Motor / Transmisie

4.0

Honda a decis să ofere HR-V cu o singură motorizare, una adaptată anului 2022. Aceasta e o opțiune hibridă, aceeași cu ce vei găsi și pe mezinul familiei, Honda Jazz.

Practic, vorbim de o combinație compusă dintr-un motor termic pe benzină, ajutat de două motoare electrice. Unul dintre motoarele cu zero emisii va trimite putere direct la roți aproape tot timpul, în timp ce al doilea funcționează ca un fel de mic generator.

Partea cea mai interesantă e că motorul termic trimite putere către roți doar în anumite situații. Așa se face că mașina se bazează pe carburant și pe propulsorul de 1.5 litri, doar pentru a reîncărca bateria din portbagaj.

Per total, te poți baza pe 131 CP și 253 Nm cuplu. Destul? Da, dacă te rezumi la o rulare preponderent urbană. Atunci când ieși în afara orașului și ai nevoie de mai multe resurse, trebuie să poți ignora discrepanța între ce auzi și cum accelerează mașina. Asta pentru că transmiterea resurselor către roți se face însoțită de un zgomot de motor turat excesiv, nesincronizat cu poziția pedalei de accelerație. Asta pentru că, în cele mai multe situații, motorul termic nu va face decât să trimită energie electrică spre acumulatorul din spate. 

Cu toate acestea, fiind vorba de un motor electric care face toată treaba, livrarea resurselor către asfalt se face foarte liniar, fără sincope, fără niciun fel de întârziere, așa cum ai resimți într-un model cu motor termic, turboalimentat.

Modurile de condus te vor ajuta și să dozezi resursele așa cum îți dorești, pentru că Honda HR-V se poate baza pe trei astfel de setări. Standard, mașina va porni în modul Hybrid Drive. Conform celor de la Honda, în acest mod de condus, motorul pe benzină angrenează generatorul, iar acesta din urmă transmit energia către motorul electric și către baterie. Surplusul de energie produs cu ajutorul propulsorului pe benzină va fi înmagazinat în bateria Li-Ion, în timp ce roțile sunt mișcate de motorul electric propulsor.

Totodată, acumulatorul se va încărca și atunci când vei frâna sau vei încetini, HR-V fiind echipat cu un sistem de recuperare a energiei a cărui intensitate poate fi aleasă prin mutarea selectorului transmisiei e-CVT din poziția D în poziția B (decelerare mai puternică și recuperarea unei cantități mai mari de energie).

Dacă alegi modul Engine Drive, atunci roțile mașinii vor fi mișcate de motorul termic, dar e important de notat că acest mod nu e disponibil oricând, ci doar în anumite condiții. Mașina te va anunța atunci când acestea sunt întrunite. Modul Electric Drive nu mai are nevoie de nicio explicație, HR-V putând rula complet electric. Dar numai pe distanțe scurte, de maxim 2 kilometri, conform producătorului nipon.

Partea cea mai bună este că tu nu vei simți cât de complicat este acest sistem hibrid. Mașina funcționează exact așa cum te-ai aștepta, trece singură prin diversele moduri de condus și alege permanent exact ce sursă de energie să folosească în funcție de situație.

Odată ieșit din urbe, crăpăturile în armura aparent impenetrabilă a modelului japonez încep să se vadă. Primul lucru care o să îți atragă atenția va fi perceputa lipsă de putere la viteze de peste 100 km/h. Aici, HR-V va tura destul de serios motorul de sub capotă pentru a ține pasul cu tine. Per total, mașina are destul de multă putere, dar percepția ta va fi dată peste cap din cauza modului de funcționare al sistemului hibrid.

Mulțumită cuplului instantaneu al motorului electric ce propulsează roțile față aproape tot timpul, HR-V se simte chiar bine în zonele cu limite de viteză mai mici. Jungla urbană îi priește, modelul nipon având un caracter foarte apropiat de cel al modelelor electrice, în mare parte din timp. Conform estimărilor celor de la Honda, ai putea avea ocazia să rulezi electric în cea mai mare parte a timpului petrecut oraș.

  • ds, joi, 05.05.2022 12:21

    În primul rând am remarcat bordul discret, mai mult decât decent, aș spune chiar minimalist la prima vedere. În al doilea rând: versiunea de bază este surprinzător de dotată. În al treilea rând: tare aș fi curios să văd servisarea la sistemul complex de motor termic-motoare electrice.

  • @ds, joi, 05.05.2022 14:24

    daca va fi ca la Toyota POATE vei vedea servisarea cand esti al 3 lea proprietar

  • NIGGAPLS, joi, 05.05.2022 15:40

    @ds ce e de vazut la serivsare? Mufe care intra si ies in baterie/motor. Servisarea e simpla, costurile in schimb o sa fie "interesante". Honda a distrus tot ceea ce cladise pe piata europeana. Cum e posibil sa aduci numai hibrizi? Nu toata lumea traieste in orase.

  • NIGGAPLS, joi, 05.05.2022 15:41

    ..sau langa circuit. (ca sigur o sa se trezeasca vreunul sa zica de Civic TypeR)

  • ds, joi, 05.05.2022 19:43

    @NIGGAPLS :)))) Mai ușor cu mufe care intră/ies, că nu e chiar așa, mai este și motorul termic cuplat la cele electrice. Iar ăla e și pe post de generator și cu rol de motor clasic. Belea mare! Eu vorbesc de Doreii de prin service-uri, că doar sunt pățit cu vreo trei mașini, din care două în garanție, una pe la 50.000 km, alta la vreo 20.000, n-au fost în stare să găsească defectul nici după patru vizite. Calitatea meseriașilor e la pământ.

  • NIGGAPLS, joi, 05.05.2022 20:20

    @DS Da, ai dreptate, sa le repari e bataie multa de cap si necesita un specialist/scule. Dar in afara de tinichigerie, nimic nu se mai repara in service, se inlocuieste.

  • Andrei, joi, 05.05.2022 21:41

    De ce s-ar complica cineva cu masina asta cvasi inutila, cand poti lua o compacta mai ieftin, cu spatiu mai mare si un motor decent? Ce au asiaticii astia cu sistemul ala de inchidere a usilor, venit din anii'90? Toti, Honda, Toyota, nu conteaza.

  • Vlad, marţi, 10.05.2022 09:12

    Mi-ar placea un test drive cu Honda HR-V. Am si eu un fix cu portbagajul, pare cam mic 320l :))) Dar o pun pe lista, chiar trebuie sa schimb masina si mi-ai atras atentia cu ce ai punctat aici in articol

  • Eugen, vineri, 13.05.2022 12:15

    Seamana izbitor cu Mazda...si la bord interior CX30 si cea electrica. Nu totul se rezuma la consum la 35000 eur