Motor / Transmisie
Chiar dacă dieselul a devenit tabu și în segmentul premium, nu acesta este motivul pentru care alegi un motor pe benzină în această clasă. Sunt alte rațiuni, mult mai logice. Una dintre ele ar fi rafinamentul. În cazul versiunii mele de test, adică 430i, motorul cu patru cilindri este extrem de silențios și bine calibrat. Nu știi când mașina e pornită. Are doar 2.0 litri, în ciuda indicativului 430i de pe hayon. Dar sper că toți fanii BMW s-au obișnuit deja cu asta.
Agregatul pe benzină oferă 252 de cai putere și un cuplu motor generos, de 350 Nm, disponibil foarte devreme, adică de pe la 1400 de rotații. Deci o trăsătură care te face să nu-ți mai fie dor de diesel. Un bagaj de 252 de cai putere nu pare uriaș. Nici nu se simte uriaș. Ai reprize foarte bune, ai resurse pentru depășiri și o rulare sportivă, însă nu ai explozie, artificii și bătăi accelerate ale inimii.
Comportamentul celor 252 de cai poate fi temperat sau ațâțat cu ajutorul modurilor de rulare care pleacă de la plictisitorul Eco Pro și ajung până la zbuciumatul Sport Plus.
Motorul de 2.0 litri, prietenos cu buzunarul clienților când vine vorba de impozit, este asociat unei transmisii automate cu opt rapoarte. Are o liniaritate foarte bună și un rafinament excelent. Retrogradarea este și ea bună, însă parcă nu citește gândurile ca un PDK. Așa că o să-ți placă tare mult să te joci cu padelele din spatele volanului, mai ales că răspunsul acestora este instant.
Am lăsat la final ceea ce mi-a lipsit la această motorizare: sunetul motorului cu șase cilindri în linie. Downsizing-ul are logica lui, însă cei patru cilindri, cu tot cu sunetul lor ușor metalic și ambițios, nu pot oferi vulgaritatea celor șase.
Probabil cel mai frumos BMW (și sigur cel mai practic - v. hayon) pentru bavarezofilii *normalos*. Deși categorisirile devin relative cînd aflăm din text prețul modelului TESTAT (65.600 € și nu 48.600, cît apare-n caseta de sus.) Nu l-am condus, da-l cred pe Bogdan că-i cu ceva peste Seria 3 la ținuta de drum -- și probabil peste A5 Quattro (cam subvirator la limită după mine.) (n.b.: Bravos pt descrierea nuanțată a reacțiilor sistemului X-Drive, chiar dacă-i realmente utilă doar pentru cei care dorm în curte fiindcă-i dau banii afară din casă. :-)) În rest, rămâne cum am stabilit :-) cu diferențele babane dintre consumul real și cel oficial, fie și după noul standard WLTP.