Fiat 500 facelift

1.3 Diesel Turbo (Mjet) 95CP Man5 Lounge
4.2
de Mircea Meșter, Foto: Fiat, marţi, 21 iulie

Continuitate

Într-o discuţie pe care am avut-o acum ceva vreme cu Walter de Silva, directorul de design al celor de la Volkswagen şi una dintre figurile marcante ale designului auto mondial, italianul mi-a spus că provocările pe care le au oamenii care desenează maşini sunt cu atât mai complexe cu cât maşinile sunt mai ieftine. "Pentru că e uşor să desenezi maşini scumpe. Acolo nu ai limite de buget, deci ai mână ceva mai liberă", spunea omul care conduce deja de aproape un deceniu biroul de design al mărcilor din cadrul Grupului VW.

Cel mai greu este, însă, să desenezi generaţiile noi ale modelelor simbolice. Mini, Porsche 911, Volkswagen Beetle, Fiat 500. Cele patru modele cu influenţe retro care duc mai departe de ceva vreme, cu întreruperi sau nu, izul industriei romanţate de după al doilea Război Mondial. 

Un 911 trebuie să rămână un 911 şi să fie recunoscut oricând, la orice oră. Chiar dacă e adus la nivelul tehnic şi tehnologic al anului 2015. Un Mini nu are voie să-şi piardă din farmecul britanic aproape arogant. Un Beetle este reîncarnarea unei maşini care a pus Germania pe roţi şi trebuie să continue în linia clasică, chiar dacă vor exista sincope estetice sau de segment, aşa cum se întâmplă în cazul actualei generaţii. 

Ei bine, un Fiat 500 nu are voie să devină o altă maşină. Vechiul 500, lansat în 1957 şi lipit de istoria motorizată a Italiei, este maşina care te făcea să zâmbeşti atunci când o vedeai pe stradă. Nici măcar nu contează ce motor ai sub capota lui 500 sau din ce materiale e făcut bordul. Nici măcar nu are relevanţă cât portbagaj ai sau cum stau pasagerii pe locurile din spate. Când urci într-un 500, zâmbeşti instinctual şi reacţionezi ca un copil pus faţă în faţă cu jucăria preferată.

Din 2007 încoace, 500 este maşina care salvează Fiat. Este modelul cu ajutorul căruia Fiat merge mai departe în lumea auto. 500 a devenit un brand atât de puternic, încât Fiat nici măcar nu se mai chinuie să scoată pe piaţă modele cu nume diferite. 500L sau 500X sunt două exemple relevante. Două modele care puteau foarte bine să primească denumiri diferite, dar care au fost botezate astfel încât să prindă cât mai mult din forţa de gravitaţie a planetei Cinquecento. 

Noul 500, pe care-l veţi găsi din septembrie în showroom-uri, este de fapt un facelift. Păstrează intacte preţurile, dar vine cu modificări care vizează mai ales partea tehnologică, aliniată la cerinţele anului 2015. În rest, am regăsit acelaşi 500 plin de viaţă, cu bunele şi relele lui. O maşină irezistibilă care-ţi colorează ziua independent de voinţa ta. S-o analizăm pe larg.

  • Colonelu, marţi, 21.07.2015 12:10

    3,2,1 si start... Bombardierule te asteptam sa ne iluminezi mintile cu pacaleala asta turbo.

  • S, marţi, 21.07.2015 13:12

    Chiar imi place aceasta masina. Am inteles acuma si de ce Fiat tot o tine cu 500X , 500L. Storc cat mai mult si vor sa se relanseze oarecum.

  • mda, marţi, 21.07.2015 23:17

    Propun ca brandul sa se numeasca Cinquecento , nu Fiat. Oricum Fiat e nul in lumea auto, in afara de 500.

  • lol, miercuri, 22.07.2015 02:01

    parcare automata la masinuta asta de pus in geanta???trebuie sa fi prea carcotas sa vrei un asa sistem pe masina asta...daca nici un 500 nu poate tot prostul parca

  • dfag, miercuri, 22.07.2015 12:43

    500 e masina? in america e ultima la orice......pt fete este intr-adevar atragatoare la exterior....dar tehnic vorbind fiat e praf

  • @lol, miercuri, 22.07.2015 21:52

    Probleme de parcare cu 500? Ai fi surprins sa vezi cate probleme de parcare au italienii cu 500. Femei si barbati deopotriva. ps:bine, italienii oricum sunt printre cei mai idioti soferi europeni, daca nu cumva chiar CEI MAI PROSTI !