Mercedes-Benz CLS

3.0 Diesel Turbo (CLS400d) 340CP 4x4 Aut9
4.5
de Mircea Meşter, Foto: Ciprian Mihai, marţi, 29 mai

Dinastie

În anul de grație 2018, e deja destul de clar faptul că o jumătate dintre experimentele pe care le fac constructorii auto în încercarea de a inventa un nou segment, o nouă clasă sau o nouă caroserie sfârșesc în sertare și în arhivele internetului. Este, însă, în natura lucrurilor să se întâmple așa. Industria auto a evoluat pe spatele "jocului" unor designeri considerați pe atunci nebuni, dar care au revoluționat caroserii. Asta pentru că cealaltă jumătate dintre mașinile care au construit și construiesc istoria sunt experimente reușite. 

Monovolumul, hatch-ul în două volume, cabrioletul modern, break-ul, shooting brake-ul, pick-up-ul, roadsterul sau chiar SUV-ul în versiunea sa modernă au fost niște invenții scornite de minți strălucitoare care au construit caroserii de care nu știa nimeni că are nevoie, dar care au dus în spate vânzările constructorilor auto timp de ani buni.

Coupé-ul cu patru uși este o astfel de găselniță. Cu rădăcini în istoria auto, acest tip de "lumuzină" cu alură de coupé a cunoscut momentul său de glorie în 2004, când Michael Fink și al său Mercedes-Benz CLS au oprit timpul pe loc în segmentul premium. Nimeni nu se gândise până atunci să transforme coupé-ul - care prin definiția lui istorică are doar două uși - într-o limuzină în care să încapă familia. Practic, nimeni nu s-a gândit că poți îmbrăca în haine elegante un sportiv.

Ok, poate cu excepția celor de la Maserati, care au scos și au dezvoltat în paralel modelul Quattroporte cu ajutorul celor de la Pininfarina. Interesant este că CLS Vision Concept - practic o variantă pre-serie a lui CLS - a fost prezentat fix deodată cu versiunea de serie Quattroporte: la Salonul Auto de la Frankfurt din 2003. În apărarea nemților, succesul lui CLS a fost fulminant și a tras după el nașterea unui segment nou, lăsând în umbră Quattroporte la toate capitolele.

Astăzi, CLS ajunge la a treia generație. Una schimbată estetic la exterior, dar care păstrează caracteristicile care au transformat modelul Mercedes-Benz în regele unui segment care între timp s-a populat în căutarea clienților cu dare de mână, familie mare și pretenții estetice sportive deopotrivă. 

Iar dacă în cazul SUV-urilor marca Mercedes a fost acuzată că s-a inspirat din BMW X6 pentru GLE Coupé, în cazul lui CLS lucrurile stau exact invers: Mercedes-Benz a inventat atunci practic un segment care până la acest model nu exista.

  • Kirotractor, marţi, 29.05.2018 11:32

    Ca stil - nu doar exterior - tot prima generație CLS îmi pare cea mai reușită. Nici asta nu-i rea, în ciuda asemănării frontale cu A-Klasse. Oricum, cred că-i preferabil un CLS Diesel de 340 CP suficient echipat la 75.000 unui A-Klasse super-dotat de 116 cai la 60.000... :-) Nu pot digera însă-n continuare integrarea (imposibilă de altfel) în *peisajul* bordului a mega-display-ului ăla dreptunghiular. Nu-s fan diesel și nici pacheboturi - fie ele rafinate -, dar, dac-aș fi, aș alege CLS-ul vs. A7 ori Seria 6. P.S: De remarcat că exact modelul ăsta a consumat în testul de consum ADAC (botezat de nemți eco-test) exact cît Volvo XC40 de 190 CP - adică 6,8 litri motorină/100 km. ...O cifră incredibil de mică, fie și adoptînd un stil de conducere *normal* = legal (fiindcă asta-i de fapt esența *eco-testului*.)

  • dan_grc, marţi, 29.05.2018 11:54

    La exterior mi se pare cel mai puțin reușit CLS, A7 după părerea mea arată mai bine. Modelul perfect în această clasă ar fi seria 6 GC cu interior de CLS.

  • demin2609, marţi, 29.05.2018 12:39

    însă orice pierdere a aderenței pe roțile frontale poate aranja transferul parțial spre puntea față oare?

  • hazard, marţi, 29.05.2018 12:57

    au venit ordine de sus sa testati si sa laudati dieselurile? :)) probleme cu vanzarile?!

  • someone, marţi, 29.05.2018 13:10

    motorul mi se pare fenomenal la cifrele promise, pacat insa ca mercedes a ajuns asa tarziu la biturbo diesel, mai ales acum cand dieselul e condamnat. ideea de coupe cu 4 usi nu mai imi place insa de cand am stat in spate la cls gen 2. e tortura pentru un om de 182cm ca mine. asa ca raman la acest motor insa pe un e-klasse break cu 4matic. cred ca articolul pentru aceasta masina are "interiorul" descris cel mai amplu / lung.

  • mircea, marţi, 29.05.2018 13:11

    @hazard Grow up.

  • nume, marţi, 29.05.2018 14:10

    Mercedes are motor twin-turbodiesel in gama de cel putin 10 ani.

  • nume, marţi, 29.05.2018 14:13

    Dacă mizezi pe Mercedes-Benz CLS și vrei un motor de peste 300 de cai putere, e clar că te-ai orientat spre versiunea diesel pentru că te interesează cel puțin două lucruri: cuplul monstruos care te bagă-n scaun imediat după ce piști pedala și consumul mult mai bun decât al versiunilor pe benzină. Ce gluma buna. Ar fi de ras daca n-ar fi de plans.

  • mircea, marţi, 29.05.2018 14:19

    @demin2609 CLS are 45-55 față-spate, iar la nevoie cei 5% se duc spre față și se transformă într-un 50-50. Deci da, se transferă parțial cuplul din spate spre față pentru a echilibra aderența unde e nevoie.

  • someone, marţi, 29.05.2018 18:43

    @ mircea & @ kiro : nume mai sus scrie ca mercedes are in gama motor twinturbodiesel de ceva vreme. asta m-a facut sa ma gandesc....chiar exista in lume undeva diesel twinturbo? ca de obicei sant bi, pentru a elimina lagul . ( ma refer la 3000 cmc nu la v8-urile de peste 4000 care nu sant obiectul discutiei de fata )

  • Pavl, miercuri, 30.05.2018 10:59

    Apropo de superdiesel, poate fi inclus si cel de la BMW, 50d parca, cu 3 si 4 turbine si 400 de cp. Tot de 3l si 6 cilindri.

  • Kirotractor, joi, 31.05.2018 08:46

    @someone: Da, există și dieseluri Twinturbo - dar nu cu 4/6 cil. în linie, ci V6/V8, cu cîte un turbocompresor IDENTIC pt fiecare banc de 3/4 cilindri - subliniez *identic* pt neofiți, fiindcă tu văd că știi care-i semnificația cuvințelului *twin* (geamăn/gemene). Biturbo-s și mai multe (ex. Opel - 1.6 160 CP - Astra sau 2.0 de 195 CP de pe Insignia) dar și TwinScroll Turbo, ba chiar și SST Turbo, cu compresie secvențială. Nu mai disec însă subvariantele cu geometrie variabilă a palelor turbinei ori sistemele cu 1/2 turbine asistate de un compresor antrenat mecanic ori - mai nou - electric, pt. anularea turbo-lag-ului în ture joase. Și nici timp n-am de căutat cronologia exactă a motorizărilor Mercedes-Benz (pt. comments am, că tastez rapid - deformație profesională.) Oricum nu-i spațiu aici pt. eseuri - și, mai ales, nu-s redactor AM. :-) Jurnaliștii auto, într-o lume ideală, ar trebui să *scoată* însă și cîte un articol de educare tehnică a cititorilor pasionați. Știm însă (nu-i reproș, doar o constatare) că menirea actualelor site-uri de profil e-n primul rînd stimularea vânzărilor - asta-i deci epoca, pe fruntea căreia merită scris *Totul de vânzare*, ca-n filmul ăla genial cu Jack Lemon.

  • Kirotractor, joi, 31.05.2018 08:55

    Erată: Jack Lemmon (vezi, să scrii și repede, și bine e imposibil. :-))

  • adi, marţi, 05.06.2018 18:00

    oricat as vrea tot nu pricep. masina asta consuma 11 % in oras si in jur de 8 la drum lung in conditiile unui motor de 3.0 340 CP si 4x4. si laguna mea 1.5 dci consuma exact la fel. Cum e posibil? scuze daca m-am indepartat de subiect