#ElectricRomânia: BMW i3 se prezintă

Publicat sâmbătă, 08.06.2019 13:37 de Bogdan Mirică

BMW i3 a inaugurat o gamă cu totul nouă pentru germani și a reușit să atingă un număr de 150.000 de clienți în doar șase ani de la debut. Prin urmare, nu putea lipsi din turul nostru cu mașini electrice.

„O ciudățenie!” „Blasfemie!” „Trădare!” Mulți s-au grăbit să arunce cu pietre atunci când BMW a avut curajul să vireze, chiar și cu timiditate, către segmentul mașinilor electrice prin lansarea lui i3. Nemții nu s-au temut. Făcuseră vâlvă și în trecut cu Hydrogen 7, o versiune alimentată de pile cu hidrogen, bazată pe Seria 7 și lansată între 2005 și 2007. A fost produsă în doar 100 de exemplare și condusă de personalități ale vremii, cum ar fi un regizor de Oscar, fondatorul companiei Sixt, Cameron Diaz, Brad Pitt, Jay Leno, Jeremy Piven, Will Ferrell, Placido Domingo și Edward Norton.

În 2013, atunci când a lansat actualul i3, BMW nu a mai apelat la o paletă de nume sonore. Baia de mulțime a venit natural, având în vedere că i3 era primul produs electric de masă al constructorului din Munchen și piatra de fundație pentru noul brand dedicat mobilității eco: BMW i.

Un BMW atipic, în armonie cu mediul

La fel de atipic ca un Isetta din punct de vedere al designului, BMW i3 a intrat repede pe sub pielea publicului, devenind acel produs simpatic, diferit de nota sobră cu care ne-a obișnuit producătorul. Nu a negliat însă performanțele și proiectarea sofisticată, două trăsături importante pentru un produs premium. A fost primul model BMW dezvoltat pe o nouă structură extrem de rezistentă, construită din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP). De altfel, la interior sunt o mulțime de zone unde pasagerii intră în contact direct cu acest material ușor, dar foarte scump, pe care BMW a vrut să-l democratizeze și a reușit.

Ca să atragă și mai mult atenția ecologiștilor de pretutindeni, BMW și-a făcut bine temele, reușind să strecoare pe i3 o mulțime de materiale prietenoase, adunate din natură. Spre exemplu, panourile portierelor sunt create dintr-un amestec de plastic și cânepă, care are și rol estetic. Pielea din habitaclu, opțională bineînțeles, era tratată cu ulei de măsline, iar anumite elemente din bord puteau fi îmbrăcate în lemn reciclat.

BMW nu a uitat de performanțe

Fiind vorba de BMW, toți s-au întrebat ce se ascunde sub capotă. Ei bine, BMW a surprins și aici. Un motor electric cu 170 de cai putere și un cuplu de 250 Nm. Și, deși micul model electric venea cu niște roți la fel de subțiri ca roțile de cașcaval, s-a dovedit destul de sportiv și cu performanțe impresionante la acea vreme: accelerația de la 0 la 100 de km/h se făcea în 7.3 secunde.

Bateria avea doar 22.6 kWh, deci autonomia putea afișa cel mult o valoare de 160 de kilometri în modul normal de rulare. Ea putea ajunge la 200 de kilometri dacă foloseai modul Eco Pro+, care tăia funcțiile audio și de climatizare și limita viteza la 90 de km/h. În mod normal, vitezometrul se oprea la 150 de km/h.

Era însă 2013, iar BMW știa că are de luptat cu anxietatea publicului față de o autonomie redusă. Așa că BMW i3 a fost lansat la pachet și cu o versiune REx, abrevierea de la „range extender”. Pe scurt, BMW putea instala și un motor de numai doi cilindri, preluat de la maxi-scuterul C650 GT. Acest motor de numai 34 de cai putere trebuia să încarce bateria imediat ce nivelul acesteia trecea de un prag critic. BMW i3 REx era astfel capabil să garanteze o autonomie ceva mai mare, adică undeva la 300 de kilometri.

Cu aceste ingrediente, BMW i3 începea să devină unul dintre cele mai populare modele electrice din Europa, deși prețul său nu era la fel de accesibil ca al unor nume best-seller, ca Nissan Leaf și Renault Zoe. În intervalul 2014-2016, BMW i3 a fost al treilea cel mai vândut automobil electric din lume.

Facelift cu mai multă autonomie

În 2017, BMW aduce o serie de îmbunătățiri, inclusiv o baterie ușor mai mare, însă adevăratul facelift are loc în toamna lui 2018. Noua baterie, produsă tot de BMW, aproape că își dublează capacitatea, oferind 42.2 kWh și o autonomie care crește direct proporțional. Ea poate fi de 260 de kilometri în regim normal de rulare și poate ajunge până la 310 kilometri, dacă decizi să mergi la consum. Poziția și dimensiunile ei rămân aceleași. Motorul păstrează și el pachetul de 170 de cai și sprintul versiunii anterioare.

Pentru cei care își doresc însă ceva mai multă adrenalină, bavarezii scot din buzunar și o versiune sportivă, i3 S, cu 184 de cai și un sprint de la 0 la 100 de km/h în 6.9 secunde. Bineînțeles, autonomia scade și ea la 285 de kilometri.

În mai 2019, BMW anunță că, la aproape șase ani de la debutul lui i3, modelul a fost produs deja în 150.000 de unități. Prin urmare, un model atât de popular în segment nu putea lipsi din #ElectricRomânia, turul nostru național cu mașini cu zero emisii.

BMW i3 în #ElectricRomânia

Vom avea alături de noi un BMW i3 facelift, dar nu în versiunea i3 S pentru că nu ne interesează performanțele, ci autonomia. Fiecare kilometru în plus este important. Mașina, vopsită în două tonuri de culoare, va fi printre cele mai tehnologizate propuneri din flota celor cinci electrice. Asta pentru că vine cu faruri adaptive full LED, cu un sistem de navigație Professional oglindit pe un ecran generos de 8.8 inch, cu un sistem audio Harman/Kardon, cu pilot adaptiv și scaune încălzite. Vom fi, pe rând, norocoși să ne bucurăm de un acoperiș panoramic, care adaugă vreo 980 de euro la prețul final.

Pe lângă elementele de confort specifice segmentului premium, BMW i3 va beneficia și de încărcare rapidă de la prize DC de până la 50 kW, disponibile pe parcursul traseului nostru de 1700 de kilometri prin România.

Am lăsat la final prețul de pornire al noului BMW i3 facelift pe piața din România. Socotelile încep de la 39.800 de euro, cu toate taxele incluse, dar fără a aplica vreun ajutor de la stat. Dacă o să vă facă cu ochiul versiunea pe care o vom testa noi în #ElectricRomânia, atunci trebuie să știți că pachetul de opționale urcă valoarea finală până la 49.500 de euro.

#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Kaufland România

Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels

  • r, luni, 10.06.2019 09:45

    Nu înțeleg de ce electricele au prețuri așa mari. Dacă scădem prețul acumulatorilor (6.000-10.000 euro) rezultă că motorul electric ar fi cam 25.000 euro (ținând cont că prin înlocuire ar trebui scăzut și prețul motorului termic și transmisia clasică care valorează și ele aproximativ 5000 euro)

  • BAU BAU, luni, 10.06.2019 19:59

    r se plateste mai mult datorita cercetarilor, mai asteapta cativa ani si ai sa vezi ca pretul o sa scada odata cu concurenta, exact ca la smartphone cand se lanseaza dai 3000 lei si dupa nici un an e la jumate de pret! In cazul masinilor trebuie sa treaca macar 3,4 ani

  • PMC, marţi, 11.06.2019 11:46

    @r: pentru ca bateriile sunt scumpe si proaste. Asta pe de o parte. Pe de alta parte, pentru ca toate tarile UE au sarit cu subventii din bani publici pentru sprijinirea acestui segment "inovator". In conditiile astea, prosti ar fi producatorii sa nu ceara SI MAI MULT pentru masini cu baterii. E normal. Reamintesc ca noi suntem in avangarda progresist-verzuie cu 10.000 de eur platiti din bani publici pentru orice masina cu baterii. O absurditate. Nu de altceva, dar pe romani, unii dintre cei mai saraci cetateni UE, nu i-a intrebat nimeni daca sunt de acord cu acordarea acestei sume uriase cu beneficii reale 0 pentru marea masa de oameni. Beneficiile sunt date practic doar producatorilor auto. Nici macar clientii care cumpara asa ceva nu sunt cu adevarat beneficiari, deoarece produsele sunt o investitie proasta pe termen lung, bateriile incepand sa se deterioreze practic de la prima incarcare. @BAU BAU: nu se mai cerceteaza nimic. S-a renuntat practic la incercarile de a produce baterii Li-Ion mai performante. Tot ce fac e sa puna mai multe pe masini pentru a asigura o autonomie crescuta. Limita a fost atinsa in ce priveste elementele chimice din compozitia bateriilor. E motivul pentru care nici macar pe dispozitivele mobile nu se mai intampla nimic spectaculos de ani si ani de zile. Tot ce fac de ex in cazul telefoanelor mobile e sa puna baterii mai mari. Asta e tot. Toti suntem cu telefoanele in priza zilnic. Despre ce vorbim?

  • BAU BAU, miercuri, 12.06.2019 00:56

    PMC Cum naiba ajung masinile electrice cu 600 mii 800 mii la bord, si inca au autonomie? Am gasit Tesla Model S in Norvegia la un taximetrist cu 800 mii la bord si omu a schimbat numai placute discuri si anvelope, Pe la noi in Romania inca circula parfum de COMUNISM URAAAAA inainte cu MOTORU CU ARDERE INTERNA URAAAAA URAAAAA