Motor / Transmisie
Faceliftul aplicat lui CX-5 nu aduce modificări substanțiale pe partea de propulsoare. În momentul de față, dacă te interesează un asemenea SUV ai câteva opțiuni la dispoziție, toate cât se poate de tradiționale.
Deși mulți producători au trecut la electrificarea modelelor, cei de la Mazda rămân în continuare fideli motoarelor clasice. Iar aici nu ma refer la lipsa hibridizării de orice fel a gamei, ci și la faptul că motoarele de pe CX-5 rămân aspirate, supraalimentarea fiind în continuare subiect tabu în Hiroshima. Sigur, excepția aici vor fi propulsoarele diesel de 2.2 litri, dar având în vedere ce popularitate are acest combustibil în ziua de azi, acestea aproape că nici nu mai contează.
Pentru cei care preferă benzina, avem la dispoziție două motoare, ambele cu 4 cilindri. Primul are 2 litri și dezvoltă o putere de 165 CP în timp ce al doilea vine pregătit cu o cilindree de 2.5 litri și 194 CP. Cea din urmă versiune a fost și cea oferită pentru testare.
Mai mult, Mazda îți oferă acum o multitudine de combinații posibile. Poți cumpăra un CX-5 cu transmisie manuală sau automată, cu tracțiune pur față sau integrală, în funcție de preferințele tale. Testul meu a beneficiat de avantajele oferite de combinația dintre cutia automată cu șase rapoarte și tracțiunea integrală.
Per total, cei 194 de cai putere ai propulsorului pe benzină se dovedesc destui pentru cam orice fel de scenariu de exploatare. Singura problemă aici este că, dacă te-ai obișnuit cu caracterul lejer de exploatare al motoarelor turboalimentate, pe CX-5 Skyactiv G trebuie să îți resetezi așteptările.
Fiind vorba de un motor aspirat, puterea maximă este atinsă la 6.000 RPM, iar cuplul de 258 Nm este atins la 4.000 RPM. În traducere facilă, trebuie să turezi destul de mult acest propulsor pentru a face SUV-ul compact de 1.6 tone să se miște într-un ritm ceva mai alert.
Asta va duce la un nivel crescut de zgomot în habitaclu. Din fericire, sunetul motorului de 2.5 litri de la Mazda are încă o notă foarte plăcută. Însă, nu toată lumea apreciază asemenea frivolități, mare parte din șoferi fiind, probabil, deranjați pe termen lung de cântecul ascuns sub capota lui CX-5.
Cutia de viteze are și ea unele sincope, fiind o unitate cu convertizor de cuplu și doar șase viteze, într-o eră în care mașinile cu 10 rapoarte nu mai necesită categoria C+E pentru a le putea conduce pe drumuri publice. Asta înseamnă că, ocazional, mașina se va tura mai mult comparativ cu rivalele ei, pentru a putea ține pasul cu tine și nevoile tale de putere.
Am două nedumeriri. La datele tehnice sunt trecute: - Sistem de recuperare a energiei - standard. Cum vine asta pe un motor aspirat? - Sistem de dezactivare a cilindrilor - standard? Precis? - Catalizator - indisponibil. Sigur? - Filtru particule - indisponibil. Sigur? In rest, având oarece experiențe plăcute cu cx3, aș opta oricând pentru un cx5, singura dilemă pe care aș avea-o ar fi cutia cu (doar) 6 trepte.