Nissan Leaf

Electric 150CP (389km) Aut1 N-Connecta

Motor / Transmisie

4.5

Dacă de obicei vorbim la acest capitol despre cilindri și rapoarte, în cazul electricelor discursul se schimbă și povestim despre putere, cuplu și pachet de baterii. Pentru că "interiorul" unui motor electric nu e atât de ofertant precum cel al unui motor termic.

În cazul lui Leaf, vorbim despre un motor care dezvoltă o putere maximă de 110 kW (adică 150 de cai putere, dacă stăm să-i calculăm la virgulă) și un cuplu maxim de 320 Nm. Este un raport putere/cuplu foarte asemănător cu cel pe care-l are un motor diesel de 150 CP, cu "mica" diferență că, în cazul electricului, cuplul este disponibil încă de la prima apăsare a pedalei de accelerație, fără să fie nevoie de o plajă de turații pentru asta. Este secretul accelerației masive pe care o are fiecare electrică de pe piață între 0 și 50 km/h. Accelerație care ar putea continua spectaculos până la 100 km/h, dar constructorii preferă să conserve resursele (a se citi energia din baterii). 

Apropo de baterii, acumulatorii de pe Leaf au capacitatea de 40 kWh și sunt în principiu același lucru pe care-l regăsim pe ultima versiune a lui Renault Zoe. Dacă nu ești familiarizat cu terminologia și ai lipsit de la orele de fizică, imaginează-ți că vorbim despre un rezervor care are 40 de kWh în loc de litri, iar așa vei înțelege mai ușor și faptul că, la electrice, consumul se măsoară de asemenea în kWh/100 km în loc de litri/100 km. 

Cum se mișcă Leaf? Mult mai fluid și mai agil decât e-Golf, dar ceva mai greoi decât i3. Explicația stă în faptul că modelul celor de la BMW este mai ușor (fibra de carbon utilizată extensiv duce masa la 200 de kilograme mai jos decât în cazul lui Leaf) și mai puternic (170 CP). În rest, motorul pleacă de la semafor cu aplombul clasic al unei electrice, iar pe serpentine mașina se simte foarte bine datorită mai ales centrului de greutate coborât de pachetul de baterii din podea. 

O apariție notabilă în arsenalul lui Leaf este butonul ePedal. Acesta este o versiune mai "agresivă" a modului de recuperare a energiei de frânare Brake (cutia de viteze are un mod Drive și un mod Brake) și îți permite să folosești Leaf cu o singură pedală: cea de accelerație. După ce te obișnuiești cu distanțele și înveți să apreciezi corect viteza, simpla eliberare a pedalei va activa automat frânele până la stop complet. E un soi de "frână de motor", doar că totul se desfășoară mult mai fluid decât în cazul motoarelor termice. Scopul: recuperarea unei cantități cât mai mari de energie cinetică și, deci, economisirea energiei din baterie.

Sistemul nu este nou, fiind folosit cu succes în special de BMW pe i3, dar senzația e că versiunea Nissan a acestuia e ceva mai "agresivă" în frânare.

  • ACE - Craiova, miercuri, 24.01.2018 07:50

    Test drive-ul EXCELENT ! Cateva mici remarci: 1) NISSAN Leaf si RENAULT Zoe au aceeasi capacitate a bateriei de acumulatoare, autonomie si tehnologie identice sau aprope identice. ... 2) La RENAULT Zoe, in pliantele de la dealer se specifica : garda la sol 12 cm si capacitatea de tractare 0 kg !!!! Probabil si la NISSAN Leaf vorbim de lucruri asemanatoare.... 3) Rivalii TESLA produc Model 3 cu garda la sol de 14 cm si Model X cu garda la sol 18 cm. In cazul lor, autonomia maxima in ciclul american de testare - mai apropiat de realitate decat cel european NEDC -poate fi de 500 respectiv 565 km iar capacitatea de tractare la Model X am gasit undeva ca este de cca. 2 tone !!!

  • Octavian, miercuri, 24.01.2018 08:22

    @ACE - diferenta e ca Tesla costa de 3 ori mai mult (exceptand fantomaticul model 3 care se va livra in 5 ani de la comanda)

  • Leaf, miercuri, 24.01.2018 08:57

    Nu inteleg de ce considerati ca i3 are materiale calitative la interior. Mie mi se par la aceleasi nivel cu Leaf-ul. Cat despre eGolf, dpmdv este o masina depasita: costa mai mult si are autonomie slaba. Astept sa testati Tesla Model 3, aia va fi noul benchmark pentru electricele ''pamantene''.

  • ACE - Craiova, miercuri, 24.01.2018 09:32

    @Octavian TESLA Model 3 costa cca. 40-45.000 USD pentru versiunea cu autonomie electrica de 500 km autonomie.....

  • mircea, miercuri, 24.01.2018 09:32

    @Leaf Nu doar materialele, care au o poveste aparte, ci și modul în care sunt așezate și atmosfera pe care o produc. Sunt lucruri care țin de calitatea percepută, treabă care din punctul meu de vedere trebuie să fie prioritate de top pentru constructorii auto.

  • mircea, miercuri, 24.01.2018 09:34

    @ACE-Craiova Deocamdată nu prea avem cum să comparăm Leaf cu Model 3. Una e în showroom-urile din toată lumea, alta e la nivel de "există, dar nu se știe încă cum și când". Avem răbdare. Doar să nu se rupă căruța între timp.

  • costy, miercuri, 24.01.2018 11:34

    comparatia l/100km cu kwh/100km nu prea sta in picioare...daca la 120km/h consuma 24kw ar trebui sa parcurga peste 400km dintr-o baterie de 110kw/h..probabil restul sint pierderi ale pieselor in miscare

  • ciurik, miercuri, 24.01.2018 19:25

    Ar merge comparat cu Chevrolet Bolt, dar doar prin State. Nu?

  • Andy, miercuri, 24.01.2018 20:50

    @ciurik https://www.greencarreports.com/news/1112882_2018-nissan-leaf-vs-chevrolet-bolt-ev-new-electric-cars-compared Din pacate, Ampera-e nu va mai veni in Europa dupa preluarea Opel de catre PSA. Ampera-e trebuia sa fie produs in SUA pe aceeasi linie cu Bolt. Un model interesant care se anunta ca va avea si preturi foarte competitive in Romania, cu un start pe la 30.000 de euro din care se vor putea scadea bonusurile (daca vor mai exista pe viitor). Preturile din Franta sunt deja cunoscute: https://pushevs.com/2017/12/03/2018-nissan-leaf-price-trim-levels-revealed-france/ In Romania pretul unui automobil nou e cu ~10% mai mic ca in Franta, asa ca putem face calculele.

  • demin2609, joi, 25.01.2018 09:01

    la unii producatori, pentru a reduce din greutate, au redus si din materialele folosite. Nu vreau sa laud pe unii sau sa ii injosesc pe altii, dar in i3 ai impresia ca esti intr-un Aygo sau Matiz.

  • mm, joi, 25.01.2018 10:24

    Leaf-ul ca si celelalte enumerate mai sus sunt totusi masini de familie care se preteaza la drumuri lungi, ceea ce este cam inutil avand in vedere infrastructura existenta si posibila in romania urmatorilor 5 ani Cred ca-n perioada asta ar fi mai oportune electricele dedicate orasului, masini compacte de max. 3 m fara resurse inutile, pe care le incarci la poarta si cu care sa te fatii prin oras (max. 100km/zi). Cel mai bun exemplu ,smart electric, care se putea cumpara cu programul rabla plus la un pret de 12.000 euro (un pret cat se poate de rezonabil, jumatate fata de e-golf) Noi avem doua masini una de fuga alta a sotiei cu care a facut 30000 in 9 ani, deci smartul ca a doua masina ar fi ideala, ai scapat de drumuri la benzinarie, de incalzit motorul, reviziile ar fi o nimica toata, deci per total n-ar fi doar mai economica ci in preimul rand mult mai comoda (asta daca stai la casa, altfel n-are sens).

  • Anton, joi, 25.01.2018 13:13

    Va ca unii inca cred in vrajelile de marketing marca Bmw. Atmosfera, modul de asezare a materialelor...dpmdv i3 este un Matiz putin mai bine lucrat.