
Motor / Transmisie
Nu trec în revistă toate motorizările pe care le are acest Cupra Formentor facelift. Voi spune doar atât: celebra unitate de 2.5 litri, cu 5 cilindri în linie, a dispărut, iar cea mai puternică versiune, disponibilă în prezent, este echipată cu un motor de 2.0 litri TSI, care dezvoltă 333 de cai putere.
Din păcate, noi nu am testat cel mai puternic Formentor facelift ci l-am condus pe al doilea cel mai puternic. Este vorba despre Formentor eHybrid în nivelul de echipare VZ. Ce înseamnă asta? Pe scurt, că avem de-a face cu un sistem de propulsie plug-in hybrid.
Formentor a fost disponibil și înainte în versiune hibridă cu încărcare la priză. Noutatea este că sistemul integrează acum un motor de 1.5 litri TSI (înainte era de 1.4 litri), o unitate electrică, iar bateria are acum o capacitate utilă de 19.7 kWh.
Unitatea termică livrează 177 de cai putere și 250 Nm, iar motorul electric plusează cu 116 CP și 330 Nm. În total, ansamblul dezvoltă 272 de cai putere și 400 Nm cuplu. Altfel spus, ai un hot-hatch în haine de crossover cu alură de coupe.
Fiind un plug-in hybrid, sistemul prioritizează motorul electric. În acest fel obții performanțe mai mult decât decente, dar și un consum redus de combustibil, cât timp cât ai acces la o stație de încărcare. Un criteriu pe care îl voi dezvolta puțin mai încolo.
Din fericire, ai la dispoziție un mod de rulare care face ca accentul să cadă pe motorul termic, tocmai pentru a păstra energia în baterie. Energie pe care o poți utiliza ulterior. Spre exemplu, când te întorci înapoi în traficul bară la bară din oraș.
Tot prezența motorului electric face ca sistemul de propulsie să livreze cei 272 de cai putere foarte liniar. Sentimentul pe care îl ai de la volan este că sub capotă se află un motor aspirat natural, care nu se ferește de turații mari, de 5.000-6.000 rpm.
Pe măsură ce crești viteza, cele 1.742 de kilograme încep să își spună cuvântul, iar cifrele de pe vitezometru nu mai cresc cu același avânt. Cu alte cuvinte, caii putere încep să rămână fără aer cam repede.
Modul de rulare Cupra este gândit special pentru circuit. El face direcția ceva mai precisă, rigidizează puțin mai mult suspensia și menține turația motorului mai mult timp. A, și deschide clapetele sistemului de evacuare.
Problema este că, în acest moment, în boxe îți va fi injectat un sunet fals de motor. Mult prea fals, dacă mă întrebi pe mine.
Pentru a gestiona cei 272 de cai putere ai la dispoziție o transmisie automată DSG care funcționează decent. Îți oferă posibilitatea să schimbi treptele de la padelele montate în spatele volanului, dacă chiar vrei asta.
Ford Kuga PHEV mi se pare o optiune mai buna, mai ieftina, consum mai mic cu bateria complet descarcata, un pic mai spatios. Si Hyundai Tucson e de preferat la pretul cerut de Seat...