REPORTAJ: Avanpremieră sub acoperire
Înainte cu 80 de zile ca noul Hyundai i10 să fie prezentat la Frankfurt, Automarket a vizitat uzina turcă din Izmit pentru o întâlnire în avanpremieră cu noua generaţie a modelului de oraş al mărcii asiatice.
Undeva la mijlocul verii, adică acum o lună şi jumătate, Automarket lua drumul Turciei în secret pentru a asista la dezvăluirea unei mari surprize. O surpriză care a fost dezvăluită între timp. Noi nu v-am putut spune prea multe despre acest lucru din cauza unui embargo impus de Hyundai. Este vorba de a doua generaţie i10, modelul de oraş pe care Hyundai îl schimbă din temelii şi care
La data la care am călătorit la Istanbul şi apoi la Izmit nimeni nu ştia încă cum o să arate cel mai mic model din gama constructorului coreean. Am avut ocazia să îl vedem în premieră, într-o cameră izolată din cadrul uzinei Hyundai. Apoi l-am şi condus, într-o versiune camuflată, dar care ne permitea totuşi să vedem interiorul noului model. Testul a avut loc pe pista de încercări a uzinei Hyundai din Turcia şi am putut conduce două motorizări diferite: de 1.0 şi 1.2 litri. La momentul acela, acum o lună şi jumătate , nu am putut face fotografii, oficialii Hyundai fiind extrem de fermi în acest aspect. Am primit ulterior câteva cadre, pe care vi le prezentăm în acest material.
Noul Hyundai i10
Calitatea materialelor a crescut semnificativ, vor exista interioare colorate şi o mulţime de dotări pe care de obicei nu le regăsim în această clasă: volan încălzit, climă automată, cheie inteligentă, scaune încălzite sau faruri pseudo-adaptive. Am putut merge cu noul i10 pe pista de teste a uzinei, încercând pentru prima dată viitoarele motorizări de 1.0 litri în trei cilindri şi 1.2 litri. Atât cât am putut experimenta la volan, noul i10 se simte acum mai matur, mult mai apropiat de un automobil de segment B. Spaţiul la interior a crescut, iar materialele folosite sunt de bună calitate, în plus interioarele sunt acum mult mai vesele, clienţii putând alege între o temă roşie şi una albastră la interior.
Butoanele sunt plăcute la atingere, feelingul total fiind de automobil de clasă superioară. Volanul este identic cu cel al unui i20 bine dotat sau chiar i30. Are inclusiv comenzi pentru computerul de bord şi telefon. Clima este automată, iar între schimbător şi consolă a apărut un spaţiu de depozitare acoperit destul de mare.
Datorită roţilor mai mari de 15 inch (faţă de cele de 13 folosite de actuala generaţie) şi a noii suspensii, noul i10 devine un automobil mult mai confortabil. Motorul de 1.2 litri şi 85 CP a fost preferatul nostru, fiind suficient de puternic pentru a mişca cu dezinvoltură micul model. Cel de un litru este semnificativ mai leneş.
După experienţa la volan, oficialii Hyundai ne-au mutat într-o cameră secretă din cadrul uzinei. Din nou fără telefoane şi aparate foto. Când prelata a fost dată la o parte, am putut admira în premieră noul Hyundai i10. Vizual, este un automobil total nou. Nu a păstrat nimic din liniile actulului i10, iar actualul stil de design numit Fluidic Sculpture a fost grefat şi modelului i10.
Avem o grilă asemănătoare cu cea de pe modelul i30 sau i40, dar şi lumini de zi cu LED-uri. Maşina a crescut în dimensiuni, este acum cu 80 mm mai lungă şi cu 65 mm mai lată. Ampatamentul a crescut şi el cu 5 mm, în schimb înălţimea a scăzut cu 50 mm, noul i10 renunţând la profilul înalt. Portbagajul este şi el mai amplu acum, având un volum de 252 litri. Vechiul i10 folosea jante de 13 sau 14 inch, cel nou va rula pe jante de 14 sau 15 inch.
Hyundai a decis ca noul i10 să fie fabricat în Turcia, la uzina Hyundai Assan de la Izmit, renunţând astfel la producţia acestui model în India. Lansat în 2008 şi faceliftat în 2010, actualul i10 şi-a făcut datoria. Este modelul care a adus cei mai mulţi clienţi noi către marca coreeană. La noi în ţară, segmentul A nu este încă atât de apreciat, dar modelul i10 a făcut carieră mai ales în zona flotelor de firmă.
Puţină istorie
Istoria Hyundai în segmentul A european începe cu modelul Atos, lansat în 1999. Atos era un fel de mini monovolum cu forme pătrăţoase. La noi în ţară nu sunt foarte multe, dar cine a închiriat maşini în vacanţă prin Grecia sigur a dat peste un Atos. În 2008, a fost înlocuit cu modelul i10. Hyundai i10 avea să devină cel mai bine vândut model în 2010, iar de la începutul carierei şi până astăzi, în Europa s-au vândut 450.000 unităţi. Mai mult, i10 este modelul responsabil de atragerea de clienţi noi ce în prealanil au deţinut un model european. Mai mult de 60% din clienţii de Hyundai i10 au ales acest model renunţând la o marcă europeană.
Hyundai Assan
Totul a început într-o dimineaţă de iulie cu un scurt zbor cu Turkish Airlines cu destinaţia Istanbul. În mai puţin de o oră aterizam în cel mai viu oraş pe care l-am întâlnit în ultima vreme. Istanbulul este uriaş şi se construieşte într-un ritm feroce, iar traficul este la înălţimea legendelor pe care le auzisem.
Se circulă haotic, chiar şi pentru standardele noastre, însă nimeni nu se supără prea tare. Îmbarcaţi într-un microbuz pătrat marca Isuzu, am atacat curajoşi porţiunea de autostradă ce separă Izmit de Istanbul. După 110 km părăseam autostrada pentru un orăşel liniştit, plin de hoteluri şi construcţii noi. Izmit este un oraş cu extrem de multe fabrici şi uzine din industria auto. E port la Marea Marmara şi face parte din regiunea Kocaeli, una dintre cele mai dezvoltate din Turcia. Aici se regăsesc mai multe uzine auto: Ford Otosan, Honda, Isuzu. În plus, patru fabricanţi de anvelope au ales tot această regiune a Turciei pentru a construi uzine: Pirelli, Goodyear, Lassa şi Bridgestone. Uzina Pirelli este amplasată chiar în apropiere de Hyundai Assan şi este locul unde sunt produse inclusiv anvelopele de Formula 1. Zona pulsează din punct de vedere economic, iar Turcia avansează cu paşi mari.
Dar să revenim la uzina noastră. Hyundai Assan Otomotiv Sanayi a luat fiinţă în 1997 şi este prima uzină Hyundai construită în afara ţării de baştină. De-a lungul anilor, aici au fost fabricate diverse modele Hyundai, unele dedicate Europei, altele plecând către statele Arabe. În 1997, uzina putea produce 60.000 unităţi pe an. Capacitatea de producţie a crescut apoi în 2007 la 125.000 unităţi pe an.
Primul model produs aici şi dedicat exportului a fost Hyundai Verna, un sedan bazat pe modelul Accent şi dedicat pieţei din Arabia Saudită. A urmat apoi utilitara Starex pentru piaţa turcească. Din 2005, gama de modele asamblate în Turcia s-a diversificat: noul Verna, apoi Hyundai Matrix, iar din mai 2010 a început aici producţia modelului i20. În 2012 a fost introdusă în producţie varianta cu facelift a actualului model Hyundai i20.
Fiind prima uzină Hyundai din afara Asiei, Hyundai Assan a contribuit şi la formarea angajaţilor de la celelate uzine Hyundai din Europa. Pe aici au trecut şi angajaţii de la Hyundai Nosovice din Cehia, Hyundai Rusia, dar şi cei de la uzina Kia Zilina din Slovacia.
La Hyundai Assan, automobilele sunt produse de la zero, uzina având secţie de presaj, unde tocmai a fost instalată o nouă presă foarte modernă. Elementele de caroserie produse prin presaj sunt trecute apoi în secţia de sudură, unde o armată de roboţi dau formă automobilului. Urmează vopsitoria în mediu controlat, unde nu am avut acces datorită atmosferei sensibile. Apoi vine secţia de asamblare finală, locul unde regăsim majoritatea angajaţilor.
Hyundai Assan are la această oră 1.656 angajaţi, dar numărul va creşte în viitor, pentru că Hyundai vrea să crească capacitatea de producţie. Dacă până acum la Izmit se producea doar modelul i20 în cinci portiere, din această toamnă va începe şi producţia noului i10. Asta înseamnă că uzina Hyundai Assan va avea o capacitate de 200.000 de unităţi pe an.
La masina asta ii trebuie motorul de 1.1 CRDi!!!