GM vinde acţiunile deţinute la PSA Peugeot-Citroen, deşi pierde 70 de milioane de euro

Publicat luni, 16.12.2013 11:36 de Bogdan Mirică

General Motors a decis să vândă pachetul de acţiuni deţinut în cadrul PSA Peugeot Citroen. Pentru cei 7%, americanii au primit 250 de milioane de euro, cu 70 de milioane mai puţin decât preţul plătit în 2012.

În urmă cu un an, General Motors şi PSA Peugeot-Citroen cochetau cu fundamentarea unei alianţe puternice pentru recâştigarea pieţei din Europa.

Pentru a valida înţelegerea, dar şi pentru a inspira încredere în viitorul alianţei, GM a decis să achiziţioneze şi un pachet de acţiuni în cadrul PSA Peugeot-Citroen.

Acţiuni care au fost văzute ca o gură de aer extrem de necesară pentru constructorul francez, a cărui evoluţie la bursă era în picaj liber. Pentru cele 24.839.429 de acţiuni, reprezentând 7% din pachetul PSA Peugeot-Citroen, GM a plătit atunci 320 de milioane de euro.

Colaborarea nu a dat însă roadele aşteptate, ba mai mult o a treia parte şi-a făcut apariţia în ecuaţie. Chinezii de la Dongfeng Motors s-au arătat interesaţi de achiziţionarea unui pachet de 20% în cadrul PSA.

Pentru a nu intra în conflict cu partenerii săi din ţara Marelui Zid, SAIC Motors, dar şi pentru că acţiunile PSA continuau să scadă, GM a decis să scape de cei 7% achiziţionaţi în 2012. Şi se pare că a reuşit, chiar dacă asta a implicat pierderi importante.

Potrivit comunicatului oficial emis de americani, cele 7 procente au fost vândute cu 250 de milioane de euro printr-un plasament privat făcut unor investitori instituţionali. Tranzacţia a afectat şi mai tare evoluţia PSA pe bursă, acţiunile lor manifestând o depreciere cu 12%.

Chiar dacă şi-a vândut participaţia în cadrul PSA, General Motors va continua parteneriatul cu francezii, dar într-o formă mai restrânsă.

GM şi PSA îşi restrâng parteneriatul

  • Andrei, luni, 16.12.2013 15:05

    Ma repet, ma bucur ca GM si-au vandut actiunile din cardul PSA, sper ca chinezii de la Dongfeng Motors sa intre pe fir, deoarece in momentul asta nimic nu'i mai opreste sa investeasca in grupul francez. PSA Peugeot-Citroen au un potential enorm pe piata mondiala.

  • inexorabil, luni, 16.12.2013 15:30

    Era de asteptat sa vanda...Minunata pricepere! "Cum sa pierzi 70 de milioane de euro intr-un an, fara batai de cap si cu acte in regula". Alooo, premiul Nobel pentru economie & finante in directia RC, va rog!

  • Dacia Plant, luni, 16.12.2013 16:36

    @inexorabil: Vorbind cu mintea ,,setata" la nivelul meu si a oamenilor de rand as zice ca 70milioane pentru GM nu-i cine stie ce. Vorbind cu mintea ,,setata" la un nivel mai superior care isi permite sa evadeze putin si sa presupuna, consider ca GM nu au pierdut 70milioane degeaba. Cred ca aceasta era pierderea minima pe care o puteau suferi. S-ar putea ca actiunile PSA sa scada dramatic in urmatorii ani si astfel puteau sa piarda mult mai mult. S-ar putea ca ei sa fi pus ochii pe o noua achizitie si sa aibe nevoie de bani. Ceea ce e sigur, nu orice om batut in cap ajunge la GM si nu orice om de pe strada ia decizii asa de importante. Cred ca au fost facute cu cap.

  • @ Dacia Plant, luni, 16.12.2013 17:57

    GM momentan nu are nevoie de bani, avand lichiditati de peste 20 miliarde $ . Referitor la relatia dintre GM si PSA, GM a ajuns sa cumpere acel pachet de 7 % din PSA la indemnul guvernului american ( in momentul respectiv era actionarul majoritar la GM ) ca o compensatie pentru PSA care a facut pe plac guvernului american prin ierirea atunci de pe piata din Iran ( foarte importanta pentru PSA ) ca urmare a embargo-ului impus de SUA Iranului . Cum recent acest embargo a fost ridicat si neexistand sinergii importante in Europa intre GM si PSA, cele dou parti au hotarat sa mearga separat ( singurul model realizat in comun va fi urmasul lui Opel Zafira ) . Acordul dintre PSA si Dongfeng se va semna la inceputul lui 2014, urmand ca staul francez si Dongfeng sa detina fiecare in parte 30 % din actiuni iar familia Peugeot va ramane cu 15 % din actiuni, pierzand astfel dupa mai bine de doua secole controlul companiei . Este trist pentru ei, dar si-o merita datorita interferentei in cadrul conducerii PSA desi de cele mai multe ori nu se pricepeau ( in ultimul deceniu au schimbat CEO-ul din doi in doi ani iar rezultatele se vad ) . Pe viitor nu este exclus ca PSA si Volvo Cars sa semneze un parteneriat de colaborare privind motoare si platforme ( nici unul dintre producatorii amintiti nu are marimea necesara sa-si dezvolte rentabil in viitor singur platformele si motoarele ) . Motivul principal insa al unei apropieri intre PSA si Volvo Carsvca fi oficializarea in 2014 a adevaratului proprietar al Volvo Cars si anume statul chinez . Numai cineva naiv a crezut ca Geely este adevaratul cumparator cand a achizitionat Volvo Cars . Toti banii Geely i-a primit imprumut de la o banca de stat chineza iar garantia pentru acest imprumut era chiar Volvo Cars . Iar luna trecuta cand statul chinez a mai imprumutat Volvo Cars cu 800 milioane euro pentru dezvoltarea noilor modele, s-a vehiculat in presa chineza ca Geely ( si implicit Volvo Cars ) sa fie " inghitit " de un producator chinez mai mare si puternic, printre constructorii mentionati fiind si Dongfeng ( printre altele este si cel mai mare producator chinez de camioane iar parteneriatul cu Volvo Trucks va duce la depasirea actualului lider mondial de camioane, Daimler AG ) . 2014 se anunta foarte interesant pentru lumea auto ! P.S. Tot in 2014 potrivit presei germane VW Group va cumpara Navistar ( au nevoie de Navistar pentru ca nu sunt prezenti pe piata nord-americana de camioane ) si Piaggio ( cel mai mare producat european de motociclete ) . Achizitia Piaggio se pare ca va avea loc la inceputul lui 2014, iar VW Group cu ultima stire despre Ducati ( in care se spune ca este primul constructor de motociclete din grup ) practic a confirmat ca alaturi de Ducati vor fi si alti producatori de motociclete in cadrul grupului ( http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/themes/2013/12/Benvenuti_Ducati.html ) .

  • inexorabil, luni, 16.12.2013 18:14

    @Dacia Plant, nu te enerva pe mine, dar bag de seama ca tu vrei sa-mi arati ca, in acest caz, functioneaza deviza principala a optimistilor: "Tot raul spre bine!". Vezi insa ca, de la concedierea nejustificata a memorabilului Buick GN(X) incoace, adica de vreo 25 de ani, s-au luat o sumedenie de decizii la varful GM care numai "cu cap" n-au parut a fi...Exact ca la fotbal: cand iti bati joc cu seninatate de ocaziile care se ivesc, tot ce-i posibil sa pierzi meciul...Logica asta pseudo-salvatoare a "reducerii la maximum a pierderilor" au aplicat-o si in complicatia numita Saab: decat sa suporte cheltuieli de 100 de milioane de dolari, la cat era cotata lichidarea judiciara a subsidiarei suedeze, au preferat s-o vanda cu 74 de milioane, mult subestimat fata de valoarea reala de piata a marcii (baliverna despre "celelalte" 326 de milioane convertite in "actiuni preferentiale" n-am crezut-o niciodata, ba inca si Cuantic a precizat de la bun inceput ca nu exista asa ceva...realitatea o dovedeste acum, fara drept de apel!). Atunci sacalii din RC au iesit in castig: 100 (economisite) + 74 (incasate) = 174! Insa, in privinta problemei de fata, cu tot respectul, nu inteleg de ce ai considera un minus evident ca un plus, si inca promitator?! Nu observi ca acum GM a ramas in Europa intr-un picior, si ala de lemn (Opel) ? Iar pe teren propriu, in State, fluiera a paguba, trebuind sa suporte ofensiva tot mai coplesitoare atat a "triadei", cat si a lui HaKa?...Deci, te rog, nu folosi cuvantul sfant "cap" (sau "minte") acolo unde este sublim, este incantator, dar....Sarmana femeie (Mary Barra) va trebui sa scoata din foc, cu propriile sale maini, castanele colegilor sai masculi. Una peste alta, oare n-ar fi fost si mai simplu, si mai sanatos, ca gagiii sa nu se fi hazardat sa achizitioneze nici Saab, nici pachetul acela minuscul de actiuni de la PSA? Te intreb pe sleau: ce studii de fezabilitate au intreprins in prealabil, ca sa ajunga la concluzia presupus rezonabila ca acele operatiuni trebuiau lansate si finalizate? Te asigur eu ca multi "oameni de pe strada" s-ar fi abtinut de la asemenea erori invederate, imposibil de confundat cu miscarile geniale...Daca, de exemplu, eu le-as cere acum sa investeasca acele 70 de milioane --- aruncate efectiv pe apa sambetei --- in Buick, mai precis in cercetari asupra reinfiintarii si dezvoltarii unor motoare proprii, superioare in performante Ecotec-urilor, m-ar crede dilimache, nu? Si nu numai dansii...

  • CLUBC4.RO, luni, 16.12.2013 19:47

    http://www.carnewschina.com/2013/12/15/peugeot-board-approves-deal-with-dongfeng/ Peugeot board approves deal with Dongfeng It looks more certain by the day that a Chinese state owned automaker will buy a major stake in a major active European automaker for the first time. The giant Dongfeng Motor conglomerate wants the ailing French car company PSA Peugeot Citroen, and all signs say they will get it soon. PSA Peugeot Citroen’s board has approved a plan for an alliance with Dongfeng in which the Chinese carmaker and the French state would buy large minority stakes at a 40 percent discount to Peugeot’s current share price, a source familiar with the matter said. The board agreed to enter final negotiations on a 3.5 billion euro ($4.8 billion) share issue that would see France and Dongfeng Motor Group take matching 20 percent holdings, the source said on Wednesday, speaking on condition of anonymity. The capital increase would be priced at below 7 euros per share, and perhaps as low as a 6.85 euro indicative offer from Dongfeng, the source said. Peugeot’s shares closed at 11.50 euros on Wednesday. A spokesman for Peugeot declined to comment on the alliance talks. Dongfeng officials could not be reached after hours in Wuhan, China. The French government also declined to comment. Peugeot, one of the carmakers worst hit by the European market slump, is cutting jobs and plant capacity to try to halt losses within two years. The two companies have been in talks for months to extend cooperation to other Asian countries after a multibillion-euro share issue in which Dongfeng and the French government would acquire significant stakes, sources have said. The Financial Times reported they plan to transfer some Peugeot technologies to Dongfeng while targeting new markets in southeast Asia. The hefty discount on the proposed deal, approved by Peugeot’s board on Tuesday, reflects worsening conditions and currency headwinds since the company pledged to halve its cash burn to 1.5 billion euros this year, the source said. Under its outline terms, Dongfeng and the French state would each hold about 20 percent of Peugeot after a reserved share sale to the French state and Dongfeng and accompanying rights issue for existing shareholders. The founding Peugeot family would lose control as its stake was diluted from 25 percent to 15 percent even after acquiring some new stock in the rights issue, the source said. The effect would be even more dilutive for 7 percent-shareholder General Motors or any other existing investors that turn down the chance to buy new shares. Peugeot hopes to conclude the deal in January or February, according to the source. In a move that may help secure the new funding from Dongfeng, Peugeot last week named former Renault No 2 Carlos Tavares as its next chief executive.

  • Dacia Plant, marţi, 17.12.2013 09:32

    @inexorabil: GM din cate vad se retrag inapoi in state si se vor concentra pe masini gen corvette si pick-up. Si poate uneori pe cate o limuzina. Dar explica-mi ce inseamna cuvantul HaKa ? :))))

  • LEE, marţi, 17.12.2013 10:23

    Nu merg site-urile citroen.fr si citroen.de . ce se intampla? multumesc

  • inexorabil, marţi, 17.12.2013 13:21

    Ah, @Dacia Plant, sa ai gura aurita in privinta GM :) HaKa? Este o porecla pe care eu am dedicat-o lui Hyundai-Kia. Evident, o folosesc cu sens de persiflare, fiindca nu pot sa inghit concernul coreean in perspectiva in care va surclasa la vanzari, in viitorul apropiat, corporatia mea de suflet, dar, pe de alta parte, il admir sincer pentru taria de caracter cu care isi urmareste scopurile.

  • xxx, marţi, 17.12.2013 15:05

    Nu sunt mare specialist dar nu am inteles ce a vrut GM de la Europa. Chevrolet dupa mine nu functioneaza, au "ingropat" Saab si Opel sufera. Cum Europa in momentul de fata nu este pamantul fagaduintei pt constructori, gasesc normala miscarea. Am o singura dilema, daca vor pleca din Rusia