Poveştile motorsportului: Peripeţiile Peugeot în Raliul Dakar
Cifrele sunt seci: patru victorii în patru participări consecutive. Istoria Peugeot în Raliul Dakar este însă mult mai romanţată şi include furtul unui 405 T16 la ediţia din 1987. Un an mai târziu, învingătorul a fost decis prin aruncarea banului.
Pentru cei mai mulţi oameni, primele zile de ianuarie sunt dedicate odihnei de după sărbătorile de iarnă. Pentru câteva sute de temerari, prima parte a a lunii ianuarie poate fi rezumată în numai două cuvinte: Raliul Dakar.
Competiţia a fost iniţiată în 1978 de motociclistul francez Thierry Sabine după ce acesta se rătăcise cu un an în urmă în Deşertul Sahara în timpul unui raliu mai puţin cunoscut şi s-a transformat de-a lungul timpului în cea mai dificilă probă de anduranţă din lume.
Cu un puternic iz de marketing, Raliul Dakar a atras numeroşi constructori auto în competiţie, iar anul 2015 va marca şi revenirea celor de la Peugeot după o pauză de 25 de ani. Decizia era anticipată de ceva timp şi a trezit numeroase amintiri despre perioada romantică a motorsportului şi despre cele patru ediţii la care Peugeot a participat în această competiţie.
Palmaresul este unul impresionant şi include patru victorii în patru participări consecutive între 1987-1990 pe celebrul traseu Paris - Dakar, însă poveştile care s-au născut în această perioadă sunt cele au rămas în sufletul tuturor fanilor sporturilor cu motor.
Raliul Dakar 1987 - revenirea de senzaţie a lui Ari Vatanen
Peugeot şi-a exprimat intenţiile de la prima participare: când iei startul cu Peugeot 205 T16 şi îl ai în echipă pe Ari Vatanen, campion mondial în WRC în 1981, nu te poţi gândi decât la victorie.
Totul părea însă că s-a năruit ca un castel de nisip chiar înainte de start, la o demonstraţie făcută în apropierea Parisului, acolo unde finlandezul a suferit un accident care l-a împins până pe locul 274 în clasamentul general.
Situaţia a fost salvată de coechipierul său Shekhar Mehta, care a preluat conducerea, însă kenyanul a fost lovit ulterior de o defecţiune misterioasă la motor. Din fericire pentru Peugeot, Vatanen a avut parte de o revenire remarcabilă şi a urcat până pe prima poziţie, pe care şi-a păstrat până la finalul celor aproape 13.000 de kilometri parcurşi.
În contextul dominaţiei autoritare, Peugeot avea nevoie de o nouă provocare, motiv pentru care s-a retras din Raliul Dakar pentru a participa în World Sportscar Championship, în timp ce locul său în competiţia de anduranţă a fost luat de conaţionalii de la Citroen.
Vatanen a continuat prezenţa în Dakar alături de Citroen şi a obţinut o nouă victorie în 1991, însă acel an a marcat şi începutul dominaţiei francezului Stephane Peterhansel, care avea să obţină 11 victorii în această competiţie: 6 la clasa moto şi cinci la clasa auto.
cum.... nici un comentariu negativ ? nici un fan VW pe aici ?