Motor / Transmisie
Logica pe care funcționează hibrizii Toyota nu mai e vreun secret pentru nimeni, așa că nu voi insista prea mult asupra explicațiilor tehnice. Pe versiunea hibridă a lui Lexus UX avem un motor pe benzină aspirat de 2.0 litri care funcționează în ciclu Atkinson în trei moduri: independent, în tandem sau în umbra unui motor electric secundar. Cele două motoare dezvoltă în împreună maxim 184 de cai putere și un cuplu a cărui valoare exactă nu a fost comunicată de constructor. Știm că motorul termic dezvoltă 190 Nm, iar cel electric 202 Nm, însă cele două nu vor utiliza niciodată în același timp toate resursele de care dispun, deci totalul nu e o soluție corectă de a calcula momentul motor al hibridului.
Sistemul hibrid folosit de Toyota și de Lexus a ajuns la a patra generație, timp în care a fost rafinat și adaptat la timpurile, nevoile și tehnologiile noi. De exemplu, motorul termic din pachet are o eficiență energetică de 41%, o valoare excepțională pentru un motor pe benzină. Tot la acest capitol merită amintită bateria Nichel-Metal (NiMH), așezată sub bancheta din spate, care acum e mai compactă și mai ușoară, deși își păstrează capacitatea.
Ca de obicei, Lexus specifică clar faptul că nu vorbim despre un sistem de propulsie care se bazează pe o baterie alimentabilă la priză, ci pe ceea ce japonezii numesc "un hibrid auto-încărcabil". Bateria de capacitate modestă care alimentează motorul electric se alimentează în mers și la frânare, iar mașina funcționează electric exact în momentele în care un motor termic ar consuma masiv. Adică la plecarea de pe loc, la viteze reduse în traficul aglomerat și la viteze de croazieră, când șoferul nu are nevoie de putere mare pentru a menține o viteză constantă pe autostradă, de exemplu. Altfel spus, e o soluție ingenioasă care scade consumul natural mizând pe o alternativă electrificată în momentele-cheie în care altfel consumul ar fi mare.
Dar UX nu e un SUV de oraș și atât. Mașina se conduce excelent pe șosele, iar cele două motoare funcționează în tandem și ajută aspectul dinamic al problemei pe viraje. Te simți ca-ntr-un hatch compact, iar UX îți oferă pe alocuri, în special în modurile Sport și Sport+, un feeling pregnant de compactă bine dotată la nivelul resurselor. Vorbim, până la urmă, de 184 de cai putere, o valoare-punte între zona motorizărilor "normale" și zona de peste 200 de cai în care încep să se întindă hit hatch-urile. În plus, vorbim de un SUV compact cu tracțiune integrală electrică (denumită de Lexus în mod oficial E-Four), pentru că UX oferă versiuni în care un al doilea motor electric se ocupă de puntea spate când aderența o cere. Dar despre asta vom discuta mai multe la capitolul Ținută de drum.
Există însă o problemă: cutia de viteze CVT. Se achită bine de scopul pentru care a fost construită - un consum bun care rivalizează cu cel al motoarelor diesel de putere asemănătoare - dar penalizează dinamic mașina "simulând" trepte pe care le calculează aiurea pe retrogradare sau pe accelerație. Partea bună e că dacă vei conduce UX în oraș și la drum lung fără să ai vreodată porniri dinamice, nu te vei lovi de această problemă. Pentru că un CVT îți asigură confortul schimbărilor de treaptă automate și atât.
Pertinent test. Vorbind de partile negative, depinde cum folosesti o masina, pentru oras sau o familie de 2 cred ca este suficient, spiritul ecologist nu se prea pupa cu liniutele, asa ca nu-mi par probleme cvt-ul si performantele mediocre, touch-padul n-am testat, nu stiu, dar nu cred ca este o problema pentru cineva obisnuit cu un laptop. Per total o masina civilizata care face exact ceea ce si-a propus, fara a insista sa bifeze puncte in fisa tehnica.