Mercedes-Benz CLS
Dinastie
În anul de grație 2018, e deja destul de clar faptul că o jumătate dintre experimentele pe care le fac constructorii auto în încercarea de a inventa un nou segment, o nouă clasă sau o nouă caroserie sfârșesc în sertare și în arhivele internetului. Este, însă, în natura lucrurilor să se întâmple așa. Industria auto a evoluat pe spatele "jocului" unor designeri considerați pe atunci nebuni, dar care au revoluționat caroserii. Asta pentru că cealaltă jumătate dintre mașinile care au construit și construiesc istoria sunt experimente reușite.
Monovolumul, hatch-ul în două volume, cabrioletul modern, break-ul, shooting brake-ul, pick-up-ul, roadsterul sau chiar SUV-ul în versiunea sa modernă au fost niște invenții scornite de minți strălucitoare care au construit caroserii de care nu știa nimeni că are nevoie, dar care au dus în spate vânzările constructorilor auto timp de ani buni.
Coupé-ul cu patru uși este o astfel de găselniță. Cu rădăcini în istoria auto, acest tip de "lumuzină" cu alură de coupé a cunoscut momentul său de glorie în 2004, când Michael Fink și al său Mercedes-Benz CLS au oprit timpul pe loc în segmentul premium. Nimeni nu se gândise până atunci să transforme coupé-ul - care prin definiția lui istorică are doar două uși - într-o limuzină în care să încapă familia. Practic, nimeni nu s-a gândit că poți îmbrăca în haine elegante un sportiv.
Ok, poate cu excepția celor de la Maserati, care au scos și au dezvoltat în paralel modelul Quattroporte cu ajutorul celor de la Pininfarina. Interesant este că CLS Vision Concept - practic o variantă pre-serie a lui CLS - a fost prezentat fix deodată cu versiunea de serie Quattroporte: la Salonul Auto de la Frankfurt din 2003. În apărarea nemților, succesul lui CLS a fost fulminant și a tras după el nașterea unui segment nou, lăsând în umbră Quattroporte la toate capitolele.
Astăzi, CLS ajunge la a treia generație. Una schimbată estetic la exterior, dar care păstrează caracteristicile care au transformat modelul Mercedes-Benz în regele unui segment care între timp s-a populat în căutarea clienților cu dare de mână, familie mare și pretenții estetice sportive deopotrivă.
Iar dacă în cazul SUV-urilor marca Mercedes a fost acuzată că s-a inspirat din BMW X6 pentru GLE Coupé, în cazul lui CLS lucrurile stau exact invers: Mercedes-Benz a inventat atunci practic un segment care până la acest model nu exista.
Ca stil - nu doar exterior - tot prima generație CLS îmi pare cea mai reușită. Nici asta nu-i rea, în ciuda asemănării frontale cu A-Klasse. Oricum, cred că-i preferabil un CLS Diesel de 340 CP suficient echipat la 75.000 unui A-Klasse super-dotat de 116 cai la 60.000... :-) Nu pot digera însă-n continuare integrarea (imposibilă de altfel) în *peisajul* bordului a mega-display-ului ăla dreptunghiular. Nu-s fan diesel și nici pacheboturi - fie ele rafinate -, dar, dac-aș fi, aș alege CLS-ul vs. A7 ori Seria 6. P.S: De remarcat că exact modelul ăsta a consumat în testul de consum ADAC (botezat de nemți eco-test) exact cît Volvo XC40 de 190 CP - adică 6,8 litri motorină/100 km. ...O cifră incredibil de mică, fie și adoptînd un stil de conducere *normal* = legal (fiindcă asta-i de fapt esența *eco-testului*.)