Motor / Transmisie
Pe generația anterioară, versiunea diesel de top se numea 750d și oferea un 3.0 diesel tri-turbo care dezvolta 380 de cai putere și 740 Nm, valori care nu puteau să nu-l mulțumească pe posesorul care din diverse motive nu alegea un 750i sau chiar un 760i, monștri de peste 500 de cai putere care mușcau din asfalt chiar și în condițiile în care vorbeam de un mastodont de peste două tone.
Ei bine, chiar dacă nu le-a cerut nimeni asta, inginerii BMW au studiat problema celui mai puternic și sofisticat diesel pe care-l oferă în propria gamă și au găsit o soluție constructivă interesantă pentru ca noua generație a lui 750d să dezvolte mai multă putere, să scoată performanțe mai bune, dar să consume mai puțin.
Cvadri-turbo. Sau quad-turbo, spuneți-i cum vreți. Dacă până astăzi un motor diesel bi-turbo era văzut ca o reușită a tehnicii, iar unul cu trei turbine era deja aproape SF într-o lume care oricum începe să strâmbe din nas când aude de diesel de când cu cutremurul Dieselgate, BMW a decis să monteze pe motorul diesel-ului său de vârf patru turbine. Modul de funcționare este complex și are nevoie de un articol separat dedicat, astfel că nu voi intra în detalii complicate, ci vă voi spune cum se simte empiric acest motor de la volan.
400 CP, 760 Nm disponibili încă de la 2000 de rotații pe minut și o transmisie Steptronic cu 8 trepte care se mișcă fulgerător sunt valori pe care nu e nevoie să le analizăm prea mult pentru a înțelege că avem sub capotă o uzină de putere. În viața reală, 750d pare un sprinter care aleargă ușor pe culoarul său, gata să accelereze fără replică de fiecare dată când îngropi piciorul în pedala de accelerație. Iar chestia asta se întâmplă la 10 km/h, 50 km/h, 100 km/h sau 150 km/h, pentru că indiferent de viteza de rulare mașina te împinge vizibil în scaun. Și asta pe modul Normal de rulare.
Dacă muți pe modul Sport, pedala răspunde la milimetru și cutia schimbă sus, în cuplu și în putere. Nu sunt accelerații violente, pentru că vorbim, totuși, de un monstru de două tone, dar vei conștientiza instantaneu că nu vei avea niciodată probleme la depășiri, indiferent de situație.
Minusul motorului: deși vorbim de o mașină izolată fonic ca o cabină de înregistrări, bolboroseala clasică a dieselului se simte în habitaclu chiar și la ralanti. Nu e nimic strident, evident, însă vei dori să testezi și o "benzină" mai fină ca alternativă pentru a vedea cum lucrează un motor complet neintruziv. De exemplu V8-ul de pe 750i, pentru că 760i nu e disponibil la noi în momentul redactării acestui text.
Am crezut ca e o gluma 170 de mii de euro. Pai nene cu banii aia intri pe teritorii mult mai interesante gen Bentley Continental Flying Spur. De ce ai mai alege seria 7 cand ai 170 de mii sa dai pe o limuzina atata timp cat exista B,C.F.S sau Mercedes S 600 Maybach ?