Am văzut noul Volkswagen ID.3 înaintea tuturor: toate detaliile despre revoluția electrică VW
Volkswagen face un pas mare către electrificare prin lansarea primului model din familia ID. Noul ID.3 vrea să devină Golf-ul mașinilor electrice și are mari șanse să reușească acest lucru.
Volkswagen și-a pregătit cu seriozitate lansarea modelului electric ID.3. Cu o campanie de teasing începută cu mult înainte de lansarea modelului, reclame TV cu mașina camuflată și lansarea posibilității rezervării online a mașinii înainte de lansare, Volkswagen a abordat lansarea acestei mașini ca pe concertul unui rock star. Și dovedește, astfel, că are mare încredere în acest nou model electric.
ID.3 este un model extrem de important pentru Volkswagen. Am putea spune că este chiar istoric, deoarece Volkswagen vrea să facă din ID.3 un Golf al erei electrizate. Și pentru a ne convinge de acest lucru, am zburat în secret la Wolfsburg pentru a vedea noua mașină înaintea tuturor.
Cu mai mult o lună înainte de prezentarea oficială care a avut loc astăzi la Salonul de la Frankfurt, într-o hală ascunsă în inima uzinei Volkswagen din Wolfsburg, puteam vedea pentru prima dată un Volkswagen ID.3 în tablă și oase. Mai precis două exemplare ID.3 au fost la dispoziția noastră pentru o sesiune foto. Volkswagen are un studio foto complet amenajat în interiorul uzinei, iar acolo poate fotografia orice model din gama sa.
După ce am semnat un acord de confidențialitate și sub stricta observație a oficialilor Volkswagen, am putut vedea, pipăi și observa pentru prima dată cel mai nou model electric din gama constructorului german. Este primul care folosește platforma MEB cu motorul electric amplasat pe puntea spate și o baterie plată situată chiar sub podea.
Volkswagen a desfășurat o amplă campanie de promovare a noului model, ID.3 fiind vedeta unor spoturi de televiziune în versiunea sa camuflată și neterminată. Scopul a fost angrenarea și stârnirea interesului pentru potențialii clienți. Aceștia au putut să își rezerve mașina online, pe siteul Volkswagen, contra sumei de 1.000 euro. În România au fost disponibile 450 de unități ale unei versiuni speciale, denumită ID.3 1st. Toate cele 450 de exemplare au fost deja rezervate, dar există o listă de așteptare pentru cine mai dorește să se înscrie pentru achiziția unui exempar Volkswagen ID.3.
Design
Știam cum arată linia generală a noului ID.3 după ce am studiat fotografiile cu mașina camuflată. Dar, odată ce l-am văzut în realitate, ID.3 te lovește cu un stil futuristic, dar cumva îmblânzit pentru a se integra mai bine printre actualele mașini cu motor termic. Cu proporții de Golf ușor înălțat, ID.3 arată ca un automobil "normal". Volkswagen nu a folosit artificii exagerate pentru a scoate în evidență latura electrică, cu câteva excepții. Nu există grilă pentru radiator, farurile inteligente LED IQ Light te urmăresc când te apropii de mașină, dând senzația că mașina te privește, iar în partea frontală există o semnătură luminoasă cu tentă albastră ce leagă ambele blocuri optice.
A, și încă ceva, VW ID.3 este primul model Volkswagen ce poartă nouă siglă a mărcii, reinterpretată în versiune 2D, parte din noua identitate a mărcii germane. Este o siglă mai simplă și mai elegantă față de actuala versiune tridimensională.
După primul impact al designului, noul Volkswagen ID.3 te impresionează prin dimensiuni. Personal, mă așteptam la un automobil mai mic, dar ID.3 are dimensiuni similare cu cele ale legendei Golf.
Volkswagen a comunicat dimensiunile exacte pentru noul ID.3. Acesta are 4.261 mm lungime, 1.809 mm lățime și 1,552 mm înălțime. Ampatamentul modelului electric este de 2,765 mm. ID.3 poate fi echipat cu jante de 18, 19 sau 20 inch.
Ca termen de comparație, un Volkswagen Golf VII are 4.258 mm lungime, 1.790 mm lățime, 1.492 mm înălțime și un ampatament de 2.620 mm.
Odată instalat la bord, primul lucru care își atrage atenția este spațiul interior. Sau, mai bine zis, cât de mult spațiu au la dispoziție cel de la volan și pasagerul din față, dar mai ales pasagerii de pe banchetă.
În spate este loc pentru trei adulți, indiferent de înălțime, iar aceștia sunt răsfățați cu foarte mult loc pentru genunchi. O persoană cu o înălțime de 1.8 metri are loc mai mult decât suficient la picioare. Mai mult, portbagajul are un volum apreciabil, comparabil cu cel al lui Golf, și poate fi configurat cu podea dublă. Adâncimea acestuia este similară cu cea a unui vehicul cu motor termic. Volkswagen nu a comunicat încă oficial volumul portbagajului pentru ID.3, dar din ce am observat la Wolfsburg, acesta este similar cu cel al modelului Golf.
Platforma MEB
Pe lângă cele două exemplare ID.3 prezente la revealul secret, VW ne-a oferit o întâlnire cu platforma MEB, care va fi folosită de toată familia de modele ID. Volkswagen spune că toată producția noului model este neutră din punct de vederă a emisiilor de CO2. Cu setul de baterii așezat complet plat sub podeaua mașinii și cu motorul electric încorporat în puntea spate, platforma MEB folosită de ID.3 permite folosirea a trei tipuri de baterii. Astfel, noul Volkswagen ID.3 va fi disponibil în trei versiuni în ceea ce privește capacitatea bateriei. Bateria cea mai mare va avea o capacitate netă de 77 kWh, cea medie (disponibilă la lansare) va avea 58 kWh, iar cea mică va avea o capacitate de 45 kWh.
În funcție de bateria aleasă, autonomia va varia, în ciclu WLTP, între 330 și 550 km. ID.3 dispune de charger cu capacitate mare ce permite alimentarea la prize rapide (de până la 100 kW). Cu ajutorul unei stații de încărcare de putere mare, VW ID.3 poate primi o autonomie de 260 km în 30 minute. De la o stație de alimentare AC standard, cele mai răspândite, Volkswagen ID.3 poate alimenta cu maxim 11 kWh.
În ceea ce privește puterea motorului electric ce acționează puntea spate, acesta va fi disponibil în două variante: 150 CP (110 kW) sau 204 CP (150 kW). Cuplul furnizat este de 310 Nm, iar viteza maximă ce poate fi atinsă de noul Volkswagen ID.3 este de 160 km/oră. Un detaliu remarcat la prezentarea modelului ID.3: frânele pe față vor fi discuri ventilate, în timp ce pe puntea spate motoare Volkswagen a preferat soluția frânelor cu tambur.
La volan
Revenim la Wolfsburg și ne instalăm la volanul primului ID.3. Cel vopsit în culoarea albă cu interior deschis la culoare și jante de 19 inch. Sistemul multimedia nu funcționează încă la standarde reale pe acest prototip de pre-producție, dar după câteva încercări, ecranul central orientat către cel de la volan se luminează și ne arată o grafică modernă și caldă. Toate butoanele folosite la interiorul lui ID.3 sunt de tip touch, inclusiv cele de pe volan. Selectorul pentru direcția de mers este amplasat în dreapta volanului și este de tip rotativ, similar cu cel folosit de o altă electrică foarte populară, BMW i3.
În fața celui de la volan se află un al doilea display, despre care nu avem informații pentru că acesta a rămas stins în exemplarul pe care l-am văzut. În stânga volanului există un cluster de butoane touch ce controlează farurile, stopurile de ceață, dar și dezaburirea pentru lunetă și parbriz. Un alt detaliu interesant sunt cele două pedale, realizate din aluminiu, pe care au fost încastrate simbolurile universale pentru play (pedala de accelerație) și pause (pedala de frână). Un detaliu simpatic ce va pune în zâmbet pe fața celor care se urcă pentru prima dată la volanul unui ID.3.
Între cele două scaune din față există o consolă transformată într-un imens spațiu de depozitare. De remarcat și faptul că pe versiunea de top ID.3 1st Max vor exista și scaune ErgoActive, dar și sistem audio Beats. Pentru pasagerii de pe bancheta spate, există două prize USB-C pentru alimentarea dispozitivelor mobile, iar pe spătarul scaunelor din față există două buzunare mai mici separate în partea de sus, foarte bune pentru plasarea unui telefon mobil. Spătarul banchetei este fracționabil și pliabil, ceea ce permite și încărcarea unor obiecte agabaritice în portbagaj.
Pe mânerul interior al portierei de pe partea șoferului există și comenzile pentru reglarea oglinzilor electrice, închidere centralizată și doar două butoane pentru acționarea geamurilor electrice. Aceste două butoane pot fi folosite atât pentru acționarea geamurilor față, cât și pentru a celor din spate, selecția făcându-se prin intermediul unei comenzi touch.
Am menționat nivelul de echipare Max. Acesta va fi nivelul de top pentru ediția de lansare a modelului ID.3 1st și va avea roți pe 20 inch, head-up display cu realitate augmentată și plafon de sticlă. Exemplarul turcoaz prezent la dezvelire era un ID.3 1st Max. Cel alb este nivelul de echipare intermediar, numit 1st Plus, ce include farurile inteligente LED IQ.Light, jante de 19 inch și design bi-color. Versiunea de bază a modelului ID.3 va avea pe lista de echipări standard comenzile vocale și sistemul de navigație.
Versiunea de lansare Volkswagen ID.3 1st are un preț de pornire situat sub borna de 40.000 euro și folosește bateria de 58 kWh pentru o autonomie de 420 km (măsurată în ciclul WLTP). Producția versiunii de lansare 1st va fi limitată la 30.000 unități, iar clienții vor primi un an sau 2.000 kWh de electricitate gratis. Patru culori de caroserie vor fi disponibile pentru ID.3 iar interioarele sunt personalizabile, inclusiv culoarea volanului.
Pentru clienții care și-au rezervat un exemplar, primele modele Volkswagen ID.3 1st vor fi livrate în vara anului 2020.
Mda... deci urata cu spume si la un pret mediu de 40.000 de eur o sa primesti autonomie vreo 200 de km in conditii reale de utilizare. Daca o sa platesti 50.000, o sa ai autonomie spre 300 de km. Perfect utilizabil pentru mers la munca si la supermarket, nu? :) Exteriorul e urat, dar interiorul e oribil. Faceti si voi comparatia cu un VW Passat sau Touareg si oricat de mari fani ai bateriilor ati fi, o sa fiti nevoiti sa recunoasteti ca arata ca o jucarie din parcul de distractii. Dar vorba lunga, saracia omului: deschideti portmoneul larg, dati-i drumul la comenzi! Faceti un dizalist ca mine mandru de tineretul progresist si iubitor de planeta. :D Intre timp, eu ma gandesc ce culoare sa aleg la pielea si insertiile de lemn din bordul Merc-ului Diesel de 50.000 de eur. :D