Scandal la GM: recall-ul de 2.6 milioane de unităţi, cauzat de o piesă pentru care compania a economisit un dolar pe maşină

Publicat miercuri, 02.04.2014 15:56 de Sebastian Toma

Rechemarea în service organizată de General Motors, care implică 2.6 milioane de unităţi, a fost cauzată de o piesă cu specificaţii inferioare, comandată de conducerea companiei pentru a economisi un dolar pentru fiecare vehicul vândut.

General Motors va demara o campanie de rechemare în service care vizează 2.6 milioane de unităţi, iar cei de la Reuters anunţă că întreaga problemă putea fi evitată dacă ar fi fost aleasă o piesă care costa cu un dolar în plus. Cei de la Reuters citează un document intern al General Motors, care a fost furnizat anchetatorilor guvernamentali din Statele Unite ale Americii. Respectivul document este un facsimil al unei discuţii în scris între responsabilii companiei, în care este dezbătută problema utilizării unei componente mai ieftine pentru contactul anumitor modele GM. Discuţia respectivă a apărut după o cercetare internă venită în urma unei sesizări de la furnizorul componentelor cu probleme.

90 DE CENŢI ECONOMIE AU DUS LA 13 DECESE

În 2005, inginerii companiei au descoperit că respectiva componentă, o piesă care ţine cheia de contact în poziţie, ar putea produce o defecţiune care să ducă la oprirea motorului în mers şi la blocarea volanului, alături de dezactivarea airbag-urilor şi oprirea servodirecţiei şi a servofrânei. În urma problemei respective, au avut loc mai multe accidente în SUA, soldate cu decesul a 13 persoane, de unde şi acheta derulată de autorităţile americane.

Această ilustraţie prezintă diferenţa dintre piesa cu probleme (sus) şi înlocuitoarea sa (jos). Diferenţa la fabricant - 90 de cenţi per unitate.

PIESĂ INFERIOARĂ STANDARDELOR INTERNE PENTRU A REDUCE COSTURILE

În cadrul anchetei, a fost descoperită discuţia internă a celor de la General Motors, în care s-a observat motivaţia legată de reducerea costurilor pentru a folosi o piesă care, după cum spun cei de la Delphi – furnizorul care a produs componenta respectivă pentru GM, era sub specificaţiile cerute de compania americană, detaliu pe care furnizorul l-a sesizat încă din 2002. Cei de la Reuters au obţinut un document separat de discuţia internă a celor de la GM, care viza o dezbatere privind o îmbunătăţire a contactului care ar fi putut să rezolve potenţiala problemă, schimbare care ar fi costat 90 de cenţi per unitate şi utilaje în valoare de 400.000 de dolari. Din păcate pentru compania americană, acea schimbare nu a fost operată.

Clienţii GM care deţin autovehicule vizate de recall au fost sfătuiţi să introducă doar cheia în contact, fără breloc, până la reparaţia gratuită prin rechemare în service.

CUM SE MANIFESTĂ PROBLEMA

Problema comutatorului cu probleme montat la contactul modelelor GM afectate de acest recall era legată de uşurinţa cu care cheia putea fi rotită în contact. Potrivit anchetatorilor, chiar şi noul contact, implementat în 2006 pentru modelele fabricate în a doua parte a anului, necesita un nivel de forţă prea mic pentru a fi mutată cheia din poziţie, acesta fiind sub specificaţiile originale ale General Motors. Din cauza acestei piese cu specificaţii necorespunzătoare, cheia ar putea să fie mutată fără voie la altă poziţie faţă de cea de "pornit", în care motorul funcţionează, cauzând blocarea volanului, oprirea motorului şi dezactivarea airbag-urilor, favorizând un accident. Cercetările anchetatorilor arată că folosirea unui breloc mai greu ar putea să provoace un incident de acest gen, dar vibraţiile cauzate de drumurile cu denivelări ar putea să aducă acelaşi efect.

CARE SUNT MODELELE AFECTATE

Potrivit celor de la General Motors, sunt afectate de acest recall toate modelele Chevrolet Cobalt şi Pontiac G5 fabricaţie 2004-2009, generaţia 2003-2007 a lui Saturn Ion, toate unităţile Chevrolet HHR fabricate între 2005 şi 2010, generaţia 2005-2006 a lui Pontiac Pursuit, comercializată exclusiv în Canada, decapotabila Pontiac Solstice de fabricaţie 2005-2006 şi fratele său de platformă, Saturn Sky (generaţia 2008-2010 fiind afectată în acest caz). Având în vedere faptul că mărcile Pontiac şi Saturn au ieşit de pe piaţă, cei de la GM îndeamnă clienţii care deţin acele modele să viziteze reprezentanţele celorlalte mărci din portofoliul lor pentru a obţine reparaţia gratuită.

Potrivit General Motors, Chevrolet HHR este singurul model vândut în Europa vizat de acest recall.


Cu toate că modelul Chevrolet HHR a fost vândut şi pe piaţa din Europa, nu au existat incidente legate de acesta privind potenţiala problemă vizată de acest recall. Însă vor fi rechemate şi cele 2.630 unităţi Chevrolet HHR vândute în Europa, corespondente generaţiilor 2008-2011 ale modelului. Celelalte modele Chevrolet vândute în Europa nu au fost afectate de această problemă, anunţă oficialii mărcii. Până la efectuarea reparaţiei, proprietarii modelelor afectate sunt rugaţi să folosească în contact cheia fără niciun fel de breloc.

Via Reuters | GM | NBC | Sursă Foto

  • vianu, miercuri, 02.04.2014 17:27

    0.0005%...sansa de a avea un accident mortal versus 2.000.000 ...castig Mariutza are motive sa scape de niste baieti care, probabil, o deranjeaza Interesant de urmarit (daca) cine va fi tras la raspundere.

  • Lache, miercuri, 02.04.2014 20:39

    Guvernul American a si inceput sa-i interogheze. Treaba e chiar serioasa.Se va lasa cu amenzi urate de tot. Si ca sa fiu in ton cu ceilalti: japonezii au dat mita ca sa se ajunga aici. Heh,heh,heh......

  • unckle, miercuri, 02.04.2014 22:10

    intra cineva in uscarie ? ... nu, acel cineva va merge cu "caciula in mana" la vașinton ca sa-si mai ia un bail-out ...

  • Fopel, joi, 03.04.2014 13:30

    Tot GM-ul e o economie. Au ajuns sa faca economie la economie si tot sunt in cadere.

  • inexorabil, vineri, 04.04.2014 21:07

    Ma uit la unele clipuri GM din vremuri memorabile si le compar cu "maretia" prezentului...Nu ma poate cuprinde alta stare de spirit instantanee decat perplexitatea...Am precizat deunazi ca GM a decedat in 2009? Rectific!!! Funestul eveniment a survenit pe la sfarsitul anilor '80, odata cu evaporarea in neant a unicului Buick Grand National. Tot atunci, s-au afirmat alte trei realizari majore: monumentul "intelectual" de tehnologie Riviera (http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/2052/4281/5129640002_large.jpg?v=0), "sageata" Oldsmobile Aerotech si poate cea mai reusita generatie de Corvette (C4). Acum, entitatea care si-a insusit patrimoniul si palmaresul defunctei GM - General Opel - si care pangareste aceasta lumina persistenta a trecutului glorios prin lichele de soi cocotate pe scaune inalte scoate masini...oarecare, fade, exceptand distinctele Corvette, Camaro, Impala si GMC Sierra (Cadillac?...ramane de vazut ce isprava va face preconizata limuzina LTS in fata tripletei germane S-A8-7). Evident ca liderii GO nu concep si un alt tip de economie numit reducerea...salariilor de nababi, basca a buchetului inmiresmat de privilegii. Vor prefera tot ceea ce stiu ei cel mai bine, indiferent cati naivi vor mai da ortul popii pe sosea...Cat despre reactia Marioarei, este de apreciat, dar pare si ea putin depasita de dimensiunea dramatica reala a problemei, asa ca va trebui sa fie mai vigilenta si sa taie in carne vie atunci cand va fi cazul, fara slabiciuni si fara ezitari, caci nu se poate altfel...Gata, a trecut perioada admirarii narcisiste in oglinda mediatica sau a inchipuirilor carieriste. A sunat ceasul resurectiei generale, in care trebuie sa se impleteasca in mod destoinic cele doua atribute fundamentale ale destinului uman: dreptatea si munca. Doar in atare conditii vom recapata ceea ce pare ca am pierdut in mod ireversibil: eticheta sublim istorica de General Motors Corporation.