Motor / Transmisie
Gama oferită la vânzare în România la momentul scrierii acestui text va suferi ceva modificări pe măsură ce vânzările de Seria 4 Gran Coupe încep să crească dar și atunci când reglementările în domeniul emisiilor se vor schimba.
Pentru moment ai de ales între propulsoare cu 4 sau 6 cilindri în linie, diesel sau benzină. Gama începe cu 420i, urcă la 420d, 430i și apoi se termină cu cel mai puternic model, M440i. Dacă alegi versiunea 420d, o poți avea și cu tracțiune integrală. Altfel ești limitat la versiuni cu propulsie pur spate, cu excepția modelului M Performance, care e disponibil doar cu xDrive.
Indiferent ce versiune alegi, vei primi o cutie de viteze automată cu 8 rapoarte, ce poate fi configurată cu pachetul Sport, care îți aduce și funcția Launch Control, chiar și pe versiunile de bază, și chiar și pe diesel.
De altfel, modelul testat de noi a fost un clasic 420d xDrive, bazându-se pe o rețetă testată de zeci de ani, cu un motor diesel de 2 litri sub capotă, în 4 cilindri. În cea mai nouă versiune, acest propulsor are două turbine atașate și dezvoltă 190 CP împreună cu 400 Nm cuplu. Mai mult, acesta este și ușor hibridizat, având la dispoziție și un mic motor electric lângă, care poate livra până la 11 CP sistemului. Rolul său principal însă nu este să crească resursele mașinii ci mai mult să preia din sarcinile auxiliare, pentru a scădea consumul. În exploatarea zilnică, aproape că nici nu observi că e acolo.
Propulsorul diesel este bine antifonat și echilibrat dar chiar și așa, aprinderea prin compresie tot va trimite ceva vibrații în cabină. Lipsa acestora pe decelerare, atunci când te apropii de un semafor de exemplu, îți va spune că, pentru câteva zeci de metri, mașina a rulat cu motorul cu combustie internă oprit, sarcinile sale fiind preluate de acel mic motor electric și de un acumulator la fel de compact, poziționat sub scaunul pasagerului.
Același sentiment ciudat o să reapară de fiecare dată când te pui în mișcare. Asta pentru că plecările de pe loc sunt și ele asistate electric. Numai câțiva metri, dar se simte o disonanță între ceea ce te aștepți tu să auzi, și ce vine din jurul tău. Nu o să îți ia mai mult de câțiva kilometri să te obișnuiești, însă.
În rest, resursele sunt livrate liniar și aș putea spune fără întârzierea specifică a motoarelor diesel. Asta pentru că același motoraș electric va umple orice gol de cuplu cu resurse la care nici nu știai că ai acces. Cutia de viteze de la ZF își face treaba impecabil iar tu ești menținut ori în comfort absolut, ori în zona optimă de cuplu, în funcție de modul de condus preferat.
Consum 6% la 130 kmh, suta in 7.6 secunde, o masina cum ar trebui sa fie toate masinile, nu grele de 2 tone cu consum de 8 la 130 la ora sau cu stecher. Apropo, unde sunt aia care ziceau ca nu se mai fabrica diesel?