Motor / Transmisie
Deși, inițial, planul părea să includă doar oferirea de modele super potente în gama sa, Cupra a decis să se deschidă unui public mai amplu. Nu poți să susții modele de sute de cai putere fără oferte ceva mai pământene.
Așa am ajuns să avem versiuni de 150 de cai putere în gamă, deși nu oferă senzațiile la care te-ai aștepta de la un brand axat pe performanță. Din fericire, există și cealaltă față a monedei.
Cupra a fost ajutat de brandul mamă Seat, dar și de părintele Volkswagen. De la acesta din urmă a preluat un motor ca o carte de vizită pentru toate modelele puternice din cadrul Grupului VAG: 2.0 TSI. În cazul lui Cupra Formentor VZ, cei patru cilindri pot oferi un total de până la 310 CP și 400 Nm cuplu. Sună familiar? E normal, mai ales pentru fanii celebrului Golf R. E același propulsor, cu o setare subtil diferită a unor parametri.
Cu o greutare de puțin peste o tonă și jumătate, Formentor se dovedește a fi aproape la fel de greu ca un Golf R. Și comparația nu este deloc întâmplătoare, pentru că și pe drum cele două se simt similar.
Mai interesant este faptul că avem un cuplu motor de 400 de Nm, livrat pe o plajă de turații care pare să nu se epuizeze: începe la 2.000 de RPM și se termină la 5.200 de RPM. Momentul motor te împinge plăcut în scaune, dar nu garantează violența pe care o resimți în SUV-urile de performanță din segmentul premium. Este un bagaj constant de resurse, care îți oferă o plăcere deosebită, indiferent în ce treaptă de viteză te afli.
Cupra Formentor se mișcă foarte bine și promite rezerve de putere chiar și atunci când rulezi la viteze mari, de autostradă. Plecările de pe loc sunt și ele spectaculoase, iar depășirile uzuale pe un drum național pot fi făcute fără emoții.
Transmisia DSG cu 7 rapoarte pare să cumințească tot acest pachet generos de resurse cu o alternare extrem de discretă a rapoartelor. Până în momentul în care decizi să cerți pedala de accelerație. Retrogradarea se face rapid și te aruncă instant în plaja de cuplu potrivită.
Dacă nu vrei să lași experții să se ocupe de schimbarea treptelor, poți să te apuci tu de treabă, cu ajutorul padelelor montate pe spatele volanului. Folosirea cutiei în modul manual îți va oferi mai mult control asupra modului în care este livrat cuplul. Am și o obiecție: dar mi-ar fi plăcut ca degetele mele să fie întâmpinate de un material mai plăcut la atingere.
Acum vei simți și cum evacuarea se trezește la viață și începe să sune nervos, surescitat, agresiv. Din păcate, din cauza filtrelor de particule, care au devenit obligatorii, inclusiv pe modelele pe benzină în ultimii ani, efervescența motorului de sub capotă va fi percepută mai ușor de către cei din jurul mașinii decât de pasageri.
Mda... Total neinteresant brand. Cu un spate copiat după Porsche Cayenne coupe 2019 și o parte frontală comună, fără să rupă gură târgului, cu un ecran proțăpit în mijlocul bordului, fără pic de inspirație, este departe de ceea ce oferă diviziile de competiții sau premium ale altor firme. Desigur, sunt subiectiv, dar mi se pare insipid dintoate punctele de veder. Și, în final, care este prețul? 52.600 cât ziceți că este prețul minim, sau 46.210 cum este trecut în tabelul cu detalii? Nu de alta, dar la banii ăștia mai pui 6-7000 și te orientezi spre un XC 60 Recharge, care este cu totul altceva.