Motor / Transmisie

3.5

Cei mai mulți dintre cei care au citit primele noastre impresii legate de Dacia Jogger s-au plâns de faptul că adoratul motor de 1.5 litri dCi, care a purtat generații întregi de români pe drumurile patriei, a fost retras și nu va fi oferit pe noul model.

Sigur, de la distanță, ar părea că Dacia e ruptă complet de nevoile clienților români și chiar a pornit pe o cale distructivă. Iar asta va duce compania pe culmile... falimentului. Lucrurile nu stau chiar așa.

Dacia rămâne un brand de volum, unde fiecare ban investit în procesul de dezvoltare contează enorm de mult. E un echilibru foarte fin la mijloc, între cât va ajunge să coste producția unui model și profitul care poate fi obținut de pe urma acestuia, astfel încât compania să continue să existe.

Normele din ce în ce mai stringente în domeniul poluării au făcut imposibilă oferirea unui motor diesel în condițiile date, astfel că, în acest moment, Jogger este disponibil doar cu două propulsoare pe benzină, ambele de un litru, cu 3 cilindri, dintre care unul poate rula și pe GPL.

Această variantă este și cea mai economică și, cel mai probabil, va fi cea mai populară în comenzile lansate de clienți, fiind chiar mai ieftină decât alternativa de 110 CP care folosește exclusiv benzină. După cum v-ați dat seama, este compromisul oferit de Dacia celor care plâng după eficiența unui diesel.

E un propulsor cunoscut clienților, dar și nouă, fiind testat pe o varietate de modele în ultimul timp: de la Duster, la Logan și Sandero. Acesta dezvoltă 90 de CP atunci când funcționează pe benzină și 100 CP atunci când funcționează pe GPL, încă un motiv în plus să bifezi căsuța din dreptul ECO-G atunci când îți configurezi următorul Jogger.

Indiferent de versiunea pe care o vei alege, vei avea la dispoziție o cutie de viteze manuală, cu șase rapoarte, care va trimite puterea exclusiv roților motrice față. Mai are momente când agață foarte subtil, dar te vei obișnui cu acest puseu de personalitate.

Toată lumea întreabă de 4x4. Nu, Jogger nu va fi disponibil cu tracțiune integrală, în ciuda aspectului de crossover.

Motorul s-a dovedit foarte elastic pe toată plaja de turații, mai ales atunci când am folosit GPL. Se simte diferența de putere atunci când beneficiezi de toți cei 100 de cai putere ai acestui mic propulsor. În același timp, primești și ceva cuplu în plus, de la 160 la 170 Nm, livrat decent în gama de turații, de la 2.000 RPM în sus. Practic, atât timp cât schimbi treptele peste 2.000 de ture, vei folosi tot cuplul pus la dispoziție de motor, iar mașina se va simți destul de vioaie. Asta și pentru că Jogger, în ciuda dimensiunilor rubensiene, este destul de ușor la 1.2 tone masă totală.

Lucrurile s-ar putea să se schimbe dramatic dacă încărcați la maxim mașina. În această situație, depășirile trebuie să fie bine cântărite.

Există și ceva critici, bineînțeles. Izolarea fonică a propulsorului putea fi mai bună, fără îndoială. În anumite momente, vei avea nevoie să treci peste 3.000 RPM, iar atunci sunetul de motor în trei cilindri va ajunge cu siguranță în habitaclu. Nu e un sunet complet neplăcut, dar se va face observat.

În afara orașului vei resimți și limitele motorului de sub capotă. Până la această viteză, Jogger va accelera destul de vioi, însă, pe autostradă începi să îți dorești ceva mai multă putere. Adaugă ceva bagaje sau 6 pasageri și va trebui să rulezi peste 3.000 RPM destul de des pentru a ține pasul cu restul traficului.

Sistemul Start/Stop funcționează foarte bine, însă vibrațiile trimise de motor în cabină la activarea acestuia sunt resimțite destul de puternic. Chiar și așa, cu un nivel NVH destul de ridicat, Jogger are resursele necesare pentru a te duce cam oriunde. Important este, totuși, să îți ajustezi așteptările și să nu îl compari cu motoarele clasice de 2 litri diesel.

  • Bda, sâmbătă, 18.06.2022 19:51

    Bun de aruncat

  • Andrei, marţi, 21.06.2022 08:58

    @Bda Bun de aruncat esti tu. Dacia se vede ca 'munceste', scoate modele interesante si incearca sa surprinda. Dar ce sa faci.. e mult mai usor sa critici fara argumente.

  • idic, joi, 23.06.2022 10:00

    Trebuie să aibă și săracii șansa lor, dar să termini advertorialul pentru săndel lung cu factor wow, final mai gogonat nici că se putea.

  • Giani, joi, 07.07.2022 11:35

    Foarte scumpa și slaba pentru ce oferă

  • Bobiță, luni, 11.07.2022 20:59

    Geani, e la mintea lui Dorel că toate mașinile au ajuns scumpe, dar poate ne spui tu un model de 7 locuri mai ieftin. Și nu mă refer la vreo căruță sh ca a lui Brânzoi, adusă din Germania.