipon.

KODO. Este numele limbajului de design pe care Mazda îşi bazează viitorul modelelor sale. Lansat pe Shinari Concept, acum trei ani, Kodo înseamnă "Soul in Motion" şi se "traduce" în viaţa reală prin linii care transformă complet maşina din faţa ta într-una care pare tot timpul în mişcare. Mazda3 evocă multă emoţie şi intră astfel într-o zonă în care italienii sunt specialişti. Pe de altă parte, Mazda intră de acum în grupul constructorilor ale căror modele se confundă într-o "familie", designul fiind - cu mici modificări - împrumutat de pe Mazda6. Nu e rău, pentru că Mazda3 devine una dintre cele mai atrăgătoare maşini ale aglomeratului şi extrem de complexului segment compact, iar acest feeling "familiar" este foarte potrivit pentru Mazda, constructor care nu are foarte multe modele pe piaţă. Văzută de aproape, maşina arată excelent. Din toate unghiurile. Şi ăsta ar trebui să fie un avantaj astăzi, când decizia de cumpărare înglobează o mulţime de elemente.

SKYACTIV. Este numele sub care cei de la Mazda "ascund" noua generaţie de motoare pe benzină şi diesel, plus tehnologiile eco care permit ca aceste motoare să consume puţin. Skyactiv-G este denumirea folosită pentru a ilustra motoarele pe benzină, în timp ce Skyactiv-D este numele motoarelor diesel. Pe noul Mazda3, care va fi lansat în toamnă în România, clienţii vor avea de ales între trei motoare pe benzină (1.5 de 100 CP, 2.0 de 120 şi 2.0 de 165 CP) şi unul diesel: 2.2 de 150 de cai putere. Acesta din urmă este puţin cam mare pentru gusturile şi taxele europene, însă cei de la Mazda vor lansa mai târziu, în cursul carierei de piaţă a modelului lor, şi un diesel de cilindree redusă. Fiind un motor dezvoltat în această perioadă, acesta promite multe. Rămâne de văzut ce va oferi la lansare. Gama completă de motorizări disponibile la startul carierei celui de-al treilea Mazda3 e disponibilă deja în secţiunea Maşini Noi de pe Automarket. 

i. Da, un simplu "i". pentru că acest "i" este semnătura tuturor tehnologiilor de ultimă oră pe care Mazda le-a "încastrat" în noua sa compactă. i-Stop nu este un simplu sistem Start-Stop, ci cel mai rapid pachet de acest tip din întreaga industrie auto. i-Eloop este sistemul de captare şi reutilizare a energiei dezvoltate de maşină la frânare. Iar i-Activsense este numele sub care se ascund toate sistemele de siguranţă activă şi pasivă. Adică, ţineţi-vă bine, vreo 12 sisteme care te ajută să nu sari gardul când e poarta deschisă: FOW (Forward Obstruction Warning, sistem care te anunţă când maşina din faţa ta frânează. Funcţionează între 15 şi 200 km/h), SBS (Smart Brake Support, care frânează automat dacă detectează un accident iminent), SCBS (Smart City Brake Support, completează SBS cu frânare automată în oraş între 4 şi 30 km/h), MRCC (Mazda Radar Cruise Control, care accelerează şi frânează pentru a menţine automat distanţa faţă de maşinile din faţă pe autostradă în modul Cruise Control), RVM (Rear Vehicle Monitoring, care te avertizează dacă în unghiul mort se află o maşină), LDWS (Lane Departure Warning System, care te anunţă dacă schimbi involuntar banda până la 65 km/h), DRSS (Distance Recognition Support System, care calculează şi îţi indică distanţa până la maşinile din jur pe autostradă între 30 şi 200 km/h), ESS (Emergency Stop Signal, care avertizează maşinile din spate că ai frânat brusc şi puternic), HBC (High Beam Control, care schimbă automat faza lungă şi cea scurtă în funcţie de trafic), AFS (Adaptive Front-lighting System, faruri adaptive), HLA (Hill Launch Assist, asistenţă la pornirea din rampă) şi ABS plus EBD, DSC şi TCS. O tonă de acronime, dar sisteme care îi vor ajuta pe şoferi să evite accidente.

MÂNDRIE JAPONEZĂ

Cei de la Mazda sunt foarte mândri de creaţia lor. Am văzut-o în prezentarea oficială şi am observat acest detaliu şi ulterior, la masă, când am avut onoarea de a sta lângă Koji Tabata, cel care s-a ocupat de designul noului model. De altfel, a fost pentru prima dată în cariera mea când designerul maşinii a vorbit deschis despre elementele tehnologice de pe model. Semn că departamentele de la Mazda se întrepătrund îndeajuns de eficient încât un designer să fie mândru de sistemul de infotainment de pe maşina pe care a desenat-o. Apropo de asta, interiorul lui Mazda3 este complet "remobilat". Nu am avut ocazia de a sta pe scaunul din faţă, însă am intrat pe banchetă la prezentarea statică de la Londra şi am putut vedea cum, lângă mine, un jurnalist austriac de 1.98 metri stă fără probleme, cu spaţiu generos pentru genunchi şi cap. 

Apropo de tehnologie, în prezentarea din amfiteatrul The Crystal am fost anunţaţi că noua generaţie Mazda3 va beneficia de un touchscreen de 7 inch care va controla întregul sistem infotainment. Sistem care iese în evidenţă prin conectivitate. Dacă îţi "legi" telefonul prin Bluetooth, maşina poate accesa navigaţia, email-ul, SMS-urile şi, prin internet, o colecţie cloud de 40.000 de staţii radio dedicate tuturor gusturilor. Şi, dacă e să fie muzică, cei de la Bose oferă un sistem construit special pentru Mazda3 şi care va fi, probabil, opţional. La fel de probabil, va fi unul dintre cele mai bune de pe piaţă. 

Până la testul oficial de presă, pe care îl aşteptăm undeva în această vară, Mazda3 ni s-a prezentat static. Ca la un salon auto. Nu ştim cum stă pe şosea, deşi ni s-a spus că e atât mai confortabilă, cât şi cu 30% mai rigidă. În plus, Mazda3 va deveni, spun cei care au construit maşina, una dintre cele mai uşoare maşini din segmentul C. Un segment care reprezintă 25% din piaţa auto europeană, deci pariul pe care-l fac japonezii e unul cu miză înaltă. Important e că ei au încredere. 

  • razvanis, vineri, 28.06.2013 15:44

    Pacat de motoare, antice si total nepotrivite pentru EUROPA.

  • Dani, vineri, 28.06.2013 16:24

    Frumos articol. asteptam drive-test in acesta vara..

  • mog, vineri, 28.06.2013 16:37

    nu e dezastru total cu motoarele disponibile, insa clar se putea mai bine.

  • MRC, vineri, 28.06.2013 19:43

    PS-a comentat mult referitor la motorizari. Dar cred ca tocmai acest aspect va fi punctul forte al masinii. In plus cred ca Mazda cauta sa-si imbunatateasca valorile de revanzare ale masinilor iar acest lucru nu se poate face decat daca pest 6-8 ani motorul va functiona la fel de bine ca atunci cand masina era noua. Iar acest lucru se va intampla daca motorul va fi cat mai simplu posibil, daca va fi functionat in acest timp fara sa fi suferit uzuri importante. Cred ca un motor turbo pe benzina nu va avea aceeasi valoare de revanzare ca unul aspirat cu aproximativ aceleasi performante dar cu o capacitate cilindrica mai mare. Uitati-va la ce cuplu au aceste benzinare raportat la puterea furnizata. Vedeti care este raportul si cautati motoare asemanatoare. O valoare de revanzare mai mare ar insemna pe termen lung o crestere a notorietatii si atractivitatii marcii dar si o posibilitate de a creste pretul masinilor. In alta ordine de idei am vazut ca masina este chiar usoara raportat la dimensiuni si chiar la concurenta (Golf, Focus). Acest lucru se va traduce si intr-un consum redus. Va fi interesant de urmarit viata acestui model.

  • Situatia e nasoala rau, sâmbătă, 29.06.2013 17:58

    sunt unii care o dau in balarii gasind tot felul de scuze pentru ei si altii cum ca situatia nu e asa de rea la motoare. E dezastru, raportat la concurenta. Un lesinat de 1.5, si hopa sus dupa la doua de 2 litri aspirate. Nu ca ar conta, dar interesati-va care benzinare de 2 litri s-au vandut in Romania pe mazda 3 pana acum. Le numeri pe degete. Iar dieselul, asta e motor la categotia din asta avem asta punem, e motor de SUV prezent si pe CX-5. E cineva mai sus care se amageste cu valoarea de revanzare....pai e posibil ca peste 7-8 ani sa fie impozitul la 2 litri sa fie cum e la 3litri acum, adica peste un salariu mediu. Ori cine isi ia second e cineva fara multi bani, care nu vrea sa fie stors la impozite. Uitati-va la Ford ce motoare are, 5-7 pe benzina, 3-4 dieseluri, de VAG nu mai zic, nici francezii nu stau rau deloc la motoare de s-a bagat Mercedes in parteneriat cu ei, pana si Fiat-ul are de peste 7 ani T-jeturi si M-jeturi care se tin si azi f bine. Masina e superba, o treceam pe lista ca viitoare achizitie daca nu erau motoarele. Romanul e o obisnuit sa dea o caruta de bani pe optionale dar sa nu-l intereseze motorul

  • MRC, sâmbătă, 29.06.2013 21:09

    @situatia e nasoala rau: Nu ma amagesc deloc. Nu cunosc modul de impozitare din toata Europa, dar din ce in ce mai multe state pun accentul pe emisiile de CO2 ale masinii iar incadrarea intr-o grupa de impozitare sau alta se face in functie de aceste emisii. Apoi, chiar crezi ca Romania este pe radarul Mazda, si ca o decizie referitoare la ce motoare vor fi oferite pe acest model se face in functie de de anume se vinde la noi in tara??? Repet intrebarea (pentru ca a fost cam lunga). Crezi ca Mazda trebuia sa vada ce vinde in Romania si apoi sa ia decizia ce motoare va folosi? Cine isi cumpara o masina second hand este o persoana care dispune de o suma suficient de mare de bani pentru a achita masina pe loc. Si va gasi bani si pentru impozit. Cine isi cumpara o masina compacta (intre 13.000 si 16000 de euro) este o persoana care nu are (neaparat) toti banii. Da 3500 de euro avans si restul in rate. Eu mi-am luat in ultimii 6 ani doua masini noi, pentru ca de fiecare data nu am avut banii necesari pentru a lua un second hand, banii fiind directionati catre alte activitati. Asa ca putin studiu socio-economico-demografic ti-ar folosi, stimate domn! Cu siguranta cand Mazda a luat decizia sa puna aceste motoare pe noul 3, s-a uitat catre pietele care ii aduc bani. Asa ca ar trebui sa nu mai criticam atat pentru ca in acest moment, chiar nu contam pe harta auto a lumii, ca si consumatori.

  • arkkan, sâmbătă, 29.06.2013 22:03

    fata superba insa, spatele prea "japonez".

  • @MRC, duminică, 30.06.2013 02:09

    daca erai atent la ce am scris, ai fi vazut faptul ca atunci cand am vorbit despre Romania am inceput propozitia cu "nu ca ar conta", tocmai pt a sublinia vorbele inutile scrise de tine pe care le stim cu totii. Cauta si clasamentele Europene si vezi ce in spate se afla Mazda la vanzari, aproape ca nu exista. Cauta pe internet devalorizarea Mazdei 3 dupa cei 6-8ani cat zici in primul comentariu si o sa vezi ca are unul din cele mai mari procente de devalorizare dintre marcile similare (ajunge si la 5000 de euro una din 2008). Deci se se poate adresa clar cumparatorului de second fara bani pe care l-am precizat. Iar cu economia degeaba o invarti, esti primul care ii plange pe cei care isi cumpara masini noi ca sunt saraci :)))) Da, poti sa cumperi si un seria 3 la second cu 20 de mii, dar eu vorbeam despre altceva, despre cei care cumpara o Mazda 3 secand dupa cei 6-8 ani invcocati de tine si care nu ii tine rata la banca, iar cine are buget de 5000 pe o masina ma indoiesc ca vrea sa-i mai plateasca inca o data valoare din impozite. Inteleg ca vrei s-o arzi pe economie, dar cu specialisti dezorientati ca tine e clar de ce se duce tara de rapa. Eu mi-am luat mereu masini noi de fix cati bani am avut disponibili, nu am cumparat fiare cu bani pe care nu-i am in speranta ca ii voi avea.

  • MRC, duminică, 30.06.2013 17:06

    Chiar nu inteleg de ce trebuie folosita violenta verbala si de ce trebuie sa mi se vorbeasca urat in conditiile in care mi-am exprimat o parere, pur personala. Poate din dorinta unora de a arata cat de masculi sunt ei. Daca era inutil comentariul meu, nu te mai oboseai sa raspunzi. Si daca nu ai fost atent, am scris ca probabil Mazda are in vedere o crestere a valorii de revanzare si in niciun caz ca ar avea deja o valoare de revanzare mai mare. Fiecare isi cumpara masina pe care si-o permite sau de care are nevoie. Nu plang pe nimeni, dupa cum te-ai exprimat ci am dat un exemplu despre cum poti ajunge sa-ti iei o masina noua in conditiile in care nu ai suficienti bani. Paradoxal, nu? Acum mergi si imbogateste-ti limbajul de ghetou cu expresii noi!

  • @MRC, duminică, 30.06.2013 17:59

    Felicitari pentru modul in care incerci sa transformi un dezavantaj evident (motorizari antice sau nepotrivite pentru un hatch-back in anul de gratie 2013) in avantaj. Numai ca pentru un om educat auto...nu tine! In satul global firma Mazda nu are cum sa reziste prin strategia asta, este prea insignifianta pe piata auto mondiala, chiar daca masinile lor sunt frumoase. Limitarile logistice si tehnice sunt evidente, nu trebuie sa ne ascundem in spatele unor cuvinte frumoase.

  • gogu, luni, 01.07.2013 14:43

    Eu dupa cat am vazut in testele din Romania facute cu motorul de 2 litri benzina, am vazut consumuri (si urbane, si extra) extrem de mici pe Mazda, comparabile cu cele obtinute de motoarele mici cu turbina. Plus placerea la condus si elasticitatea pe care ti-o ofera un motor mare pe benzina (al caror fan nu prea sunt, recunosc). Mai ar fi un aspect referitor la partea de taxe si a valorii de revanzare si ii rog pe redactorii AM sa ma lamureasca, daca detin aceasta informatie. Cumva motoarele pe benzina de pe Mazda 3 sunt Euro 6? Intreb deoarece am citit undeva ca motorul de 1.5 benzina ar avea emisii sub 100 g de CO2, care cam asta ar indica. Un motor Euro 6 sigur beneficiaza in vest de multe avantaje fiscale

  • MRC, luni, 01.07.2013 22:09

    @gogu: Din informatiile de pe siteul media Mazda, se pare ca singura motorizare Euro6 este cea diesel. Din pacate nu sunt informatii referitoare la consum sau la emisiile de CO2 ci doar legat de performante dinamice si dimensiuni.