Consum
Alegerea unui astfel de propulsor pentru o mașină folosită des prin oraș are atât avantaje (fiabilitatea crescută, comparativ cu motoarele turboalimentate, folosite în aceleași condiții) precum și dezavantaje. În a doua categorie vei regăsi consumul crescut de carburant, în cam toate scenariile de exploatare.
Concret, deși Mazda pretinde un consum mediu prin oraș de 10 litri/100 km, acesta a urcat până la 12 litri/100 km în viața reală. Desigur, cifrele obținute de mine au fost în Bucureștiul îmbâcsit de mașini și paralizat de trafic. Sunt puține urbe în jurul lumii unde vei obține numere mai mari de consum. Poate la Istanbul.
În afara orașului, oficial, ar fi trebuit să văd un consum de circa 8 litri/100 km. De data asta am nimerit la fix estimările japonezilor, doar pentru a fi dezamăgit din nou pe autostradă, unde consumul meu, de 9 l/100 km a fost cu un litru peste cifrele pretinse de Mazda în ciclul de testare WLTP.
Consumul mediu declarat de Mazda este de circa 8 litri/100 km pentru versiunea de 194 CP, automată cu tracțiune integrală.
Așadar, vorbim de o combinație destul de gurmandă, în special comparativ cu rivalii lui CX-5. Pe această listă găsim modele precum Hyundai Tucson, Kia Sportage, Skoda Kodiaq sau Volkswagen Tiguan. Pentru o comparație echitabilă, trebuie să verificăm cifrele din dreptul modelelor cu niveluri de echipare și puteri similare.
Astfel, Hyundai pretinde un consum mediu de 5.7 l/100 kilometri pentru versiunea hibridă, automată, 4WD cu 180 CP. Fix același consum este listat și în dreptul Kia Sportage în aceeași configurație, cele două fiind modele surori, construite pe aceeași platformă. Cu toate acestea, vorbim de motorizări mild-hybrid, ce beneficiază și de supraalimentare.
Același lucru se poate spune și despre Volkswagen Tiguan sau Skoda Kodiaq. Tiguan, în configurație cu motor de 2 litri turbo, 190 CP, automat și 4x4, are un consum mediu estimat la 6.7 l/100 km, identic cu cel al fratelui de platformă, Kodiaq.
Am două nedumeriri. La datele tehnice sunt trecute: - Sistem de recuperare a energiei - standard. Cum vine asta pe un motor aspirat? - Sistem de dezactivare a cilindrilor - standard? Precis? - Catalizator - indisponibil. Sigur? - Filtru particule - indisponibil. Sigur? In rest, având oarece experiențe plăcute cu cx3, aș opta oricând pentru un cx5, singura dilemă pe care aș avea-o ar fi cutia cu (doar) 6 trepte.