Motor / Transmisie
Mazda a mizat pe tehnologia motoarelor pe benzină aspirate. O mișcare îndrăzneață în era micro-motoarelor turbo. Însă alegerea japonezilor se dovedește a fi câștigătoare. Propulsoarele din familia Skyactiv sunt excelente și cele două exemplare care pot fi alese pentru roadsterul MX-5 RF nu fac excepție.
Sunt aceleași motoare care se regăsesc și pe MX-5-ul cu soft-top: 1.5 litri de 131 CP și 2.0 de 160 CP. Diferența este dată de posibilitatea de a alege acum și o cutie de viteze automată asociată cu motorul de 2.0 litri.
Mazda nu oferă variante diesel pentru MX-5 și bine face. Un motor diesel ar fi total nepotrivit cu caracterul acestui roadster purist.
Indiferent de alegerea motorizării, Mazda a reușit să regleze cele două motoare aspirate aproape perfect. Am putut merge cu ambele variante și oricare este o alegere excelentă. Am ales varianta de 2.0 litri pentru început pentru că probabil va fi motorul majoritar în alegerile viitorilor clienți de RF. Este un motor liniar, suficient de puternic pentru acest mic roadster. Poate chiar prea puternic uneori. Motorul urcă în ture cu o lejeritate incredibilă, iar sunetul evacuării duble este chiar foarte plăcut. Cutia manuală cu șase trepte are o timonerie extrem de scurtă și precisă, element ce adaugă plăcerii de a conduce.
Propulsorul Skyactiv de 1.998 cmc livrează 160 CP la 6.000 rpm, iar cuplul motor este de 200 Nm la 4.600 rpm.
Puterea motorului de 2.0 litri nu se manifestă neapărat prin reprize fulminante care să te îngroape în scaune și să te dea cu capul de tetieră, ci mai degrabă printr-o plăcere a acceleraților și a abordării fluide a virajelor. Mazda vrea ca cel de la volan să se simtă parte a mașinii pe care o conduce, conform filosofiei Jinba Ittai. Și părerea noastră este că MX-5, mai mult decât orice alt model al gamei, a reușit cu desăvârșire acest lucru.
Titlu inspirat si test obiectiv, dar ceva nu rimeaza cu pretul (prezumtiv poate?) al variantei RF, fiindca-n vest versiunea targa e taxata-n plus doar cu 2.500-2.700, iar la noi de obicei sumele-s mai mici (inclusiv pretul de baza al cabrioletului - "doar" 20.090 euro.) Posibil sa fie vorba de obligativitatea unui nivel superior de echipare pt RF si cu motorul 1.5, asa ca meritam o clarificare - daca ea exista, evident. Va avea cred succes si-n Romania, fiind mai confortabila si mai silentioasa decit sora ei cu pavilion textil - in ciuda suieraturilor sesizate - si-n plus mai protejata de vandalii care nu lipsesc nici la noi. In rest, RF-ul are ceva din farmecul fostelor... si disparutelor mici coupe-uri britanice sau italiene (ba chiar si germane - v. "anticul" Opel GT) si practic n-are concurent deocamdata, asa ca Mazda poate cere pe RF cam cit vrea. ;-)