Motor / Transmisie

5.0

Noul Seria 7 este disponibil cu o varietate de motorizări la cheremul clienților. Motoarele mari au dispărut din oferta europeană, V8-ul fiind acum o rara Avis cam peste tot. Dar ne putem baza în continuare pe motoarele tradiționale BMW, cu șase cilindri în linie. Toate sunt hibridizate într-o mai mică sau mai mare măsură și, dacă ești fan diesel, încă mai poți alege un astfel de propulsor.

Noi, însă, am testat versiunea pur electrică, pe numele său i7. Cu aceasta  s-au deschis comenzile pentru Seria 7, încă o dovadă a importanței pe care o acordă BMW electrificării. Pentru lansare, BMW i7 a fost oferit doar în versiunea xDrive60, care, deși sugerează că are un motor termic de 6 litri sub capotă, după codurile vechi, de fapt se bazează pe două motoare electrice.

Acestea pot livra un maxim de 544 CP și 745 Nm cuplu către cele două punți ale lui i7. Astfel, cu un motor pe fiecare punte, mașina are asigurată și tracțiunea integrală pentru un plus de aderență.

Livrarea puterii se face așa cum te-ai aștepta de un motor electric: pe cât de lin apeși pedala de accelerație și la fel de liniar. Cu toate acestea, BMW folosește pe i7 ceea ce compania numește „tehnologie eDrive de a 5-a generație”.

Ce înseamnă asta? Că BMW oferă ce e mai bun, adică o combinație între motoarele electrice sincron și cele asincron. Dacă primele sunt caracterizate de folosirea de magneți permanenți în interiorul rotorului, cele din urmă sunt considerate mai „ecologice”, lipsindu-se de acele elemente rare.

Conform cercetătorilor, motoarele sincron au un răspuns în pedală mai precis. Am menționat cercetătorii, pentru că, pentru majoritatea oamenilor, răspunsul unui motor electric este instantaneu oricum. Un dezavantaj al motoarelor cu magneți permanenți este, însă, faptul că nu pot face „coasting”, iar asta, pe termen lung, poate duce la un consum de energie mai mare.

Ei bine, cei de la BMW au adus pe piață o soluție tehnică care folosește o bobină în loc de magneți permanenți, cu scopul de a obține atât rularea în gol/decuplată pe modelele lor (acel „coasting”), cât și un răspuns mai bun în pedala de accelerație, fără folosirea magneților. V-am băgat puțin în ceață, așa e? Hai să rezumăm!

Funcționează? Sigur că da. Cel mai mult se simte atunci când treci prin diferitele moduri de rulare. În modul Sport, răspunsul pedalei de accelerație este mult mai rapid, iar diferența este notabilă. E ca și cum mașina ar fi conectată la rețeaua ta neuronală. Fiecare impuls în pedală atrage o smucitură care te înfige brutal cu capul în tetieră. Trebuie să ai grijă cu cervicala.

Dacă în orice alt mod de condus noul i7 se simte ca o limuzină clasică, cu o latență special calculată pentru trenul de rulare, în modul Sport lucrurile iau o turnură diferită, acesta fiind momentul în care trebuie să te ții de orice ai la îndemână.

  • Andrei, miercuri, 17.05.2023 14:06

    "nava amiral" mă lași? N-ai cum să te afișezi în așa o urâțenie dacă te respecți cât de cât. Asta e mașină pentru maneliști.

  • Tim, miercuri, 17.05.2023 14:48

    @Andrei: Asta e masina pentru piata din China. BMW i7 acum, dupa 2 ani: O Tannenbaum. Are multa tehnologie inutila.

  • ds, miercuri, 17.05.2023 14:52

    "...achiziționat cu un interior vegan. Practic, tapițeria oferită în standard este vegană"... DEX-ul zice că ați ales o exprimare anapoda și vă contrazice.

  • Fast_and_Curious, miercuri, 17.05.2023 16:46

    Eu nu inteleg modul de evaluare/punctare. Iau exemplu "Interior" evaluat la 5*. In schimb, in descriere sunt enuntate neajunsuri mari in ceea ce priveste ergonomia. Totusi, evaluarea este maxima. Ar putea sa ne explice autorul articolului de ce totusi punctaj maxim? A ajuns ergonomia ceva ce "trecem peste"? A ajuns bling-blingul mai important decat eficienta? In materie de design, unul dintre principiile de baza este "form follows function". Atunci cand aceste roluri se inverseaza, rezultatele sigur nu sunt de 5*.

  • Andrei, miercuri, 17.05.2023 18:17

    O masina pentru cocalari. Ce conteaza, daca se vinde. Urata, cu spume.

  • nume, miercuri, 17.05.2023 20:54

    @Fast_and_Curious, Doar nu oi avea asteptari de la Automarket, care a punctat siguranta modelului Dacia Spring Extreme cu 2.5 stele.