Motor / Transmisie

5.0

Vei spune că cele mai puternice M-uri din prezent au sub capotă un motor V8. De acord. Dar, oricât de potent și oricât de bine ar suna un V8 acordat corect, motorul cu șase cilindri în linie este piatra de temelie a modelelor BMW M.

Primul M, adică M1, avea sub capotă un propulsor de 3.5 litri, cu șase cilindri în linie. Apoi a urmat M5 E28, M3 E36, M3 E46 și povestea poate continua.

Un motor cu șase cilindri în linie are ceva magic, mai ales dacă poartă semnătura diviziei BMW M. Unitatea S58B30, căci ea este vedeta acestui material, se regăsește sub capota actualelor M2, M3 și, desigur, M4. Este un 3.0 litri, twin-turbo, care te unge pe suflet.

Înaintea facelift-ului de care pomeneam mai sus, M2 oferea 460 de cai putere. Altfel spus, cu 20 de cai putere mai puțin decât cel mai accesibil BMW M3. Pentru că da, M3 poate fi încă bifat cu 480 de cai putere. Deși, majoritatea clienților plătesc 6.000 de euro în plus și aleg direct versiunea Competition cu 510 CP.

Revenind, odată cu acest facelift, puterea lui M2 a crescut la 480 de cai putere, livrați la 6.250 de rotații pe minut, în timp ce cuplul de 600 Nm (+50 Nm) este disponibil între 2.650 și 6.130 de rotații pe minut. Cu alte cuvinte, te cam gândești dacă optezi pentru un M2 sau pentru un M3 "de bază".

Acum, odată cu primirea celor 20 de cai putere în plus, BMW M2 a revenit la comportamentul de huligan care l-a consacrat. Pare că mașina stă la pândă, doar doar te prinde pe picior greșit și poate să facă ce vrea din tine.

La o apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație, motorul de 3.0 litri pare că întâi își adună caii de prin toate colțurile, tocmai de aceea pentru câteva milisecunde nu se va întâmpla mare lucru. Apoi, ține-te bine de volan, de portiere, de ce poți, pentru că cei 480 de cai putere se vor dezlănțui cu o forță greu de imaginat.

DSC-ul mașinii mi-a lăsat impresia că are o calibrare puțin cam restrictivă, în condițiile în care dozează prea mult resursele pentru a nu pierde aderența în primele două trepte. După ce simte că totul este sub control, lasă totul pe seama ta. Cifrele vitezometrului cresc cu o lejeritate impresionantă.

Dacă te încumeți să dezactivezi sistemul de control al tracțiunii, ceea ce nu îți recomand pe drumurile publice, ești în voia sorții. Asta pentru că, dacă nu am spus până acum, toți cei 480 de cai putere sunt livrați punții spate.

Motorul cu șase cilindri în linie poate fi alăturat unei transmisii manuale, dacă plătești în plus circa 500 de euro. În caz contrar, primești o transmisie automată Steptronic Sport, de la ZF, cu convertizor de cuplu și 8 rapoarte. Ai, desigur, cele trei trepte pentru cât de rapid și brutal să schimbe, mod Sport și padele pe volan.

Oricât mi-ar fi plăcut transmisia manuală, trebuie să recunosc că această cutie de viteze automată (cu care a fost echipată și mașina noastră de test) pune foarte bine în valoare resursele unității de 3.0 litri. Poate mi-aș fi dorit să reacționeze ceva mai rapid la retrogradări, dar nu este un minus care alterează atât de mult experiența de condus.

  • DanG, vineri, 14.11.2025 13:55

    De la un M ma astept sa arate bine si in prezent, si peste 20 si peste 40 de ani. Mie modelul asta imi displace de cand a aparut, nu imi pot imagina ca peste 10-20 de ani va fi un clasic. Poate avea toata tehnologia din lume daca arata cum arata.

  • ds, vineri, 14.11.2025 14:21

    Până acum nu țin minte să fi văzut pe undeva ca varianta cu cutie manuală să fie mai scumpă decăt cea automată.

  • Mihai, vineri, 14.11.2025 17:12

    Motorul te unge pe suflet si pe plamani. La aproape 100000 euro clar masina e pentru cocalarii "adevarati".

  • ^^^^, vineri, 14.11.2025 17:42

    n-ai tu treaba cu astea...

  • dan_grc, vineri, 14.11.2025 17:53

    @ds Câte manuale mai există astăzi, pe astfel de modele ?

  • ds, vineri, 14.11.2025 20:17

    @dan_grc Eh, uite că mai există. In primăvară, Ferrari tocmai a anunțat că, după zece ani de când au renunțat la cuti manuale, vor reveni la acestea pentru unele modele. Plăcerea de a conduce mașini sportive nu este doar să bagi piciorul in accelerație. Dacă înțelegi ce vreau să zic...

  • dan_grc, vineri, 14.11.2025 21:49

    Eu înțeleg, de aceea cele manuale sunt mai scumpe, pentru ca sunt foarte rare.

  • @dan_grc, vineri, 14.11.2025 21:57

    E mai scumpe pentru ca e clienti. Despre scaune: "Nu ai foarte mult loc pe șezut, intri și ieși greu din mașină, din cauza zonelor laterale foarte înălțate și tari, iar între picioare vei avea o bucată de carbon care îți va crea disconfort." Sa dai 100000 pe o masina cu scaune care arata bine dar sunt incomode, asta inseamna sa fii cu adevarat prost.

  • dan_grc, vineri, 14.11.2025 22:30

    Cu adevărat prost înseamnă de fapt să fii tu, du-te și te joacă pe configuratorul de la Geely, acolo găsești ce-ți place .

  • @dan_grc, vineri, 14.11.2025 23:50

    Cand dai 100000 pe o masina in care nu te poti simti confortabil, atunci chiar esti prost. Prost cu diploma si primesti si cutie manuala :)) Mai urmeaza si un test cu un copac si gata retardul. Cu 100000 configurez multe de la Geely net superioare si mult mai confortabile. Sa traiesti cu impresia in 2025 ca doar germanii fac masini, e o alta dovada mare de prostie. Dar tu esti posesor de BMW si asta zice totul. Atat poti.