Motor / Transmisie
Mazda nu oferă motoare diesel pe cel mai pur și simplist roadster creat vreodată. Ar fi o blasfemie și o chestie inutilă. În schimb, pentru cei preocupați de consum, japonezii au decis să instaleze și un motor pe benzină ceva mai economic. Este chiar unitatea de 1.5 litri care asigură intrarea în gamă. Ea oferă doar 131 de cai putere, ceea ce pare puțin chiar și pentru cei care caută o compactă familistă.
Dacă ne uităm mai bine în fișa tehnică, o să vedem că nu e chiar așa. Mazda a reușit să balanseze totul foarte bine. Sunt doar 131 de cai putere, însă masa totală a mașinii nu sare de o tonă, cu tot cu șofer. Prin urmare, avem o decapotabilă extrem de ușoară cu putere suficientă.
E drept că motorul aspirat s-ar putea să nu-i mai satisfacă pe unii, obișnuiți deja cu turbo și cu un cuplu generos, oferit devreme. Prin urmare, s-ar putea să apară semne de întrebare, pentru că MX-5 beneficiază de un cuplu modest, adică numai 150 de Nm, resimțit și destul de târziu, adică pe la 4800 de rotații.
Un astfel de temperament a devenit o raritate în lumea auto curentă. Însă Mazda continuă să creadă în motoarele sale aspirate. Tocmai asta te face să te simți special la volanul mașinii, un cunoscător, un pasionat care preferă filosofia vechilor motoare, chiar dacă ele nu sunt neapărat la fel de performante ca cele noi.
Cum se simte motorul cu patru cilindri pe MX-5? Suficient atunci când ești în oraș sau pe drumuri naționale. Ai putere decentă, dar e bine să te gândești de două ori înainte să faci o depășire. Nu ai explozia necesară pentru a aborda manevra foarte relaxat. E bine să cântărești atent și să evaluezi corect ceea ce promite pedala de accelerație.
Pe autostradă nu vă faceți prea multe planuri. Mazda MX-5 e făcută să se bucure mai mult de drumuri naționale. La 130 de km/h bagajul de resurse dispare, iar motorul se străduiește să țină pasul cu dorințele tale.
Unitatea de 1.5 litri este asociată unei cutii manuale cu șase rapoarte. Are o timonerie scurtă, plăcută și în mare parte precisă. Etajarea sa este însă foarte scurtă pentru a favoriza accelerația. Pentru cei mai bătrâni/experimentați dintre voi, e cutia tipică a unui motor aspirat.
Nici de prea multă eficiență nu poate fi vorba, chiar dacă treapta a șasea e ceva mai lungă. Spun asta pentru că, pe autostradă, la 120 de km/h în treapta a șasea, turometrul indică fix 3000 rpm.
Bineînțeles, motorul aspirat sună plăcut pentru nostalgici, însă este destul de prezent în habitaclu, mai ales după 3500 de rotații.
Frana de mana e tot Takumi su e de la Sapanta de Maramu?