Mercedes-Benz CLS

3.0 Diesel Turbo (CLS400d) 340CP 4x4 Aut9

Motor / Transmisie

4.5

Noua generație CLS se prezintă în fața clienților cu un line-up de motorizări care încearcă să satisfacă toate gusturile și trendurile. Mercedes împacă atât clienții care vor să guste din industria de mâine (printr-o versiune pe benzină CLS 450 care oferă un sistem de propulsie micro-hibrid cu baterie de 48V), cât și pe cei care nu vor să se despartă de lumea încă actuală și preferă confortul psihologic al consumului oferit de motoarele diesel. Mai există și o versiune 53 AMG, dar despre asta într-un episod următor.

Știm că ar trebui să batem la ușa castelului diesel cu furci și topoare, cerându-i să se predea. Însă adevărul pur, sec, este că motorizările diesel pe care le oferă noul CLS sunt unele dintre cele mai reușite la nivel dinamic și senzorial dintre cele pe care le-am testat în cariera mea de jurnalist. CLS oferă un motor de 3.0 litri cu 6 cilindri care dezvoltă fie 286 CP (pe versiunea CLS 350d), fie 340 CP (pe versiunea CLS 400d), iar în acest test ne vom ocupa în detaliu de ultima variantă.

În varianta "mare", care oferă 340 de cai putere și nu mai puțin de 700 Nm, dieselul de pe CLS este o lume a contradicțiilor pozitive. Este un AMG sub camuflaj, pentru că performanțele de pe hârtie și senzațiile pe care ți le oferă atunci când apeși serios pedala de accelerație sunt fabuloase. Cu toate acestea, e un motor care pe de o parte nu se aude deloc acolo unde diesel-urile clasice "sforăie" mecanic, pe de altă parte nu vine cu niciun fel de vibrație care să trădeze faptul că sub capotă se află urmașul pe linie tehnică a legendarului Rudolf Diesel. 

Cei de la Mercedes-Benz au ajuns la nivelul la care pasagerul de pe scaunul din dreapta ar jura că mașina asta e o "benzină". Indiciile sunt relevate târziu, undeva la peste 3500 de ture, unde dieselul începe să-și trădeze caracterul. În acel moment ai apelat însă deja la cei 700 Nm disponibili practic instantaneu, la 1200 rpm, iar senzațiile dinamice acoperă orice fel de altă senzație acustică.

Nu știm dacă motoarele diesel își trăiesc ultimii ani din viață, însă excepționalul motor al celor de la Mercedes-Benz - montat pe CLS și pe Clasa S facelift - va putea să fie prezentat oricând ca o operă de artă tehnică. Deocamdată, sub capotă.

Cuplul este transmis în principal spre roțile din spate printr-o cutie cu 9 trepte, însă orice pierdere a aderenței pe roțile frontale poate aranja transferul parțial spre puntea față, pentru restabilirea ordinii și stabilității pe asfalt. Apropo de cutie, aceasta răspunde rapid la apăsările pedalei în modul normal de rulare, dar are nevoie de câteva zecimi de secundă în plus pentru a-și calcula treapta optimă dacă bruschezi pedala de accelerație. Chiar și pe modul Sport. Cumva, senzația că transmisia e bună, dar perfectibilă. 

  • Kirotractor, marţi, 29.05.2018 11:32

    Ca stil - nu doar exterior - tot prima generație CLS îmi pare cea mai reușită. Nici asta nu-i rea, în ciuda asemănării frontale cu A-Klasse. Oricum, cred că-i preferabil un CLS Diesel de 340 CP suficient echipat la 75.000 unui A-Klasse super-dotat de 116 cai la 60.000... :-) Nu pot digera însă-n continuare integrarea (imposibilă de altfel) în *peisajul* bordului a mega-display-ului ăla dreptunghiular. Nu-s fan diesel și nici pacheboturi - fie ele rafinate -, dar, dac-aș fi, aș alege CLS-ul vs. A7 ori Seria 6. P.S: De remarcat că exact modelul ăsta a consumat în testul de consum ADAC (botezat de nemți eco-test) exact cît Volvo XC40 de 190 CP - adică 6,8 litri motorină/100 km. ...O cifră incredibil de mică, fie și adoptînd un stil de conducere *normal* = legal (fiindcă asta-i de fapt esența *eco-testului*.)

  • dan_grc, marţi, 29.05.2018 11:54

    La exterior mi se pare cel mai puțin reușit CLS, A7 după părerea mea arată mai bine. Modelul perfect în această clasă ar fi seria 6 GC cu interior de CLS.

  • demin2609, marţi, 29.05.2018 12:39

    însă orice pierdere a aderenței pe roțile frontale poate aranja transferul parțial spre puntea față oare?

  • hazard, marţi, 29.05.2018 12:57

    au venit ordine de sus sa testati si sa laudati dieselurile? :)) probleme cu vanzarile?!

  • someone, marţi, 29.05.2018 13:10

    motorul mi se pare fenomenal la cifrele promise, pacat insa ca mercedes a ajuns asa tarziu la biturbo diesel, mai ales acum cand dieselul e condamnat. ideea de coupe cu 4 usi nu mai imi place insa de cand am stat in spate la cls gen 2. e tortura pentru un om de 182cm ca mine. asa ca raman la acest motor insa pe un e-klasse break cu 4matic. cred ca articolul pentru aceasta masina are "interiorul" descris cel mai amplu / lung.

  • mircea, marţi, 29.05.2018 13:11

    @hazard Grow up.

  • nume, marţi, 29.05.2018 14:10

    Mercedes are motor twin-turbodiesel in gama de cel putin 10 ani.

  • nume, marţi, 29.05.2018 14:13

    Dacă mizezi pe Mercedes-Benz CLS și vrei un motor de peste 300 de cai putere, e clar că te-ai orientat spre versiunea diesel pentru că te interesează cel puțin două lucruri: cuplul monstruos care te bagă-n scaun imediat după ce piști pedala și consumul mult mai bun decât al versiunilor pe benzină. Ce gluma buna. Ar fi de ras daca n-ar fi de plans.

  • mircea, marţi, 29.05.2018 14:19

    @demin2609 CLS are 45-55 față-spate, iar la nevoie cei 5% se duc spre față și se transformă într-un 50-50. Deci da, se transferă parțial cuplul din spate spre față pentru a echilibra aderența unde e nevoie.

  • someone, marţi, 29.05.2018 18:43

    @ mircea & @ kiro : nume mai sus scrie ca mercedes are in gama motor twinturbodiesel de ceva vreme. asta m-a facut sa ma gandesc....chiar exista in lume undeva diesel twinturbo? ca de obicei sant bi, pentru a elimina lagul . ( ma refer la 3000 cmc nu la v8-urile de peste 4000 care nu sant obiectul discutiei de fata )

  • Pavl, miercuri, 30.05.2018 10:59

    Apropo de superdiesel, poate fi inclus si cel de la BMW, 50d parca, cu 3 si 4 turbine si 400 de cp. Tot de 3l si 6 cilindri.

  • Kirotractor, joi, 31.05.2018 08:46

    @someone: Da, există și dieseluri Twinturbo - dar nu cu 4/6 cil. în linie, ci V6/V8, cu cîte un turbocompresor IDENTIC pt fiecare banc de 3/4 cilindri - subliniez *identic* pt neofiți, fiindcă tu văd că știi care-i semnificația cuvințelului *twin* (geamăn/gemene). Biturbo-s și mai multe (ex. Opel - 1.6 160 CP - Astra sau 2.0 de 195 CP de pe Insignia) dar și TwinScroll Turbo, ba chiar și SST Turbo, cu compresie secvențială. Nu mai disec însă subvariantele cu geometrie variabilă a palelor turbinei ori sistemele cu 1/2 turbine asistate de un compresor antrenat mecanic ori - mai nou - electric, pt. anularea turbo-lag-ului în ture joase. Și nici timp n-am de căutat cronologia exactă a motorizărilor Mercedes-Benz (pt. comments am, că tastez rapid - deformație profesională.) Oricum nu-i spațiu aici pt. eseuri - și, mai ales, nu-s redactor AM. :-) Jurnaliștii auto, într-o lume ideală, ar trebui să *scoată* însă și cîte un articol de educare tehnică a cititorilor pasionați. Știm însă (nu-i reproș, doar o constatare) că menirea actualelor site-uri de profil e-n primul rînd stimularea vânzărilor - asta-i deci epoca, pe fruntea căreia merită scris *Totul de vânzare*, ca-n filmul ăla genial cu Jack Lemon.

  • Kirotractor, joi, 31.05.2018 08:55

    Erată: Jack Lemmon (vezi, să scrii și repede, și bine e imposibil. :-))

  • adi, marţi, 05.06.2018 18:00

    oricat as vrea tot nu pricep. masina asta consuma 11 % in oras si in jur de 8 la drum lung in conditiile unui motor de 3.0 340 CP si 4x4. si laguna mea 1.5 dci consuma exact la fel. Cum e posibil? scuze daca m-am indepartat de subiect