Mazda MX-5

1.5 Benzina (Skyactiv-G) 131CP Man6 Takumi

Motor / Transmisie

3.5

Mazda nu oferă motoare diesel pe cel mai pur și simplist roadster creat vreodată. Ar fi o blasfemie și o chestie inutilă. În schimb, pentru cei preocupați de consum, japonezii au decis să instaleze și un motor pe benzină ceva mai economic. Este chiar unitatea de 1.5 litri care asigură intrarea în gamă. Ea oferă doar 131 de cai putere, ceea ce pare puțin chiar și pentru cei care caută o compactă familistă.

Dacă ne uităm mai bine în fișa tehnică, o să vedem că nu e chiar așa. Mazda a reușit să balanseze totul foarte bine. Sunt doar 131 de cai putere, însă masa totală a mașinii nu sare de o tonă, cu tot cu șofer. Prin urmare, avem o decapotabilă extrem de ușoară cu putere suficientă.

E drept că motorul aspirat s-ar putea să nu-i mai satisfacă pe unii, obișnuiți deja cu turbo și cu un cuplu generos, oferit devreme. Prin urmare, s-ar putea să apară semne de întrebare, pentru că MX-5 beneficiază de un cuplu modest, adică numai 150 de Nm, resimțit și destul de târziu, adică pe la 4800 de rotații.

Un astfel de temperament a devenit o raritate în lumea auto curentă. Însă Mazda continuă să creadă în motoarele sale aspirate. Tocmai asta te face să te simți special la volanul mașinii, un cunoscător, un pasionat care preferă filosofia vechilor motoare, chiar dacă ele nu sunt neapărat la fel de performante ca cele noi.

Cum se simte motorul cu patru cilindri pe MX-5? Suficient atunci când ești în oraș sau pe drumuri naționale. Ai putere decentă, dar e bine să te gândești de două ori înainte să faci o depășire. Nu ai explozia necesară pentru a aborda manevra foarte relaxat. E bine să cântărești atent și să evaluezi corect ceea ce promite pedala de accelerație.

Pe autostradă nu vă faceți prea multe planuri. Mazda MX-5 e făcută să se bucure mai mult de drumuri naționale. La 130 de km/h bagajul de resurse dispare, iar motorul se străduiește să țină pasul cu dorințele tale.

Unitatea de 1.5 litri este asociată unei cutii manuale cu șase rapoarte. Are o timonerie scurtă, plăcută și în mare parte precisă. Etajarea sa este însă foarte scurtă pentru a favoriza accelerația. Pentru cei mai bătrâni/experimentați dintre voi, e cutia tipică a unui motor aspirat.

Nici de prea multă eficiență nu poate fi vorba, chiar dacă treapta a șasea e ceva mai lungă. Spun asta pentru că, pe autostradă, la 120 de km/h în treapta a șasea, turometrul indică fix 3000 rpm.

Bineînțeles, motorul aspirat sună plăcut pentru nostalgici, însă este destul de prezent în habitaclu, mai ales după 3500 de rotații.

  • M, luni, 04.06.2018 15:53

    Frana de mana e tot Takumi su e de la Sapanta de Maramu?

  • oli, luni, 04.06.2018 16:16

    fratele de la fiat pare mai scump, 1.4 Multiair 140 CP MT E6 ~=27 700 in echiparea de baza

  • Kirotractor, luni, 04.06.2018 16:46

    Test bine scris și relevant pentru amatorii de MX-5, deși comparații cu alțe cabriolete similare nu prea-s posibile... fiindcă ele nu există (excepție: Fiat 124, o clonă nu chiar inutilă la care voi reveni.) Mini putea fi deci exclus din ecuație fără griji - nu doar fiindcă are 4 locuri (2+2 de fapt), ci mai ales fiindcă-i *totul față*. Și turbo... și mai scump, ș.a.m.d. Am condus ambele motorizări și d-aia subscriu la ideea că *micul* 1.5 atmosferic e cel puțin la fel de recomandabil ca 2.0-ul, mai ales în traficul nostru. Nu excelează prin reprize (pentru cei leneși cu schimbătorul), dar urcă vioi în ture și sună chiar mai bine decît cel de 160 CP. Completări: suspensiile parcă-s o idee mai seci (124 e însă mai confortabil decît ambele MX-uri), dar ruliul în viraje e destul de pronunțat - fără să afecteze ținuta de drum... pentru cei experimentați în *mirosirea* limitelor. Zgomotul interior e chiar deranjant la viteze mari (80 dbA nu prea rezonabili măsurați de nemți la 130 km/h), dar nu croazierele pe autostrăzi ar fi țelul cumpărătorilor de MX-5. Consumul e-n schimb rezonabil - deși nu cu mult mai mic decît al 2.0-ului, dar sub al setosului 1.4 T Fiat. Care poate fi preferat de unii mai comozi datorită cuplului remarcabil din ture joase, portbagajului o idee mai încăpător ori pur și simplu designului mai *altfel*. (n.b. Nicio problemă cu prețul de listă mai mare - Fiat e darnic cu reducerile-u ultima vreme... spre deosebire de Mazda. ;-)) Să nu uit: mă mir că Bogdan (care are are sigur peste 1,80 m) nu s-a plîns de habitaclul cam claustrofobic - nu și pt cei 1,70 m ai mei. Concluzie: a 4-a generație Miata se apropie într-adevăr cel mai mult de senzațiile oferite de condusul unei motociclete - inclusiv ca implicare cumva... fizică. Chestie care - iar scriu prea mult, știu - rămîne primul factor *adictiv* pentru pasionații celor două roți, senzația de libertate a pasagerilor moto fiind amplificată pentru cel de la ghidon de satisfacția controlării *fiarelor* care iartă mai puține greșeli decît *conservele*. :-)

  • Scrooge, luni, 04.06.2018 18:41

    @oli....fratele de la fiat e posibil sa fie mai scump dar...1. La Fiat obtii reduceri mai mari decat la Mazda (asa zice gura targului)....2. desi au aceeasi platforma daca le pui una langa alta ai sa observi ca la Fiat primesti "mai multa" masina :) are cam vreo 15 cm in plus la lungime.

  • someone, luni, 04.06.2018 18:42

    oare skyactive-x va fi si pe motorul de 1.5 ? pentru ca un astfel de motor pe un mx5 ar fi incredibil

  • Kirotractor, luni, 04.06.2018 19:53

    @)Scrooge: Corect, 124 Spider e mai lung cu 14 cm, de unde și portbagajul ceva mai mare (140 vs 130 l - nesemnificativ zic eu.) ...Ampatamentul fiind totuși identic(2,31 m), consolele Fiatului sînt mai lungi - prea lungi zic eu, chestie care nu pică prea bine estetic (altă părere strict subiectivă, unora plăcîndu-le mai mult 124 cu farurile lui *supărate*.) Designul originalului (124 Spider conceput de genialul Tom Tjaarda, Dzeu să-l hodinească - ne-a părăsit acum fix un an) îmi pare deci mai reușit decît actualul, care nu-i totuși un rateu. Alte cifre pt *contabili* :-) (prea puțin relevante și ele, gusturile fiecăruia fiind decisive-n alegere): - 975 kg fără șofer Miata 1.5 131 CP / 1.050 kg 124 1.4 T 140 CP - Sprint 0-100 real 7,8 s / 7,3 s (declarat 8,3 s / 7,5 s.) ...dar repriza 80-120 km/h în a VI-a 15 s / 8,6 s. - consum mediu (fără forjare) cca. 7 l/100 km vs. + 8 l / 100 km.

  • unu, miercuri, 06.06.2018 11:08

    ...cand primesti mai multe informatiii in comentarii decat in articol...bine @kirotractor.