Dacia Duster

1.5 Diesel Turbo (dCi) 110CP 4x4 Man6 Prestige

Tinuta de drum

4.0

Să-l lipsești pe noul Duster de capacitățile off-road ale vechii generații e ca și cum i-ai interzice lui Usain Bolt să alerge. SUV-ul de la Mioveni și-a conturat rapid o personalitate puternică în rândul celor care își doresc ieșiri în teren accidentat. Capacitatea sa de a accesa terenuri dificile l-a făcut să fie iubit rapid. A doua generație nu s-a atins de această latură a personalității. Ba chiar a căutat să o îmbunătățească. Și mă refer aici la instalarea unui sistem de Hill Descent Control, pe care l-am testat de vreo câteva ori pe parcursul expediției noastre #CuDusterÎnCreieriiMunților.

De cele mai multe ori, frâna de motor asigurată de prima treaptă de viteză a fost suficientă. Însă, au fost și porțiuni de gheață pe care le-am coborât mult mai în siguranță cu Hill Descent Control.

Dacă trebuie să mă refer strict la cifrele cu care Duster atacă terenul accidentat, atunci toată lumea este fericită: 21 de centimetri gardă la sol (mai mare chiar și decât a unor SUV-uri cu renume), unghi de intrare de 30 de grade și de degajare de 33 de grade. Acesta din urmă a scăzut de la 36 de grade. Capacitatea de traversare a vadului a rămas în media segmentului, adică 50 de centimetri. Cu dimensiunile astea, Duster nu a rămas suspendat pe nicăieri. Chiar dacă uneori am rulat prin zăpadă adâncă.

Au fost suficiente anvelopele de iarnă, dar bineînțeles că le-aș recomanda pasionaților niște pneuri speciale All-Terrain pentru a scoate tot ce are mai bun Duster. Noi am exploatat, cu anvelopele de iarnă, probabil undeva la 50% din potențialul mașinii. Am fost ajutați în acest sens și de sistemul de tracțiune integrală. Au fost situații în care am cuplat modul 4WD Lock, care distribuie cuplul între punți în mod egal (50:50), iar asta s-a simțit. Am avut nevoie disperată de el în cazul urcării pe unul din vârfurile muntoase care fac legătura între Borsec și Vatra Dornei.

După cum ziceam și la capitolul motor, unele provocări off-road îi vor face pe specialiști să-și dorească ceva mai multă putere sub capotă. Însă, chiar și așa, Duster rămâne cea mai accesibilă unealtă pentru un off-road corect și destul de dificil datorită masei sale reduse.

Am vești bune și pentru cei care nu se gândesc la Duster ca la o mașină 4x4, gata să ajungă în vârf de munte. Adică cei pentru care cea mai mare provocare ar fi zăpada afânată de pe aleile unui oraș mare. Duster se mișcă decent și pe asfalt. Înclinarea caroseriei a fost redusă, însă nici pe departe estompată. Există în continuare un ruliu pronunțat, care uneori poate insufla o ușoară senzație de nesiguranță. Așa că nu vă faceți planuri de condus sportiv cu modelul de la Mioveni.

Versiunea 4x4 nu se dă înapoi de la viraje abordate cu aplomb și clar păstrează o aderență mai bună atunci când asfaltul este ud sau acoperit cu zăpadă. În momentul în care este cuplată doar tracțiunea față și încercați acte de curaj, o ușoară pierdere a aderenței s-ar putea să fie descurajantă.

Suspensia rămâne una setată pentru confort, însă capacitatea mașinii de a trece peste gropi cu un „miserupism” total poate fi afectată de instalarea jantelor de 17 inch. Acestea mai rigidizează puțin situația. Cu atât mai mult în off-road. Așadar, eu aș recomanda instalarea unor jante de 16 inch și a unor anvelope cu talon ceva mai generos pentru ceva mai puține griji pe teren accidentat și pe asfalt cariat.

Am lăsat la urmă componenta care s-a schimbat cel mai mult față de generația trecută: direcția. Duster beneficiază acum de o direcție mult mai asistată, orice manevră fiind o joacă de copil. Volanul se mișcă cu o lejeritate fantastică și pare la două generații distanță de cel vechi. Bineînțeles, precizia rămâne una clar perfectibilă.

  • eee, vineri, 23.02.2018 10:37

    Enorm progres, felicitari dacia, multumin Renault ca ne invata cum sa facem masini. Modelul nou de Duster este efectiv frumos pe strada si exprima calitate si arata foarte bine, comparabil cu SUV-uri mult mai scumpe decat el

  • bbb, vineri, 23.02.2018 13:08

    @Bogdan: In primul test Duster-ul 1.5 dci avea izolarea fonica "SILENTIOASA", acum e incadrata la "ZGOMOTOASA". De ce? http://www.automarket.ro/test-drive/test-drive-noul-dacia-duster-15-dci-110-cp-edc-81281.html

  • dany, vineri, 23.02.2018 16:31

    1. Suspensia spate e in continuare multilink pe spate la 4x4 si punte rigida pt 4x2? 2. De ce nu introduceti testul clasic al germanilor: demaraj 0-100 km/h, franare 100-0 km/h, slalom cu jaloanele la 18 m? 3. Poate s-ar merita si ceva ”rococo-uri” gen testul elanului, nu credeti? PS nu inteleg moda asta cu oglinzile gri metalizat

  • ProfiBv, vineri, 23.02.2018 16:45

    @Bogdan legat de .... " La finalul expediției, computerul de bord a indicat un consum de 6.5 litri/100 de kilometri." care era media de viteza afisata in bord la final ?

  • nume, vineri, 23.02.2018 21:09

    O fi facand cutia manuala prea multa galagie :))))))) Pana si vizibiltatea a scazut intre timp. Poate de la culoarea galbena, cum ar zice popescu, a caroseriei.

  • nume, vineri, 23.02.2018 21:29

    PS: de cand au farurile de Duster forma unui patrat?

  • unu, sâmbătă, 24.02.2018 13:09

    o fi fost mai cald afara si nu mai purtau caciula pe urechi :)

  • Stefi, duminică, 25.02.2018 11:27

    Toti jurnalistii care au testat masina,inclusiv voi, au fost surprinsi de nivelul de silentiozitate (fata de generatia precedenta).

  • adi, duminică, 25.02.2018 15:35

    Felicitari...asta este un TEST DRIVE! 2100 km....nu cand va plimbati juma' de ora prin Bucuresti si dupaia va dati cu parerea. De Duster ce sa zic, mult mai bun decat cel precedent dar haideti sa nu exageram. tot urat a ramas la exterior si tot ieftineala e la interior (materiale, aspect etc)

  • StM, duminică, 25.02.2018 16:59

    Inteleg comparatia cu Vitara, ca are 4x4, dar cu masinile alea bune de urcat borduri ca sunt inalte si...cam atat, de la Peugeot, sau fratele Kadjar 1.5 cu 4x2, ce ati avut? Trebuiau sa iasa la numar sau cum? Nu poti compara Dusterul 4x4 cu masini care au fost gandite pentru altceva si care, intr-o zapada mai mare, cedeaza! Sau un noroi ceva mai mare! Alea sunt doar pentru sosea, ca sa vada unii traficul de mai sus! Dusterul e pentru altceva! Si fata de generatia precedenta e mult mai bun! Probabil ca asta va conta in Vest, ca la noi tot sh-urile de 10 ani sunt mai bune....pentru unii!

  • xxx, luni, 26.02.2018 12:59

    Duster 4x4 poate sa facă mult mai mult decât toate celelalte, dar nu este o mașină off-road, nu înțeleg de unde atâta înverșunare pentru a încerca imposibilul! Nu cred ca cineva ar da 20000€ pe o mașină noua pentru ca apoi s-o rupă in doua. Am citit încă o data articolele, concluzia mea este: Nota 3,9 are doua variante 1. nu exista un plus fata de Dusterul model vechi sau poate acesta a fost supraapreciat prima data 2. cotația este severa Rog Automarket sa decidă, ca m-ați băgat in ceata!

  • user001, miercuri, 28.02.2018 00:48

    Nici eu nu inteleg de ce nu se include un test real 0-100km/h si se preia doar cel de la producator.Una din "jucariile" mele ajunge la 100km/h cu 2 secunde mai putin decat zice producatorul.(luata de noua,nu se pune problema ca a umblat cineva la ea).Pe langa asta,puteti include test 100-0 cum a zis cineva mai sus(desi conteaza mult anvelopele),slalom,consum instant la diferite viteze,turatia motorului la diferite viteze,in diferite trepte de viteza,masurarea zgomotului la interior cu un smartphone sau cu un aparat special pentru asa ceva,test faruri noaptea si multe alte asemenea teste mai practice,mai obiective si mai reale,asa...ca vi se pare voua ca este mai zgomotoasa dar la ultimul articol ati spus ca este silentioasa,sau ca face suta in 12-13 secunde dar defapt,in realitate face in 10 si chestii de genul,nu prea ne lamuresc.

  • cosmin, marţi, 20.03.2018 14:03

    ati scris ca volumul portbagajului la 4x4 scade la 411litri. in specificatiile de la finalul articolului, e trecut 4x4 si 467litri. pana la urma, ce volum are portbagajul in relatie cu 4x2 si 4x4???