Pledoarie pentru SUV
Ne-am tot întrebat ce maşină s-ar potrivi mai bine pentru o vacanţă pe patru roţi. Am ales Grecia şi am încercat să dovedim că un SUV este cea mai indicată alegere pentru această destinaţie. Cobaiul nostru? Nissan X-Trail.
De cele mai multe ori, atunci când decizi să îţi cumperi o maşină te gândeşti la utilizarea sa cotidiană şi prea puţin la cum se va preta ea viitoarelor tale vacanţe. De ce? Nu ai oare nevoie de o maşină confortabilă, economică şi spaţioasă pentru un concediu plăcut? Cei mai mulţi familişti vor răspunde afirmativ, iar tinerii vor ignora, probabil, această problemă, mizând pe utilitatea avionului. Sunt însă şi destinaţii de vacanţă unde poţi ajunge mai bine cu maşina şi unde necesitatea mobilităţii te va condiţiona de prezenţa ei.
Aşa ne-am decis să vă aducem în prim plan o problemă pe care mulţi nu o iau în seamă: ce maşină ar trebui să folosim în vacanţă? Una încăpătoare, care să consume puţin şi care să fie confortabilă. Am mai spus asta. Sunt mai multe produse care îndeplinesc aceste condiţii.
Care sunt cele mai populare destinaţii printre turiştii români ce aleg varianta unui concediu cu maşina? Pe lângă litoralul autohton, ar mai fi cel al vecinilor bulgari şi, chiar dacă distanţa e ceva mai mare, cel al grecilor. Dacă până în Bulgaria cele câteva ore nu sunt atât de solicitante, un drum până în Grecia te va ţine ceva mai încordat.
Pentru ca orele să se scurgă ceva mai uşor ai nevoie de o maşină care să te relaxeze. O maşină în care să îţi fi aruncat toate bagajele fără grija că ceva ar putea rămâne pe afară. O maşină în care îţi poţi trage scaunul ceva mai în spate, fără teama că îi vei cauza celui din spate o durere de picioare. O maşină în care să nu te întrebi în câţi kilometri este următoarea benzinărie.
Pentru cumulul acestor factori, dar şi pentru a demonstra utilitatea unei maşini care se apropie de finalul carierei am ales să facem acest experiment alături de o struţo-cămilă i-aş spune eu. Un SUV de familie: Nissan X-Trail. Implicarea unui SUV în ecuaţie îmi va atrage mai multe critici, pe care le voi suporta cu stoicism doar după ce vă voi fi înşirat avantajele unei maşini din acest segment.
X-Trail a avut de parcurs un drum de 1100 de kilometri, trasat între Bucureşti şi insula Lefkada. Fiindcă mai puţin de jumătate din acesta se desfăşoară pe autostradă este o provocare pentru cei care nu au cunoscut oboseala la volan. Oboseală care începe să se resimtă mai ales când te întorci acasă şi ai alţi 1100 de kilometri de străbătut.
Poziţia la volan
Bulgaria este, de departe, cea mai obositoare bucată a traseului. Drumurile cu o singură bandă te ţin meru încordat, aşteptând o depăşire în spatele unui TIR. E foarte important, mai ales în aceste situaţii, având în vedere şi numeroasele văi pe care se întind şoselele bulgarilor, ca maşina în care te afli să aibă o poziţie la volan ceva mai înaltă. X-Trail oferă asta şi te ajută mult când vine vorba de vizibilitate. Ca să nu mai vorbesc despre acoperişul panoramic generos, care pe lângă senzaţia de lumină pe care o creează în habitaclu, te ajută să vezi mai bine şi verdele semafoarelor provizorii amplasate pe centura capitalei Sofia.
Consum decent
Un drum lung are nevoie şi de câteva opriri. Scaunele generoase, fără zone care să te strângă iritant, sunt confortabile şi nu resimţi dureri de spate. Sunt însă 13 ore până la destinaţie, deci e nevoie şi de odihnă. Ar fi totuşi plăcut ca aceste opriri să nu fie făcute neapărat în benzinărie, lângă o pompă de alimentare. În cazul maşinii noastre de test ne-a ajutat un motor diesel de 2.0 litri şi 150 de cai putere. Recunosc că nu m-am aşteptat la cei 5.5 litri trecuţi de oficiali în dreptul consumului extraurban, însă nici la cei 7.3 litri afişaţi la finalul călătoriei. E ceva mai mult decât mă aşteptam, având în vedere că viteza maximă nu a sărit de 130 km/h nici pe autostradă. Chiar şi aşa, rezervorul de 65 de litri vă garantează o autonomie bună şi o singură oprire la pompă înainte de destinaţie.
Aerul condiţionat
Pe distanţe foarte lungi şi mai ales vara, aerul condiţionat este indispensabil. Deşi aproape toate maşinile noi vin cu această funcţie, nu toate se potrivesc perfect ideii de călătorie. Se întâmplă ca în maşină să aveţi persoane cu suportabilitate diferită la funcţionarea climatizării, motiv pentru care prezenţa a două zone este esenţială. Aş fi vrut să spun că X-Trail ne-a ajutat în acest sens, însă climatizarea cu o singură zonă a maşinii nu e chiar potrivită pentru persoane cu toleranţe diferite. E drept însă că a răcit foarte repede un habitaclu cu un volum mare. Şi poate că vara acest aspect e cel mai important.
Capacitatea portbagajului
Când plănuieşti un concediu pe distanţe aşa mari e normal să îţi doreşti şi o şedere îndelungată. La pachet cu acele zile vin şi bagajele. Este foarte reconfortant să ştii că nu prea există limite pentru portbagaj. Iar X-Trail nu s-a dezis. Cu cei 603 litri oferiţi, au încăput cam toate. Iar spaţiile de depozitare ascunse sub podeaua dublă au facilitat compartimentarea anumitor obiecte. Fără a mai trece în revistă şi posibilitatea de ajustare individuală a scaunelor spate, în speranţa că veţi obţine mai mult loc în portbagaj.
Tracţiunea integrală
Odată ajunşi în Lefkada veţi înţelege utilitatea unui SUV, chiar dacă nu sunteţi un mare fan al fenomenului off-road. Insula este presărată cu multe plaje rupte parcă din broşurile unei agenţii de turism de lux. Pentru a ajunge la ele însă, e nevoie de ambiţie, consecvenţă şi o maşină care să vă poarte pe drumurile de munte cu înclinaţie mare, unele dintre ele complet neasfaltate. Neasfaltate şi acoperite cu un praf alb dens, ce pune stăpânire imediat pe maşină, de parcă o ninsoare tocmai ar fi căzut în mijlocul verii.
Aşadar, un SUV este indicat pentru pantele cu înclinaţie mare şi drumurile neasfaltate. Însă poate nu un SUV aşa de mare precum X-Trail, care şi-a găsit uneori limite pe străduţe foarte înguste, unde s-a întâlnit şi cu alte maşini.
Trecând peste aceste aspect, o să observaţi că şi tracţiunea integrală îşi dovedeşte utilitatea atunci când vă aflaţi pe o pantă cu înclinare mare, iar suprafaţa nu este tocmai aderentă. Şi, deşi pare ciudat, am găsit chiar şi aplicabilitate pentru sistemul Hill Descent Control în căutarea unui golf ferit de ochii turiştilor.
Garda la sol
Tot o pledoarie pentru SUV este şi nevoia de a avea o gardă la sol ceva mai mare. Drumurile nu sunt chiar cele mai bune. Sunt multe situaţii în care eşti pus să urci anumite porţiuni de teren accidentat sau să traversezi anumite văi unde te ajută unghiurile de atac şi de degajare. După aceste eforturi şi câteva cazne ai şansa să descoperi câteva colţuri de rai, păzite de măslini sălbatici.
Tot ce ai NEVOIE pentru viata cotidiana si vacante indepartate : 1.Passat 2.0 TDI eventual 4x4 2.Avensis 2.0 D