Tinuta de drum
Până la traseul off-road propus de Ford prin împrejurimile Sibiului am avut de călcat kilometri buni de asfalt cu Raptor, încălțat cu anvelopele-i BF Goodrich all-terrain, gume groase și ranforsate, făcute să se agațe de suprafețe dure și abrazive. Mă așteptam să fie mai zgomotos, sincer.
Cât despre confort pe asfalt, Raptor este pe cât de confortabil m-am gândit că ar fi un pick-up care își sacrifică din capacitatea de încărcare și adoptă suspensii elicoidale. Mai mult, amortizoarele Fox sunt așii de sub aripa oricărui Raptor; acestea sunt mai relaxate în zona medie de amortizare și devin ferme către capătul cursei. Sunt și cu 32% mai lungi decât amortizoarele care echipează modelul Ranger, ceea ce îi conferă o mai bună adaptabilitate la mediu, oricât de neprietenos ar fi acesta.
După o alergătură pe drumuri forestiere pietruite — unde am ajuns să mă sperii de vitezele cu care m-a încurajat mașina să merg, așa că am abuzat ici-colo frânele ventilate — am ajuns pe secțiuni un pic mai dificile, cu drumuri bolovănoase.
Ranger are cinci moduri diferite de rulare: Normal, Sport, Grass/Snow, Mud/Sand și Rock. Raptor, în buna tradiție a numelui, primește și modul Baja, adică cel mai distractiv și mai permisiv dintre modurile de rulare. Dacă te uiți la reclame cu Raptor pe YouTube și-l vezi țopăind câmpii denivelate, ei bine, e în full Baja mode.
Ne-am jucat cu el cât ne-a permis traseul — și nu prea ne-a permis, cel puțin nu până în punctul în care să-l putem lansa de pe vreo rampă — dar ce am conchis în privința lui Raptor sunt următoarele: nu (doar) modul Baja îl califică drept jucărie de off-road, ci suita de componente mecanice care îl alcătuiesc. Raptor este mai pregătit de aventură decât oricare din frații Ranger, indiferent de modul de rulare.
Andrei, nu înțeleg de ce ți se pare că interiorul lui Ranger ar fi plicticos. Eu am avut senzația asta când am cercetat îndeaproape habitaclul lui...MB X-Klasse. Nota bene, model "premium". Oricum, nemții nu se pot bucura de experiența în domeniu a americanilor. Pe de altă parte, noul trend care începe să trezească interesul europenilor și chiar să rivalizeze cu SUV-ul în materie de spirit practic, recte pick-up-ul, evident că nu poate fi asimilat pe bătrânul continent decât în logica motoarelor mici, cu precădere turbodiesel. În general, europenii mizează pe rațiunile economice, în particular însă politichia rromânikăi prețuiește la nesfârșit porcăria supremă a impozitului pe cilindree, ceea ce --- pe mine, cel puțin --- mă împiedică să visez la o camionetă tributară monstruosului Duramax 6.6 V8 TD (Doamne, ce cuplu teribil...poți aborda toate coclaurile cu un asemenea motor). Mă rog, satisfacția certă este să Ford rămâne cea mai "descurcăreață" din Triada de peste Ocean. Va veni și rândul lui...F-150, să "investim" răbdare, doar că, între timp, europenii trebuie să acumuleze mai multă cultură auto și, totodată, să se lepede de niște prejudecăți adânc implantate în mintea lor...Românii însă fac progrese vizibile în acest sens, că doar le sesizez și eu cu propriii mei ochi și încă zilnic, numai că înrădăcinata "religie" a venerării zeilor teutoni se îndârjește să #reziste, iar alde coca & piți nici nu mor, nici nu se predau, nici ochelarii fumurii și "șmecheri" nu concep să și-i scoată, nici măcar în situația în care soarele nu strălucește.